Oletko jo vaihtanut halvempiin ruokiin?
Tänään tein kalakeittoa ja lohifileen sijaan tulikin seitiä keittoon.
Lohi 28 euroa ja seiti 11 euroa kilo.
Täytyy sanoa, että kirvelee nyt katsoa hintoja kaupassa ja rajua on nousu, mutta jatkuu vaan.
Pienituloisella tulee tekemään tiukkaa elää ensi talvena sähkölaskujen kera.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En ole. Käyn kaupassa ja ostan sitä, mitä tekee mieli, hinnasta riippumatta. Viime viikolla oli vähän erikoisemman kalaherkun paketin päällä hintalappu 57,3 €. Kahdestaan syötiin.
Ne kenellä varaa ostaa ja syödä, niin näin pitääkin tehdä talouden ylläpitämiseksi.
Me muut ostellaan hävikkipussia ja punalaputettuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä syy laihduttaa. Säästää rahaa ja parantaa terveyttä sekä ulkonäköä, jaksamista, elämää.
168 cm ja 73 kg naisella ei ole ok.
Mutta miehellä on?
En karsi ruokaostoksista, mutta jos tulee säästäminen tarvetta, vähennän joistain muista ostoksista (sieltä ns. turhuuksien osastosta).
En syö kalaa. Kanaa, lihaa tulee syötyä, pastat, riisit, perunat hinta alhainen. Kasviksia monipuolisesti. Maitoa leipää kananmunia. Ei ole muuttunut ostoskäyttäytyminen elintarvikkeiden suhteen. Ostan halvempia tiskikoneen tabletteja ja pyykinpesutabletteja. Vähemmän palveluiden ostamista.
Olen tai oikeastaan vuosia etsinyt ja ostanut sitä halvinta,nykyään halvimmatkin alkaa olla kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut herneet oli täälläkin lähikaupasta loppu. Onkohan vedetty huono erä pois vai tosiaanko niin paljon ihmiset ostaneet. K-marketin hinnat ovat Salea halvemmat tänään. Vuosikausia Sale oli halvempi.
Ehkä ne kuivatut herneet ovat poistuneet hyllystä siksi, että hernekeitto ei taida olla ihan kesäruokaa.
Aina kaupassa kuitenkin on joku tarjous ja jotain edullista. Käyn kaupassa joka päivä enkä suunnittele ruokia etukäteen, ostan mitä mieli tekee. Vihannekset, juurekset ja hedelmät ovat aina halpoja, kun valitsee sesongista tai pakasteita. Muuta lihaa kuin kalaa en syö, joten voin siitä kalasta välillä maksaakin. Mieluiten syön sitä ravintolassa, koska en ole kovin hyvä kokki, niin menee hyvä kala helposti hukkaan minun keittotaidoillani.
Itse asiassa huomaan tekeväni ihan päinvastoin. Tulee ostettua lähitilojen vihannestuotteita ja makkaroissa siirtynyt artisaanituotteisiin. Kaikkea erikoista enemmän.
Aina olen syönyt kauden kasviksia, ja punaisen lihan vaihdoin soijarouheeseen ja vuosia sitten. Jotain lohta nyt ostan ehkä kerran vuodessa jos niinkään usein, tasan saa olla silloin tarjouksessa.
Ei tässä nyt hirveästi enää halvempaan ruokavalioon pääse, mutta ehkä sit jää kohta kaikki herkut pois. Odotan innolla tulevaa laihtumista.
Juu, ollaan vaihdettu pikkujogurtit isoon purkkiin, ja mm. luovuttu kirsikkatomaateista. Linssi- ja soijarouheruokia lisätty.
