Pakottivatko äitinne teitä pienenä pitämään pitkiä hiuksia? Puuttuvatko lastenlastensa hiuksiin?
Meillä konrtolloisi lapsenlapsensakin hiuksia niin, että niiden pitäisi olla alaselkään asti.
Mistä tämä ylipitkien hiusten perään oleminen johtuu vanhassa polvessa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Mulle pakotettiin etutukka :D halusin sen aina pois, koska oli hirveä. Sitten taas sanottiin että ei se kasva ellei leikkaa ja taas oli ihan lyhyt otsatukka. Ei sopinut yhtään.
Jotain vikaa päässä vanhalla kansalla.
MInullekin pakotettiin otsatukka. ap
50-luvun porvarisperheet kävivät periaatekeskusteluja, SAAKO tytär leikkauttaa otsatukan. Kuitenkin se oli ollut jo vanhempien lapsuudessa ihan normi.
Itselleni pakotettiin letit, koska äiti ei ollut saanut sellaisia. Hänen äitinsä ja tätinsä olivat aikonaan kyllästyneet omiinsa.
Muistettakoon että vielä 1970-luvulla (etenkin työssäkäyvät) naiset vouhottivat sen kanssa, nousevatko vai laskevatko hameenhelmat tänä keväänä. Siis koko olemus on ollut tarkkailun kohde.
Ettei unohdettaisi miehiä, niin onhan heidänkin päänalueensa karvoituksesta väännetty loputtomasti, vaikka olisi ollut tärkeämpääkin tekemistä.
Päinvastoin. Kyni minulle ruman poikatukan sekä puki sinisiin ja ruskeisiin vaatteisiin. Tunsin itseni aina rumaksi ja se taisi olla tarkoituskin.
Lapsienikin hiuksia meni leikkaamaan salaa, jos jäivät hetkeksi mummolaan ilman minua. Leikkasi heille kuin viivottimella vedetyn etutukan. Joskus vieläpä vinoon.
Tein tästä lopun alkamalla käyttämään lapseni parturissa ja kertomalla, että muut eivät lasteni hiuksia leikkaa. Naama nurinpäin nurisi pitkään, että hän olisi kyllä osannut leikata.
Minäkin kuulun niihin, joilla äiti halusi leikkauttaa kauniit pitkät hiukset rumaksi poikatukaksi. Lisäksi oli aina otsatukka, jota leikattiin kotona niin että milloin se oli vino, milloin siinä oli loukkuja.
Kamalinta oli kuitenkin se, että äiti pakotti pitämään pinnejä niin että "rumat korvani" pysyivät varmasti piilossa hiusten alla. Hän laittoi pinnit aina korvien eteen, ja olin niin kiltti ja alistuva lapsi, etten uskaltanut siirtää niitä koulussa. Kun luokkakaverini siirsivät pinnejä ja yrittivät ehdottaa, että ne näyttäisivät paljon paremmilta niin, en uskaltanut antaa pinnien olla korvien takana, vaan laitoin ne takaisin niin kuin äiti määräsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pakotettu,mutta ei ollut rahaa kampaajat. tytär syntynyt 1976 ja sal aa olko 11 tai 12v. pyysi siskon vakavarainen koti rouva vie kampaaja.Heran pieksut sentään permis ja kampaus kuin vanhan tantan: Mummo leikkaus! Toinen minkä vakavaranen sisareni teki korviin,makso salaa reijät tytären korviin ja tupla reijitys tyären silloin kai 13v. Koko elämäni sisareni kävelyt ylitseni.Käytäen sinä tytärtäni.Rahalla kun saa kaiken mutta ei ydintä!
Korkki kiinni!
Kyllähän siinä jotain painostusta oli, että piti olla pitkät hiukset. Kotoa kun muutin, leikkasin ihan lyhyet. Lapsena hiukset oli aina kuitenkin ponnarilla, joten en ymmärtänyt mitä iloa niistä sitten oli.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Kyni minulle ruman poikatukan sekä puki sinisiin ja ruskeisiin vaatteisiin. Tunsin itseni aina rumaksi ja se taisi olla tarkoituskin.
Lapsienikin hiuksia meni leikkaamaan salaa, jos jäivät hetkeksi mummolaan ilman minua. Leikkasi heille kuin viivottimella vedetyn etutukan. Joskus vieläpä vinoon.
Tein tästä lopun alkamalla käyttämään lapseni parturissa ja kertomalla, että muut eivät lasteni hiuksia leikkaa. Naama nurinpäin nurisi pitkään, että hän olisi kyllä osannut leikata.
Tämä. Anoppi leikkasi aina lasten otsiksia, ja oli nyreissään, kun kävimme kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakotettu,mutta ei ollut rahaa kampaajat. tytär syntynyt 1976 ja sal aa olko 11 tai 12v. pyysi siskon vakavarainen koti rouva vie kampaaja.Heran pieksut sentään permis ja kampaus kuin vanhan tantan: Mummo leikkaus! Toinen minkä vakavaranen sisareni teki korviin,makso salaa reijät tytären korviin ja tupla reijitys tyären silloin kai 13v. Koko elämäni sisareni kävelyt ylitseni.Käytäen sinä tytärtäni.Rahalla kun saa kaiken mutta ei ydintä!
En tajunnut tästä tekstistä mitään.
Ei tajua kukaan muukaan. Tämä hahmo on kirjoittanut palstalle aiemminkin. Ilmeisesti jonkin vaikutuksen alaisena tms.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin pakotettiin otsatukka. Äiti halusi myös krepata mun pitkiä hiuksia. Alkoi myös blondata mun hiuksia kun olin 7v koska oma väri alkoi tummua.
