Syötkö suositellut puoli kiloa kasviksia päivässä? Miten saat kokoon?
Saatko syötyä puoli kiloa kasviksia päivittäin? Miten saat sen kokoon? Syökö koko perhe?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Oon tänään syönyt jo 0,5 paprikaa, 10 cm palan kurkkua, sipulin, porkkanan ja ison tomaatin (punnitsin 200 g). Eiköhän se noista tuu.
Mä oon syönyt tänään 100 g kurkkua (10 cm ja punnitsin) ja puolikkaan sitruunaa ja päivä ei oo ees puolessa.
Joku sanoi tossa, että harva syö ja luulee vaan, niin aika pienestä se 0,5 kg tulee.
Saan aina kun päätän tehdä niin:D. Paino muuten tippuu hyvin kun malttaa.
Aamupalalla 60-70 g marjoja (kolmannes pikku pakastepussista). Yksi-2 hedelmää välipalana tai salaatissa = yhteensä 150 g
Lounaalle yritän tunkea mahdollisimman paljon, 200-250 g rehua jossain muodossa eli sivusalaattina tai ruokaan. Kurkkua, selleriä, tomaattia, kaalia on helppo pilkkoa.
Eli tuossa on jo 350-400 g. Loput päivällisellä samalla periaatteella kuin lounas tai iltapalalle vaikka leivän tai muun iltapalan oheen 50 g paprikaa tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee syövänsä, harva syö.
Perunoita syömällä tuo puoli kiloa lienee helpoiten saavutettavissa.
https://www.ruokatieto.fi/sv/node/754
Kasvitieteellisen määritelmän mukaan kasviksilla tarkoitetaan ravintona käytettäviä meheviä kasvinosia. Erilaiset vihannekset, juurekset, peruna, marjat, hedelmät ja sienet ovat kaikki kasviksia.
Kannattaisi punnita (keittiövaakoja saa kympillä Clas Olhsonilta). Luulo ei ole tiedon väärti, kuten mummoni aina sanoi.
Punnitsin juuri äsken vokkivihanneksia pannulta lautaselle + muutaman kirsikkatomaatin, yhteensä 300 gr ja se on muuten hervoton määrä. Sen söin mutta kun vielä otin eri lautaselle salaattia (vihteää salaattia, kurkkua, melonia, paprikaa) 100 gr - en jaksanut sitä enää syödä, jää iltaan.
Hedelmistä tulee helpommin grammat täyteen kuin vihanneksista mutta niissä on taas sokeria aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tänään syönyt jo 0,5 paprikaa, 10 cm palan kurkkua, sipulin, porkkanan ja ison tomaatin (punnitsin 200 g). Eiköhän se noista tuu.
Mä oon syönyt tänään 100 g kurkkua (10 cm ja punnitsin) ja puolikkaan sitruunaa ja päivä ei oo ees puolessa.
Joku sanoi tossa, että harva syö ja luulee vaan, niin aika pienestä se 0,5 kg tulee.
Mä punnitsin juuri 10 cm palan tuoretta kurkkua, painoi 57 gr. Eri paksuisia, joo. Ei kannata luottaa siihen, että aina 10 cm kurkkua on 100 gr.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvitieteellisen määritelmän mukaan kasviksilla tarkoitetaan ravintona käytettäviä meheviä kasvinosia. Erilaiset vihannekset, juurekset, peruna, marjat, hedelmät ja sienet ovat kaikki kasviksia.
Ei lasketa tässä yhteydessä kasviksiin vaan hiilihydraatteihin mikä on ihan perustietoa vai trollaatko?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi punnita (keittiövaakoja saa kympillä Clas Olhsonilta). Luulo ei ole tiedon väärti, kuten mummoni aina sanoi.
Punnitsin juuri äsken vokkivihanneksia pannulta lautaselle + muutaman kirsikkatomaatin, yhteensä 300 gr ja se on muuten hervoton määrä. Sen söin mutta kun vielä otin eri lautaselle salaattia (vihteää salaattia, kurkkua, melonia, paprikaa) 100 gr - en jaksanut sitä enää syödä, jää iltaan.
Hedelmistä tulee helpommin grammat täyteen kuin vihanneksista mutta niissä on taas sokeria aika paljon.
Miksi kannattaa punnita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasketa tässä yhteydessä kasviksiin vaan hiilihydraatteihin mikä on ihan perustietoa vai trollaatko?
Kasviksethan on juurikin hiilihydraattia.
