Luottamusongelma parisuhteessa
Eli tilanne se että mies on valehdellut mulle naistyökavereistaan aiemmin. Sanonut esimerkiksi että ei ole ollut uuden naistyökaverin kanssa missään tekemisissä tai että on ärsyttävä, sitten yhdessä ravintolassa käydessämme tämä nainen huutaakin toiselta puolen ravintolaa miehen nimeä ja kiirehtii luokse, ihmettelee että täällä tapaavat ja alkaa kysellä kuulumisia, lasten kuulumisia (nimillä) ja niin edelleen. Eli selvästi mies on kertonut hänelle lapsistamme, lasten nimet, minkä ikäisiä ovat, mitä harrastavat. Ja nainen selvästi tuo sen minullekin tiedoksi että ystäviä ovat. Ja tämä ei ole ainoa tapaus, vastaavia on muitakin. Tai olen sattumalta nähnyt naistyökavereiden nojailevan häneen vaikka miehen mielestä heillä ei ole "mitään meneillään" ja siihen saakka on sanonut etteivät ole tekemisissä. Jo vuosia sitten käynyt niin että illalla naistyökaveri soittanut ja pyytänyt luokseen. Mies ollut näissä hämillään että hän oli vaan normaalin ystävällinen. En tiedä mitä uskoa.
Itselläni on miespuolisia kavereita ja hyväksyisin siis miehelleni naispuoliset, mutta valehtelua en ymmärrä. Se on rikkonut luottamusta pahasti ja kyllä, olen mustasukkainen. Noista tapahtumista on aikaa ja haluttaisiin saada suhde kuntoon. Nykyään puhutaan avoimesti asioista, ainakin toivon ettei mieskään enää mitään salaa. Mies on vaihtanut työpaikkaa ja kertonut millaisissa väleissä ovat nykyisten naistyökavereiden kanssa, on näyttänyt viestit jne. Arvostan tätä ja pääasiassa meillä menee nykyään tosi hyvin. Mies tuntuu tosissaan haluavan suhteemme kuntoon.
Mutta sitten tulee joku työpaikan saunailta ja olen ihan hermona. Kuulemma on erikseen naisten ja miesten saunavuorot mutta onkohan. Seuraavaan saunailtaan on tulossa mm.nainen joka on fb profiilikuvassa alusvaatteisillaan ja työpaikan whatsapp-ryhmään laittaa flirttaavia viestejä. Myös muita naisia tulossa, naisia yhtä paljon kuin miehiä. Kyllä, olen mustasukkainen ja hermona ja asiasta on riideltykin kun mies joskus sanoi niin ehdottomasti haluavansa tämän tyyppisiin bileisiin aina mennä. Luottamusongelma nousee esiin vaikka kuinka yritän luottaa ja ajatella kaiken menevän hyvin. Vaikka yritän ajatella että minun täytyy antaa miehen osallistua työporukkansa vapaailtaan. On kuitenkin miestyökavereidensa kanssa kavereita ja tottakai kiva välillä ottaa rennosti yhdessä.
Nyt mies sanoi ettei aio mennä saunailtaan. Ei halua turhaa riitaa, ei aiheuttaa minulle huolta. Kuulemma olen paljon tärkeämpi kuin joku ryyppyilta.
Ja nyt sitten minulla on morkkis siitä että mustasukkaisuuteni takia hän ei osallistu :D Vaikka tiedän että olisin aivan hermona tuollaisten bileiden aikana ja jälkeen.
Haluaisin olla vaimo joka luottaa ja antaa toisen mennä. Mutta toisaalta valehtelu ei ole minun syytäni, ongelmat tuli vasta näiden valehtelujen jälkeen.
Mielipiteitä tilanteesta?
Kommentit (30)
Ihan ymmärrettävää, että susta tuntuu tuolta. Voisiko parisuhdeterapia olla avuksi?
Ehkäpä miehesi on ns.helposti lähestyttävä ja sosiaalinen. Voi olla että siten häneen ollaan mielellään yhteydessä ja vaihdetaan kuulumisia. Ymmärrän, että vanhoja" juttuja" ei unohda, mutta voi kuitenkin antaa anteeksi. Todennäköisesti mitään vakavaa (uskottomuus) ei ole tapahtunut, joten pitänee kai vaan ymmärtää ja antaa hänen viettää omaa vapaa-aikaa, kuten itsekin totesit.
Ansaitsette toisenne, jos tuo on totta. Ei hyvänen aika, oletteko parikymppisiä vai miten tuollainen parisuhde on voinut edes syntyä? Voin kertoa sinulle, että tuosta miehestä sinun kannattaa pitää kiinni. Harva aikuinen mies alentuisi näyttämään sinulle viestejään, jäämään takiasi pois firman tilaisuudesta ja ylipäänsä ymmärtämään noin lapsellista mustasukkaisuutta.
