Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?

Vierailija
16.05.2022 |

R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.

Kommentit (833)

Vierailija
501/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siellä taitavat lopuksi asua enää YLE:n toimittelijat ja lemmikkinsä, haittamaahanmuuttajat.

Kukaan järkevä itse veronsa maksava ei muuta enää Helsinkiin. Muuttoliike on poispäin.

Pitäkää uppoava viherlotjanne, sitähän äänestitte!

Onko ketjussa ollut yhtään helsinkiläistä jota haittaa se ettei kaikkialla puhuta vain suomea?

Onks tässä ketjussa kovinkin montaa ihmistä, joita u.maalaisuus tai muu kuin Suomi äidinkielenä itsessään haittaa? Sekö oli tän keskustelun pointti? Kysypä sitä itseltäsi.

Osallistuin näihin keskusteluihin jo muutama vuosi sitten, kun vielä asuin Helsingissä. Eri.

Vierailija
502/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Mitä nämä paikat on? Lisää ulkomaalaisia ravintoloita?

Esimerkiksi Saint George -hotelli, Radisson Blue -hotelli sekä Glo-hotelli. Tietääkseni ihan suomalaisillekin näitä hotelleja markkinoidaan.

Millaisia nämä tilanteet oli kun kukaan näissä paikoissa ei puhunut suomea? Miten tilanne meni? Epäilen nimittäin vahvasti että paikalla ei olisi ollut yhtään suomenkielentaitoista.

Onko sisälukutaidossa vikaa? Kukaan ei ole väittänyt, etteikö näissä paikoissa olisi myös suomen kielen taitoisia työntekijöitä, vaan että asiakaspalvelussa on sattunut itsellä olemaan vastassa se henkilö, joka on "english please". Koska osaan englantia, vaihdan englantiin, vaikka se ikävää onkin. Mieluummin asioisin suomeksi.

Ajattelin että yhä keskustelemme väitteestä että rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Vastaan kuitenkin niinkuin siitä puhuisimme koska en tiedä minne olet vaihtunut aiheen.

Tuollakaan ei todennäköisesti kieli ollut englanti, sinä vain päätit sillä asioida sen sijaan että olisit suomeksi asiasi hoitanut.

Miksi vänkäät asiasta, josta sinulla ei ole omaa kokemusta? Onko vaikea hyväksyä, että jollakin toisella ihmisellä voi olla erilainen kokemus asiasta kuin sinulla?

Vänkään kun haluan tietää mistä on kyse? Eikö siis saisi aiheesta keskustella? Ainostaan heitellä perättömiä väitteitä ja meuhkata, se se vasta kivaa onkin. Tämä näyttää siltä että monet suoraan valehtelevat.

Olen kertonut sinulle, mistä on kyse. Laitatko puhelinnumerosi jotta voin soittaa ja kertoa tarkemmat yksityiskohdat. Minulla ei ole tarvetta meuhkata. Olen vain kertonut omat kokemukseni Helsingin hotelleista ja ravintoloista. Jos et usko, ole uskomatta. Ehkä uskot sitten, kun itse törmäät siihen, että suomeksi ei saa palvelua kaikkialla, piste. Minusta tuntuu, että sinä luulet tämän olevan jotakin r asistista puhetta, mitä se ei ole. Fakta on se, että Helsingissä matkailijana ollessa tulee tilanteita eteen, joissa kieli on englanti.

Yhä odotetaan sitä kun et saanut suomeksi palvelua. Tähän menessä ei ole tullut yhtään tapahtumaa missä ei varmasti olisi ollut mahdollista suomeksi asioida.

Kieli on kyllä ollut englanti koska itse sitä alat puhua mutta väite että asiointikieli olisi englanti yrityksellä tai sitten otsiko hurjempi ettei suomella pärjää ovat yhä todistamatta.

En saanut palvelua suomeksi, en. Yöaikaan respassa, vain yksi respa paikalla, piti puhua englantia. Saint Georgen aamiaisella suomea osaamaton henkilökunta. Huonepalvelun puhelimessa englantia puhuva ihminen, ei muita vastaamassa. Pakko oli puhua englantia, jos halusi asiansa hoitaa. Joko uskot?

Kuinka monta kertaa kysyttiin koska et saanut suomeksi palvelua ennen kuin suostut sen yhden paikan kertomaan 🤦

Nämä kaikki olivat eri paikkoja, eri kertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siellä taitavat lopuksi asua enää YLE:n toimittelijat ja lemmikkinsä, haittamaahanmuuttajat.