Vierailija kirjoitti:
Helposti! Aamulla laitoin smoothieen kahdelle hengelle mm.200g mustikoita ja kaksi banaania, siitä tuli n.200g per nuppi. Välipalana oli omena 140g, koossa on jo 340g. Lounaalla on kasvissosekeitto, siihen tuli n.500g kasviksia + perunat eli n.250g yhdelle, mutta koska keittoa syödään kahtena päivänä, niin annos on n.120g, jälkkärinä mandariini 100g. Eli klo 13 kasvisten määrä on 560g. Päivällisellä on varsiparsakaalia 280g pussi, 140g henkeä kohden. Lisäksi aamuleivällä oli tomaatti 80g?, samoin lounasleivälle viipaloin tomaatin eli kun kaikki lasketaan yhteen, on tulos n.860g
Miten kukaan jaksaa edes syödä noin paljon - huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä punnitsin juuri 10 cm palan tuoretta kurkkua, painoi 57 gr. Eri paksuisia, joo. Ei kannata luottaa siihen, että aina 10 cm kurkkua on 100 gr.
En edes syö kurkkua, kun se on vaan vettä. Mieluummin kunnon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannattaa punnita?
No jos haluaa tietää, syökö sen 500 gr - eikö se ollut tässä aiheena?
Monet sanoo, että en punnitse mutta varmaan tulee täyteen. Epäilen ettei monellakaan oikeasti täyty. Sama se, mutta ei kannata kuvitella ellei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti! Aamulla laitoin smoothieen kahdelle hengelle mm.200g mustikoita ja kaksi banaania, siitä tuli n.200g per nuppi. Välipalana oli omena 140g, koossa on jo 340g. Lounaalla on kasvissosekeitto, siihen tuli n.500g kasviksia + perunat eli n.250g yhdelle, mutta koska keittoa syödään kahtena päivänä, niin annos on n.120g, jälkkärinä mandariini 100g. Eli klo 13 kasvisten määrä on 560g. Päivällisellä on varsiparsakaalia 280g pussi, 140g henkeä kohden. Lisäksi aamuleivällä oli tomaatti 80g?, samoin lounasleivälle viipaloin tomaatin eli kun kaikki lasketaan yhteen, on tulos n.860g
No eihän tuo ole paljon kasviksia? Tajusitko, että nuo määrät meni kahdelle syöjälle.
Eri
Lähes joka päivä syön kasviksia puoli kiloa tai ylikin. Marjoja menee päivittäin puuron/jugurtin kanssa, ruuassa on aina kasviksia lisukkeena tai seassa, banaani on hyvä välipala, puolikkaan avokadon syön joka aamu, smoothieita tulee tehtyä myös usein jne. Ei 500g ole kovin paljoa.
kahvipapu, kaakaopapu, öljypalmu ja sipsiperuna ovat kasveja, siis kasviksia. siiderikin tehdään omenasta eli hedelmät tulee siinä[
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi ruuathan on sellaisia, jotka vain lisäävät nälkää, joten kyllä sitä nälissään jaksaa.
Teen töihin evässmoothien - 7dl pulloon menee 400g kasviksia (parsakaali, lehtikaali, pinaatti, mansikka, mustikka, banaani).
Töissä ruuan kanssa yksi tai kaksi isoa tomaattia, välipalalla omena. Yleensä ruokaan heitän runsaalla kädellä pakastepaprikaa, porkkanoita syön sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes syö kurkkua, kun se on vaan vettä. Mieluummin kunnon kasviksia.
Kurkku on niitä kasviksia joita kannattaa katsoa pintaa syvemmälle...
Flavonoids
apigenin
diosmetin
fisetin
luleolin
quercetin
kaempferol
luteolin
naringenin
theaflavanoside I
vicenin
Lignans
pinoresinol
lariciresinol
secoisolariciresinol
Triterpenes
cucurbitacin A
cucurbitacin B
cucurbitacin C
cucurbitacin D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannattaa punnita?
No jos haluaa tietää, syökö sen 500 gr - eikö se ollut tässä aiheena?
Monet sanoo, että en punnitse mutta varmaan tulee täyteen. Epäilen ettei monellakaan oikeasti täyty. Sama se, mutta ei kannata kuvitella ellei tiedä.
On joillakin tarkkaa tuo syöminen, ihan grammalleen täytyy tietää paljonko syö. Ei varmaankaan tuolla keinolla nälänhallinta toimi normaalisti.
En edes joka päivä syö puolta kiloa, joten on mahdotonta syödä silloin niitä kasviksiakaan tuon verran.