Jos oikein ymmärsin, niin miehesi ei ole ollut uskoton, mutta siitä huolimatta olet huolestunut ja mustasukkainen? Miehesi on aika kiva, kun huomioi noin hyvin sinun huolesi ja kertoo, ettei mene saunailtaan. Kiitä häntä siitä.
Ylimitoitettuun mustasukkaisuuteen kannattaa hakea apua, koska se piinaa sinua ja pitkän päälle se voi myös alkaa rasittaa miestäsi ja suhdettanne. Eli kannattaisi käydä muutaman kerran terapiassa pohtimassa asiaa, että mihin tämä mustasukkaisuus elämänhistoriassasi liittyy.
Voit myös lukea kirjan Ben Malinen, Mustasukkaisuus. Siitäkin saattaa olla apua.
Mun mies myös valehtelee ja jättää kertomatta asioita naispuolisiin työkavereihin liittyen. Asiasta on puhuttu, mutta muutosta ei ole tullut. Mitään nojailuja ei ole, tai muutakaan hänellä meneillään kenenkään kanssa, kyseessä on vain tiukassa istuva ajatus siitä että minä suutun jos hän on sanonut naistyökaverille ylipäätään mitään. Viimeksi kun asiasta mainitisin, sanoin että valehdelkoot sitten ja olkoot hiljaa, että ei mua oikeastaan kiinnosta edes koko asia, niin sen jälkeen on varovasti alkanut kertomaan että Anne sanoi tai Minna sanoi, sen sijaan että valehtelisi jonkun miespuolisen työkaverin sanoneen.
En tässä ketjussa kertonut kaikkea tapahtunutta. Jos kertoisin niin olisi vastaukset lie JSS tasoa joten en aio kertoakaan. Pointti nyt kuitenkin se että molemmat haluaisimme suhteen nyt kuntoon ja pariin vuoteen ei ole mitään epäilyttävää ollut. Mies haluaa olla luottamuksen arvoinen ja minä luottaa. Parisuhdeterapiasta ollaan puhuttu ja aiotaan mennäkin mutta tähän saunailtaan se ei ehdi.
En edes tiedä pelkäänkö tosissani että hän pettäisi mutta jo ajatus kahden tyrkymmän naisen ja muutaman muun naisen seurassa saunaillan viettoa ahdistaa kaiken tapahtuneen jälkeen. Totta on että mies on helposti lähestyttävä ja mukava ihmisille. Nyt on kuulemma muuttanut käytöstään niin että ei ainakaan vääriä käsityksiä kelleen tulisi.
Mies on tuossa saunaillassa vielä sellaisessa asemassa ja järjestelyvastuussa ettei voi etukäteen sanoa ettei tule. Aikoo siis hoitaa järjestelyt ja sitten ilmoittaa pakollisesta esteestä. Toisaalta olen rauhallinen siitä että hän ei aio mennä, toisaalta se morkkis. Kun tiedän miestyöporukan haluavan hänetkin sinne ja että heidän takiaan hän sinne haluaisi pohjimmiltaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä miehesi on ns.helposti lähestyttävä ja sosiaalinen. Voi olla että siten häneen ollaan mielellään yhteydessä ja vaihdetaan kuulumisia. Ymmärrän, että vanhoja" juttuja" ei unohda, mutta voi kuitenkin antaa anteeksi. Todennäköisesti mitään vakavaa (uskottomuus) ei ole tapahtunut, joten pitänee kai vaan ymmärtää ja antaa hänen viettää omaa vapaa-aikaa, kuten itsekin totesit.
Voi olla sosiaalinen, kyllä, mutta saattaa kommunikoida naisten kanssa myös tahallaan flirttailevaan tyyliin. Ehkä on myös ulkonäöltään miellyttävä. Ulkonäköä nyt ei voi eikä pidä rumentaa (jos se nyt edes on mitenkään olennainen seikka tässä), mutta omaan käytökseen voi vaikuttaa. Mies onkin jo ehkä havahtunut tilanteeseen, koska jätti saunaltaan menemättä.
Tästä tuli nyt mieleen, että itse en kuuna päivänä voisi olla yhdessä äärisosiaalisen, ekstrovertin, menevän ja kaikille flirttailevan persoonan kanssa. Ehkä tässä on nyt osittain kyse siitä, että ap on hyvin erityyppinen persoona kuin miehensä.
Sitten on sekin vaihtoehto, että miehellä on jotain meneillään noiden naisten kanssa. Niin.