Lidlstä ja S-marketista saa aina tarjouksia ja arkena meillä syödään arkiruokaa.K ahvi on edelleen halpaa Lidlissä. En ole käyttänyt enempää ruokaan vielä. Katso vielä tarkempaan hinnat. Teen 3 päivän keittoa ja on kivaa kun jotain lämmntä ruokaa on valmiina.
kalliit salaatit vaihdoin pakastevihanneksiin
Yksi asia johon myös kannattaa kiinnittää huomiota, on ruokahävikin nollaaminen. Ruoan heittäminen roskiin on hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut herneet oli täälläkin lähikaupasta loppu. Onkohan vedetty huono erä pois vai tosiaanko niin paljon ihmiset ostaneet. K-marketin hinnat ovat Salea halvemmat tänään. Vuosikausia Sale oli halvempi.
Ehkä ne kuivatut herneet ovat poistuneet hyllystä siksi, että hernekeitto ei taida olla ihan kesäruokaa.
Ne ovat olleet pois kaupan hyllyiltä jo laskiaisesta asti. Muistan, että laskiaisviikolla kävin kaupassa ja katsoin, että mun ei tarvitse ostaa noita herneitä, kun niitä on kotona. Seuraavalla viikolla katsoin samaa kohtaa, että toi hylly (lavapaikka itseasiassa) on tyhjä! ja siitä eteenpäin se on ollut tyhjä. Ja kyllä mun käsittääkseni maaliskuuta ei vielä kesäkuukaudeksi lasketa.
(juu, on mulle sanottu, että hanki elämä, tai edes harrastuksia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat olleet pois kaupan hyllyiltä jo laskiaisesta asti. Muistan, että laskiaisviikolla kävin kaupassa ja katsoin, että mun ei tarvitse ostaa noita herneitä, kun niitä on kotona. Seuraavalla viikolla katsoin samaa kohtaa, että toi hylly (lavapaikka itseasiassa) on tyhjä! ja siitä eteenpäin se on ollut tyhjä. Ja kyllä mun käsittääkseni maaliskuuta ei vielä kesäkuukaudeksi lasketa.
(juu, on mulle sanottu, että hanki elämä, tai edes harrastuksia)
Hamstraavat on tyhjentäneet hyllyt, koska kuiva herne säilyy pitkään ja helppo ruoka.
Kyllä. Tänään kaupassa käydessä huomasin, että hinnat nousseet taas viikon aikana. Piti etsiä halvemmat versiot.
Mutta ikävä kyllä monet halpaversiot ovat epäterveellisempiä. Lasten välipalapatukat (kouluun pitkinä päivinä) oli sellainen missä en vaihdosta tehnyt halvempaan. Täytyy olla tosi tarkka ja lukea tuoteselosteet.
En ole vaihtanut halvempiin, päinvastoin. Koska minulla on varaa, olen viime aikoina jättänyt Pirkat ja muut kaupan omat merkit hyllyyn ja ostanut kotimaisia merkkituotteita. Tämä oletuksella, että näistä hieman isompi osuus hinnasta voi mennä tuottajalle ja jalostusketjulle kuin kauppaketjujen omissa merkeissä. Toki en tiedä onko asia näin selvä, mutta ainakin tämän suuntainen mainoskampanja vähän aikaa sitten oli.
Toki olen samalla koettanut painottaa ostoksia aiempaa enemmän tuoreisiin raaka-aineisiin ja vähentää valmisruokia. Kauppakuittien loppusummat ovat kasvaneet, mutta vielä ei ole tarvetta alkaa karsia ostoksia enempää hinnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Lohi jää itelläkin kyllä kauppaan nykyisillä kilohinnoilla. Ja kahvin ostaminen kirpaisee. Muuten ei ole muutoksia kulutustottumuksissa vielä. Kuitin loppusummissa kyllä.
Lohta saa tarjouksesta ihan kuten ennenkin. Aina on ollut myös sitä eitarjouslohta.
Tää on nyt joku joukkohysteria.
En ole. Käyn kaupassa ja ostan sitä, mitä tekee mieli, hinnasta riippumatta. Viime viikolla oli vähän erikoisemman kalaherkun paketin päällä hintalappu 57,3 €. Kahdestaan syötiin.