HELMET vko 34
En näe tämän viikon pinoa vielä missään, joten aloitan..
Linkki viime viikon keskusteluihin on tässä: [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (40)
Ensimmäisellä sairiksella ollaan, meinasi tulla puristuksia?supistuksia? töissä ja kävin näytillä kättärillä. Ei mitään hälyyttävää, ehkä vain levon tarpeessa :)
Kotona ollessa näitä puristuksia ei ole tullut lainkaan <3
Kaikki muuten ok ja pahoinvointi on vihdoin menossa pois \o/
potkujakin tuntuu jo päivittäin ;)
lastwish 15+2
Mustakin liikkeet on tuntunut jonkin aikaa, ei ihan päivittäin kuitenkaan:) alkaisivat vaan ihan kunnolla, että saisi varmistuksen vauvan elossa olosta.
Mulla on piinaviikko menossa! Istukkatutkimuksesta on nyt kaksi viikkoa ja kolmessa viikossa lupasivat tulokset, joten toiveissa olisi saada ne tällä viikolla. Tai sitten menee ensi viikkoon...
Pelottaa hurjasti! Täytyy vaan toivoa, etteivät ne huonot uutiset osu kohdalle kahdesti. Kerran olen jo sen karmean painajaisen läpi käynnyt, joten pää ei varmasti oikeasti kestäisi jos tuloksissa ilmenisi jotain poikkeavaa.
Miina 15+2
Me ei edes saada niitä seulan tuloksia, ellei jotain poikkeavaa ole, Tai niin mulle ainakin sanottiin että jos jotain poikkeavaa niin he soittavat ja jos ei soittoa kuulu niin kaikki OK. Tarvinnee kuitenkin kysyä huomenna kun on toinen neuvola käynti :)
Hienoa kun jotkut tuntevat jo liikkeitä ja vielä ihan kunnolla! Itse on niitä tietääkseni ole vielä tuntenut mutta toivottavasti pian jotain tuntisin!
Aamue ja Tyyppi 14+4
(laitan viestin tännekin, kun meni ensin väärään pinoon)
Tuntuu todella pahalta hänen puolestaan.
Nyt kun np-ultra on takana niin vähän aikaa eletään hiljaiselämää, kunnes taas odotetaan sitten innolla seuraavaa ultraa.
Menen nyt keskiviikkona Vilho Hiilesmaan vastaanotolle yksityiselle keskustelemaan jonkun todellisen asiantuntijan kanssa tästä uhkaavasta sektiosta. Pelottaa ja itkettää niin hirveästi. Olen sen jo kerran käynyt läpi ja se oli kyllä hirveintä, mitä olen elämässäni kokenut. Mutta jos ei ole muita mahdollisuuksia niin näinhän sitten eletään. Olen kuitenkin onnekas, että vauva on tulossa, eihän kaikille lapsia suoda. Vaikka pelottaakin, miten jaksan sairauteni ja vauvan kanssa...
Mutta hiljaiseloa täällä. Närästää ja väsyttää kyllä, opinnot alkaa torstaina. Jännittää se, ihanaa päästä oppimaan kaikenlaista uutta!
Pioni ja Pikkuinen rv 12+2
Mayyalle: Sinulle ja perheellesi osanottoni ja voimia. Ratkaisunne oli varmasti vaikea, mutta mielestäni hyvin epäitsekäs ja takuulla oikea. Kaikkea hyvää tulevaan elämäänne! Halaus<3
Te jotkut jo tunnette liikkeitä.. Voi sentään! Itsekin jo haluaisi jotain "muljahduksia" tuntea:) Onko kukaan ensisynnyttäjä vielä tuntenut mitään??
