Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?
R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.
Kommentit (833)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ne ravintolat mistä täällä valitetaan on etnisiä ravintoloita. Ja sitten järkyttyivät kun työntekijät onkin siitä maasta minkä maalaista ruokaa menivät syömään 😱
Kyllä Helsingissä saa esimerkiksi parempaa italialaista ruokaa kuin italiassa, matkalla vastaan tuli pettymys.
Enpä enää juuri matkustelekaan.
Tunnen ulkomaalaisia kokkeja jotka aivan kutsuttu tänne töihin. Mutta totta kai me kaikki mieluummin vedellään vain pottumuusia ja Myllyn paras-makaroonia kuin otettaisiin niitä tänne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ne ravintolat mistä täällä valitetaan on etnisiä ravintoloita. Ja sitten järkyttyivät kun työntekijät onkin siitä maasta minkä maalaista ruokaa menivät syömään 😱
No eikä ole kaikki. Tosiaan taksikuskit, bussikuskit, laitoshuoltajat sairaaloissa... Jopa kaikki koronarokotukseni olen saanut joltain alunperin muualta tulleelta. No he on kyllä puhuneet suomea. Sama juttu labranhoitajat. Jopa Ompun Zarassa asioidaan usein kassalla englantia puhuvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen sitä miksei suomen osaamista edellytetä työntekijöiltä enää ollenkaan. Esim. hotelliaamiaisella pärjäisi jo varsin pienellä sanavarastolla. Suurin osa asiakkaista kyselee missä on lusikat, kahvi, mehu yms... Ei varmaan menisi montaa viikkoa perussanaston opetteluun.
Siivoustyössä vaaditaan suomea, moni osaa hyvin ja on esimiehinäkin. Varmasti on eroja ja joustoa mutta kertoohan se ihmisestäkin että jaksaa opetella käyttökielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa helsinkiläisiin hotelleihin vuokrafirman kautta, myös Scandic-ketjulle. Keittiössä on osa duunareista vieraskielisiä, englannilla pärjää hyvin, tai elekielellä. Mutta he eivät pyöri siellä salissa, eikä respassa. En mä ole missään hotellissa nähnyt että suomea osaamaton laitettaisiin saliin tai respaan töihin. Ihan höpö-höpöä. Hyvin kielitaitoista porukkaa kyllä muuten olen siellä nähnyt. Suomen kielen lisäksi taipuu useampi muukin kieli.
No kyllä esimerkiksi Saint George -hotellissa aamiaisella piti käyttää englantia, jos tahtoi saada asiansa kysyttyä ja selvitettyä. Kyllä niitä on! Ei Scandic ole ainoa hotelli Helsingissä.
Ei kukaan väittänytkään Scandicin olevan ainoa. Kirjoitin, että teen töitä hotelleissa, myös Scandic-hotelleissa. Lisäksi tietenkin muut hotellit.
Mutta silti et ole törmännyt suomen kielen osaamattomuuteen asiakaspalvelussa? Jännä, että itse olen asiakkaana, ja monesti.
Minä olen törmännyt vain paikoissa jotka ei ole suomalaisia. Kuten vaikka aussi- tai itämainenravintola.
Missä kaikkialla nämä sinun monesti on tapahtunut?
ota_musta_mallia kirjoitti:
Minä en asioi ollenkaan tummaihoisten tai kielitaidottomien asiakaspalvelijoiden kanssa. Se ei ole rasismia, vaan tahdon välttää kulttuurista omimista ja kulttuurista riistoa. En halua omia enkä riistää heiltä mitään, siksi vaihdan liikettä tai asiakaspalvelijaa.
Samasta syystä vaihdan Netflixissä ohjelmaa ja tv:ssä kanavaa, jos kuvaruutuun tulee tummaihoisia näyttelijöitä, laulajia, urheilijoita tai poliitikkoja. En halua aiheittaa heille mielipahaa omimalla heidän kulttuuriaan.