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsette toisenne, jos tuo on totta. Ei hyvänen aika, oletteko parikymppisiä vai miten tuollainen parisuhde on voinut edes syntyä? Voin kertoa sinulle, että tuosta miehestä sinun kannattaa pitää kiinni. Harva aikuinen mies alentuisi näyttämään sinulle viestejään, jäämään takiasi pois firman tilaisuudesta ja ylipäänsä ymmärtämään noin lapsellista mustasukkaisuutta.
Normaali mies kyllä ymmärtää itse aiheuttaneensa mustasukkaisuuden, ja jos suhdetta haluaa jatkaa, on hän myös valmis itse korjaamaan omia virheitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sosiaalinen, kyllä, mutta saattaa kommunikoida naisten kanssa myös tahallaan flirttailevaan tyyliin. Ehkä on myös ulkonäöltään miellyttävä. Ulkonäköä nyt ei voi eikä pidä rumentaa (jos se nyt edes on mitenkään olennainen seikka tässä), mutta omaan käytökseen voi vaikuttaa. Mies onkin jo ehkä havahtunut tilanteeseen, koska jätti saunaltaan menemättä.
Tästä tuli nyt mieleen, että itse en kuuna päivänä voisi olla yhdessä äärisosiaalisen, ekstrovertin, menevän ja kaikille flirttailevan persoonan kanssa. Ehkä tässä on nyt osittain kyse siitä, että ap on hyvin erityyppinen persoona kuin miehensä.
Sitten on sekin vaihtoehto, että miehellä on jotain meneillään noiden naisten kanssa. Niin.
Mäkin luulin nuorempana että mulle sopii näin sosiaalisena ihmisenä sellainen ylitsevuotavan ekstrovertti mies rinnalle. Väärässäpä olin. jos historia on tuollainen kuin ap:llä, niin jss on oikea toimenpide. Sulla on jäljellä vielä nuoruutta ja elämää, älä pilaa omaa mielenterveyttäsi yhden ihmisen takia. Löydät vielä itgsellesi sopivan mätsin jostain ihanasta miehestä joka ei harrasta tuollaisia alistamispelejä, niin minäkin löysin. Ei kaikkea rikottua tai rikkimennyttä kannata edes yrittää alkaa korjaamaan.
Sinulla on itsesuojeluvaisto, joka toimii kuten kuuluukin, eli varoittaa sinua noilla mustistuntemuksilla. Kuuntele sitä, tai kadut myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali mies kyllä ymmärtää itse aiheuttaneensa mustasukkaisuuden, ja jos suhdetta haluaa jatkaa, on hän myös valmis itse korjaamaan omia virheitään.
Meillä on vain ap:n versio siitä, mitä on tapahtunut. En itse osaa kuvitella, että puolison pitäisi edes joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu sanomaan, ettei ole uuden työkaverin kanssa tekemisissä. Miten tuollainen keskustelu edes alkaa? Ap on kuullut, että on tullut uusi työkaveri, etsinyt tämän FB-profiilin, huomannut naisen olevan kaunis, ja alkanut tentata, että onko mies hänen kanssaan tekemisissä? Ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain ap:n versio siitä, mitä on tapahtunut. En itse osaa kuvitella, että puolison pitäisi edes joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu sanomaan, ettei ole uuden työkaverin kanssa tekemisissä. Miten tuollainen keskustelu edes alkaa? Ap on kuullut, että on tullut uusi työkaveri, etsinyt tämän FB-profiilin, huomannut naisen olevan kaunis, ja alkanut tentata, että onko mies hänen kanssaan tekemisissä? Ihan sairasta.
Vastasin lainaamaani tekstiin.
Olen ollut monelaisissa töissä elämäni aikana, mutta koskaan vielä ei ole järjestetty "työpaikan saunailtaa". Kysyn mielenkiinnosta, että onko tämä yleistäkin?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monelaisissa töissä elämäni aikana, mutta koskaan vielä ei ole järjestetty "työpaikan saunailtaa". Kysyn mielenkiinnosta, että onko tämä yleistäkin?
En muuten ole minäkään. Ehkä liittyy johonkin duunariammatteihin maaseudulla?
Ei ole tarvinnut stalkata. Naisten kuvia olen nähnyt viesteissä joita mies näyttänyt tai esim jos miehelle tullut kaveripyyntö. Hän näyttänyt nekin. Miehen työvuorolista on jääkaapin ovessa ja siitä näkee keitä omassa yksikössä on. Ei heitä ole kuin 10. Kertoo muutenkin jos tulee joku uusi on sitten mies tai nainen tai jos lähtee joku pois. Jutellaan millainen joku uusi on ja sopiiko porukkaan ja työhön. Nykyään kertoo suoraan onko joku uusi mukava, hauska, hyvä työssään tai vastaavaa. Se on ok, pääasia että on rehellinen. Valehtelusta nämä ongelmat on tulleet.
Hänen työkavereita on käynyt meilläkin. Joitain entisiä naistyökavereitaan on minunkin kavereita. Eli kaikista en tietenkään ole mustis. Jos mies on rehellinen ja nainen käyttäytyy normaalisti meidän tavatessa niin kaikki ok. Selkeästi flirttaavien kohdalla en ainakaan vielä kykene olemaan vain ok.
Mustasukkaisuudessa ei ole mitään pahaajos se pysy kohtuudessa ja ap n mustis kertomuksen mukaan pysyy tosi kohtuudesa.
Itse olisin ihan raivona jo.
Vaikka luottaa omaan mieheen ei ole syytä luottaa muihin naisiin. Ei ole normaalia (ja viatonta kaveruutta) pyytää perhellistä varattua miestä tulemaan illalla luokseen... älä ole naivi.
Älä hyvä ihminen tunne huonoa omaatuntoa jos miehesi ei mene tollasiin bileisiin vaan jää perheen luo, palkitse hänet siitä! Älä työnnä häntä tietoisesti sellaisiin tilanteisiin jossa nää sinkkudaamit (tai varatutkin) pääsee iskemään häntä ja tulee houkutus tai vahinko pettää sinua.
Jos asettuisit miehesi asemaan tällä hetkellä..eikö hän tee kaiken minkä voi..mitä itse tekisit tai miten kokisit hänen tilanteessaan
Tiedän tuon sinun tunteesi olen ollut samassa tilanteessa.Neuvoni on ,että anna mennä ja luota, koska menee joka tapauksessa jos on mennäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies myös valehtelee ja jättää kertomatta asioita naispuolisiin työkavereihin liittyen. Asiasta on puhuttu, mutta muutosta ei ole tullut. Mitään nojailuja ei ole, tai muutakaan hänellä meneillään kenenkään kanssa, kyseessä on vain tiukassa istuva ajatus siitä että minä suutun jos hän on sanonut naistyökaverille ylipäätään mitään. Viimeksi kun asiasta mainitisin, sanoin että valehdelkoot sitten ja olkoot hiljaa, että ei mua oikeastaan kiinnosta edes koko asia, niin sen jälkeen on varovasti alkanut kertomaan että Anne sanoi tai Minna sanoi, sen sijaan että valehtelisi jonkun miespuolisen työkaverin sanoneen.
Minun mieheni käyttäytyy samalla tavalla ja asiasta on keskusteltu. Juuri tuollaista typerää ettei mainitse nimeltä kuin miespuolisia työntekijöitä vaikka naisia on työpaikassa enemmän kuin miehiä.
Minulla on miespuolisia kavereita, mutta hänellä ei naispuolisia, eikä tule olemaan niin kauan kuin olemme yhdessä. Syy siinä, että koska mieheni kokee tarvetta valehdella jopa työkavereistaan, niin hän ei pysty olemaan naisten kanssa vain kaveri.
Kyllä, mies on nyt muuttunut ja selvästi tekee minkä voi. Kertoo asioista avoimesti, haluaa että katson viestit (en siis pyydä näyttämään vaan hän haluaa että katson ne), haluaa tietää jos joku asia minua kaihertaa. Kun ennen näistä on riidelty ja hän on suuttunut epäilyistä, nyt ei suutu vaan jaksaa ja haluaa puhua ja vakuuttaa että minun ei tarvitse olla huolissani. Tämä siis suht uusi muutos, kun oltiin jo eron partaalla ja päätettiin sitten vielä pysyä yhdessä. Itse olin jo enemmän eron kannalla luottamuspulan vuoksi vaikka miestä rakastan. Hän vakuutti että tästä päästään yli ja hän aikoo olla sen arvoinen.
Luulen kyllä että mitä tahansa sanonkin niin hän ei tuohon saunailtaan mene. Tuntee minut ja tietää että ilta menisi kuitenkin hermoillessa, vaikka olisinkin kannustanut lähtemään.
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista joita tähän saakka jo tullut monta :)
Olen ollut monissa harrastus ja työporukoiden saunailloissa ja aina siellä on joku naimisissa oleva elostelijapetteri, joka yrittää sinkkunaisia. Aina on jotain vipinää varattujen välillä. Ainoa, miksi mitään ei tapahdu on se, että naiset tietää nämä häntäheikkitapaukset. Ei se vaadi muuta kuin yhden naisen, jolla on löysä moraali, että se on menoa.