Huoh. Menin sitten ja pyörryin tänään harjoittelussa. Kiva kiva. Vähän sai selitellä, mutta onneksi selvisin säikähdyksellä enkä esim. lyönyt päätäni mihinkään. On ollut täällä Turussa ainakin koko päivän tosi kuuma ja kostea ilma, tosi tukala ja "hapeton". Siitä varmaan siis johtui. Niin ja verenpaineesta. Eli neuvolakin oli tänään:) Verenpaine oli 103/63 eli ei kovin hyvä, varsinkin kun itse tiedän että hermoilin ja jännitin eli oli varmasti hiukan korkeampi tuossa mittauksessa kuin todellisuudessa. Vauvan syke oli terkan mukaan hyvä, 138. Meinasi tosin pieni livistää karkuun heti kun terkka paineli massua dopplerin kanssa:) Ei tykännyt!
Hemoglobiini onkin sitten ainut ihmetyksen aihe. Yhden kuurin rautaa jo söin, mutta ei noussut arvot mihinkään!! Nyt sitten kuukauden kuuri uudestaan, eri valmistetta, ja sit taas katsotaan.
Sellaiset neuvola- ja muut kuulumiset tällä kertaa:) Hyvää oloa ja mukavaa masunkasvatusta kaikille toivoen
tikru ja Möykky rv 16+0
Tervehdys kaikille!
Täällä jaksellaan ihan mukavasti, tosin tänään ollut jotenkin kökkö päivä, selkä, niskat ja tietysti pää kipee, ylösnoustessa huimaa ja närästää kun käytiin mäkkärissä...sen siitä saa kun on niin kiire, ettei ehdi tekeen kunnon ruokaa...selkävaivat yms. johtuu ihan remonttihommista, pakkelointia, hiomista ja maalausta (onneks ihan vähän vaan).
Viikon päästä neuvolaan, jänskättää...hb:n kävin tarkastuttamassa tässä välillä kun oli niin väsy ja olin tosi kalpee, mutta se oli ihan ok (119, ekassa neuvolassa 122).
Tikru: ei oo täälläkään vielä mitään liikehdintää tuntunut, saa vielä jokusen viikon odotella...Koitahan jaksaa harjottelussa, muista syödä ja juoda tarpeeks. Mäkin joudun ens viikolla töihin, blaah...viimenen lomaviikko siis menossa. Ja reippaasti vaan sanot, jos jotakin et jaksa tehdä, naisvaltaisella alalla ymmärretään kyllä mikä on homman nimi =) Omassa työpaikassa ainakin ollaan kovin suojelevaisia raskaana olevia kohtaan...(oon siis sh).
Semmosia tänne. Yön taidan nukkua olkkarin sohvalla, yläkerrassa jossa makkari on, haisee ikävästi maali, enkä viiti hengistyssuojainta pitää nukkuessa...
T:Hannekka ja Taimi-Armas rv 15+3
Tänään oli vihdoin kauan odotettu neuvola ja kaikki oli hyvin. Verenpaine alhainen 103/57, mutta aikas hyvin olen voinut, en ole pyörtyillyt kuten Tikru. Onneksi et satuttanut itseäsi! Minä popsin tähän "vaivaan" salmiakkia... Sattuu olemaan lempikarkkini ja varsinkin alun pahoinvoinneissa pelasti välillä. Nyt tosin ei enää niin maistuisi, muutenkin suolaista tekee enemmän mieli.
Ja kummista kumminta oli, että hemppa oli _noussut_! Viimeksi 117, nyt 127. No, hyvä niin, mutta outoa. Ja sykkeet löytyi heti ja kuului vahvoina, 140-160. Vähän täti oli sitä mieltä, että vahvat poikasykkeet, mutta sanoi sitten, että saattaa olla tomera tyttökin, mikäli on äitiinsä tullut...! :) Mutta mitään liikkeitä en edelleenkään tunne. Siinä ääniä kuunnellessa täti välillä kyseli, että tunsitko tuon, se oli potku. Vaikka kuinka yritin, niin en kyllä tuntenut. Ja tämä on sentään kolmas... Mutta edelleen se taaksepäin kallistunut kohtu vaikuttanee.
Ainoa miinus (tai plus) oli se, että pissassa oli sokerit yhdellä plussalla, mutta sain tiristettyä kuppiin vain sellaisen lirun, että terkka epäili näytteen pätevyyttä. Mutta uhkaili, että jos vielä tulee, joudun sokerirasitukseen..! En halua, todellakaan. No, ensi kerralla on aika iltapäivällä, että ehkä sitä saa juotua vähän enemmän kuin noin aamutuimaan.