Kukaan järkevä itse veronsa maksava ei muuta enää Helsinkiin. Muuttoliike on poispäin.

Onko ketjussa ollut yhtään helsinkiläistä jota haittaa se ettei kaikkialla puhuta vain suomea?

Voi herran tähden! Saa puhua kaikkia kieliä mitä maa päällään kantaa mutta MYÖS suomea. Pitää olla kaikkien kielten joukossa MYÖS suomi.

Okei. Onko ketjussa yhtään helsinkiläistä jota haittaa se ettei joka paikassa puhuta MYÖS suomea?

Vierailija
504/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ehkä huvittaa että muualla asuvat tietää, että Helsingissä asiat ovat tasan näin ja noin (eli päin persettä) , eikä millään uskota jos helsinkiläinen sanoo että aivan hyvin täällä pärjää suomen kielellä.

Et ole liikkunut niillä alueilla Helsingissä, jossa tähän ilmiöön törmää. Muualta tullut huomaa tämän herkemmin. Kun junalla saapuu Helsinkiin, siinä rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Esimerkiksi Saint George -hotelli, Radisson Blue -hotelli sekä Glo-hotelli. Tietääkseni ihan suomalaisillekin näitä hotelleja markkinoidaan.

Millaisia nämä tilanteet oli kun kukaan näissä paikoissa ei puhunut suomea? Miten tilanne meni? Epäilen nimittäin vahvasti että paikalla ei olisi ollut yhtään suomenkielentaitoista.

Onko sisälukutaidossa vikaa? Kukaan ei ole väittänyt, etteikö näissä paikoissa olisi myös suomen kielen taitoisia työntekijöitä, vaan että asiakaspalvelussa on sattunut itsellä olemaan vastassa se henkilö, joka on "english please". Koska osaan englantia, vaihdan englantiin, vaikka se ikävää onkin. Mieluummin asioisin suomeksi.

Ajattelin että yhä keskustelemme väitteestä että rautatieasemalta 500 metrin säteellä on lukuisia paikkoja, joissa asiointikieli englanti.

Vastaan kuitenkin niinkuin siitä puhuisimme koska en tiedä minne olet vaihtunut aiheen.

Tuollakaan ei todennäköisesti kieli ollut englanti, sinä vain päätit sillä asioida sen sijaan että olisit suomeksi asiasi hoitanut.

Miksi vänkäät asiasta, josta sinulla ei ole omaa kokemusta? Onko vaikea hyväksyä, että jollakin toisella ihmisellä voi olla erilainen kokemus asiasta kuin sinulla?

Vänkään kun haluan tietää mistä on kyse? Eikö siis saisi aiheesta keskustella? Ainostaan heitellä perättömiä väitteitä ja meuhkata, se se vasta kivaa onkin. Tämä näyttää siltä että monet suoraan valehtelevat.

Olen kertonut sinulle, mistä on kyse. Laitatko puhelinnumerosi jotta voin soittaa ja kertoa tarkemmat yksityiskohdat. Minulla ei ole tarvetta meuhkata. Olen vain kertonut omat kokemukseni Helsingin hotelleista ja ravintoloista. Jos et usko, ole uskomatta. Ehkä uskot sitten, kun itse törmäät siihen, että suomeksi ei saa palvelua kaikkialla, piste. Minusta tuntuu, että sinä luulet tämän olevan jotakin r asistista puhetta, mitä se ei ole. Fakta on se, että Helsingissä matkailijana ollessa tulee tilanteita eteen, joissa kieli on englanti.

Yhä odotetaan sitä kun et saanut suomeksi palvelua. Tähän menessä ei ole tullut yhtään tapahtumaa missä ei varmasti olisi ollut mahdollista suomeksi asioida.

Kieli on kyllä ollut englanti koska itse sitä alat puhua mutta väite että asiointikieli olisi englanti yrityksellä tai sitten otsiko hurjempi ettei suomella pärjää ovat yhä todistamatta.

En saanut palvelua suomeksi, en. Yöaikaan respassa, vain yksi respa paikalla, piti puhua englantia. Saint Georgen aamiaisella suomea osaamaton henkilökunta. Huonepalvelun puhelimessa englantia puhuva ihminen, ei muita vastaamassa. Pakko oli puhua englantia, jos halusi asiansa hoitaa. Joko uskot?

