Onko hyvätuloisilla oikeasti ongelmia?
Köyhässä perheessä kasvaneena en keksi ongelmaa mitä ei olisi voinut rahalla korjata. Hyvätuloisten ongelmat taas tuntuu sellaisilta keksityiltä jotka ei oikeasti ole ongelmia.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot ja omaisuus eivät taanneet terveyttä. Tuli syöpää, mielenterveysongelmia, unettomuutta. Ok, hoitoakin saa nopeammin kun on rahaa, muttei se mitään onnea tuo. Parisuhdekaan ei ole rahalla korjattavissa.
Jotkut on. Kymmenien vuosien köyhyys ja suurimmat kriisit johtuu rahattomuudesta tai siitä mikä lasku maksetaan ja mitä siirretään. Kuka saa ostaa mitäkin tai siitä kuka soittaa taas kun laskua ei pysty maksamaan. Kuka sairatui ja meni lääkäriin vaikka turha käynti. Ostetaanko lapselle uudet kengät jne. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei onnea saa eikä edes terveyttä tai pitkää ikää. Voi käydä kyllä yksityisesti lääkäreissä mutta siinäpä se. Nizzan rantahuvilassa on ihan yhtä onneton tai onnellinen eläjä kuin Kainuun metsissä samoileva.
olen duunari perheestä eli köyhän lapsuuden elänyt ja köyhyys jatkunut tähän päivään asti. olen 30 vuotias.
en ole koskaan syönyt suomen tuoreita mansikoita.
moni terveellinen ruoka pitää jättää suosiolla syrjään. jos olis rahaa kävisin ulkona syömässä lohta!
lisäksi ei ole rahaa opetella uimaan tai käydä kuntosalilla.
paikat on paskana venyttely ei auta pitää päästä hierojalle ja naprapaatille ja fysioterapeutille. uuteen sänkyyn ei ole varaa.
myöskään lenkillä ei voi käydä koska ei ole varaa uusiin lenkkareihin. edellisillä on painettu 4 vuotta kesät talvet.
sinulla ei ole hajuakaan köyhyydestä ja sen tuomista terveysongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Stressin määrä on vakio. Ei täällä kukaan helpommalla pääse.
Ei todellakaan ole vakio. Toiset huilailee elämän läpi ilman suuria suruja, toisia potkitaan päähän huolella. Riippuu ihan sattumasta minne sattuu syntymään ja mitä elämä tielle heittää.
Enpä ole tavannut ketään jolla ei olisi ongelmia. Jos kaikki näyttää vaan hyvältä, todennäköisesti ulkopuolinen ei tiedä mistä on kysymys, mitä toisen elämään kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus ja stressaava työ, joka tulee uniin ja aiheuttaa unettomuutta ja muita häiriöitä.
miten tämä on rikkaiden ongelma?
Puhuttiin hyvä tuloisista, ei rikkaista. Ajattelitko että hyvä tuloiset ei tee töitä tulojensa eteen?
Ollaan hyvätuloisia. Samalla tavalla meitä on kohdannut läheisten ja omat sairaudet kuten köyhilläkin. Jopa niin, että omalla lapsellamme on vakava, parantumaton sairaus. Sen stressin määrän vaihtaisin mielelläni vähävaraiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
On tai ei. Omista vanhemmistani toinen on kasvanut köyhissä oloissa ja toinen vakavaraisissa. Köyhänä kasvaneella oli paljon onnellisempi ja vapaampi lapsuus. Hyvin toimeentulevassa perheessä taas oli isoja ongelmia. Kulissit oli tärkeät ja kipeistä asioista vaiettiin.
En siis sano, että köyhyys tekisi autuaaksi ja raha onnettomaksi. On kuitenkin hyvin paljon asioita, joita ei rahalla saa.
Köyhyys tuskin olisi kulissiperheen eloa parempaan suuntaan vetänyt. Helpompaa joka tapauksessa kun ei ollut rahasta ja sillä hankittavista hyödykkeistä pulaa kaiken muun lisäksi
Terveys koskettaa kaikkia tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus ja stressaava työ, joka tulee uniin ja aiheuttaa unettomuutta ja muita häiriöitä.
