Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tupakointi ja kätkytkuolema

Vierailija
02.03.2006 |

Olen kuullut että näillä kahdella asialla olisi

yhteys,mutta mitään tutkimusta ei ole tullut vastaan.

Tietäisikö joku?

itse olen lopettanut tupakan polton jokaisen raskauden

aikana..koska tiedän että en pystyisi elämään itsesyytösten kanssa jos lapseni olisikin sairas..liian suuri riski siitä että itse saan hetkellisen" nautinnon" .tyhmänä olen kuitenkin aloittanut uudelleen=(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koskaan ei olla selvitetty, mistä kätkytkuolema johtuu, niin tuskin on niinkään, että se johtuisi tupakoinnista raskauden aikana tai sen jälkeen. Arvailuja kaikki tyynni, ikävä kyllä.

Vierailija
2/6 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Arvailuja kaikki tyyni, ikävä kyllä."

Olet väärässä, ikävä kyllä .

Kätkytkuolemien ja tupakoivien äitien välillä on yhteys joka on selvästi osoitettu.Ei tiedetä varmasti että miksi se yhteys on mutta se on kiistatta osoitettu että raskauden aikana polttavien äitien vauvoilla on useimmin riski kuolla vauvoina ns. kätkytkuolema.Samaan tulokseen pääsi tutkijaryhmä tänä talvena (British Medical Journal BMJ) niillä äideillä jotka käyttivät nikotiinivalmisteita raskauden aikana. Joten ei se savu itsessään vaan se tupakan/nikotiinin yhdisteet näyttäisi nostavan tätä riskiä.

Riskiä näyttää myös nostavan nukkuminen samassa sängyssä vanhempien kanssa kun taas tutin syönti laskee riskiä.Kaikkein suuimman riskin taas nostaa äidin tupakointi, ikävä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt minua huolestutta ihan kamalasti. en tiennyt olevani raskaana ja nyt selvisi että olen 6. viikolla ja olen tupakoinut koko ajan. voi ei..olisi pitänyt tajuta lopettaa heti ku oli pieni mahdollisuus et olen raskaana, olin juuri lopettanut pillerit ja kondomi oli hajonnut,yksi ainoa kerta ja heti olen raskaana, tämä ei siis ollut suunniteltu juttu mutta tämä on kyllä mielestäni IHANA asia, nyt vaan harmittaa hirveästi että on tullut vedettyä tupakkaa..esikoista kun seitsemän vuotta sitten tehtiin lopetin heti.sain vasta viikon päästä lääkärillekin ajan.olen jo miettinyt olisiko raskaudenkeskeytyskin inhimillisempi teko kuin pitää lapsi " jota on monta viikkoa myrkyttänyt" . jos joku osaisi antaa jotain oikeita neuvoja olisin tod. kiitollinen. haukkumista en kaipaa joten älkää vaivautuko, tiedän että tämä ei kuulosta kypsän ihmisen tekstiltä mutta olen niin huolesta suunniltani ja haluaisin kyllä niin vauvan ja parasta oloa pikkuiselle mitä mahdollista

Vierailija
4/6 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jollain näistä palstoista oli kirjoitettu joskus taannoin, että ensimmäisten 8 rv:n aikana sikiö ei kärsisi niin pahasti tupakasta ja alkoholista yms, ja jos paha vaurio silloin olisi tullut, niin tulisi sitten heti keskenmeno. Muistan vain kun huokaisin itse silloin helpotuksesta, koska olin ehtinyt alkuviikkoina juoda kahdet kännit (vappu ja kaverin häät). Nyt jo pieni poika on 3 kk ikäinen.

Vierailija
5/6 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietty aina mistä puhutaan, mutta niin kauan kuin lapsen verenkierto ei ole yhteydessä äidin verenkiertoon niin mikään mitä äiti syö/juo/polttaa ei kulkeudu lapseen. Tosin esim. huumeet kyllä jäävät sinne elimistöön vaikuttamaan ja odottamaan lapsen kasvua, jolloin ne yhä voivat aiheuttaa tuhojaan. Täälläkin jo usein mainittu BMJ on useissa tutkimuksissa osoittanut, että nikotiini kertyy sikiön elimistöön jo ensi viikoista lähtien, joskin poistuu sieltä kun tupakointi lopetetaan. Eli hyvinkin myöhäisessä vaiheessa lopetettu on parempi kuin loppuun asti jatkettu...

Vierailija
6/6 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin niin se menee että ensimmäisinä viikkoina ei ole vaaraa kun ajatellaan että harvat edes tietävät olevansa raskaana ennen kuin vasta joskus viikolla 5-7, ja mitä kaikkea niihin viikkoihin oletkaan ehtinyt tehdä=) ei hätää... luulen että sulla on siellä mahassa aivan terve pikku sikiö...