Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea.. refluksi

Vierailija
16.05.2022 |

Aikaisempi aloitus poistui jostain syystä..

Onko täällä muita refluksia sairastavia? Olen 34 v nainen ja tämä puhkesi lääkekuurin seurauksena. Miten te muut pärjäätte? Itsellä hengenahdistus, limaa nousee kurkusta ja tuntuu että ruokatorvi turpoaa jos syö "väärää" ruokaa. Kahvia ei voi enää juoda:( se on tosin pienin murhe tässä.. Miten tämän kanssa voi elää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Miksi ketju poistui?

Vierailija
2/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ehkä enemmän vielä allerginen ruokatorven tulehdus.. Maito aiheuttaa jopa punaiset laikut kaulaan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä myöskään, alan väsyä enkä jaksaisi varoa näin monia ruoka- ja nautintoaineita. Minä ja muut voisimme hyötyä ravitsemusterapeutin palveluista. Kun jaksaisi.

Vierailija
4/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeellä pärjään aika hyvin ja jätän iltasyömiset väliin 😟 kausittain enää vaivaa onneksi.

Alkoi reilu vuosi sitten ja aika kauan suotta kärvistelin ennenkuin otin lääkäriin yhteyttä.

Vierailija
5/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo refluksia, jos on hengitysvaikeuksia ja limaa? Itsellä ei ole ollut tuollaisia oireita. Kuulostaa, että voisi olla jotain muutakin taustalla. Oletko käynyt lääkärissä? Sieltä voisi saada reseptilääkkeitä, jos ei apteekin rohdot tepsi. 

Gaviscon on yksi vähän vahvempi lääke, jota saa apteekista ilman reseptiä. Itsellä auttoi vakavaan refluksiin ja pahanmakuisiin röyhtäyksiin, joista onneksi en kärsi enää, se oli kamalaa kun tuli monta kertaa mädän kananmunan maku suuhun. 

Vierailija
6/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Esomebratsolia! Joka aamu yksi pilleri tyhjään vatsaan! Toimii hyvin minun refluksioireisiin!

Vierailija
7/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla syödä kuurina omeprazolia. Pitäisi helpottaa. Kannattaa käydä myös lääkärissä ja sieltä saat reseptin tuohon, vaikka saa sitä apteekista ilmankin.

Vierailija
8/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silica-tonicia terveyskaupasta.

Toinen hyvä "valmiste" on perunavesi. Raastettua raakaa perunaa ja vettä. Siivilöidään vesi vaikka teesiivilän läpi ja juodaan perunavettä aina tyhjään mahaan ennen ateriaa.

Sopii kokeilla.

Hoidan aina puolisoni näillä kuntoon, kun hän riehaantuu kahvin kanssa läträämään ja vatsa tekee stopin.

Vierailija
9/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo refluksia, jos on hengitysvaikeuksia ja limaa? Itsellä ei ole ollut tuollaisia oireita. Kuulostaa, että voisi olla jotain muutakin taustalla. Oletko käynyt lääkärissä? Sieltä voisi saada reseptilääkkeitä, jos ei apteekin rohdot tepsi. 

Gaviscon on yksi vähän vahvempi lääke, jota saa apteekista ilman reseptiä. Itsellä auttoi vakavaan refluksiin ja pahanmakuisiin röyhtäyksiin, joista onneksi en kärsi enää, se oli kamalaa kun tuli monta kertaa mädän kananmunan maku suuhun. 

Itselläni ainakin tulee hengenahdistusta ja painetta rinnassa, kun rintaa polttaa ja myös limaa saattaa kertyä kurkkuun. Itselläni ollut refluksi jo kymmenisen vuotta. Toki jos AP:lla on vaikeuksia saada ylipäätään henkeä niin sitten saattaa olla jotain muuta. 

Vierailija
10/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkekuuri sinulla oli? Jotkut antibiootit ja muutkin lääkkeet voivat aiheuttaa ruokatorvitulehduksen. En tiedä, voiko tulla jopa hiiva tai sieni antibioottien jälkeen. Tavalliseen ruokatorvitulehdukseen minulla on auttanut haponsalpaajan käyttö 1-1,5 viikkoa tupla-annoksella ja kaiken mausteisen ja happaman karsiminen ruokavaliosta. Noilla paranemisen on alkanut huomata 3-5 päivän päästä niin, että silloin on ruvennut ainakin vähän helpottamaan. Minä uskon, että tuo limakalvolla oleva tulehdus kannattaa hoitaa mahdollisimman nopeasti pois, ettei kroonistu. Hiivan ja sienen hoidosta en osaa sanoa.