Tietysti jos on niin rikas, ettei tarvitse käydä töissä, niin eihän se sitten ole ongelma.
Minä käsitin, että kyse on hyvätuloisista. Hyvä palkka tarkoittaa yleensä sitä, että henkilö osaa jotain jotain vaativampaa, josta joku toinen on valmis maksamaan. Työelämä on vaativaa, kiireistä, projektit, aikataulut, vastuut voivat painaa. Siitä syntyy stressiä, joka on todella kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Stressin määrä on vakio. Ei täällä kukaan helpommalla pääse.
Ei todellakaan ole vakio. Toiset huilailee elämän läpi ilman suuria suruja, toisia potkitaan päähän huolella. Riippuu ihan sattumasta minne sattuu syntymään ja mitä elämä tielle heittää.
Enpä ole tavannut ketään jolla ei olisi ongelmia. Jos kaikki näyttää vaan hyvältä, todennäköisesti ulkopuolinen ei tiedä mistä on kysymys, mitä toisen elämään kuuluu.
Ongelmia varmasti on kaikilla, mutta ei voi sanoa että stressin määrä on vakio. Mieti nyt vaikka jotain ukrainalaisia - onko mielestäsi meillä sama määrä stressiä?
Kokemuksia hyätuloisen työstä: työtä 14 tuntia vuorokaudessa, aivot käyvät töissä ja kotona, vastuu, päivämäärät takarajoina, kilpailu, aina valmiina, ja käytettävissäjoten suunniteltu juttu voi peruuntua tunnin varoitusajalla. Kyllä putkimies voi jättää työnsä työpaikalle paremmin.
joo ja ei. itse ollut rikas pienenä, asuttu omassa talossa ja ollut etelän matkoja. silti narsistinen vanhempi tuhonnut mm itsetuntoni. nyt olen ollut köyhä ja asun kaupungin läävässä. narsisti vanhemmalta en saa mitään vaikka hänellä varaa on. viime aikoina tehnyt töitä ja saanut ihan ok palkkaa, 2700 brutto kuitenkin minulle iso raha. voin matkustaa ja ostaa kaupasta hyvää ruokaa. jos olisi enemmän rahaa, palkkaisin lapsenhoitajan että saisi omaa aikaa enemmän. en edes lähde haaveilemaan omasta asunnosta koska sitten joutuisin tekemään täyttä työpäivää, nyt osapäiväinen ja saan hetken arkeeni omaa aikaa useammin. näin voin tehdä koska pärjätään ja tottunut käyttämään rahaa vähemmän. en saa tukia kuitenkaan. jos olisi hienompi koti ja oma, pitäisi tehdä enemmän töitä ja se oli vähemmän vapaa-aikaa tms.
Hyvätuloisilla voi ollakkin, rikkailla ei.
Aloitus kertoo hyvin ihmisen luonteesta ja elämän kokemuksen puutteesta.
Eri yhteiskuntaluokissa elävät usein (Ei aina) näkevät elämän ja sen tuomat haasteet omien kokemusten ja elämänympäristönsä näkökulmasta.
Niitä "toisia" ei ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiin hyvä tuloisista, ei rikkaista. Ajattelitko että hyvä tuloiset ei tee töitä tulojensa eteen?
määrittele hyvätuloinen.
eikö 10 000€/kk netto ole hyvätuloinen?
hyvätuloinen eli rikas
varmaan aloituksessa haetaan jotain keskiluokkaa?
Tunnen yhden hyvätuloisen pariskunnan, joiden menot on vähintään yhtä "hyvät". Äijällä brutto 12 000 e/kk ja vaimollaan 9000 €/kk. Mutta kun pitää näytellä miljonääriä, niin eipä noilla mihinkään tunnu riittävän rahaa. Kaksi 150 000 euron citymaasturia, ihan liian iso vene, kesämökki ja upea valkainen talo Kuusisaaressa. Elintasostaan eivät suostu tinkimään. Wolt tuo ruokaa kaksi kertaa joka päivä, uusia merkkilaukkuja pitää ostaa esiteltäväksi. Äijä harrastaa kelloja ja saattaa laittaa 15 000 euroa kerrallaan KELLOON, jonka senkin ostaa usein velaksi.
