Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se tunne, kun asut pienellä kirkonkylällä

Vierailija
14.05.2022 |

Kävin Tokmannilla ja kassa kysyi, että oletko vielä töissä *PIIP*:ssä. Vastasin, että rahoitus loppui, niin loppui työtkin.

Ei sitten yhtään ahdista, kun joku randomi nainen tietää missä olen ollut töissä. Varmaan pitäisi muuttaa kaupunkiin. M27

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et asu pienellä kirkonkylällä jos siellä on Tokmanni.

Just joo. :D M27

Just joo. Tokmanni vaatii tietyn määrän asiakkaita jotta toiminta kannattaa. Et siis asu kirkonkylällä. Vai monessako tuhannen tai kahden tuhannen asukkaan kirkonkylässä olet nähnyt Tokmannin?

Aivan. Mä olen kotoisin oikeasti pikkukylältä ja käyn siellä edelleen silloin tällöin. Siellä on 1 kauppa (Kmarket), posti, huoltoasema, baari, joku maatalouskonekauppa rautakauppaosastoineen, kukkakauppa ja kirkko. Kirjastokin vielä löytyy. 

Vierailija
62/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä täällä heinävedellä tokmanni on vaikkei asukkaita ole kuin 3000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ikinä mihinkään pikkukylälle, ei takaisin lapsuudenkuntaan, eikä minnekään muuallekaan!

Vierailija
64/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkipaikkakunnallani etelä-savossa on 3300 asukasta ja kyllä sielläkin Tokmanni on. Tosin kesäisin asukasluku lienee vähintään kaksinkertainen.

Vierailija
65/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Tokmanni vaatii tietyn määrän asiakkaita jotta toiminta kannattaa. Et siis asu kirkonkylällä. Vai monessako tuhannen tai kahden tuhannen asukkaan kirkonkylässä olet nähnyt Tokmannin?

Kannattaa joskus käväistä kehä kolmosen ulkopuolella. Täällä on ihan normaalia käväistä Tokmannilla vaikka 50km päässä jos siellä nyt sattuu olemaan se lähin, joten niitä asiakkaita kyllä käy sen kirkonkylän ulkopuoleltakin.

Niin monessako 2000 asukkaan kunnassa tiedät olevan Tokmanni? Siitähän tässä oli kyse, eikä kehä kolmosen sisäpuolella asuvista. Ja itse asiassa ap:n pointtikin oli ihan jotain muuta. 

Vierailija
66/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä tietämättömiä kaupunkilaisia. Esim.Sysmä ja Joutsa ovat pieniä kirkonkyliä, asukkaita noin 4000, molemmista löytyy Tokmanni.

Vierailija
67/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin miten ihania ihmiset täällä pikku kirkonkylässä. Opin Espoossa ja Helsingissä ettei naapureille kannata jutella eikä työkavereille kertoa itsestään. Tajusin että täällä voin koska ihmiset mukavia.

Vierailija
68/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiuruvesi on pienin paikkakunta jossa on Tokmanni ja siellä on lehmiä enemmän kuin asukkaita.

Kiuruvesi on kuitenkin kaupunki, ei kylä.

Tuppukylä se on pahimmasta päästä.

Jouduttiin tuolla pentuina juoksemaan alvariinsa mummin yhä eläessä ja aina oli tylsää

Aikuisena en koskaan siellä halunnut käydä.

Vierailija
69/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen vain kaupunkeja, joissa on Tokmanni. Mitä kuntia on?

Vierailija
70/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se pienien paikkakuntien suurin ongelma onkin pähkinänkuoressa; jokainen tuntee jokaisen.

Minua ei ainakaan tunne täällä kukaan ja minä siis asun ihan oikeassa kirkonkylässä. Asukkaita tässä kirkonkylässä parisataa, joista en tunne ketään, eikä kukaan tunne minua. Asun siis kylän laitamilla ja lähimpään naapuriin puolikilometriä matkaa, josta en edes tiedä minkä näköisiä ihmisiä siellä asuu.

Eihän nykyisissä kirkonkylissä enää mitään palveluja ole siis sen kirkon lisäksi, joten eihän tuolla kylällä ole mitään syytä pyöriäkään. Itse käyn asiolla kolmessa eri kaupungissa, joista yhdessä myös töissä.

Vierailija
71/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niitä ole useampiakin. Heti tulee mieleen Lempäälä, jossa on peräti kaksi Tokmannia.

Vierailija
72/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se haittaa sinua koska...? 

Onko tuo sinusta asiallista käytöstä naiselta? Udella toisen ihmisen henk. kohtaisia asioita. Ja vielä työaikana... M27

En ymmärrä, miten tuollaisesta voi ärsyyntyä. Minusta tuo on päinvastoin hyvää asiakaspalvelua.

Vierailija
73/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin lapsuuteni maalla. Heti, kun aikuistuin, muutin Helsinkiin. Täällä on aina töitä.

Helsingin työttömyysprosentti on kroonisesti korkeampi kuin muun Suomen.

Täällä on töitä kaikille, jotka haluavat tehdä.

Vierailija
74/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se jo mainittu Juuka, jossa on asukkaita alle 5000. Tokmannin lisäksi löytyy mm. urheilukauppa, huonekaluliike, pari ruokakauppaa ja pizzeriaa, optikko, kodinkoneliike, kahvila-kirpputori ja rautakauppa.

75/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurassa on tokmanni.

Vierailija
76/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinpä se pienien paikkakuntien suurin ongelma onkin pähkinänkuoressa; jokainen tuntee jokaisen.

Tuntevinaan jos tietää jonkun nimen ei välttämättä tunne koko ihmistä.

Vierailija
77/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla sama homma, kylissä on yhteisöllisyyttä.

Vierailija
78/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäntsälä, Kittilä, Heinävesi, Joutsa, Sysmä, Pirkkala, Lempäälä, Laukaa, Pihtipudas, Hollola,

Siilinjärvi, Leppävirta, Janakkala, Hämeenkyrö, Juuka, Lieto ja Aura.

Siinäpä muutama ensalkuun. Varmasti on vielä muitakin kuntia, joista Tokmanni löytyy.

Vierailija
79/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kylässä, kirkkokin lopetettiin kun ei kuulemma ollut varaa pitää pappia näin vähäistä asukasmäärää varten. Alle 300 henkeä on.

Ainut mitä täällä on vielä on postilaatikko ja bussipysäkki.

En silti voi väittää, että täällä kaikki tuntisi kaikki muut ja tietäisi toisten asiat. Juorutaan kyllä, joskus saa joltain ihan kummia kysymyksiä kun ovat keskenään pohtineet jotain ja sitten möläyttää töksäyttävät suoran kysymyksen kun eivät ole päässeet tulokseen. Täällä on kaksi klikkiä, jotka ovat vuoronperään johtaneet kyläyhdistystä.

Siihen klikkiin ei päästetä ketään joka ei ole asunut täällä jotain 1960-luvulta.

Me esim emme kelpaa sakkiin koska muutimme tänne "vain" 20 vuotta sitten. Meitä halveksitaan ilmeisesti koska muutimme pk-seudulta, vaikka molemmat olemmekin alunperin ns maalta kotoisin, kumpikin taholtamme.

Mitään normaalia yhteisöllisyyttä ei siis oikeasti ole, jos nyt joku semmoisesta haaveilee että maalla sitten automaattisesti kaikki pitää yhtä. No ei ainakaan tässä kylässä.

Vierailija
80/102 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niitä ole useampiakin. Heti tulee mieleen Lempäälä, jossa on peräti kaksi Tokmannia.

Lempäälän väkiluku on 23 700 (2020). Onko se pikkukylä mielestäsi? Ap puhui pienestä kirkonkylästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan