Onko hyvätuloisilla oikeasti ongelmia?
Köyhässä perheessä kasvaneena en keksi ongelmaa mitä ei olisi voinut rahalla korjata. Hyvätuloisten ongelmat taas tuntuu sellaisilta keksityiltä jotka ei oikeasti ole ongelmia.
Kommentit (81)
Joo ei ole. Elämä on pelkkää ruusuilla tanssimista vaaleanpunaiset lasit silmillä.
On tai ei. Omista vanhemmistani toinen on kasvanut köyhissä oloissa ja toinen vakavaraisissa. Köyhänä kasvaneella oli paljon onnellisempi ja vapaampi lapsuus. Hyvin toimeentulevassa perheessä taas oli isoja ongelmia. Kulissit oli tärkeät ja kipeistä asioista vaiettiin.
En siis sano, että köyhyys tekisi autuaaksi ja raha onnettomaksi. On kuitenkin hyvin paljon asioita, joita ei rahalla saa.
Olen ollut 35-vuotisesta elämästäni ensimmäiset 30 vuotta köyhä (ikävuodet 18-25 toimeentulotukiasiakas, sittemmin silpputyökierteessä matalapalkka-alalla ja lopulta opintotuen varassa.) Ja nyt viimeiset 5 vuotta olen ollut hyvätuloinen omassa mittakaavassani (brutto 3500e kuussa, ei siis hyvätuloinen verrattuna moneen muuhun, mutta ensimmäistä kertaa tilanteessa jossa rahasta ei tarvitse stressata ja pakollisten kulujen jälkeen jää käyttörahaa ja säästöön kivasti).
Ongelmia on ollut kummassakin elämäntilanteessa, mutta kyllä ne ovat erilaisia. Köyhyyn syövyttää ajattelukyvyn ja nielee koko elämän, mutta ei vakaa tulotaso silti ole poistanut yleistä ahdistuneisuutta, pelkoja ja huolia, eikä se tehnyt yhtään vähemmän tuskalliseksi sitä että mies petti ja jätti.
On. Olen hyvätuloinen (6500 e / kk brutto).
Mutta: olen julmetun ruma ja lihava nainen eikä kukaan mies ole koskaan huolinut minua, joten olen yksinäinen ja tahtomattani lapseton (ja sellaiseksi jään, olen jo keski-ikäinen). Olen myös asperger-piirteinen ja outo eikä ihmiset pidä minusta, joten minulla ei ole koskaan ollut yhtään kaveria tai ystävää. Kiusattu on niin koulussa kuin osassa työpaikkoja.
Nyt se raha... Voisi ostaa hienomman asunnon, mutta mitä minä yksin isolla asunnolla tekisin, turhia neliöitä vaan siivottavaksi. Eli asun pikkukaksiossa. Voisi matkailla, mutta kunn olen kokeillut, matkoilla on julmetun tylsää yksin. Yksinäisyys oikein korostuu siellä. Joten en välitä matkailla. Voisi ostaa hienoja vaatteita ja asusteita mutta mitä minä sairaalloiseen lihava semmoisilla, ei ne minua saa kelpaamaan kenenkään silmissä. No, auto on sentään Tesla ja siitä nautin. mutta pääosin rahan kuluttaminen ei erityisemmiin tuo onnea elämääni eikä kiinnosta. Toki jos rahasta olisi kova pula, niin että siitä pitäisi stressata, se voisi vähentää onnellisuutta entisestäänkin.
Nää on taas näitä ruusuja ja unelmahöttöä. Hyvän mielen sitä ja tätä. Eikö sulla ole hyvä mieli, ei, rahan puutteen takia. Ihan kun raha-asiat ja muut asiat poislukisi toisiaan aina. Ei, ei se niin mene. Voi olla rahaongelmia ja muita ongelmia. Voi olla muita ongelmia, mutta ei raha ongelmia tai voi olla pelkästään rahaongelmia ja kaikki muu kondiksessa. Tai sitten ei millään saralla mitään suurempia ongelmia.
Mutta tietenkin parempi jos ei ole edes niitä raha ongelmia, niin ei sitten ole tuplaongelmia, jos ilmaantuu muutakin.
On. Stressin määrä on vakio. Ei täällä kukaan helpommalla pääse.
