Kuka oikeasti jaksaa huuhdella ketsuppipullot ja kierrättää ne muovijätteisiin?!
Minä ainakin heitän suoraan sekajätteeseen. Minä en ala mitään kuivunutta ketsuppia läträtä tiskialtaassa. :DD
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niitä huuhtele vaan nakkaan muovinkeräykseen. Joko ne siellä opettelee käsittelemään myös sottaista muovia tai sitten itkevät ja opettelevat.
Heitä sekajätteeseen ennemmin!!!
En heitä. On absurdia olettaa että kierrätysmuovissa kaikki materiaali olisi 100%sti pesty. Joten kierrättäjien on pakko jotenkin huuhdella sitä.
Muovinkeräykseen laitetaan kaikki PUHTAAT MUOVIPAKKAUKSET. Eli kaikki likainen ja ei-pakkausmuovi sekajätteeseen tai alkaa muovinkeräyksen jätekulut nousta ylimääräisestä työstä ja roskasta mikä ei sinne kuulu.
Kuinka vaikeaa ymmärtää kaksi sanaa? Puhdas muovipakkaus. Muovipakkauksia on muuallakin kuin ketsuppipullossa.
Ikäänkuin olisi olemassa täysin puhtaita käytettyjä muovipakkauksia X-D
Onhan vaikka kuinka paljon. Tilaa netistä vaate, se on yleensä pakattu muoviin. Kuplamuovi, kukkakimppujen ympärillä oleva muovi, moni tuote on pakattu muoviin, esim paristot, muoviset leipä- ja pullapussit, raejuuston muovikansi, mehupurkin muovikorkki, paljonko pitää vielä jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen laittaa sinne pienen ketsupin kanssa jos ei puhdistu? Vai aiheuttaako liikaa vaivaa ja katastrofin? Että tietäisi.
Homeeseenhan se ketsuppi menee ja mihinkä muovityyppiin homeinen ketsuppi kuuluu? Lajitellaan ketsuppipurkin mukaan oikeaan muoviin, mutta mukaan tulee myös sotkevaa haisevaa homeista ketsuppia pilaamaan muovinkeräyksen.
Eli heittäkää sekajätteeseen likaiset muovipakkaukset.
Likaiset pakkaukset tosiaankin sekajätteeseen:
"Jätekukon palvelupäällikön Piia Moilasen mukaan nyrkkisääntönä on se, että keräykseen voi viedä vain puhtaita muovipakkauksia.
– Kylmällä vedellä huuhtaisu pitää riittää. Jos pakkaus ei sillä puhdistu, pakkauksen voi laittaa sekajätteeseen, Moilanen linjaa."
Kuulostaa todella vaivalloiselta huuhtaista muovipullo. Jaksatko pyyhkiä kun käyt vessassa?
Huuhtelen kyllä ketsuppipullon. Siitähän lähtee helposti näkyvät jämät pois eikä kulu paljon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niitä huuhtele vaan nakkaan muovinkeräykseen. Joko ne siellä opettelee käsittelemään myös sottaista muovia tai sitten itkevät ja opettelevat.
Heitä sekajätteeseen ennemmin!!!
En heitä. On absurdia olettaa että kierrätysmuovissa kaikki materiaali olisi 100%sti pesty. Joten kierrättäjien on pakko jotenkin huuhdella sitä.
Muovinkeräykseen laitetaan kaikki PUHTAAT MUOVIPAKKAUKSET. Eli kaikki likainen ja ei-pakkausmuovi sekajätteeseen tai alkaa muovinkeräyksen jätekulut nousta ylimääräisestä työstä ja roskasta mikä ei sinne kuulu.
Kuinka vaikeaa ymmärtää kaksi sanaa? Puhdas muovipakkaus. Muovipakkauksia on muuallakin kuin ketsuppipullossa.
Ei vaikeaa, mutta katsos kun me muut emme suhtaudu yhtä uskonnollisesti kierrättämiseen kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen laittaa sinne pienen ketsupin kanssa jos ei puhdistu? Vai aiheuttaako liikaa vaivaa ja katastrofin? Että tietäisi.
Homeeseenhan se ketsuppi menee ja mihinkä muovityyppiin homeinen ketsuppi kuuluu? Lajitellaan ketsuppipurkin mukaan oikeaan muoviin, mutta mukaan tulee myös sotkevaa haisevaa homeista ketsuppia pilaamaan muovinkeräyksen.
"Jätekukon palvelupäällikön Piia Moilasen mukaan nyrkkisääntönä on se, että keräykseen voi viedä vain puhtaita muovipakkauksia.
– Kylmällä vedellä huuhtaisu pitää riittää. Jos pakkaus ei sillä puhdistu, pakkauksen voi laittaa sekajätteeseen, Moilanen linjaa."
