En ymmärrä miksi porukka valittaa että ei saa haluamiaan lääkkeitä lääkäriltä
Itse olen aina saanut. Ei pidä mennä hermoilemaan sinne, eikä toisaalta mennä määräilemäänkään. On silleen kiltti ja sanoo että "herra lääkäri, olisiko mahdollista että saisin tätä kun tämä on kipeä", tai että "rouva tohtori, nuo muut lääkkeet on tosi hyviä mutta ei ihan riitä.." Kaikessa on kyse asiallisuudesta, pieni nuoleskelu ei tee pahaa. Ja yksityiselle aina.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno.
Mä en saa jumalattomiin menkkakramppeihin kunnon kipulääkettä reseptillä. Saan muutaman kerran vuodessa semmosen kohtauksen, että joudun päivystykseen kipupiikille. Joskus joutunut olemaan koko päivän ja kahden tunnin välein uutta piikkiä.
Mielestäni tulis halvemmaksi ja kaikille helpommaksi, jos vaan saisin sen yhden paketin panacodia vuodessa kotia jolla kipu menis ohitse.Ymmärrän. Nyt kun lääkäreihin on saatu iskostettua se, että panacodeja käytetään väärin, eivät tahdo määrätä niitä enää kuin suurin surmin. Itselläni on rajuja migreenikohtauksia, joihin ei auta kuin panacod, mutta aina tulee uusimispyyntö hylättynä takaisin. Aina pitäisi mennä lääkäriin selittämään ja rukoilemaan lääkkeen uusimista ja sittenkin ehdottavat panadolia, joka on kuin karkkia napsisi. Tällainen on meidänkin terveyskeskus.
Minulle neurologi muinoin määräsi Panacodia päänsärkyyn.
Vuosia myöhemmin menin toiselle neurologille, joka kysyi kuka minulle Panacodia on määrännyt. Kerroin, että ihan neurologi määräsi. Tämä uusi neurologi sanoi: "sinulle ei ole määrätty Panacodia päänsärkyyn."
Tuossa vieressäni on purkki Buranaa, jossa lukee: "yksi kerran päivässä Panacodin kanssa päänsärkyyn."
Niin... unta kai siis näin.
Sama antibioottien kanssa. Niitä määrätään hyvin nihkeästi siksi, kun Kaakkois-Aasiassa (esim. Intiassa) on runsaasti resitenttejä kantoja. Siellä kuitenkin niin ihmisille kuin eläimillekin määrätään herkästi antibiootteja ja niitä on voinut jopa itse ostaa kaupasta, Meillä saa sitä yhtäkin vuotuista kuuria ruinata ettei kehity resistenssiä. Miten musta tuntuu, että me hoidetaan sitä resistenssiongelmaa vähän väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakin tiettyä lääkettä jostakin syystä kokee tärkeäksi saada, on hyvä silti toimia yhteistyössä lääkärin kanssa. Halusin minäkin joskus tiettyä kipulääkettä, mutta en todellakaan ehdottanut sitä lääkärille suoraan. Kerroin oireeni ja kuuntelin, mitä lääkärillä oli sanottavana. Hän tarjosi ensin eri lääkettä ja perusteli asian, joten otin reseptin ja kokeilin sitä ihan tosissani.
Kun totesin, ettei määrätty lääke auta kipuuni, menin takaisin lääkärille ja keskustelimme asiasta uudelleen. Tällä kertaa lääkäri ehdotti lääkettä, jota olin alunperin toivonut ja kirjoitti reseptin. Lääke auttoi, on toiminut ja reseptin uusiminen on ollut aina vain ilmoitusasia. Uskon, että jos olisin mennyt vaatimalla vaatimaan hullunkiilto silmissä, papereihini olisi jäänyt tästä vaatimisesta merkintä, joka voisi vaikuttaa reseptin uusimisen helppouteen ja ylipäätään lääkkeiden määrämiseen tulevaisuudessa.
Usko pois vaan mutta ei toiminut ainakaan mulla eikä monella muullakaan. Tekniikkasi on ihan normaali tapa muiden joukossa ja lääkäri kyllä tunnistaa tämän. Nähnyt tai kuullut tuhansien muidenkin pyytävän lääkkeitä tuolla tavalla.
Kyse oli oikeasti siitä että lääkäri vain valiysi antaa sulle sopivan lääkkeen. Olisi voinut valita myös jonkin muun valmisteen jos olisi halunnut. Olla kuuntelematta ja "tietää", että valehtelet lääkkeen toimimattomuudesta. Koska moni valehtelee, mikset sinäkin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lääkäriin tarvitse mennä oman diagnoosin ja lääketoiveen kanssa.