Hyvät tulot ja omaisuus eivät taanneet terveyttä. Tuli syöpää, mielenterveysongelmia, unettomuutta. Ok, hoitoakin saa nopeammin kun on rahaa, muttei se mitään onnea tuo. Parisuhdekaan ei ole rahalla korjattavissa.
Miksei voisi olla? Voihan sitä olla vaikka vakava sairaus joka pilaa elämän.
Sairaudet kuten syöpä ei katso pankkitilin saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole vakio. Toiset huilailee elämän läpi ilman suuria suruja, toisia potkitaan päähän huolella. Riippuu ihan sattumasta minne sattuu syntymään ja mitä elämä tielle heittää.
Minulla oli hyvä palkkainen työ, johon liittyi paljon terveysvaatimuksia. Ne stressasivat melko paljon, olisi ollut hyvä elää terveellisemmin, mutta kaikille asioille ei itsekään voinut mitään. Jos en olisi täyttänyt näitä vaatimuksia, olisi se hyvä palkkainen työ loppunut. Tietysti työssä oli itsessään myös stressiä ja vastuuta, jotka olivat rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus ja stressaava työ, joka tulee uniin ja aiheuttaa unettomuutta ja muita häiriöitä.
miten tämä on rikkaiden ongelma?
Vierailija kirjoitti:
On. Olen hyvätuloinen (6500 e / kk brutto).
Mutta: olen julmetun ruma ja lihava nainen eikä kukaan mies ole koskaan huolinut minua, joten olen yksinäinen ja tahtomattani lapseton (ja sellaiseksi jään, olen jo keski-ikäinen). Olen myös asperger-piirteinen ja outo eikä ihmiset pidä minusta, joten minulla ei ole koskaan ollut yhtään kaveria tai ystävää. Kiusattu on niin koulussa kuin osassa työpaikkoja.
Nyt se raha... Voisi ostaa hienomman asunnon, mutta mitä minä yksin isolla asunnolla tekisin, turhia neliöitä vaan siivottavaksi. Eli asun pikkukaksiossa. Voisi matkailla, mutta kunn olen kokeillut, matkoilla on julmetun tylsää yksin. Yksinäisyys oikein korostuu siellä. Joten en välitä matkailla. Voisi ostaa hienoja vaatteita ja asusteita mutta mitä minä sairaalloiseen lihava semmoisilla, ei ne minua saa kelpaamaan kenenkään silmissä. No, auto on sentään Tesla ja siitä nautin. mutta pääosin rahan kuluttaminen ei erityisemmiin tuo onnea elämääni eikä kiinnosta. Toki jos rahasta olisi kova pula, niin että siitä pitäisi stressata, se voisi vähentää onnellisuutta entisestäänkin.
Voih, melkein voihkisin noista tuloista. Ei olisi ongelmia säästää vaikka parisataa joka kuukausi perheen matkoihin, eikä jäisi laskuja rästiin ollenkaan noilla tuloilla. Nytkin hieman laskuja odottamassa. Ja olisin todennäköisesti jo pystynyt ostamaan muutaman vaatekappaleen itsellenikin. Nyt vain lapsille joskus.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus ja stressaava työ, joka tulee uniin ja aiheuttaa unettomuutta ja muita häiriöitä.
Työstä on varaa pitää vapaata toisin kuin persaukisella jonka työ voi olla ihan yhtä raastavaa.
Rahalla ei onnea saa eikä edes terveyttä tai pitkää ikää. Voi käydä kyllä yksityisesti lääkäreissä mutta siinäpä se. Nizzan rantahuvilassa on ihan yhtä onneton tai onnellinen eläjä kuin Kainuun metsissä samoileva.
ketjussa köyhät ja keskiluokka miettii onko ongelmia vaikka kysyttiin rikkailta.
On burnout-oireita ja muita ongelmia. Olen ns hyvätuloinen ja vuositulot kuusinumeroiset.
Vierailija kirjoitti:
ketjussa köyhät ja keskiluokka miettii onko ongelmia vaikka kysyttiin rikkailta.
Kysyttiin hyvätuloisilta. Rikkaat on sitten vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Todellakin valtavia eroja siinä, miten ihmiset kokevat stressiä ja missä olosuhteissa elävät. Osa on hermoraunioita ihan lapsuudessa koetun turvattomuuden takia. Toisia ei hetkauta melkeinpä mikään.