Mä noudatan tätä. Sen vuoksi mulla menee suurin osa jätteistä sekajätteeseen.
Jätän sen lavuaariin ja samalla kun käyn juomassa vettä tai tyhjennän teeveden valutan vähän vettä purkkiin ja huuhtelen sillä.
Huuhtelen ketsuppipullot aina - hanasta tilkka vettä sinne pulloon, tiukka ravistus ja kaadan ne jämät tomaattikastikkeen sekaan. Sen jälkeen otan uudestaan hanasta vettä sinne pulloon, ja jos on tarvetta, huljautan vielä senkin tilkan sinne kastikkeeseen, jos ei ole, niin kaadan viemäriin.
Muuten huuhtaisen muoviroskat ylimalkaisesti, suurin osahan on joka tapauksessa jo puhtaita, niille ei tarvitse tehdä mitään. Kaikki liha/kala/kana/leikkele tms pakkaukset menee meidän esipesukoneen kautta, eli koira nuolee ne puhtaaksi. Sitten enää pikainen huuhtelu tarvittaessa ja pakkauksen voi laittaa muoviroskiin.
Harvoin mitään niin likaista muovipakkausta on, etteikö se vedellä huuhtoutuisi (tai koira saisi sitä putsattua). Heti, kun muovipakkaus tyhjenee, laitan se muoviroskiin (huuhtelen ja laitan), en jätä koskaan lojumaan johonkin tiskipöydälle. Siinä kun ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh. Te naiset olette sanalla sanoen TYHMIÄ. TUO ON TÄYSIN TURHAA PUUHASTELUA. Mutta te nyt olette nöyriä ja tykkäätte puuhastella vaikka sen kokonaisvaikutus olisi negatiivinen....
Hyvin on venäläisten propaganda mennyt sinulle läpi. Vai saatko oikein palkkaakin, ruplia vai hapankaalia?
En tiedä asuinmaassani ketään, joka EI lajittelisi muovijätettä, ketsuppipullot mukaanlukien. Suomalaiset luulevat olevan tässäkin asiassa niin edelläkävijöitä vaikka totuus on toinen.
Saunan uunissa palaa hyvin. Eikä tartte rosjaautojen ajaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitan vähän vettä, ravistan voimakkaasti, kaadan veden pois, toistan toisen kerran ja laitan muovinkeräykseen. Ei ole iso homma.
Tomaattimurskatölkin huuhdon pienellä vesimäärällä ja kaadan nesteen ruokaan. Sen jälkeen tölkki on puhdas heitettäväksi metallinkeräykseen.
Miksi sitä ketsuppipullon huuhdevettä ei voi laittaa ruokaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä noudatan tätä. Sen vuoksi mulla menee suurin osa jätteistä sekajätteeseen.
Hyvä. Olet avoimesti kusipää :)
En mä huuhtele kuin sellaiset muovipakkaukset, joista voisi valua jotain sinne roskapussiin haisemaan, esim jotkut lihapakkaukset, joissa on marinadia. Ketsuppipullot esim. olen aina laittanut ihan sellaisenaan muoviroskikseen, kun ne pysyy kiinni.
Voi voi, oonko nyt pilannut koko talon muoviroskat.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh. Te naiset olette sanalla sanoen TYHMIÄ. TUO ON TÄYSIN TURHAA PUUHASTELUA. Mutta te nyt olette nöyriä ja tykkäätte puuhastella vaikka sen kokonaisvaikutus olisi negatiivinen....
Olen mies eikä lajittelu oo mikään ongelma. Mutta kiva kun sun koulu jatkuu pian.
Hirveää vedentuhlausta ja kierrätys on ihan täyttä sumutusta. Jätteiden kierrätystekniikka on vielä niin alkeellisella tasolla, että suurin osa menee käytännössä samaan paikkaan kuin perinteinen jäte. Se on todellakin kallista puuhastelua jopa isossa mittakaavassa. Näin tästä joskus aika silmiä avaavan ohjelman.
Mutta voi miten tottelevaisia ja tyytyväisiä kaikki maailmanpelastajat ovatkaan omaan puuhasteluunsa ja toisten opastamiseen.
Minä käytän viimoset jämät ketsupista kastikkeeseen, vähän vettä sisään ja hölskyttää ja avot. Ei siellä mitään kuivunutta ketsuppia meillä ole mut ollaankin lapsiperhe joten sitä kuluu melkoisesti.
Voiko joku olla niin laiska ettei jaksaisi? Ei sitä tarvi pestä, kunhan enimmät jämät ravistelee pois.
Jätteiden lajittelu on helppoa ja siinä säästää, koska voi harventaa sekajätteen tyhjennysväliä.
Siis vain koska sellaiset roskat veisivät liikaa tilaa tavallisesta roskapussista.