Olen nyt viehtynyt tuohon urheiluun ja käynyt parilla tanssitunnilla, ja tänään elämäni ensimmäsen kerran salsa-tunnilla. Ja hauskaa oli! Mutta nyt olisinkin kysellyt teiltä, arvon mammat, että mistä löytäisi hyviä urheiluvaatteita kasvavalle mahalle?
Pioni oli menossa Vilho Hiilesmaan vastaanotolle. Onko hän joku guru? Sattumalta käytiin hänen luonaan alkuraskauden ultrassa ja oli kyllä tosi asiantunteva ja mukava lääkäri. Ultraili pitkään ja hartaasti ja tutki muutakin kuin vauvaa, kuten kohdun seinämiä, ettei ole mitään ylimääräistä ja munasarjoja jne. Käynnistä jäi tosi hyvä mieli kaiken kaikkiaan.
Hilpsu rv 15+3
Tänään oli toinen neuvola käynti. Verenpaine myös minulla oli alhainen 102/57 ja hemppa 141... Sykkeet löytyivät myös helposti ja olivat 146. Mitään liikkeitä en myöskään ole vielä tuntenut, mutta toivottavasti pian.
Siellä neuvolassa sitten juttelin terkkarin kanssa ja hän kertoili siinä että kun olen veriryhmältäni reesusnegatiivinen, niin mitä se niinkun tarkottaa jne. aivan yhtäkkiä mulle tuli todella huono olo ja pulssi nousi pilviin, pyysin päästä vessaan mutta heti kun yritin nousta pyörryin siihen tuolille. Hetken päästä sit heräilin ja menin lepäämään siihen tutkimuspöydälle. Verensokerit ilmeisesti hiukan heittelivät :) Mutta ei onneksi mitään vakavaa :)
Aamue ja tyyppi 14+5
Down riskiksi tuli 1: 84 000 Eli melko pieni riski :)
aamue
on siis munkin opiskelema ala hyvin naisvaltainen:) Hyvät ja huonot puolensa siinä on, mutta raskauteen kyllä tuntuu -yllätys yllätys- löytyvän paljonkin ymmärrystä! :) Mun on vain hirmu vaikea tehdä töitä puolikuntoisena, en haluaisi osakseni mitään erityiskohtelua tai huomiota, minkä vuoksi välillä tuntuukin että palaisi vaan se kunnon oksetus niin voisi olla sitten hyvällä omalla tunnolla ihan kotona! Tämä kuulostaa varmasti aivan hullulta, mutta niin vain on.
On muuten ollut pahoinvoinnin hellitetyä huomattavasti hankalampaa muistaa juoda ja syödä riittävästi ja riittävän usein, kun ei kroppa siitä samalla tavalla heti hälytä. Tarvii vaan kello kädessä katsoa ja yrittää muistaa ruoka-ajat:)
Hilpsu, kyllä varmaan oli testi "epäpätevä". Toivotaan että ensi kerralla ei tule plussia! :)
Huhhuh. Olemme miehen kanssa alkaneet tutkia vauvavakuutuksia. Meinasimme ottaa sellaisen Möykylle jo ennen syntymää, ja samalla keskittää koko perheen vakuutukset samaan yhtiöön (nyt ei ihan paras mahdollinen). MUTTA vaikka tarjouspyyntöjä laitettiin useampaan yhtiöön, niin on kyllä hirmuisen vaikeaa tuo päätöksen teko!! Jokaisessa tuntuu olevan puolensa:( Ja kun sitä vakuutuksen tarvetta ei voi etukäteen tietää, toivottavasti on turha.