Minä taas olen tyytyväinen jos Suomessa asuva saa töitä. Oli hänen kielitaitonsa mitä tasoa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa helsinkiläisiin hotelleihin vuokrafirman kautta, myös Scandic-ketjulle. Keittiössä on osa duunareista vieraskielisiä, englannilla pärjää hyvin, tai elekielellä. Mutta he eivät pyöri siellä salissa, eikä respassa. En mä ole missään hotellissa nähnyt että suomea osaamaton laitettaisiin saliin tai respaan töihin. Ihan höpö-höpöä. Hyvin kielitaitoista porukkaa kyllä muuten olen siellä nähnyt. Suomen kielen lisäksi taipuu useampi muukin kieli.
No kyllä esimerkiksi Saint George -hotellissa aamiaisella piti käyttää englantia, jos tahtoi saada asiansa kysyttyä ja selvitettyä. Kyllä niitä on! Ei Scandic ole ainoa hotelli Helsingissä.
Ei kukaan väittänytkään Scandicin olevan ainoa. Kirjoitin, että teen töitä hotelleissa, myös Scandic-hotelleissa. Lisäksi tietenkin muut hotellit.
Mutta silti et ole törmännyt suomen kielen osaamattomuuteen asiakaspalvelussa? Jännä, että itse olen asiakkaana, ja monesti.
Ehkä näytät ulkomaalaisella ja siksi sinulle puhutaan englantia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on elämyskeidas turisteille, ei asuinpaikka
Ja silti täällä asuu 655 000 ihmistä ja heistä vain 16,6% on vieraskielisiä.
Mutta alunperin vierasta kieltä puhuneita 50%.
Mitä? Siis 16,6% on ilmmoittanut äidinkielekseen jonkun muun kuin suomi. Ymmärräthän, että vaikka täällä asuva venäläinen osaa suomea, hän ilmoittaa silti tietenkin virallisissa yhteyksissä äidinkielekseen venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule Kämpin tai GLO Kluuvin aamupalalla mainittua ongelmaa. En pidä näitä "etnisinä ravintoloina".
Ei ole kummassakaan ollut kyseistä ongelmaa minulla. Oletko nyt aivan varma ettei kukaan siellä puhunut suomea? Vai oletko tuo joka päätteli sen siitä ettei yksi blokkari osannut?
Kyse ei ole siitä, etteikö joku aina osaisi suomea. Kyse on siitä, että asiakaspalvelua tekevän olisi osattava edes perusteet suomen kielestä. Työtehtävissä, joissa ei asiakasta kohdata suoraan, on suomen kielen osaamattomuus ihan ok, jos työ muuten sujuu, mutta kyllä asiakastyötä tekevän on puhuttava suomea edes välttävällä tasolla. Ei voi olettaa, että hotelliin tai kahvilaan saapuvan asiakkaan täytyy osata englantia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaikka työntekijä ei olekaan kanta suomalainen niin useimmat puhuvat ihan äidinkielen tasoisesti Suomea. Näin vaatekaupoissa, kioskeissa ja kahviloissa ja kyllä ne bussikuskitkin ymmärtää mitä heille sanotaan. Taitaa olla ap:n päässä vika. Mieluummin maksaisit heille verorahoista ylläpitoa kun makaisivat kotona?
Missä todellisuudessa sinä elät? Äidinkielen tasoisesti suomea? Esim taksikuskit ei ymmärrä osoitetta vaan asiakkaan pitää kirjoittaa se itse navigaattoriin, että pääsee perille. Bussikuskit ei osaa neuvoa, muut matkustajat neuvoo yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näytät ulkomaalaisella ja siksi sinulle puhutaan englantia tms.
