3-vuotiaan ja äidin uniongelmista
Lähes 3-v poikani ei kelpuuta isäänsä nukuttamaan häntä. Yöllä heräilee monta kertaa ja heti heräessään karjuu äitiä. Perheen unirauhan säilyttämiseksi otan lapsen vierelleni. Aamulla itselläni on aikainen herätys, töissä pitäisi olla 7.30. Poika herää aina noin 10 min oman heräämiseni jälkeen, ikäänkuin vahtisi menojani. En haluaisi, että hän herää turhaan niin aikaisin, sillä isänsä herättäisi hänet tarhaan vasta 7.30. Nyt hän hiippailee perässäni suihkuun ja vahtii syömistäni. Ja kun minun sitten täytyy lähteä nousee kauhea elämä. Ja tämä toistuu joka päivä. Kaikki ovat väsyneitä ja stressantuneita. Erityisesti olen huolissani pojan lyhyistä yöunista. Kellään samaa ongelmaa ? Ratkaisuja ?
Kommentit (2)
Olen välillä ottanut viereen pari kertaa, mutta sitten tein päätöksen että omassa sängyssään pysyy. Kyllä sen verran jaksan valvoa että istun sitten yöllä siellä vieressä kunnes toinen rauhoittuu.
Iltaisin hellyyttä äidiltä, jos se jää väliin, niin heti yöllä se pitää ottaa takas. Se on ihan selvä linkki. Ja toisaalta, ollaan alettu totuttaa lasta taas, että isikin voi nukuttaa. Välillä isi nukuttikin, mutta sitten jostain syystä äiti taas nukutti pitkän aikaa. Nyt taas merkkejä siitä, että isiki kelpaa muutaman illan jälkeen. Ja ei mitenkään huudattamalla kovasti tehty tätä, vaan pikkuhiljaa, isi osallistui iltatoimiin ja sitten vielä äiti kaiken päälle tulee viereen. Mutta sitte ei tarvinnutkaan enää tulla äidin sinne viereen tai lähelle istumaan yks ilta tässä, saatoin hääriä toisessa huoneessa ihan, eikä herännyt yöllä. :)
Ja joo, aamuisin meilläkin " vahditaan" äitiä. Olen kotona lasten kanssa, ja jos jossain käyn niin sitä tietysti vahditaan... Totutusta vaan, kyllä se siitä.. ja taas tämäkin taitaa olla joku " vaihe" lapsen elämässä, kun kaikilla on samaa.
Isä nukuttamaan, vaikka siinä menisi kuinka kauan ja kuinka hirveää huutoa. Lähde itse vaikka lenkille, niin pojalla ei ole mahdollisuutta " hakea" äitiä. Meillä jossain välissä ainoastaan äiti kelpasi, mutta sitten jouduin sairaalaan ja poika joutui nukuttautumaan isän kanssa. Hyvin meni. Itseasiassa nämä 3-vuotiaat ovat erittäin hyviä manipuloimaan äitiä. Meillä ainakin poika heittäytyy ihan " vauvaksi" kun ilmestyn paikalle. Isän kanssa tai hoidossa on tosi reipas ja oma-aloitteinen. Ehkä me äidit lellimme lapsia vähän liikaa.
Meillä poika heräsi myös heti perääni, mutta sitten isä sanoi että nyt nukutaan vielä ja poika kömpi hänen viereensä niin saimme sillä tavalla pojan jäämään vielä vuoteeseen. Alkuun hän ei nukkunut enää, mutta nykyisin kun mulla soi kello ja nousen ylös, niin poika kömpii isän kainaloon puoliunessa. Poika nukkuu periaatteessa omassa sängyssä, mutta todellisuudessa löytyy joka aamuyö meidän sängystä.
Eikä se haittaa koska aina en edes herää kun poika siihen tulee. Sekin tapahtui vähän niin että olen itse hyvin sikeäuninen ja kun poika alkoi kömpiä kainaloon niin totesin vain, että nyt nukutaan (ei palvelua, ei puhetta, ei mitään) niin jonkun aikaa poika pyöri ja sitten nukahti. Leiki/esitä nukkuvaa - se tehoaa ainakin meillä.
Missä teillä poika nukkuu? Omassa sängyssä? Missä sänky on? Meillä on pojan sänky aivan meidän sängyssä kiinni.