Rakenneultraan saatiin aika tänään puhelimitse. Piti saada eilen neuvolakäynnin yhteydessä mutta oli sitten terkkarin koneessa jotain häikkää.. Kuitenkin, hän nyt sitten soitti ja sanoi, että aikoja ei oikein ole, ja että meille olis aika 25.9.!!!!!!!!! Viikkoja on silloin 21+3, ja aiemman ultran mukaan 22+2!!! Onko kellään muulla tuo ultra näin kamalan myöhään? Ihmettelen suuresti, ja on ihan pahakin mieli moisesta. Oltiin itse asennoiduttu menemään silloin viikoilla 18-20. Onko siis tämä meidän aika edes poikkeuksellisen myöhäisessä vaiheessa? Ensikkona kun ei tiedä asiasta yhtikäs mitään.
Hannekka, kiva että joku muukin vielä odottelee liikkeitä:) Mukavaahan se olisi jos ne pian jo tuntuisi! Helpottaisi tuota ultrankin odotusta.
tiistain jatkoja!
tikru ja Möykky rv 16+1
Mulla on kans rakenne ultra 25.9, mulla tosin viikkoja sillon tasan 20
Aamue
Mulla on rakenneultra 3.10 ja sillon rv 20+6. En kyl millään jaksais ootella sinne asti, ja varsinkaan kun mies näkee pikkusen "livenä" sillon vasta ekan kerran, koska ei päässyt np-ultraan mukaan. Tekis kyl mieli tässä välissä jo käydä vähän kurkkaan, että kaikki on vielä kunnossa ja pikkusella kaikki hyvin, mut kyllä mie maltan ootella....:)
Muuten on kyl kaikki ihan hyvin, ei oikeastaan pahoinvointia enää etes ole muuta kuin välillä, väsymystä vaan on edelleen...ja varsinkin kun kelit on näin harmaat nii ei kyl oo kumma et vätystää *haukotus*
Asiasta kukkaruukkuun--->ihan mukava, että meidän parille hyvälle ystävällekin on tulossa lapsi, toisille myös ensimmäinen(LA 11/08) ja toisille pikkukakkonen(LA 01/09). Ollaan sit vähä niinku samassa tilanteessa kun pikkusilla muutaman kuukauden ikäeroja vain ja vertaistukea on. Kiva kun saa ihan rauhassa sitte höpistä vauvoista jne...huoh...
No niin...jätänpäs tilaa muillekin!!! :D
AngelEye ja masuasukki 14+4
Mulla on rakenneultra rv 20+5. Mun mielestä terkkari sanoi että se tehdään mieluusti viikoilla 20-22, jotta kaikki elimet olisivat hyvin nähtävissä.
Onkos teillä muilla lääkäri tehnyt sisätutkimuksen alkuraskaudessa ? Mulla lääkäri teki kyllä np-ultran, mutta ei muuta. Edellisessä raskaudessa lääkäri tutki samalla kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanteen.
Liikkeitä en vielä tunne, mutta onneksi ainakin pahoinvointi alkaa helpottamaan (tosin vielä oksensin tällä viikolla kerran). Väsymys vaivaa ja päänsärky aina välillä.
Sindi rv 13+6
En olekkaan nyt pariin viikkoon päässyt tänne lukemaan näitä kun tietokone hajosi :| mutta nyt on onneksi uusi. Mulla oli se np-ultra viikolla 12+1 niin vauva vastasi viikkoja 13+3. Laskettu aika muutettiin sitten sen mukaan eli se on nyt siis 14.2. Niskaturvotusta lääkäri sai mitatuksi 1,1mm.
Paha olo on nyt alkanut väistyä kokonaan kun aluksi kaikki hajut oksetti. Mutta syödä saa jatkuvasti ettei heikotus tule ja maha tunnu tyhjältä. Siksi vähä pelottaakin että lihon nyt reilusti.
Esikoisen jäljiltä on onneksi kaikki vauvatarvikkeet tallessa, paitsi pitää vain hankkia pinnasänky ja vaatteita. Ja isompi asunto on meillä hakusessa ku ei tähän kaksioon oikein 4 sitten mahdu.