Kai se lääkäri tutkii ja arvioi mitä lääkettä tai hoitoa siihen on syytä käyttää. Turha tai väärä lääke voi aiheuttaa haittoja.
Väittäisin että moni pitkäaikaista sairautta poteva menee juuri tämän "oman diagnoosin" seurantakäynnille toiveenaan esim. Käypä hoito-suosituksen mukaiset toimenpiteet. Sieltä voi löytyä lista lääkkeistä omaan vaivaan, mutta tietysti se on väärin koska potilas ei saa haluta lääkkeitä ilman narkkarileimaa. Lääkärin ei luonnollisesti tarvitse selittää miksi haluaa toimia toisin kuin hoitosuositukset, koska hänen ammattitaitoaan ei kyseenalaisteta pelkällä sairastamiskokemuksrlla.
Jos toimiva lääke ei ole lääkäreiden suosiossa se ei kuitenkaan ole potilaan tehtävä pyrkiä ajatuksillaan muuntamaan aivotoimintaansa siihen suuhtaan, että epäsopivat läkkeet sopisivat kun vain tarpeeksi siihen uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Sama antibioottien kanssa. Niitä määrätään hyvin nihkeästi siksi, kun Kaakkois-Aasiassa (esim. Intiassa) on runsaasti resitenttejä kantoja. Siellä kuitenkin niin ihmisille kuin eläimillekin määrätään herkästi antibiootteja ja niitä on voinut jopa itse ostaa kaupasta, Meillä saa sitä yhtäkin vuotuista kuuria ruinata ettei kehity resistenssiä. Miten musta tuntuu, että me hoidetaan sitä resistenssiongelmaa vähän väärässä paikassa.
Ei antibioottiresistenssi ole mikään paikallinen kysymys/ongelma. Bakteerit liikkuvat ihmisten ja esim. elintarvikkeiden mukana kaikkialle maapallolla. Eli ovat ihan yhtä kansainvälisiä otuksia kuin viruksetkin.
Onko sulla päässyt jo koronakin unohtumaan kokonaan?
Grrr. TA:n avuttomat kloppilääkärit sen tekevät. Itselläni OLI toimiva lääkitys, jota ei vaan yks-kaks uusittu yhtäkään (siis 5 eri lääkettä eivät mitään huimaavia). OMG! Ei näin, nyt olen siis toimintakyvytön. Mitään 'viekkareita' ei siis ole. En vain pysty kivuilta kävelemään kuin WC:n. Että näin julkisilla. Että riepoo. Nyt soittamaan aikaa yksityiseltä, koska ei näköjään ylilääkäriin saa nopeaa yhteyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, mutta eri näkökulmasta. Itsellä on enemmän vaivana se että lääkäri haluaisi tuputtaa lääkkeitä kaikkeen. Sitten vaakuuttelevat "ota nyt, ei se ole pahasta. Kokeile edes."
Selkäkipuun kipulääkkeiden lisäksi mieliala lääkkeitä. Tiedän keholla ja mielellä on yhteys, mutta kiitos ei. Vaihtelevaan unettomuuteen unilääkkeet tai kokeile edes melatoniinia ja niin poispäin.
Itse haluaisin mahdollisimman vähän käyttää mitään lääkkeitä. Se vaan ei lääkärin mieleen ole. Vaihdetaanko osia?
Saavatko lääkärit jotain palkkiota siitä kuinka eri lääkkeitä määrätään vai mistä johtuu. Osaisiko joku asiallisesti vastata?
Lääkityksen määrääminen sairauteen eli sairauden hoito kuulu olennaisesti lääkärin toimenkuvaan.
En ymmärrä minkä takia menet lääkärin pakeille, jos et heiltä tarvitse mitään.
Selkäkipuun määrätään usein mielialalääkettä nostamaan kipukynnystä; niitä käytetään tähän tarkoitukseen. Itse käytän epilepsialääkettä nostamaan kipukynnystä. Ilman tätä lääkettä, olisin hypännyt parvekkeelta. Tätä tosin ei lääkäri tiedä.
Jopas närkästyit. Kyllä mielialalääkkeitä käytetään kipukynnyksen nostoon, mutta jos puhutaan riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä nämä ovat niitä. Olen kerran vieroittunut niistä ja toista kertaa en siihen lähde.
Minun lääkärissä käyntini ja syyni käydä lääkärissä eivät ole sinun huolesi tai asiasi.
Kysyin asiallisesti miksi lääkkeet ovat ensisijainen apu kaikkiin vaivoihin, vaikka on muita keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se lääkäri tutkii ja arvioi mitä lääkettä tai hoitoa siihen on syytä käyttää. Turha tai väärä lääke voi aiheuttaa haittoja.
Tuppaavat määräämään aina niinkin vaaralliseksi ja haitalliseksi luokiteltua lääkettä kuin burana. Burana väärin käytettynä todella haitallinen. Kuka ottaa vastuun?
Miten Buranaa voi käyttää väärin? Mulla se on ensisijainen kipulääke, enkä toki ole huolissani omien määrieni kanssa, mutta kiinnostaa kuitenkin, koska on sairauksia ja muita lääkkeitä.
Jos on esim. verenohennushoito, ei saisi käyttää Buranaa lainkaan, mutta jotkut käyttävät siitä huolimatta. Verenvuotoriskin lisääntyy siinä. Jatkuvassa käytössä sellaisellakin henkilöllä, jolla ei muita lääkityksiä ole, altista maha-suolikanavan verenvuodoille.
Lääkkeissä voi olla voimakkaita haittavaikutuksia ja jos aiempi valmiste on hyvä vaihtoehto vähemmällä haittavaikutuksella, siksi joku voi haluta sen saman. Ei jokainen ole väärinkäyttäjä, moni pyrkii eroon lääkkeestä. Myös lääkkeiden laadussa on suuria eroja, osa sopimattomia. Ihmiset eivät voi olla valtion tai lääkärin koekaniini. Olisi hyvä että asiakas voi ilmaista lääkkeen nimen ilman, että on "epäilyttävä" automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkkeitä tarvitse päästä valitsemaan kuin irtokarkkeja.
Kyllä niitä joskus pitää. Itselle esim bentsot ovat tärkeitä, mutta en toki liioittele asian kanssa. Asiallinen käytös, siisti vaatetus ja nöyrä mutta asiallinen lähestymistapa ja niitä määrätään. Mitään muita lääkkeitä en suostu syömään.
Sulla on keuhkokuume, ja tarvitset antibiootteja, mutta vaadit saada benntsoja?
Sulla on astma, ja pitäisi käyttää inhalaattoria, mutta kun ethän sä suostu syömään kuin bentsoja?
Sulla murtui nilkka, ja se on kipsattu ja kipeä. Et tosiaankaan halua syödä mitään perusburanaa, vaan pitäähän sun saada bentsoja?
Jeesssus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno.
Mä en saa jumalattomiin menkkakramppeihin kunnon kipulääkettä reseptillä. Saan muutaman kerran vuodessa semmosen kohtauksen, että joudun päivystykseen kipupiikille. Joskus joutunut olemaan koko päivän ja kahden tunnin välein uutta piikkiä.
Mielestäni tulis halvemmaksi ja kaikille helpommaksi, jos vaan saisin sen yhden paketin panacodia vuodessa kotia jolla kipu menis ohitse.Ymmärrän. Nyt kun lääkäreihin on saatu iskostettua se, että panacodeja käytetään väärin, eivät tahdo määrätä niitä enää kuin suurin surmin. Itselläni on rajuja migreenikohtauksia, joihin ei auta kuin panacod, mutta aina tulee uusimispyyntö hylättynä takaisin. Aina pitäisi mennä lääkäriin selittämään ja rukoilemaan lääkkeen uusimista ja sittenkin ehdottavat panadolia, joka on kuin karkkia napsisi. Tällainen on meidänkin terveyskeskus.
Panacodista on tehty nykyään peikko. Auttaa minulla hyvin pari kertaa vuodessa olevaan selkäsärkyyn. Nykyään ei uskalleta kirjoittaa sitä 20 poretablettia vuodessa.
Mutta tramalia ja lyricaa kyllä tyrkytetään
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, mutta eri näkökulmasta. Itsellä on enemmän vaivana se että lääkäri haluaisi tuputtaa lääkkeitä kaikkeen. Sitten vaakuuttelevat "ota nyt, ei se ole pahasta. Kokeile edes."
Selkäkipuun kipulääkkeiden lisäksi mieliala lääkkeitä. Tiedän keholla ja mielellä on yhteys, mutta kiitos ei. Vaihtelevaan unettomuuteen unilääkkeet tai kokeile edes melatoniinia ja niin poispäin.
Itse haluaisin mahdollisimman vähän käyttää mitään lääkkeitä. Se vaan ei lääkärin mieleen ole. Vaihdetaanko osia?
Saavatko lääkärit jotain palkkiota siitä kuinka eri lääkkeitä määrätään vai mistä johtuu. Osaisiko joku asiallisesti vastata?
Minullekin on tyrkytetty mm. Escitalopramia, Ketipinoria ja Triptyliä jaksamisen ongelmiin, kun olisin halunnut vain alkaa tehdä työtäni täyden päivän sijaan osa-aikaisesti. Yksi lääkäri oli kaiken huippu - totesi aivan muista asioista puhuttaessa, että "sulla on aika rasvainen otsa" ja ehdotti, että voisi kirjoittaa minulle Roaccutan-kuurin matalalla annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakin tiettyä lääkettä jostakin syystä kokee tärkeäksi saada, on hyvä silti toimia yhteistyössä lääkärin kanssa. Halusin minäkin joskus tiettyä kipulääkettä, mutta en todellakaan ehdottanut sitä lääkärille suoraan. Kerroin oireeni ja kuuntelin, mitä lääkärillä oli sanottavana. Hän tarjosi ensin eri lääkettä ja perusteli asian, joten otin reseptin ja kokeilin sitä ihan tosissani.
Kun totesin, ettei määrätty lääke auta kipuuni, menin takaisin lääkärille ja keskustelimme asiasta uudelleen. Tällä kertaa lääkäri ehdotti lääkettä, jota olin alunperin toivonut ja kirjoitti reseptin. Lääke auttoi, on toiminut ja reseptin uusiminen on ollut aina vain ilmoitusasia. Uskon, että jos olisin mennyt vaatimalla vaatimaan hullunkiilto silmissä, papereihini olisi jäänyt tästä vaatimisesta merkintä, joka voisi vaikuttaa reseptin uusimisen helppouteen ja ylipäätään lääkkeiden määrämiseen tulevaisuudessa.
Usko pois vaan mutta ei toiminut ainakaan mulla eikä monella muullakaan. Tekniikkasi on ihan normaali tapa muiden joukossa ja lääkäri kyllä tunnistaa tämän. Nähnyt tai kuullut tuhansien muidenkin pyytävän lääkkeitä tuolla tavalla.
Kyse oli oikeasti siitä että lääkäri vain valiysi antaa sulle sopivan lääkkeen. Olisi voinut valita myös jonkin muun valmisteen jos olisi halunnut. Olla kuuntelematta ja "tietää", että valehtelet lääkkeen toimimattomuudesta. Koska moni valehtelee, mikset sinäkin?
Noh, minä en valehdellut lääkkeen toimimattomuudesta. Tämä ei ollut mikään vinkki niille, jotka hakevat viihdekäyttölääkkeitä, vaan ajatus, miten lääkäreiden kanssa toimitaan asiallisesti
Burana käy mahalaukulle, voi aiheuttaa suolisto/vatsalaukun verenvuodon. Lisäksi aivoverenvuoto ym mahdollista. Nostaa verenpainetta.
Myrkky se on buranakin, siksi nykyisin panadol joka taas liikaa käytettynä viottaa maksaa.
Sain 20 buranaa hammasleikkauksen jälkeen kovin varoituksin, etenkin näin vanhemmiten elimistö on haurastunut.
Antibiootit pani mahan sekaisin.
Kaikki lääkkeet ovat myrkkyjä.
Panacod on huume ja katukauppatavaraa. Onko sinua tutkittu, endometrioosi tai muuta ?
Vierailija kirjoitti:
Niinno.
Mielestäni tulis halvemmaksi ja kaikille helpommaksi, jos vaan saisin sen yhden paketin panacodia vuodessa kotia jolla kipu menis ohitse.
Panacodin pihtaaminen on mennyt hysteeriseksi. Kyllä, se aiheuttaa riippuvuutta ( en ihmettele, kuulun siihen porukkaan jolla se muuttunee morfiiniksi- olotilasta päätellen) , mutta ei 100kpl lääkemääräyksellä per vuosi kenestäkään nistiä tule.
Yleensäkin noiden vähän vahvempien kipulääkkeiden määrämispelko tuntuisi vaan lisääntyneen lääkärien keskuudessa ja kärsijinä ihan tavalliset ihmiset.
Sitäpaitsi normi ihmisen lääkkeet määräyksineen on Omakannassa eikä hän hae niitä jostain piritorilta joten miten voisi edes kourakaupalla vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen määrääminen sairauteen eli sairauden hoito kuulu olennaisesti lääkärin toimenkuvaan.
En ymmärrä minkä takia menet lääkärin pakeille, jos et heiltä tarvitse mitään.
Selkäkipuun määrätään usein mielialalääkettä nostamaan kipukynnystä; niitä käytetään tähän tarkoitukseen. Itse käytän epilepsialääkettä nostamaan kipukynnystä. Ilman tätä lääkettä, olisin hypännyt parvekkeelta. Tätä tosin ei lääkäri tiedä.
Jopas närkästyit. Kyllä mielialalääkkeitä käytetään kipukynnyksen nostoon, mutta jos puhutaan riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä nämä ovat niitä. Olen kerran vieroittunut niistä ja toista kertaa en siihen lähde.
Minun lääkärissä käyntini ja syyni käydä lääkärissä eivät ole sinun huolesi tai asiasi.
Kysyin asiallisesti miksi lääkkeet ovat ensisijainen apu kaikkiin vaivoihin, vaikka on muita keinoja.
Olen se, jolle vastasit.
Luet minua väärin; en närkästynyt. Ei ollut mitään syytä närkästyä. Oman ymmärrykseni mukaan vastasin niin asiallisesti, kuin vain osasin.
Olen itse pitkäaikainen selkäongelmapotilas ja minä olen saanut lääkkeitä ja fysioterapiaa ja pian pääsen Kelan kuntoutusjaksolle kylpylään. Olen itse saanut muutakin apua, kuin lääkkeet. Omalla kohdallani lääkkeet ovat olleet se avun tuonut asia.
Minulle on suositeltu mm. trisyklisiä masennuslääkkeitä nostamaan kipukynnystä. En voi käyttää niitä niiden aiheuttaman virtsaretention vuoksi. Käytin joskus aikoinaan ja se oli viimeinen yritys. Olen myös pitkäaikainen masennuspotilas. Mikään minulle masennuksen hoitoon määrätyistä lääkkeistä ei ole minulle aiheuttanut riippuvuutta. Ehkä olen sellainen, jolle ei synny riippuvuutta kovin herkästi. Olen käynyt lävitse jokaisen markkinoilla olleen masennuksen hoitoon tarkoitetun lääkkeen. Olen hoitomyönteinen ihminen.
Tällä hetkellä itse käytän Lyricaa, joka on kehitetty epilepsialääkkeeksi, mutta on sittemmin saanut muitakin käyttöaiheita mm. neuropaattinen kipu, joka itselläni on.
Minä itse ymmärrän lääkärin pakeille mennessäni, että tämä haluaa suorittaa työnsä sekä itseään että minua tyydyttävällä tavalla ja tämä usein pitää sisällään mm. lääkinnällisen hoidon. Minulle tämä on ok, koska tarvitsen apua silloin, kun lääkärin luokse menen. Jos haluan saada fysioterapiaa, pyydän tätä kirjaamaan sen ylös Kantaan. Tämän jälkeen soitan fysioterapeutille ja tuotapikaa olen jo siellä. Jos tarvitsen jotain muuta, minä pyydän sitä. Pyydä sinäkin.
Huomaa, että edelleenkään en ole närkästynyt. Tämä on tapani kirjoittaa ja tuoda ajatuksiani julki - tämä on keskustelupalsta.
Toivottelen sinua onnea ja rohkeutta pyytää niitä asioita, joita koet tarvitsevasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppaavat määräämään aina niinkin vaaralliseksi ja haitalliseksi luokiteltua lääkettä kuin burana. Burana väärin käytettynä todella haitallinen. Kuka ottaa vastuun?
Miten Buranaa voi käyttää väärin? Mulla se on ensisijainen kipulääke, enkä toki ole huolissani omien määrieni kanssa, mutta kiinnostaa kuitenkin, koska on sairauksia ja muita lääkkeitä.
Maksalle saattaa olla rasite.
Ei ole Burana, vaan Panadol ja sekin vasta yli 4g:n jatkuvilla päiväannoksilla.
Buranasta voi saada mahahaavan.
Missä tuollainen lääkäri on, kerro niin menen heti vastaanotolle! Meillä (terveyskeskus) kun tulee lääkkeen uusimispyynnötkin bumerangina takaisin ilman uusimista.