Kuinka monta kertaa kysyttiin koska et saanut suomeksi palvelua ennen kuin suostut sen yhden paikan kertomaan 🤦

Mitä ne muut paikat oli ja mitä niissä tapahtui? Miksi tätä ei voi vain kertoa kun se on aiheena? Ihan tosi alkaa uskovuus mennä niiltä jotka väittää ettei suomeksi palvelua saa.

Vierailija
505/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran tähden! Saa puhua kaikkia kieliä mitä maa päällään kantaa mutta MYÖS suomea. Pitää olla kaikkien kielten joukossa MYÖS suomi.

Taas vaihteeksi joku juntti koittaa väittää että pitää. Ei vieläkään pidä.

Vierailija
506/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Onko ketjussa yhtään helsinkiläistä jota haittaa se ettei joka paikassa puhuta MYÖS suomea?

Asioin säännöllisesti Helsingissä. Ravintoloissa ei haittaa vaikkei suomea osata kunhan palvelu pelaa. Ei poikkea ravintolassa käynnistä ulkomailla.

Vierailija
507/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ajaa taksia. Ei ole syntyjään suomalainen, mutta opetellut sen sille asteelle. että on saanut kansalaisuuden. Työtään tekee suomeksi. Lähes viikoittain on ikäviä asiakaskokemuksia. On ruvettu ilkkumaan murteellista suomea, matkimaan, tuhahdeltu ja pyöritetty silmiä. Ei se hirveästi kannusta suomea puhumaan. Jos ei osaa käyttäytyä ihmisiksi palvelualojen käyttäjänä, voi minusta painut hemmettiin. Kerrottakoon, että valtaosan Helsinginkin kyydeistä maksaa esim. Kela tai sosiaalitoimisto eivätkä suinkaan vauraat kansalaiset itse.

Vierailija
508/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole halusta englannista Suomi, vaan käytännön ongelmasta. Ihan varmasti saman tason suomea puhuva pääsee ensin töihin. Ei suomea puhuva otetaan käytännön pakosta. Ellei se ole pomon sukulainen,joka tulee kesäksi työharjoitteluun opiskeluaikoina samaan soluun tuli kesäksi britti, joka oli pankissa harjoittelijana. Hän opiskeli alaa. En usko, että hän oli aspana, mutta täysin ummikko.

Vierailija
509/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne muut paikat oli ja mitä niissä tapahtui? Miksi tätä ei voi vain kertoa kun se on aiheena? Ihan tosi alkaa uskovuus mennä niiltä jotka väittää ettei suomeksi palvelua saa.

Luulen, että tässä haluttiin keskustella ilmiöstä eikä erityisemmin droppailla nimiä. Eri.

Vierailija
510/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei ole koskaan puhuttu "vain suomea". Olen paljasjalkainen stadilainen ja tiedän tämän faktan eikä se minua häiritse.

Mun mummoni oli aito Kallion friidu ja osasi suomen lisäksi vähän ruotsia ja venäjää, koska hänen aikanaan niitä kieliä kuuli paljon hänen "huudeillaan".

Itse olen kasvanut Helsingissä ja käynyt kahta eri kielistä kouluakin. Ja nyt olen asunut yli 20 vuotta Helsingin lähiössä, jossa olen tottunut kuulemaan vaikka mitä kieliä. Puhun itsekin yli 6 kieltä. Yhtään ei häiritse se, ettemme elä jossain kuvitteellisessa monokulttuurissa.

Vierailija
511/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset saavat elää sitä punavihreää unelmaansa aivan rauhassa siellä periferiassaan...

Huh! Kokoomus on kylläkin Helsingin suurin puolue ylivoimaisesti. Rikkaiden ja yrittäjien puolue. Ja sen kyllä huomaa. Hinnat karanneet pilviin, asuntomarkkinoista alkaen. Kuka hyötyy? Kokoomuslaiset asuntosijoittajat. Ottaisit vähän asioista selvää ennenkuin alat huutelemaan. Täällä on kuule kunnon porvarimeininki ja köyhät kyykkyyn. T:hoitsu, joka asuu halvimmalla asuinalueella idässä

Vierailija
512/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa?