AngelEye, mulla on kanssa sama juttu että kahdella kaverilla on lasketut ajat marraskuulla ja tammikuulla, joten on joitten kanssa jutella vauvoista. =)
Tuntisinpa minäkin pian jo jotain liikkeitä masussa kun niin moni niitä on jo saanut tuntea. =)
McFlurry rv 14+4
Äsken tuli puhelu Tampereelta istukkatutkimuksen tulokset olivat valmistuneet ja vauvalla kaikki hyvin:) Olisivat kertoneet myös sukupuolen, mutta ei haluttu sitä tietää. Ihanaa, josko sitä pikku hiljaa voisi alkaa luottaa ajatukseen, että meille on vauva tulossa!!! Rakenneultra kyllä vielä yhtenä koitoksena edessä, siihen mulla on aika 19.9 viikkoja silloin kasassa 19+6.
Mun kahdelle tosi hyvälle ystävälle on myöskin tulossa kolmas lapsi(niin kuin meillekin), toisella laskettuaika joulukuun lopulla ja toisella myöskin helmikuussa (kolmen päivän erolla muhun).
Miina rv15+4
Voi että ku hyvä juttu ja kaikki hyvin oli pikkuisella:)
AngelEye
Miinalle onnittelut hienoista tuloksista!! Tuli hyvä päivä tikrullekin kun sai tuollaista lukea:) Kyllä sä nyt uskallat jo ajatella että helmikuussa teillekin syntyy vauva - ihan oikeasti :) Hali!!
Muillekin helmiksille mukavaa keskiviikkopäivää! Iloitaan masuista vaikka harmaata onkin.
Niin ja helpotti kun kerroitte et teilläkin, unohdin jo nimimerkit...., on rakenne-ultra päälle viikon 20. Meille tuollaisesta vko 20-22 ei edes puhuttu. Helpotti todella. Me kun jo ajateltiin, että onkohan tuohon aikaan edes hyvä tehdä koko ultraa, että jospa sitten ei näykään enää se kaikki mitä olis tarkoitus tutkia. Vaikka miksipä ei näkyisi:)
tikru ja Möykky rv 16+2
Kiva, että teille kaikille kuuluu hyvää ja on tullut hyviäkin uutisia!
Kävin vielä maanantaina naistenklinikalla perinnöllisyyslääkärin luona juttelemassa tilanteesta ja lääkärikin sanoi, ettei pieni ole terve, sen verran selvisi maanantaina myös, että oli se niskaturvotus ensimmäisestä mittauksesta vaan lisääntynyt, jopa muutaman millimetrin, vaikka eikös sen pitäisi pienentyä raskauden edetessä ja samalla reissulla tehtiin TEO:lle lupahakemus raskaudenkeskeytykseen, lupa tuli jo eilen, huomenna alkaa sitten keskeytysoperaatio, käyn sairaalalla nielemässä sen ensimmäisen pillerin, perjantaina menen sitten osastolle, eli tällä erää alkaa olemaan tämä selvä! Jälkipuinti tulee sitten myöhemmin, ei tiedä vielä millaiset vaikutukset on henkiseen puoleen! Yksin en aio asian kanssa jäädä!
Eilen illalla olin varma, että luonto alkaa hoitamaan asiaa itse, ollu aivan järkyttävät alavatsakivut, ilmeisesti supistuksia, tuntuu selässä saakka, jatkunut sitten vaihtelevasti tänään. Ymmärrettävää, kun tietää, ettei kaikki ole tuolla ok!
Nyt sitten jättäydyn lopullisesti pois, toivottelen vielä kerran ihanaa odotusaikaa teille kaikille! Kiitän tuesta sydämellisen paljon!
Mayya
Tosi ikävää että Mayyalle kävi niin kuin kävi :( :(
Mulle ei ole tullut vieläkään postia (eikä soittoa) HUSista, vaikka np-ultra oli jo 2,5 viikkoa sitten! Miten nopeasti teille muille on tullut kirje? Siskolle tuli tässä kesällä jo viikon päästä ultrasta.
Uskomatonta, mutta olen tuntenut jo parina päivänä vauvan potkuja! Perjantaina oli lapsi sylissä ja vauva ilmeisesti teki täyskäännöksen mahassa, muljahti jännästi. Tässä etunojassa kun on tietokoneella, pieniä potkuja tuntuu välillä pöydänreunaa vasten. Ihanaa! :)
Sunny 13+6