Oikeasti vatsaystävällinen rautavalmiste
Olen nyt syönyt pari viikkoa jotain tablettimuotoista vahvaa rautaa. Veti vatsan löysälle heti, mutta olen silti käyttänyt lähes joka päivä. Piti olla vatsaystävällinen. Eilen en ottanut, mutta silti tänään on ollut vatsa kipeä ja monta kertaa ravannut vessassa. Imeytyykö tuo sitten edes tarpeeksi, jos vetää vatsan sekaisin?
Kommentit (56)
Mulla tulee rautatableteista ihan selittämätön infernaalinen refluksi mihin ei auta mikään. Ainut mikä auttoi anemiaan oli rautainfuusio
Minäkin syön lihaa. Kuukautiset melko runsaat, mutta myös ruoansulatuksen kanssa jatkuvaa pikkuhäikkää, luultavasti siis ongelmaa raudan imeytymisessä. Verikokeissa myös B12 on matalahko. Keliakiaa ei ole tutkittu, mutta olin useita vuosia gluteenittomalla ruokavaliolla, eikä sillä ollut vaikutusta rautatasoihin.
Oli pakko lopettaa tuo ensimmäinen tuote mitä kokeilin. Joku extra vahva rauta. Kuukautisten alkaessa meni vatsa ihan sekaisin ja jatkui viikon, vieläkin vähän huonona. En ole vielä uskaltanut kokeilla mitään muuta valmistetta. Ja syön myös lihaa. Kuukautiset ei ole runsaat, mutta minulla on kierukka. Ja silti ne siis tulee.
Ap
Mulla on joku marketin Vahva Rauta. Aamulla otettuna tulee kamala kouristeleva ripuli, mutta illalla otettuna ei mitään ongelma. Otan 200 mg jok toinen ilta.
Minä syön Spartoferiä ja ihan hyvin on sopinut. Aloitettiin sairaalassa se enkä ole uskaltanut vaihtaa kun pelkään pahoja vatsaoireita.
Sideral ja Retafer on toimineet ilman vatsavaivoja. Retaferiä otan noin joka kolmas päivä 2 tablettia kerralla c-vitamiinin kanssa. Myös laktoferriini-tabletit on käytössä, mutta en tiedä vielä onko niistä apua.
Tsemppiä taisteluun, ferritiinin nostaminen voi olla todella pitkän työn takana! Onhan selvitetty mistä raudanpuute johtuu? Itsellä lähti olo paranemaan vasta kun raudanpuutteen aiheuttaneet syyt saatiin hoidettua pois.
Minulle on monien testauksien jälkeen sopinut vain Sanasolin purutabletti. En tiedä miksi juuri se, mutta kaikki muut juomat, suihkeet, luontaistuotteet ja apteekin valmisteet eivät sovi.
Kannattaa tarkistuttaa Ferriini arvot myös. Aiheuttaa väsymystä, ihonkuivumista, hiustenlähtöä ym. Hyvät rauta tabletit autaa.
Mullekin ainoa mistä ei tule oireita on toi suusuihke. Siinä tosin niin vähän rautaa että varmaan lähes yhtä tyhjän kanssa.
Syön kyllä lihaa, mutta ibsin vuoksi ravinteet ei ehdi kunnolla imeytyä kun tulee jo ulos. Tai tämä on oma olettamukseni kun useampi pitoisuus alhainen, vaikka syön ihan monipuolisesti.
Extra vahva rauta + laktoferriini yhdistelmä, eli yksi kumpaakin.
Toinen mikä käy niin Puhdistamon tripla rauta.
Kromilisä estää raudan imeytymisen, se kannattaa lopettaa ennen lisärautaa (monivitamiinissa plus miinus nolla hyödyt mistään, jos on puutoksia, koska moni vitamiini tai hivenaine kumoaa toistensa hyödyn ja pitäisi ottaa eri aikaan, mm. rauta ja kalsium), moni syö kromia, kun luulee, että se auttaa makeanhimoon. Ja bisglysinaatti on paras rautavalmisteista, imeytyy parhaiten (varmasti jo monesti täällä sanottu, mutta joka sivua en jaksanut lukea). Itse paistelin maidottomia verilettuja itselleni aikoinaan usein sianverestä (naudan maksa ei käynyt A-vitamiinin takia kuin vain pari kertaa kuussa, silloin isot määrät maksapihvejä kerralla). Anemia palasi kuitenkin ilman syytä, lihansyöjä kun olen, mutta kromi osoittautui sitten syyksi, söin sitä lisänä iltaisin monta vuotta.
En halua vatsaa tukkoon mistään hinnasta. Sen kuurin joutuu kuitenkin uusia jos perimmäistä syytä ei korjaa. Otan vain pientä rautalisää, jos monivitamiinissa on pari mg sitä niin se, rautasuihketta ja ya liposomaalinen rauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kasvissyöjiä vai onko yleistäkin, että sekasyöjä kärsii raudanpuutteesta?
pelkät runsaat kuukautiset lääkityksestä huolimatta.
Ei tarvitse edes olla runsaat.
Syön lihaa. Leikkaus romahdutti hb:n. Otan joka toinen päivä Ferrodan 100 mg. En huomaa vaikuttavan vatsaan, mutta käytän kyllä vatsanpehmikettä tällä hetkellä vielä.
Olen sekasyöjä käytän liha- ja verituotteita. Hb on kuitenkin aina, jo lapsesta asti, ollut huono.