Olen aloittanut asiani suomeksi, mutta minulle sanotaan "English, please". En ala vänkäämään sen enempää. Ydinkeskustasta kaikki nämä kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Aika jännää kyllä. Sitäpaitsi helsinkiläisten hotellien respassa ja salissa on useampia työntekijöitä työvuorossa. Ei siellä kukaan yksinäinen ummikko työskentele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on kirjoitti:
Siivoojaksi, bussikuskiksi tai kaupan kassaksi Helsingissä palkataan tällä hetkellä niitä, ketkä kyseisiä töitä haluavat tehdä. Kantasuomalaisia hakijoita tuskin on jonoksi asti. Sama kehitys koskee maaseudun maatiloille palkattavaa työvoimaa. Kantasuomalaisia hakijoita ei ole. Jos kaikilta näiltä ns. suorittavien töiden tekijöiltä vaadittaisiin täydellistä suomen kielen taitoa, jäisivät bussilinjat ajamatta, toimistot siivoamatta ja tilallisten lomat lomittamatta. Tämä tuskin on seurausta vihervasemmistolaisesta politiikasta, vaan siitä, että suomalaisten yleinen elintaso ja koulutustaso ovat nousseet niin, että meitä on enää vaikea motivoida näihin pienipalkkaisiin ja raskaisiin töihin, ainakaan pitkäaikaisesti.
Klassinen bussit jäisivät ajamatta ilman m a a han m uu t tajia -väite, joka on moneen kertaan todettu huuhaaksi. Tosin ei varmaankaan Ylellä eikä Hesarissa. Kun palkkausta ja muita työehtoja tarpeeksi kurjistetaan, niin miten käy työmotivaation vaikkapa perheellisillä palkansaajilla? Oletko miettinyt miksi tähän on päädytty?
Ongelma on se, että Suomen työmarkkinoilla on nykyään kahden kerroksen väkeä. Toisilla, eli kantiksilla, on täällä kaikki; perhe, ystävät, koti jne. Toisilla ei mitään, mutta panoksena Suomen kansalaisuus ja halutessaan myös ilmainen elämä sosiaaliturvan varassa ilman vastiketta. Ja mahdollisuus tuoda myös perhe Suomeen nauttimaan tästä. Tähän vielä päälle työsopimusten ymmärtämättömyys kieli- ym. ongelmista johtuen, niin arvaa kummalla on suurempi houkutus ottaa työ vastaan alle minimiehdoilla? Ja kumman rahan perään oleva työnantaja mieluummin palkkaa? Veronmaksajat kun vielä tarvittaessa maksavat erotuksen palkan ja elämisen kustannusten välillä.
Työehtosopimuksista on turha jauhaa. Niiden kiertämiseen löytyy keinoja vaikka millä mitalla.
Tynnyrissä on kavettu ja kovaa. Helsingissä asuu vakituisesti kymmeniä tuhansia tulijoita, joilla on täällä perhe, lapset suomalaisissa kouluissa ja koti, saattaa jopa olla omistusasuntokin. Ihan samalla lailla täällä sitä elämää eletään vaikka aikuiset tai toinen aikuinen on syntynyt muualla kuin Suomessa. Aika lailla alkaa olla sellaisiakin perheit, joissa isä on maasta x ja äiti Y ja asutaan ja elellään Suomessa. Koulutukset ovat Suomesta ja verot maksetaan tänne. Ihan samoilla tesseillä he töitä tekee kuin muutkin. t: oma mies myös muualta kotoisin ja ajaa täällä taksia
Kiitos kysymästä, en ole kasvanut tynnyrissä. Samalla ajatusmaailmalla joku voisi väittää sinun olevan, taustastasi johtuen, sokea kokonaiskuvalle.
Kirjoitukseni pointti ei ollut se, kenellä on omistusasunto, missä lapset on koulussa tms. Sinulla taisi mennä vähän tunteisiin, kun lokeroin vain kantikset siihen toisen kerroksen väkeen. Tottakai molempiin ryhmiin kuuluu monenlaista porukkaa, kun lähdetään tiheällä kammalla läpi käymään. Mutta isossa kuvassa se ei muuta sitä, että Suomeen on muodostunut kahden kerroksen työmarkkinat kuvailemallani tavalla. Eniten tilannetta vääristää se, että ns. halpatyöhön (ei mitään pois työn tärkeydestä) riittää tekijöitä loputtomasti maailmalta, koska heillä on panoksena isompia asioita kuin kantiksilla.
Ei tätä faktaa pidä kääntää miksikään ulkomaalaisvastaisuudeksi, vaan nähdä metsä puilta. Tätä menoa nykyinen hyvinvointivaltio on kuopattu nopeammin kuin moni arvaakaan. Sitä tuskin kukaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun esimerkeissäni eivät ole ns. etnisiä ravintoloita. Niissä olen saanut aina palvelua suomeksi. Oma kokemukseni englanninkielisestä palvelusta on Helsingin ydinkeskustassa, hotelleissa ja kahviloissa, joissa toki varmasti käy paljon ulkomaalaisia asiakkaita mutta myös meitä suomalaisia, jotka toivoisimme palvelua suomeksi oman maamme pääkaupungissa vieraillessamme. Perusfraasien oppiminen ei liene vaikeaa, mutta osa ei syystä tai toisesta halua edes yrittää suomen puhumista, vaan vaihtaa kielen heti englantiin. Sillä tavoin ei opi koskaan. Kieltä oppii vain puhumalla. Muutaman aktiivisen viikon jälkeen kieli alkaisi jo sujua. Miksi työpaikat eivät edellytä tätä?
Miksi kahvilan tai hotellin pitäisi edellyttää suomen osaamista? Hyvin niillä näyttäisi menevän ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei haluta että he tekevät töitä, mutta samalla haukutaan kun he tekevät töitä?
Kumpaa te nyt siis haluatte?Onpas mustavalkoinen ajattelumaailma. Mihin sulla on jäänyt ne loput vaihtoehdot?
Miten olisi tällainen kuvio:
- hädänalaisia, lainausmerkeissä ja ilman, autetaan lähellä kotimaataan, jolloin auttamisen kustannukset putoaa murto-osaan nykyisestä (kansainväliset sopimukset mahdollistaa tämän kevyesti)
- tänne otettaisiin oikeita osaajia, Suomea oikeasti hyödyttäviä nettomaksaja, jolloin veropohja kasvaa, toisin kuin nykyään
- työmarkkinoille ei synny kahden kerroksen väkeä, ja sosiaaliturvaa riittää niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat (ei mitään veronmaksajien avustusta heikkoon palkkaukseen)Kuka sitten ajaisi taksia ja siivoaisi hotellihuoneet? Sinä?
Huokaus. Et näköjään ymmärrä ongelmaa.
Suomalaiset siivoaisivat ja ajaisivat taksia ja bussia kuten ennenkin, jos palkalla tulisi toimeen, työajat eivät olisi kohtuuttomia perheellisille, työ ei olisi kohtuuttoman kuormittavaa henkisesti ja fyysisesti suhteessa palkkaan jne.
Ongelma on se, että työehtoja ja palkkausta voidaan koko ajan kurjistaa, koska kehi tys mais ta saadaan Suomen mittapuulla loputtomasti työvoimaa edellisten tilalle, joilla on panoksena saada Suomen kansalaisuus ja roudata perhe nauttimaan sosiaaliturvasta. Jopa työperäisinä tulleiden työllisyysaste putoaa kantisten alapuolelle muutamassa vuodessa. Mutta tuleehan sitä rahaa sossustakin. Kunnes korttitalo kaatuu ja ne oikeasti loppuu.
Suomalaisia ei yksinkertaisesti riitä noita paskaduuneja tekemään. Ne ei yksinkertaisesti kiinnosta. Niiden tekemiseen ei juuri koulutusta vaadita ja hyvin hyvin harvaa nämä yksinkertaiset suorittavat työt kiinnostaa kun on mahdollisuus työllistyä parempipalkkaisiin hommiin koulutuksella. Työvoiman liikkuvuus Suomessa on myös heikkoa eli pääkaupunkiseudulle ei maakuntien työttömät ole halukkaita muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule Kämpin tai GLO Kluuvin aamupalalla mainittua ongelmaa. En pidä näitä "etnisinä ravintoloina".
Ei ole kummassakaan ollut kyseistä ongelmaa minulla. Oletko nyt aivan varma ettei kukaan siellä puhunut suomea? Vai oletko tuo joka päätteli sen siitä ettei yksi blokkari osannut?
Kyse ei ole siitä, etteikö joku aina osaisi suomea. Kyse on siitä, että asiakaspalvelua tekevän olisi osattava edes perusteet suomen kielestä. Työtehtävissä, joissa ei asiakasta kohdata suoraan, on suomen kielen osaamattomuus ihan ok, jos työ muuten sujuu, mutta kyllä asiakastyötä tekevän on puhuttava suomea edes välttävällä tasolla. Ei voi olettaa, että hotelliin tai kahvilaan saapuvan asiakkaan täytyy osata englantia.
Ei. Vieläkään ei ole pakko asiakaspalvelijan osata suomea.
Tuntuu ettei tässä keskutelussa kaikki osaa kun tuota ei pysty sisäistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Aika jännää kyllä. Sitäpaitsi helsinkiläisten hotellien respassa ja salissa on useampia työntekijöitä työvuorossa. Ei siellä kukaan yksinäinen ummikko työskentele.
Mutta siinä kohdassa kun se suomea osaamaton respa tai salityöntekijä kohtaa suomenkielisen asiakkaan, ei kai voi joka kerta hälyttää paikalle työkaveria? Eikö olisi helpompaa osata itse puhua edes perusfraasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun esimerkeissäni eivät ole ns. etnisiä ravintoloita. Niissä olen saanut aina palvelua suomeksi. Oma kokemukseni englanninkielisestä palvelusta on Helsingin ydinkeskustassa, hotelleissa ja kahviloissa, joissa toki varmasti käy paljon ulkomaalaisia asiakkaita mutta myös meitä suomalaisia, jotka toivoisimme palvelua suomeksi oman maamme pääkaupungissa vieraillessamme. Perusfraasien oppiminen ei liene vaikeaa, mutta osa ei syystä tai toisesta halua edes yrittää suomen puhumista, vaan vaihtaa kielen heti englantiin. Sillä tavoin ei opi koskaan. Kieltä oppii vain puhumalla. Muutaman aktiivisen viikon jälkeen kieli alkaisi jo sujua. Miksi työpaikat eivät edellytä tätä?
Miksi kahvilan tai hotellin pitäisi edellyttää suomen osaamista? Hyvin niillä näyttäisi menevän ilmankin.
Meneekö? Helsingissä hotellien täyttöaste on romahtanut paljon enemmän kuin muissa isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa onko kivaa kun olet melkein ainoana suomenkielisenä näiden kanssa töissä? Kaikki asiat saat jankuttaa moneen kertaa ja näyttää miten joku tehdään, mutta silti menee miten menee. Ihan helvetin raskasta kun on kiire ja omatkin hommat pitäis tehdä. Pitää vahtia näiden tekemisiä, toiset ei koskaan edes kysy neuvoa, varsinkin miespuoliset. Varmaan vaikeata ottaa naiselta ohjeita. Näin hoitoalalla.
Miten olet tuollaiseen työpaikkaan joutunut? Olen siivooja, eikä ympärillä ole tyhmiä tai kielitaidottomia kollegoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinä kohdassa kun se suomea osaamaton respa tai salityöntekijä kohtaa suomenkielisen asiakkaan, ei kai voi joka kerta hälyttää paikalle työkaveria? Eikö olisi helpompaa osata itse puhua edes perusfraasit?
Oletko joskus kohdannut tällaisen tilanteen? Ja eikö ongelma ollut se ettei kukaan sitä suomea osannut kun yksikin allerginen anoppi oli kauheissa ongelmaissa?
Ihan tosi alkaa tämä näyttää niin väkisin väännetyltä ongelmalta. Kenelläkään ei ilmeisesti ole ollut oikeasti yhtään tilannetta jossa aspan kielitaidottomuus olisi ollut ongelma?