Ja tiedän tämän kaiken, koska äijä avautui kännissä asiasta, kun oltiin heillä mökkivieraina viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
On. Olen hyvätuloinen (6500 e / kk brutto).
Mutta: olen julmetun ruma ja lihava nainen eikä kukaan mies ole koskaan huolinut minua, joten olen yksinäinen ja tahtomattani lapseton (ja sellaiseksi jään, olen jo keski-ikäinen). Olen myös asperger-piirteinen ja outo eikä ihmiset pidä minusta, joten minulla ei ole koskaan ollut yhtään kaveria tai ystävää. Kiusattu on niin koulussa kuin osassa työpaikkoja.
Nyt se raha... Voisi ostaa hienomman asunnon, mutta mitä minä yksin isolla asunnolla tekisin, turhia neliöitä vaan siivottavaksi. Eli asun pikkukaksiossa. Voisi matkailla, mutta kunn olen kokeillut, matkoilla on julmetun tylsää yksin. Yksinäisyys oikein korostuu siellä. Joten en välitä matkailla. Voisi ostaa hienoja vaatteita ja asusteita mutta mitä minä sairaalloiseen lihava semmoisilla, ei ne minua saa kelpaamaan kenenkään silmissä. No, auto on sentään Tesla ja siitä nautin. mutta pääosin rahan kuluttaminen ei erityisemmiin tuo onnea elämääni eikä kiinnosta. Toki jos rahasta olisi kova pula, niin että siitä pitäisi stressata, se voisi vähentää onnellisuutta entisestäänkin.
Mikset mene lihavuusleikkaukseen ja kauneusleikkauksiin?
Kyllä luopuisin saman tien hyvistä tienisteistäni jos voisin vaihtaa ne terveyteen. Toisaalta mikäli lisäksi joutuisin stressaamaan rahastakin enemmän, olisi varmasti vaikeampaa.
Ihmisen mieli on myös sillä tavalla erikoinen että rahasta stressaa siltikin. Pienituloisena stressasin miten saan rahat riittämään laskuihin. Nykyään stressaan sitä miten markkinoiden myllerrys ja inflaatio uhkaavat sitä että menettäisin omaisuuteni, vaikka tuskin joutuisin silti huolehtimaan millä sähkölaskusta selviän. Tietyllä tavalla ennen oli huolettomampaa. Kun sai säästöön sen verran että sillä pystyi tekemään ulkomaanmatkan, niin se tehtiin. Nykyään pitäisi olla vähintään tuplasti sen matkan verran löysää että uskaltaisi puolet siitä tuhlata matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei onnea saa eikä edes terveyttä tai pitkää ikää. Voi käydä kyllä yksityisesti lääkäreissä mutta siinäpä se. Nizzan rantahuvilassa on ihan yhtä onneton tai onnellinen eläjä kuin Kainuun metsissä samoileva.
olen duunari perheestä eli köyhän lapsuuden elänyt ja köyhyys jatkunut tähän päivään asti. olen 30 vuotias.
en ole koskaan syönyt suomen tuoreita mansikoita.
moni terveellinen ruoka pitää jättää suosiolla syrjään. jos olis rahaa kävisin ulkona syömässä lohta!lisäksi ei ole rahaa opetella uimaan tai käydä kuntosalilla.
paikat on paskana venyttely ei auta pitää päästä hierojalle ja naprapaatille ja fysioterapeutille. uuteen sänkyyn ei ole varaa.
myöskään lenkillä ei voi käydä koska ei ole varaa uusiin lenkkareihin. edellisillä on painettu 4 vuotta kesät talvet.
sinulla ei ole hajuakaan köyhyydestä ja sen tuomista terveysongelmista.
tämä! rahalla saa toteutettua terveellisempää elämää ja saa myös terveyspalveluja.
Uskomaton aloitus.Luepas vaikka Kone-Herlinien elämäkertaa.