Oletko jo vaihtanut halvempiin ruokiin?
Tänään tein kalakeittoa ja lohifileen sijaan tulikin seitiä keittoon.
Lohi 28 euroa ja seiti 11 euroa kilo.
Täytyy sanoa, että kirvelee nyt katsoa hintoja kaupassa ja rajua on nousu, mutta jatkuu vaan.
Pienituloisella tulee tekemään tiukkaa elää ensi talvena sähkölaskujen kera.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Edullisempia kasviksia (juureksia) tullut enemmän käyttöön, liha puhalaputettua tai tarjouksesta, aina alle 7€/kg. Eli nautaa ei tule pelkiltään ostettua enää lainkaan. Hedelmistä ostan banaaneja, omenoita ja kauden halpoja sitruksia, kilohinta alle 2€/kg. --
Lidlin hevihävikkilaatikot (2 €) ovat loistavia! Juuri ostin lauantaina laatikon, ja siinä oli yli 4 kiloa kasviksia ja hedelmiä: parsaa, herkkusieniä, paprikoita, salaattia, omenoita, nektariineja...
Ostakaa pois te kenellä on mahdollisuus. Lähimpään Lidliin 40 kilsaa eikä ole edes ns. asiointisuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lohen hinta jo hirvittää. Tuntuu kalliilta maksaa 28 € kilo kun muistaa ajat jolloin sitä sai toistuvasti tarjouksesta 7 € kilo.
4,90 oli ennen Norjan lohi. Oi niitä kesiä!
Lohen sijaan ostin tänään silakkapihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lohen hinta jo hirvittää. Tuntuu kalliilta maksaa 28 € kilo kun muistaa ajat jolloin sitä sai toistuvasti tarjouksesta 7 € kilo.
Ei ole noin halpaa ikinä ollut euroaikaan.
Papuja syön paljon, säilykkeenä. Luomukyytön jauhelihaa hain juuri 5kg lähitilalta: 11.30e/kg. En sitä usein kuitenkaan valmista. Pavut ovat halpaa proteiinia. Perunaa, lähitilalta kananmunia. Kesäksi laitan salaattia kasvamaan. Pärjään yksinkertaisella ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ostaneeni noin 20v sitten kirjolohta fileenä 2.90 hintaan ja silloin kylmäsavustin sitä isot määrät, mutta nyt ei mitään järkeä enää tehdä itse kylmäsavua.
Minä katson, mitä ne ruoat oikeasti siellä kaupassa maksavat. Tiedän suunnilleen, mitä syömäni ruoat ovat maksaneet ennen tätä kohuttua hinnannousua, joten osaan verrata. Ei ne ruoat, mitä minä syön, ole ihan hirveästi kallistuneet.
Kotimaisten tomaattien hinta on alle puolet siitä, mitä oli huhtikuun alussa.
Kun olin peruskoulussa 1970-80-luvuilla, irtokarkkien hinta kaksinkertaistui muutamassa vuodessa. Eli hinnannousu oli 100%. Varmaan monen tarpeellisemmankin asian hinnat nousivat yhtälailla. En vaan sitä muista, kun en niitä omilla rahoillani ostellut.
Nyt ollaan katastrofin partaalla, kun ruoan hinta nousee muutaman prosentin.
Olen kyllä hyvin pienituloinen, mutta en ole vielä edes huomannut hintojen nousua. Ostan paljon punalaputettuja tuotteita. Sähkölaskukaan ei ole vielä paljon noussut, kolmen kuukauden lasku oli vain muutaman euron kalliimpi kuin ennen. Eri asia tietysti on, mitä myöhemmin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä hyvin pienituloinen, mutta en ole vielä edes huomannut hintojen nousua. Ostan paljon punalaputettuja tuotteita. Sähkölaskukaan ei ole vielä paljon noussut, kolmen kuukauden lasku oli vain muutaman euron kalliimpi kuin ennen. Eri asia tietysti on, mitä myöhemmin tapahtuu.
No vaikuttaa paljonko sähköön menee aika paljon asumismuoto ja sen lämmitys.
Meillä menee vuodessa lähes 40 000 kw sähköä ja pienikin nousi tuntuu paljon.
Sama koskee myös ruokakuluja ettei yhden ihmisen lasku suurene paljon verrattu isoon perheeseen.
Tulot ei kuitenkaan kasva yhtään ja se tässä vaikuttaa.
Jonkun verran mielenkiinnosta, että miten toimii halvemmat merkit tai esim luomun vaihtanut tavikseen tai vähän korvannut jotain jollain halvemmalla (esim jauhelihan soijarouheella).
Joistakin on tullut hittejä, joistakin huteja.
Olen aina ketsuppiosastolla ottanut sen Heinzin ketsupin katsomatta edes muita. Yllätyin joku viikko sitten, että Prismassa joku iso ketsuppipullo maksoi vaan 0,38 euroa, ei huono muttei hyväkään. Varmaan menee sellaiselle jolle ketsupit on ketsuppeja. Itse olen Heinziä vetänyt aina joten kun toi halpisketsuppi loppuu niin Heinz taas löytää meille. Mutta kokeiluna ihan hyvä ja säästi muutaman euron.
Vaihdoin jo vuosi sitten. Enää ei ole halvempia mihin vaihtaa.
Tähän aikaan vuodesta voi jopa Suomessa vaihtaa jopa ilmaiseen ruokaan! Tuolla luonto jo pukkaa tarjolle parastaan: nokkonen, voikukan lehdet, poimulehti ym.
Saa samat ja paremmat antioksidantit ym., kuin kaupan kalliista salaatista.
Halvalla esim. munakas, jossa yllämainittuja, ja lisäksi/tai ei, mitä sattuu olemaan, juustonkannikkaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta voi jopa Suomessa vaihtaa jopa ilmaiseen ruokaan! Tuolla luonto jo pukkaa tarjolle parastaan: nokkonen, voikukan lehdet, poimulehti ym.
Saa samat ja paremmat antioksidantit ym., kuin kaupan kalliista salaatista.
Halvalla esim. munakas, jossa yllämainittuja, ja lisäksi/tai ei, mitä sattuu olemaan, juustonkannikkaa tms.
Näin on yritetty elääkin, mutta alkaa nälkä olla.
Asutaan norppavesillä ja katiskalla vain saa kalastaa, mutta sillä tulee särkiä ja säynäviä eikä oikein säynävä ainakaan ole ruotoineen syötävää.
Juuri kiersin metsiä toiveissa löytää korvasieniä, mutta löytyi vain muutama peukalonpään kokoinen.
Nokkosia onneksi kasvaa.
Kasvatan paljon syötävää ja sen olen huomannut, että kaikki vapaa-aika menee puuhaillessa ruuan parissa eli kasvatat, keräät ja laitat.
Tuntuu, että joka kauppareissulla , jotkuthinnat nousseet.
Halpenemisesta, kalliittamiseen
Nyt on hyvä syy laihduttaa. Säästää rahaa ja parantaa terveyttä sekä ulkonäköä, jaksamista, elämää.
168 cm ja 73 kg naisella ei ole ok.
Kuivatut herneet oli täälläkin lähikaupasta loppu. Onkohan vedetty huono erä pois vai tosiaanko niin paljon ihmiset ostaneet. K-marketin hinnat ovat Salea halvemmat tänään. Vuosikausia Sale oli halvempi.
Eilen meinasin tehdä kanaa ja riisiä. Lähikaupan halvin ei-suikalekana maksoi 6,30e. Tuli riisiä ja kalapuikkoja.
Kahvin kyllä vaihdoin halvempaan. Muuten aika samoilla tuotteilla olen mennyt.
Paluu pula-aikaan. Kaaliruoat, ruskeat kastikkeet perunat,silakat ja ennen luxuskalat nykyään haukutut??? särkikalat,hauet jne.Hyvää on kun tietää mitä tekee. Ja itse.
Saamme pian kai usan tosi halpaa safkaa ja pääsemme lihomaan