Mulla on kolme tyttöä ja niillekin kaikille yrittää puhua otsatukkaa ja kreppaamista ja hiusvärejä. Pitkät hiukset kaikilla on. Väkisin haluaa pukea kaikki myös blingiin, pinkkiin ja röyhelöön (arvaattekko mitä mulla oli lapsena päällä)
Kauhea vääntö joka välissä siitä, että toisin kuin minä, mun lapset saa olla juuri sellaisia kuin ovat.
Onneksi nykyisin on trendi oppia omien vanhempien virheistä, eikä pistää vahinkoa kiertämään.
Mitä opimme tästä ketjusta?
Sen että joidenkin äidit pakottavat lapsiaan pitkiin hiuksiin, lyhyisiin hiuksiin tai etuhiuksiin, ja joidenkin ei.
Ja joidenkin omat äidit leikkelevät lastenlasten hiuksia ilman lupaa koska ovat sekopäitä.
Ja että se vaikuttaa minkälaiset hiukset niillä äideillä on itsellään ollut lapsena, jos on ollut pitkät ja ovat halunneet lyhyet, niin leikkaavat oman lapsensakin hiukset lyhyiksi ja päinvastoin. Eli aina lapselle halutaan sitä mitä itseltä on puuttunut. Vanhempi yleensä haluaa lapselleen parempaa elämää mitä itsellä, ja moni sitten siinä vahingossa aiheuttaa omalle lapselleen päinvastaisen trauman kuin se oma, ja siten joka toisella sukupolvella on trauma lyhyistä hiuksista ja joka toisella pitkistä.
Yleensäkin se menee niin, että hiuksistaan haluaa jotain mitä ne ei ole. Luonnonkiharahiuksiset usein haluaisivat suorat ja suorahiuksiset kiharat. Niin se vaan menee, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella niin pitkään kun menee sinne aidan toiselle puolelle.
Minulle leikattiin vastustuksesta huolimatta lyhyet hiukset, kun menin kouluun, koska isäni ei mukamas osannut laittaa ponnaria ja lettiä vaikka muuten oli kätevä käsistään. Jostain syystä hiusten olisi ollut oltava "siistit" ja siis kiinni. Isäni meni töihin myöhemmin, äiti lähti jo kukonlaulun aikaan. Teininä kasvatin pitkät hiukset ja pitkät ne ovat edelleen ja pidän niitä lähes aina auki.
Ei todellakaan. Päinvastoin minulle leikattiin lyhyt polkkatukka rumalla otsikolla. Kun kasvatin sen pois kutosluokalla ja pidemmät hiukset, äitini huomautteli, että miksei lyhyt kelpaa. Minulla oli lapsena todella paksut hiukset ja väri on luonnostaan kaunis, edelleen, joten en ymmärrä. Nykyään aikuisena minulla on myös pitkä tukka, ollut sieltä teinistä asti, ja aina huomauttelee, että eikö jo pitäisi leikata tämän ikäisenä lyhyeksi (olen 35 v.). Samoin tyttäreni hiuksista huomauttelee, että pitäisi leikata.
Anoppi myös aina puhuu tyttären hiuksista, että onpa pitkät hiukset, pitäisi leikata. Tyttäreni perinyt minun hiusvärin ja suht vahvan hiuslaadun, joten en ymmärrä. Omilla tyttärillään on aina ollut lyhyt nyrhitty tukka, samoin hänellä itsellään, jota värjätty ties minkäväriseksi. Jotenkin ihan kuin hän olisi kateellinen pitkistä hiuksista. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Päinvastoin minulle leikattiin lyhyt polkkatukka rumalla otsikolla. Kun kasvatin sen pois kutosluokalla ja pidemmät hiukset, äitini huomautteli, että miksei lyhyt kelpaa. Minulla oli lapsena todella paksut hiukset ja väri on luonnostaan kaunis, edelleen, joten en ymmärrä. Nykyään aikuisena minulla on myös pitkä tukka, ollut sieltä teinistä asti, ja aina huomauttelee, että eikö jo pitäisi leikata tämän ikäisenä lyhyeksi (olen 35 v.). Samoin tyttäreni hiuksista huomauttelee, että pitäisi leikata.
Anoppi myös aina puhuu tyttären hiuksista, että onpa pitkät hiukset, pitäisi leikata. Tyttäreni perinyt minun hiusvärin ja suht vahvan hiuslaadun, joten en ymmärrä. Omilla tyttärillään on aina ollut lyhyt nyrhitty tukka, samoin hänellä itsellään, jota värjätty ties minkäväriseksi. Jotenkin ihan kuin hän olisi kateellinen pitkistä hiuksista. 🤔
Otsatukalla! Ennakoiva tekstinsyöttö...
minun tukka leikattiin väkisin,vaikka halusin pitkän.
Minun äidillä ja mummilla oli pottatukkapakkomielle. Heti kun hiukset vähänkin kasvoivat, äiti leikkasi ne kotona pottatukaksi. Edes polkkatukka ilman otsista ei kelvannut vaan etuhiukset täytyi olla.
Ei ole pakottanut, eikä puutu lastenlasten hiuksiin. Kehuu aina söpöläisiksi, vaikka päät ois kuin harakanpesiä 😅 Ainoa kerta, kun äiti puuttui hiusasiohini oli, kun tokaluokkalaisena pyysin kampaajalta vaaleanpunaista pystytukkaa. Dingo-villitys oli tuolloin kuumimmillaan.