Vierailija
11/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista refluksia minulla ollut vuosia, oireilee limannousulla, yskällä, hengenahdistuksella. Omaan oloon auttanut fast tract ruokavalio, jossa tarkoitus välttää ruoka-aineita jotka aiheuttaa ns. käymistä, eli sokerit, kuidut, tärkkelys. Mulla oireilee kyllä suolisto muutenkin. Tuo auttanut myös niihin oireisiin.

Vierailija
12/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliokin auttaa, mutta muut elämäntavat ovat minusta ratkaisevia.

Kyllä

- kunnolla unta

- liikuntaa

- kasviksia

- hyviä rasvoja

- kokeile muös ihan maitohappobakteeria apteekista

Ei

- tulista

- kermaista

- hiivaista (tuore pulla ja hiivaleipä)

- hiilihappoista

- alkoholia

- prosessoitua valmisruokaa

Vierailija
13/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksiin kuluu myös tuo ikävä hengenahdistuskin! Myös korvien tinnitys on osin refluksin oireita!

Vierailija
14/22 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteerikuuri joko tabletteina tai sitten hapankaalia sellaisenaan ruuan kaveriksi taikka Boris-juomaa( hapankaalista sekin :) )  tai ab-piimää/gefilus-piimää, jos vastasi sietää maitotuotteita.

Antibioottikuurit pistää monesti mahan limakalvot aikamoisen huonoon kuntoon ja palautuminen kestää pitkään. Itselleni usean peräkkäisen ab-kuurin seurauksena paluuta vanhaan normaaliin ei enää tullutkaan, mutta kaikkeen tottuu.

Aamupalaksi kannattaa keittää kaurapuuroa, siihen syntyy limaa joka suojaa vatsan limakalvoja ja auttaa parantumaan + saat tarpeeksi kuitua.

Leipä(ainakin ruis) kannattaa jättää joksikin aikaa kokonaan pois tai kokeilla käykö gluteeniton leipä( melkoisen kalliita) tai 100% kauraleipä. Pasta kannattaa vaihtaa myös gluteenittomaan.

Kahvistakin jotkut pikakahvit ovat vatsalle hellempiä eli näitä kannattaa reilun maitotilkan kanssa testata, mikäli kahvia kovasti tekee mieli. Itse juon yhden pienen kahvin iltapäivällä ruuan jälkeen, loput päivästä ja aamulla teetä.

Juusto kannattaa vaihtaa vähärasvaisempaan, itselleni käy polar 10 ja 15, sitä rasvaisemmat laukaisee aika kovan närästyksen.

Nämä ovat toki yksilöllisiä juttuja eli yrityksen ja erehdyksen kautta on jokaisen itse selvitettävä mikä toimii. Happosalpaajat auttavat pahimmassa vaiheessa, mutta näitä ei kannata jäädä jatkuvasti popsimaan, ainakin itse saan näistä melko "kivan" ummetuksen vaikka olisi lyhytkin kuuri. Tiedän että joillakin on niin paha refluksi ettei voi olla lainkaan ilman lääkkeitä, mut mikäli tämä on vasta uusi juttu sulle niin kannattaa melko pian yrittää apua ruokavalion säätämisen kautta.

Vierailija
15/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pitkään esomepratsol refluksitautiin ja nyt taas tuntuu ettei se auta mitään. Caviscon pureskeltava tabletti on paras apu nopeasti mutta se maistuu järkylle. Ihan kuin hammastahnaa söisi ruokalusikallisen

Vierailija
16/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan normaalipainossa? ylipaino. pahentaa tuota todella paljon,   ja voi myös olla sen aiheuttaja.

Vierailija
17/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkiset syyt on yhdistetty närästykseen vahvasti. Olivat tutkimuksessa jopa fysiologisia syitä merkittävämpiä. Voi kiinnostaa niitä joista tuntuu ettei mitkään ruokavaliomuutokset auta.

Vierailija
18/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käytössä ruokasooda ja ihan Rennie ja Galieve. Kurkkurefluksiin Pepcid. Onko noi protonipumppulääkkeet millä lailla parempia?

Vierailija
19/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykkiset syyt on yhdistetty närästykseen vahvasti. Olivat tutkimuksessa jopa fysiologisia syitä merkittävämpiä. Voi kiinnostaa niitä joista tuntuu ettei mitkään ruokavaliomuutokset auta.

Millaiset psyykkiset syyt?

Minulla refluksia on tosin suvussa.

Vierailija
20/22 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vielä puuttuisi, että lääkäri toteaisi refluksin johtuvan jostain vanhasta mt-diagnoosista eikä pääsisi tutkimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi