Kaveriperheen erityislapsi
Kaverit tulleet viikoksi lomailemaan luoksemme pienen lapsensa kanssa, joka on villein lapsi jonka olemme koskaan tavanneet. Lapsi kiusaa lemmikkejä huutaen niiden korvaan, ajattaa niitä, kaataa mehua lattialle, hakee jääkaapista tomaatteja jotta saa viskellä niitä lattialle, kiipeilee lasivitriinissä, huutaa ja tekee kiusaa ihan joka hetki. Ei ymmärrä kieltoja, ja vaikka ymmärtäisi, niin nauraa vain tai alkaa huutaa hullun lailla.
Mitä tekevät vanhemmat? No eipä juuri mitään kun voivottelevat, jotta kun näin ei saisi tehdä. Olemme joutuneet useaan kertaan puuttumaan tämän lapsen käytökseen ja vanhemmat selvästi suuttuvat tästä (pyörittelevät mm. silmiään)
Tänään tämä lapsi heitti vierasta lasta leluautolla päähän, jonka johdosta tämän vieraan lapsen isä heitti raivoissaan leluauton roskiin. Tämän jälkeen kaverimme voivottelivat, että heidän lapsensa auto meni roskikseen ja lapselle tuli paha mieli. Eli ei minkäänlaista empatiaa sitä toista lasta kohtaan, joka oli miltein menettää silmän leluauton osuessa siihen.
Tällä lapsella on selvästi adhd, mutta jotain muutakin tässä on, ehkä dysfasia tms, mutta miten saada nämä vanhemmat ymmärtämään ettei tällainen perseily voi jatkua meidän kodissamme?
En itsekään haluaisi alkaa jaella kasvatusneuvoja, mutta sitä he selvästi tarvitsevat. Välit taitaa mennä poikki ihan justiinsa, koska mieheni on jo ihan loppu ja hermostui tosissaan tämän lapsen käytökseen.
Onko minulla muuta keinoa, kun istuttaa heidät pöydän ääreen ja sanoa suoraan, ettei tällainen käytös meidän kodissamme saa jatkua ja teidän on asetettava kunnolliset rajat, tai muuten on parempi yöpyä hotellissa?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuossa tilanteessa koittaa puhua vanhemmille, mutta en näe siitä koituvan mitään hyödyllistä. Ohittaisin vanhemmat, ja ilmoittaisin kauhukakaralle, että tässä on nyt meidän kodin säännöt. Jokaisesta rikkeestä tulee rangaistus. Ja sitten alat luettelemaan
1. Pysy kaukana lemmikeistä
2. Ei juoksemista sisällä
Jne.
Luitko ap:n textiä ajatuksella ollenkaan tai kommentteja jossa kertoo ettei tämä lapsi ymmärrä kieltoja tai rajoituksia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olin helpottunut kun luin tän sun kirjoituksen, koska sain siitä perspektiiviä omaan kokemukseeni. Tilanne omalla kohdalla on se, että miehen sisarukset ja heidän vanhempansa toimivat täsmälleen samoilla tavoilla, siis sekä lapset että vanhemmat, ja ikää on siis lapsilla nyt 40v!
Hauska siis saada jonkinlaista historiallista perspektiiviä, miten se kasvatus on mennyt, että on päädytty tähän pisteeseen, että itsekin aina heidän kyläillessään tulee ihan sama kokemus, että nyt pitäisi vetää rajoja, mutta miten sen tekisi sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.
He siis aivan todella käyttäytyvät, siis nyt aikuiset ihmiset, kuin kuvailemasi lapset, eli penkovat kaappeja, säikyttelevät eläimiä ja pieniä lapsia, eivät käsitä minkäänlaisia rajoja, ja kun heille sanoo, että älä mielellään sitä tai tätä, niin vanhemmat pyörittelevät silmiään.
Vanhemmat, erityisesti äiti, ei halua, että hänen lapsiaan rajoitetaan yhtään, jos lapsensa haluavat jotain, niin hän yrittää järjestää asian niin, että saavat mitä haluavat, ja itsensäkin kohdalla toimii niin. Juuri tuo myös, että ei pidä siitä että pahoitetaan mieli, ja siitä onkin keskeytynyt melkoinen ongelmavyyhti nyt 40v lapsosilleen, kun nää lapsi-aikuiset käyttäytyy niin, että jos heille tulee paha mieli, niin haluavat sitten tämän kostaa pahoittamalla toisen mielen tahallaan. Siis käyttäytyvät kuin 2-4vuotiaat.
Heidän seurassaan tulee ihan todella sellainen olo, että on vanhemmat ottaneet lapset mukaan, kun tulevat kyläilemään, eli tuntuu kuin tulisivat pienten lasten kanssa kylään. Ja heilläkin on joku adhd disgnoosi, mutta mielestäni kasvatuksessa on vikaa, kun ei rajoa aseteta.
Outo kuvio, kun ei aseteta rajoja, lapsi on rajaton, ja sitten kun homma tietty läsähtää monella alueella, niin hankitaan joku adhd diagnoosi. Toki on niitäkin kenellä tätä adhd:ta ihan oiekasti on, mutta jos kasvatus on tän tyylistä, niin herää kysymys että missä se vika lopulta piilee.
Eli tässä sulle fast forward 40vuotta :D
En ymmärtänyt tästä mitään. Siis minkä ikäinen kirjoittaja on, ja nämä muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuossa tilanteessa koittaa puhua vanhemmille, mutta en näe siitä koituvan mitään hyödyllistä. Ohittaisin vanhemmat, ja ilmoittaisin kauhukakaralle, että tässä on nyt meidän kodin säännöt. Jokaisesta rikkeestä tulee rangaistus. Ja sitten alat luettelemaan
1. Pysy kaukana lemmikeistä
2. Ei juoksemista sisällä
Jne.Luitko ap:n textiä ajatuksella ollenkaan tai kommentteja jossa kertoo ettei tämä lapsi ymmärrä kieltoja tai rajoituksia ollenkaan?
Luin. Siksi sanoinkin, että jokaisesta rikkeestä tulee rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ise aion ruveta etityisaikuiseksi ja teen samaa.
Samis! Onko tälle jo vertaistukiryhmä, niin voidaan jakaa kokemuksia ja vinkkejä?
Itse niin kutsuttuna erityisaikuisena kehoitan vaan olemaan pysymättä huonoja käytösmalleja vaalivista ryhmistä, oli sitten kyse kenestä vain. Kyllä minä ihan kiltisti otin sakot vastaan tehtyäni väärin ja maksoin ne heti. Tai kärsin seuraukset, kun valehtelin kerran vakavasta asiasta juonitellessani itseäni pois ikävästä tilanteesta. Totesin silloin ansaineeni nuhtelun. Onneksi olen oppinut läksyni, ja oma psyyke on liian hyvä tajuamaan omatunnon niin, että kokee ansainneensa vaikkapa elinkautisen jostain peruuttamattomasta teosta. Onneksi linna ei ole minulle tuttu paikka, enkä sinne kaipaakaan. Ei ole kiinnostanut liikkua edes narkomaanipiireissä tai sellaisissa vähä-älyistä rappiokulttuureissa edustavissa piireissä, vaan pidän itseni niistä kaukana. Enemmän pyrin olemaan tunnollinen ja ahkera ihminen, joka mielellään eläisi perinteisten arvojen mukaan arvostaessaan järjestystä ja loogisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ise aion ruveta etityisaikuiseksi ja teen samaa.
Samis! Onko tälle jo vertaistukiryhmä, niin voidaan jakaa kokemuksia ja vinkkejä?
Itse niin kutsuttuna erityisaikuisena kehoitan vaan olemaan pysymättä huonoja käytösmalleja vaalivista ryhmistä, oli sitten kyse kenestä vain. Kyllä minä ihan kiltisti otin sakot vastaan tehtyäni väärin ja maksoin ne heti. Tai kärsin seuraukset, kun valehtelin kerran vakavasta asiasta juonitellessani itseäni pois ikävästä tilanteesta. Totesin silloin ansaineeni nuhtelun. Onneksi olen oppinut läksyni, ja oma psyyke on liian hyvä tajuamaan omatunnon niin, että kokee ansainneensa vaikkapa elinkautisen jostain peruuttamattomasta teosta. Onneksi linna ei ole minulle tuttu paikka, enkä sinne kaipaakaan. Ei ole kiinnostanut liikkua edes narkomaanipiireissä tai sellaisissa vähä-älyistä rappiokulttuureissa edustavissa piireissä, vaan pidän itseni niistä kaukana. Enemmän pyrin olemaan tunnollinen ja ahkera ihminen, joka mielellään eläisi perinteisten arvojen mukaan arvostaessaan järjestystä ja loogisuutta.
pysymättä = pysymään kaukana
Pakko vieroittaa itsensä ruudusta, ja inhoan tahattomia kirjoitusvirheitä/sanavalintoja näppäimistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olin helpottunut kun luin tän sun kirjoituksen, koska sain siitä perspektiiviä omaan kokemukseeni. Tilanne omalla kohdalla on se, että miehen sisarukset ja heidän vanhempansa toimivat täsmälleen samoilla tavoilla, siis sekä lapset että vanhemmat, ja ikää on siis lapsilla nyt 40v!
Hauska siis saada jonkinlaista historiallista perspektiiviä, miten se kasvatus on mennyt, että on päädytty tähän pisteeseen, että itsekin aina heidän kyläillessään tulee ihan sama kokemus, että nyt pitäisi vetää rajoja, mutta miten sen tekisi sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.
He siis aivan todella käyttäytyvät, siis nyt aikuiset ihmiset, kuin kuvailemasi lapset, eli penkovat kaappeja, säikyttelevät eläimiä ja pieniä lapsia, eivät käsitä minkäänlaisia rajoja, ja kun heille sanoo, että älä mielellään sitä tai tätä, niin vanhemmat pyörittelevät silmiään.
Vanhemmat, erityisesti äiti, ei halua, että hänen lapsiaan rajoitetaan yhtään, jos lapsensa haluavat jotain, niin hän yrittää järjestää asian niin, että saavat mitä haluavat, ja itsensäkin kohdalla toimii niin. Juuri tuo myös, että ei pidä siitä että pahoitetaan mieli, ja siitä onkin keskeytynyt melkoinen ongelmavyyhti nyt 40v lapsosilleen, kun nää lapsi-aikuiset käyttäytyy niin, että jos heille tulee paha mieli, niin haluavat sitten tämän kostaa pahoittamalla toisen mielen tahallaan. Siis käyttäytyvät kuin 2-4vuotiaat.
Heidän seurassaan tulee ihan todella sellainen olo, että on vanhemmat ottaneet lapset mukaan, kun tulevat kyläilemään, eli tuntuu kuin tulisivat pienten lasten kanssa kylään. Ja heilläkin on joku adhd disgnoosi, mutta mielestäni kasvatuksessa on vikaa, kun ei rajoa aseteta.
Outo kuvio, kun ei aseteta rajoja, lapsi on rajaton, ja sitten kun homma tietty läsähtää monella alueella, niin hankitaan joku adhd diagnoosi. Toki on niitäkin kenellä tätä adhd:ta ihan oiekasti on, mutta jos kasvatus on tän tyylistä, niin herää kysymys että missä se vika lopulta piilee.
Minä "erityisaikuisena" olisin ihan facepalmina, jos tämä perhe tulisi kylään. Ovea näyttäisin, jos ei ymmärretä että kylässä ollessa voisi edes kerran osata käyttäytyä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ADHD diagnoosi ei tarkoita sitä, että lapsella ei olisi käytöstapoja.
Minusta tässä keskustelussa on paljon sellasia ihmisiä, joilla ei ole edes vähimmäistä tietoa mitä tarkoittaa
diagnoosi ADHD. Naurettavaa sanoa, että menkää hotelliin, koska meillä ei saa riehua noin.
Uskon, että nämä vanhemmat ovat aikanaan kokeilleet tuota kasvattamista, mutta kun huomaavat, ettei
ADHD pysty sisäistämään kasvatusta, ovat väsyneenä antaneet periksi.
Sehän näkyy ulospäin, etteivät ole antaneet mitään kasvatusta ja tai rajoja lapsilleen, ajattelee näin moni täällä.
Minusta tässä keskustelussa joku sanoi viisaasti, ettei ADHD lapsi pysty keskittymään, kun informaatiota tulee monesta paikkaa ja niitä tässäkin keskusteluissa on tullut usein EI sanan käyttämisellä tällaista lasta kohtaan.
Eli monen mielestä EI saa koskea eläimiin,ei saa hyppiä, ei saa heitellä. Ei saa käydä kylässä. . Miltä se kuulostaa
lapsesta, jolla on tämä diagnoosi ADHD. 40 kertaa EI sanan kuulemista. Lopuksi annetaan koko perheelle viesti
olkaa puistossa senkin huonosti käyttäytyvät ihmiset. Meille ette tule ennenkuin osaatte käyttäytyä.
Kaikista pahimpia ovat ne, jotka löisivät tätä lasta kuten ennen tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette selväksi että kersa joko oppii olemaan tai itkee ja oppii olemaan ennen seuraavaa kyläilyä.
Esimerkkinä sanoin heille, että minusta oli ihan oikein, että lapsi menetti leluautonsa koska heitti sillä toista lasta silmään. Se ehkä opettaa lapselle ettei näin saa toimia.
Mutta lapsen isä oli tästäkin näreissään kun hänen lapsensa nyt alkoi itkeä.Ei se itseasiassa opeta sille lapselle mitään. Tuo on muutenkin ihan typerä ja aggressiivinen tapa mennä väliin, ottaa viimeisenkin vanhempien auktoriteetin pois.
Ei ole sun asia kasvattaa tätä lasta. Hän on erityislapsi, jos hänen vanhempansa eivät näe ongelmaa, sit eivät näe.
Kerropa miten itse toimisit tilanteessa jos joku toinen lapsi heittäisi sinun lapsesi silmään leluautolla? Veikkaanpa että säikähtäisit kovastikin, ja saattaisit reagoida samalla tavalla. Minä en yritä kasvattaa heidän lastaan, mutta minun kodissa minun säännöt.
Olenpa nähnyt kerran myös tapauksen jossa eräs isä meni tukistamaan lasta joka oli lyönyt hänen lastaan nyrkillä vatsaan leikkipuistossa.
Ihan kuule niin, että sanoisin tiukasti EI ja keskustelisin vanhempien kanssa. Ei lapsi opi mitään sillä, että alennun itse lapsen tasolle ja viskon kamoja roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole tienneet, että lapsi on erityislapsi? Ja miten voitte ottaa minkä tahansa perheen viikoksi luoksenne?
Teidän pitää heti saada perhe pois teiltä. Sanotte suoraan, että lapsi on niin levoton, että on parempi, että vieraat menevät hotelliin. Ja päivisin nähdään ulkona ja leikkipaikalla ja ravintolassa. Saavat sitten ravintolan työntekijät ihmetellä sen lapsen käytöstä.
Kotiin ei pidä tuollaisia päästää.
En muuten ymmärrä, miksi erityislapsen vanhemmat lähtevät minnekään tuollaisen lapsen kanssa, erityisesti pitkälle vierailulle. Ja miksi he eivät ole jo itse tuollaisen käytöksen jälkeen tajunneet painua takaisin kotiin.
Nyt ota itseäsi niskasta kiinni ja pelasta kotinne ja viikkonne! Suhteesta tuohon perheeseen ei ole niin väliä.
Emme tienneet koska nämä kaverit eivät taida itsekään ymmärtää, tai eivät varmaan halua myöntää, että lapsi ei ole aivan normaali. Heidän mielestään tämä on tavallista vilkkaampi, mutta mistään muusta eivät ole puhuneet. Meillä käy todella harvoin yökylässä ketään ja ajattelimme sen olevan kivaa piristystä koronan jälkeen kun saisimme vihdoin vieraita.
Vilkas lapsi ei ole automaattisesti erityislapsi. Osa pienistä lapsista on tosi vilkkaita ja rauhottuvat iän myötä, kun aivot kehittyy. Esim Adhd diagnooseja ei anneta kovin herkästi alle kouluikäsille. Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
No ehkä ei anneta diagnoosia, mutta lapsesta näkee ettei edes välillä reagoi normaaliin puheeseen. Kieltoihin suhtautuu raivokkaasti, alkaen potkia ja purra aikuista. Kynät kun saa käteen, niin yrittää satuttaa toisia heittämällä tai pistelemällä muita jopa kasvojen alueelle. Heittää hiekkaa päälle ja nauraa hysteerisesti.
Kyllä tällaiseen on varmasti puututtu päiväkodissa jo turvallisuuden nimissä ja vähintään kehoitettu, keskustelemaan myös neuvolassa asiasta. Lapsi 3-vuotias.
Tuollainen käytös sopii autismikirjoon.
Minä tiedän autismikirjolaisen lapsen, eikä hän ikinä tekisi tuollaista! On tunnollinen ja kiltti.
Sen takia se on autismin KIRJO. Joillain voi olla haastava ja jopa väkivaltainen lapsi. Voi olla paljon hankalampaa verrattuna lievästi kehitysvammaiseen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä keskustelussa on paljon sellasia ihmisiä, joilla ei ole edes vähimmäistä tietoa mitä tarkoittaa
diagnoosi ADHD. Naurettavaa sanoa, että menkää hotelliin, koska meillä ei saa riehua noin.Uskon, että nämä vanhemmat ovat aikanaan kokeilleet tuota kasvattamista, mutta kun huomaavat, ettei
ADHD pysty sisäistämään kasvatusta, ovat väsyneenä antaneet periksi.Sehän näkyy ulospäin, etteivät ole antaneet mitään kasvatusta ja tai rajoja lapsilleen, ajattelee näin moni täällä.
Minusta tässä keskustelussa joku sanoi viisaasti, ettei ADHD lapsi pysty keskittymään, kun informaatiota tulee monesta paikkaa ja niitä tässäkin keskusteluissa on tullut usein EI sanan käyttämisellä tällaista lasta kohtaan.
Eli monen mielestä EI saa koskea eläimiin,ei saa hyppiä, ei saa heitellä. Ei saa käydä kylässä. . Miltä se kuulostaa
lapsesta, jolla on tämä diagnoosi ADHD. 40 kertaa EI sanan kuulemista. Lopuksi annetaan koko perheelle viesti
olkaa puistossa senkin huonosti käyttäytyvät ihmiset. Meille ette tule ennenkuin osaatte käyttäytyä.Kaikista pahimpia ovat ne, jotka löisivät tätä lasta kuten ennen tehtiin.
Ei mun eläin ymmärrä, että jollakin on joku diagnoosi kun se tarttuu siihen väkisin tai huutaa sen korvaa. Se on mun tehtävä suojella sitä tällaiselta, jotta sen ei tarvi itse suojella itseään. Koiralla se suojelu on Sit viime tilanteessa hampaat. Myötätunnot niille vanhemmille, mutta ne eläimet ei ole mitään leluja, jonka pitää jonkun kustannuksella kestää mitä vaan.
Mitä sitten, jos tulee riitaa aikuisten kesken- se on sinun kotisi ja siellä määräät sinä, et vieraat. Itse en katselisi huonosti käyttäytyviä lapsia/aikuisia kodissani kovinkaan kauan, vaan ystävällisesti mutta määrätietoisesti kertoisin, että voitte tulla uudelleen sitten, kun normaalit käytöstavat on opeteltuna.
Vierailija kirjoitti:
diagnoosi ADHD. Naurettavaa sanoa, että menkää hotelliin, koska meillä ei saa riehua noin.Uskon, että nämä vanhemmat ovat aikanaan kokeilleet tuota kasvattamista, mutta kun huomaavat, ettei
ADHD pysty sisäistämään kasvatusta, ovat väsyneenä antaneet periksi.Sehän näkyy ulospäin, etteivät ole antaneet mitään kasvatusta ja tai rajoja lapsilleen, ajattelee näin moni täällä.
olkaa puistossa senkin huonosti käyttäytyvät ihmiset. Meille ette tule ennenkuin osaatte käyttäytyä.Kaikista pahimpia ovat ne, jotka löisivät tätä lasta kuten ennen tehtiin.
Ap on ihan itse diagnosoinut lapsen. Ap:n mielestä lapsi, jolla ei ole mitään käytöstapoja on ADHD.
Ap:lle tiedoksi tuollaisia lapsia tulee, kun vanhemmat eivät kasvata tai rajoita lapsiaan millään tavoin. Ihan ilman ADHD:ta.
ADHD lapsi voi ja osaa käyttäytyä ihan hyvin. Käytösnumero 9 onnistuu ilman mitään lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olet niin väärässä kuin olla voi. Vaikka lapsen aivoissa olisi vilkkautta, ei se oikeuta huonoon käytökseen. Huonosta käytöksestä tulee aina tulla jotain seuraamuksia. Niin se menee aikuistenkin elämässä, ja aikuisiksi niitä lapsia kasvatetaan. Kerropa, miten itse meinasit taikoa pois huonon käytöksen, vai onko sinusta adhd=huonokäytöksinen ja se nyt vain pitää hyväksyä.
T. Add-aikuinen
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan havainnut ketjussa mitään sellaista, että luetellaan vain mitä lapsi ei saa tehdä, enkä todellakaan hoe vain EI joka tilanteessa. Pyrin perustelemaan miksi lapsi ei saa tehdä kieltämiäni asioita, vaikkei sille edes perille menisikään mitkään perustelut.
Yritin viettää lapsen kanssa aikaa sekä ohjata hyväksyttävämpään tekemiseen. Yritin houkutella jalkapalloilemaan pihallemme, mutta häntä kiinnosti vain heittää hiekkaa ja koristekiviä ikkunaan tai lampeen. Yritin viedä keinumaan, mutta tämä lapsi ei kestä keinumista. Ei välittänyt trampoliinistakaan. Hiekkalaatikolla leikkii max 10 minuuttia ja sielläkin heittää hiekkaa lähellä olevien päälle.
Eihän tuossa ole mitään muuta tehtävissä, kuin kestää vierailu ja olla kutsumatta uudelleen. Sen verran, kuin oma kantti kestää, voi myös tuoda oman tyytymättömyytensä ilmi jo vierailulla. Ja voihan vanhemmille sanoa "Meillä ollaan kissalle kilttejä. Meillä ei hypitä sohvalla" tms. Voi olla, että kaikuu kuuroille korville. Omia lapsiani en asettaisi ikinä vaaran siksi, etten kehtaisi poistaa vaaran aiheuttajia kotoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan itse diagnosoinut lapsen. Ap:n mielestä lapsi, jolla ei ole mitään käytöstapoja on ADHD.
Ap:lle tiedoksi tuollaisia lapsia tulee, kun vanhemmat eivät kasvata tai rajoita lapsiaan millään tavoin. Ihan ilman ADHD:ta.
ADHD lapsi voi ja osaa käyttäytyä ihan hyvin. Käytösnumero 9 onnistuu ilman mitään lääkitystä.
Mainitsin ADHD ja Dysfasia selkeyttääkseni lukijoiden ajatusta lapsen toiminnasta, mutta täällä halutaan näköjään minusta nyt leipoa tarinan pahista. Sanon varmaan kymmenennen kerran ettei ole minun tehtäväni diagnosoida lasta, mutta selkeästi lapsi ei ihan täysiä käy jos näin voisi sanoa. Vanhemmissa myös vikaa kun eivät osaa asettaa rajoja hänen toiminnalleen.
Olemme nyt puhuneet vanhempien kanssa ja viettäneet aikaa muualla kuin kotonamme.
Ap
Mun miehen asperger-lapsi on muun muassa lyönyt mun kissoja. Mies ei korvaansa lotkauttanut tai sanoi "ei se varmaan tarkoituksella". Siinä vaiheessa minun piti ns ulkopuolisena puuttua tilanteeseen. Sanoin tiukalla äänensävyllä, että anna olla viimeinen kerta kun läpsit niitä. Kerroin myös, että jos kokeilee vielä samaa, ei saa edes silittää kissoja enää, vaan on pidettävä 2 metrin välimatkaa. Paras oli kuitenkin se, että toinen kissa jäi kantaa kaunaa siitä läimäisystä. Istuttiin ruokapöydässä ja kissa hyppäsi pöydälle ja läimäytti lasta tassullaan naamaan. Mieheni yritti alkaa heti että "Hyi tuhma kissa". Minä sanoin lapsella, että näin siinä käy kun lyö toisia. Jotkut eläimet (ja ihmiset) lyö takaisin. Sitten siirsin kissan pois pöydältä. Nyt lapset ja kissat ovat kavereita keskenään :D Lasten pitää oppia, että käytöksellään on seurauksia.
Onko teillä kaikilla viikon loma yhtä aikaa toukokuussa?
Jos et ole nähnyt perhettä livenä vuosiin, niin osaat sitten varmaan ennustaa millaisia he mahdollisesti ovat kasvattajina? Kyllä kuule kaikenlaisia lokkeilijoita tämäkin maa on pullollaan, sekä avuttomia äitejä ja isiä. Eikä me kaikki aikuisetkaan täysin sanavalmiita aina olla, jotta puhelimessa kehtaisi kysyä, että kuinkas se sinun Lasse osaa sitten käyttäytyä vieraissa.