Tosin siitä on hieman päälle kaksi vuotta kun kävin Helsingissä viimeksi. Kävin tapaamassa siskoani joka asuu siellä, itse asun ulkomailla.

Ihan suomea siellä silloin puhuttiin, olisin kyllä tullut vallan mainiostti toimeen myös englannilla joka on arkipäivän kieleni täällä missä asun.

Tuli pyörittyä keskustassa aika tavalla, kahviloissa ja kaupoissa ja tavarataloissa ym. 

Mitenkähän en törmännyt yhteenkään ihmiseen joka ei olisi suomea ymmärtänyt?

Vierailija
513/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Helsingissä pitäisi pärjätä suomen kielellä? Kummallisia oletuksia joillakin ihmisillä... :D

Vierailija
514/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas vaihteeksi joku juntti koittaa väittää että pitää. Ei vieläkään pidä.

Mitä jos kannustaisit sen sun ulkkisheilan kieliopintoihin? Ei tarttis sun olla niin käärmeissäsi koko ajan.

Vierailija
515/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa. Ei mua hoitajana haittaa sekään, että asiakaskunta käyttää monia kieliä ja yli puolet työkavereista paremmin jotain muuta kieltä kuin suomea. Jos alkaisi liikaa ottaa päähän, niin miten työtään voisi tehdäkään.

Vierailija
516/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei ole koskaan puhuttu "vain suomea". Olen paljasjalkainen stadilainen ja tiedän tämän faktan eikä se minua häiritse.

Mun mummoni oli aito Kallion friidu ja osasi suomen lisäksi vähän ruotsia ja venäjää, koska hänen aikanaan niitä kieliä kuuli paljon hänen "huudeillaan".

Itse olen kasvanut Helsingissä ja käynyt kahta eri kielistä kouluakin. Ja nyt olen asunut yli 20 vuotta Helsingin lähiössä, jossa olen tottunut kuulemaan vaikka mitä kieliä. Puhun itsekin yli 6 kieltä. Yhtään ei häiritse se, ettemme elä jossain kuvitteellisessa monokulttuurissa.

Minä toivoisin voivani elää monokulttuurissa. Tarkemmin sanottuna yhteen kirjaan eli  Raamattuun perustuvassa kulttuurissa. Sillä on riittävän pitkä historia ja laaja ja monipuolinen kulttuuri. Kattaahan se lähes koko läntisen Euroopan, suuren osan Latinalaista Amerikkaa  - Kanada ja Amerikka mukaan lukien. 

Raamatun vaikutuspiiri ja niissä maissa tuotettu kulttuuri riittäisivät minulle hyvin. Mitään sen eksoottisempaa en omille huudeilleni kaipaa.

Vierailija
517/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänlainen white flight -ilmiön ilmentymä tämäkin. Kaikkia niitä duuneja, joita ennen tekivät suomalaisetkin, ei pidetä enää valkoisen miehen hommana. Niihin ei saada enää suomalaisia.

Vierailija
518/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset saavat elää sitä punavihreää unelmaansa aivan rauhassa siellä periferiassaan...

Huh! Kokoomus on kylläkin Helsingin suurin puolue ylivoimaisesti. Rikkaiden ja yrittäjien puolue. Ja sen kyllä huomaa. Hinnat karanneet pilviin, asuntomarkkinoista alkaen. Kuka hyötyy? Kokoomuslaiset asuntosijoittajat. Ottaisit vähän asioista selvää ennenkuin alat huutelemaan. Täällä on kuule kunnon porvarimeininki ja köyhät kyykkyyn. T:hoitsu, joka asuu halvimmalla asuinalueella idässä

Itä-helsinissä asuu somaaleja jos voittaisit lotossa niin muuttaisit muualle

Vierailija
519/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräänlainen white flight -ilmiön ilmentymä tämäkin. Kaikkia niitä duuneja, joita ennen tekivät suomalaisetkin, ei pidetä enää valkoisen miehen hommana. Niihin ei saada enää suomalaisia.

Niin, kysymys vaan on siitä miten kauan me hyväosaiset viitsimme katsella hyödyttömiä kouluttamattomia suomalaisia, jotka loisivat mieluummin, kun tekisivät itsensä yhteiskunnalle hyödyksi. Arvostan itse paljon enemmän nigerialaista rappusiivoojaa kuin suomalaista pitkäaikaistyötöntä.

Vierailija
520/833 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

U - L - L - A - T - U - S ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän