Osakekeinottelijat. Miten olette asennoituneet osakemarkkinoiden romahdukseen?
Olisi kannattanut vaikka maksaa velkoja silläkin rahalla
Kommentit (89)
Tällä palstalla tuskin keinottelijoita on. Varmaan kaikki on tavallisia osakesäästäjiä. Suurin osa haluaa osakkeilla tulevaisuuden turvaa itselleen ja perheelleen. Vähän bonusta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei firma mene konkurssiin, niin kurssi nousee aikanaa takaisin plussan puolelle. Firman maksaessa edelleen osinkoja saan rahoille paremman tuoton, kuin asuntolainani korko on.
Silleen kun esim. Nokia? Typerää ajatella että kaikki aina nousee. Nokia oli parhaimmillaan 60 euroa per osake ja nyt jotain 6 euron luokkaa ja vuosia oli 3-4 euroa.
Niin tässä riippuu milloin itsekukin on ostanut tuleeko saamaan kurssinoususta tuottoa. Edelleen, jos firma maksaa tasaisesti osinko niin sekin on jo enemmän kuin ap:n viittaama lainan korko.
Jos firma maksaa osinkoa n. 200e vuodessa 6000 euron sijoitusta vastaan, niin saa olla aika pieni vuosittainen lainakorko että tuo sen ylittää....
Hieman naurattaa nämä osinkohehkuttajat. Oikeasti kannattavat osinkotuotot vaatii kymppitonnien tai satojen tuhansien sijoitukset kymmeniin firmoihin. Piensijoittajilla tuo ei toimi millään tavalla.
Mun salkussa on 65 eri firman osaketta, vuosien aikana sinne kerättyjä. Ihan hyvin toimii. Toki ne firmat eivät pääsääntoisesti ole mitään pölhex-lafkoja vaan ulkomaisia. Kyllä se niistä saatava vuosittainen kassavirta on viisnumeroinen.
ohisOn varmasti, mutta mitä tekemistä tuolla on tyypillisen piensijoittajan kanssa? Sellaisella on muutamaa eri osaketta 50-100 kpl kutakin (pl. senttiosakkeet joita on tuhansia) ja rahaa kiinni muutamasta tonnista kymppitonniin. Noin pienillä osakemäärillä osingot jää aivan naurettavaksi.
Tottakai. Piensijoittaja on kuitenkin kuin matkaaja matkalla. Nykyisen osinkokirjanpitoni ensimmäinen merkintä on 41 euroa vuonna 2010. Nyt se on nelinumeroinen ja kolkuttelee viisinumeroisen ylitystä. Mediaanipalkasta sijoittamalla. Huh. 2010 oli eilen.
ohittaja
Helppoa.
2021 syksyllä ennustin isoa romahdusta 2022.
Kirjoitin asiasta lukuisille palstoille.
Myinkin osakkeeni pois syksyllä.
Eli jäin voitolle.
Pörssi oli levoton jo 2021 syksyn, se enteili vahvaa laskua. Samoin inflaatio jo jylläsi ja maailma oli sekaisin. Fed uhkaili koron nostolla. Nämä tiesi laskua.. Helppoa.
Eli kannattaa olla etuviisas eikä jälkiviisas.
Vierailija kirjoitti:
Nostelen rahoja nyt pois, kun kurssit heilahtaa edes jotenkin siedettäväksi. Saa olla viimeinen kerta kun tuohon pelleilyyn lähden. Jatkossa rahat vaikka mieluummin lottoon ja pitkävetoon :/
Ratkaiseva vaihe tässä päätöksessä koettiin kun ison, vakavaraisen firman ennätysmäinen Q1 tulos otettiin vastaan yli 10% kurssilaskulla. En tod jää odottamaan sitä, millaisen syöksyn saa aikaan normaalin suuruinen Q2 D:
Tämä samaa ihmettelin itsekin kun aloitin osakesäästämisen. Asia kuitenkin selittyy esim. sillä että jos odotetaan että tulos on ennätysmäinen+30% eikä vain ennätysmäinen, niin osakkeen hinta yleensä laskee. Sama voi toimia myös toisinpäin, eli jos tulos on negatiivinen mutta ei niin huono kuin kuviteltiin niin kurssi voi nousta.
Jos velkarahalla on keinotellut niin nyt voi olla tulisilla hiilillä. Sijoittamisessa katsotaan yleensä 5-10 vuoden päähän ja tällainen pieni korjausliike saattaa avata hyviä ostopaikkoja.
Silloin kannattaa ostaa kun on verta kadulla vaikka se olisi omaa verta.
Ostin juuri Lunaa (krypto) kymppitonnilla. Sen arvo voi mennä nollaan mutta se voi myös tuhatkertaistua. Edellisessä tapauksessa vahinko ei ole mahdottoman suuri ja jälkimmäinen vaihtoehto tulisi muuttamaan koko elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa ostaa kun on verta kadulla vaikka se olisi omaa verta.
Ostin juuri Lunaa (krypto) kymppitonnilla. Sen arvo voi mennä nollaan mutta se voi myös tuhatkertaistua. Edellisessä tapauksessa vahinko ei ole mahdottoman suuri ja jälkimmäinen vaihtoehto tulisi muuttamaan koko elämäni.
Ei se voi.
Kannattaisi tutustua vähän ennenkun sijoittaa.
Esim siihen mikä on death spiral nyt näin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä aikuinen on maksanut asuntolainat jo pois. Tässä ollut 15 vuotta aikaa.
Olet väärässä. minä olen maksanut alkuun asuntolainaa mahdollisimman vähän kuukausittain ja sen sijaan sijoittanut. Nyt on tilanne että maksan suunnitelmaa hiukan isompaa erää kuin suunnitelmassa. Maksun suoritan kuukauden pääomatuloista ja jääpä pääomatuloista vielä uudelleensijoituksiin. Miksi siis olisi kannattanut sijoittamisen sijasta maksaa lainaa pois? Nyt minulla on satojen tuhansien puskuri ja hyvä kuukausittainen lisätulo (joka hoitaa lainan). Ja kyllä on minulla yhden uuden mersun verran lähtenyt huipuista pois tässä laskussa, mutta entä sitten? Plussilla olen silti ja YTD myös vakaasti plussilla. Pääomatuloakin on jo ehtinyt tulla tuhansia euroja.
Minulla taas on satojen tuhansien velaton asunto nelikymppisenä. Kun lapset muuttavat omilleen, riittää kerrostaloasunto. Helsingissä arvo säilyy.
Myin osakkeet tammikuussa. Joku vaisto sanoi että näin kannattaa toimia. Ostin tilalle vanhan jenkkiauton, katsotaan nousisiko sen arvo paremmin.
Tappioita ei tule jos ei myy tappiolla. Nyt on tullut ostettua vakavaraisten yhtiöiden osakkeita.
Tosin en pidä itseäni keinottelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei firma mene konkurssiin, niin kurssi nousee aikanaa takaisin plussan puolelle. Firman maksaessa edelleen osinkoja saan rahoille paremman tuoton, kuin asuntolainani korko on.
Silleen kun esim. Nokia? Typerää ajatella että kaikki aina nousee. Nokia oli parhaimmillaan 60 euroa per osake ja nyt jotain 6 euron luokkaa ja vuosia oli 3-4 euroa.
Niin, eipä siinä noususta ole enää toivoa jos firma joutuu lynttäämään osakkeensa hinnan senttiluokkaan varoja keräävillä osakeanneilla jne., Siinä jää isolla rahalla ostanut ikuiseksi odottelijaksi että pääsisi edes omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain typerys sijoittaa kaikki rahansa yhteen firmaan. Suurin osa sijoituksista menee plussalle vuosien kuluessa jo pelkästään osinkojen ansiosta.
Nyt shortataan ahkerasti - kurssien heilahtelulla se raha tehdään.
Isoissa dipeissä kun pääsee kiinni hyviin osinko-osakkeisiin, niin osinko voi hipoa 10% lukemia tulevaisuudessa. Harmittaa taas, kun en koronadipissä ostanut Sampoa yms. kalliimpia laatuosakkeita, mutta ehkä sinne syöksytään taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain typerys sijoittaa kaikki rahansa yhteen firmaan. Suurin osa sijoituksista menee plussalle vuosien kuluessa jo pelkästään osinkojen ansiosta.
"Diversification may preserve wealth, but concentration builds wealth." sanoo Buffetti ja että "Wide diversification is only required when investors do not understand what they are doing."
OsakeSÄÄSTÄJÄNÄ meno hirvittää.
Sinne valuvat sinunkin eläkevarasi.
Vierailija kirjoitti:
Ostan jatkuvasti nouseviin ja laskeviin kursseihin Nordnetillä. Teen rahaa myös laskumarkkinassa BEAR-tuotteilla mm. DAX (DE40) indeksillä, sekä US100 ja US500.
Nämä eivät ole siis keinottelua, eivätkö osakkeita, vaan johdannaisia ja indeksituotteita. Yli 100€:n kaupat on maksuttomia Nordnet Markets tuotteilla.
Kerro joku esimerkki jotta ymmärtäisin miten DAXindeksiäa US100 käytit? Kiinnostaa mutta olen aika tyhmä..
Olen säästänyt rahaa tätä varten, kohta on hyvä hetki ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä 50-99% miinukselle syöksyneitä voi sitten pikkuhiljaa vähennellä verotuksessa, vielä kun toistaiseksi niistä ainakin vähennyksiä saa.
No voi herrantähden. Koita nyt tajuta että ihan tyypillisestä piensijoittamisesta minäkin olen aloittanut. Ostin ensin yhtiötä a ja sen jälkeen yhtiötä b. Toki tajusin hyvin varhain sen että jos aikoo saada ympäri vuoden rahaa muualtakin kuin työnantajalta niin kannattaa lähteä merta edemmäs kalaan. Ei se mun syyni ole jos keskiverto suomalainen osakesijoittaja sijoittaa vaan Hgin pörssiin vaikka mahdollisuus ois laajentaa.
En katso olevani mikään suursijoittaja vielä tässä vaiheessa, palataan asiaan vaikka 5 v kuluttua. Btw ihan normituloilla ja osingot uudelleen sijoittamalla tämä omaisuus on karttunut. Kaikista ei ole pitkäjänteisiin säästämiseen. Ne kasvuosakkeet joihin olen toisinaan sortunut olen onnekseni saanut myytyä voitolla.