Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Iso-Britanniasta tulee aina niin kodikas tunnelma, kun näkee sitä sarjoissa tai leffoissa?

Vierailija
14.05.2022 |

En ole koskaan edes käynyt siellä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britannia näyttää edelleen samalta kuin 1970-80 luvulla.

Vierailija
22/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britannia näyttää edelleen samalta kuin 1970-80 luvulla.

Hyvä. Toivottavasti pitävät sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa jotain hyvää brittisarjaa. Juuri nyt ei ole maksullisia kanavia käytössä, mutta oikein hyvän sarjan takia voin hankkia. Emmerdale oli aikoinaan ihana, mutta en ole seurannut sitä enää vuosikausiin.

Yle Areenasta löytyy mm. George Gently, The Ipcress File, Hotelli Portofino, The Bayn kaudet 2 ja 3 sekä Ridley Road muutamia mainitakseni.

https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-2469

Minulla meni hetki lämmetä Gentlylle, mutta nyt hän on täysin hurmannut minut ja myös hänen kotinsa piha näkymineen. Ihanat maisemat.

Vierailija
24/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin quaint. Olisipa varaa muuttaa sinne. Kauneinta luontoa, mitä olen nähnyt. Haluaisin kyllä itse rakennuttaa talon, joka pysyisi lämpimänä.

Brexitin jälkeen muuttaminen on paljon vaikeampaa kuin ennen sitä :-(

Näin olen kuullut. Olisi pitänyt lähteä nuorempana. Nykyään on omakin elämäntilanne niin surkea, ettei mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
25/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiviihde on parasta, rakastan sitä. Erityisesti pidän Vävypoika oon-sarjasta. En ole itse käynyt koskaan Englannissa, mutta lapseni on usein ja asunut myös siellä. Kokolattiamatot, seinien eristämättömyys, vesihanojen sekoittimet jne. ovat hämmentäneet. Mieheni pitää brittejä kehitysmaana. Taloteknisesti ehkä näin onkin.

Vierailija
26/31 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku niissä tiiliseinissä rauhoittaa silmää. Jotenkin ne tv-sarjat näyttää kuin olisi kuvattu jonkun kontrastia vähentävän tms. filtterin läpi. Myös pilvinen sää vähentää varmaan sitä kontrastia.

Vierailija
27/31 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa jotain hyvää brittisarjaa. Juuri nyt ei ole maksullisia kanavia käytössä, mutta oikein hyvän sarjan takia voin hankkia. Emmerdale oli aikoinaan ihana, mutta en ole seurannut sitä enää vuosikausiin.

Yle Areenasta löytyy mm. George Gently, The Ipcress File, Hotelli Portofino, The Bayn kaudet 2 ja 3 sekä Ridley Road muutamia mainitakseni.

https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-2469

Minulla meni hetki lämmetä Gentlylle, mutta nyt hän on täysin hurmannut minut ja myös hänen kotinsa piha näkymineen. Ihanat maisemat.

1960-luvun hämyisessä ja tupakan savuisessa ilmapiirissä on tunnelmansa, maisemat ovat todellakin omaa luokkaansa. Sarja kestää myös useamman katselukerran.

Vierailija
28/31 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä elokuvien ja sarjojen luomaa romantiikkaa, johon tottuu. Vähän sama kuin Suomessakin se tunnelma pitää luoda takkatulella, villasukilla ja maisemilla ikkunan takana, kun iso osa vuodesta on kostean kylmää ja asunnot vetoisia. Olen pari talvea viettänyt Lontoon ympäristössä.

Suomalaisen mittapuun mukaan siellä ei ole edes talvea eikä koskaan kylmä. Se talvi on siellä kuin suomalainen myöhäissyksy tai kevät.

Vierailija
29/31 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku niissä tiiliseinissä rauhoittaa silmää. Jotenkin ne tv-sarjat näyttää kuin olisi kuvattu jonkun kontrastia vähentävän tms. filtterin läpi. Myös pilvinen sää vähentää varmaan sitä kontrastia.

Tiili varsinkin vanha tiiliseinä on eloisamman näköinen eikä niin kolho kuin betonielementti. Erivärisillä ja pintaisilla tiilillä voi muunnella sitä Sen takia uusiin betonielementti taloihinkin ulkoseinä elementteihin laitetaan tiiliverhous. Tiilessä on myös se että se kestää säätä. Puuverhous on kaunis mutta sen maalaus on kallista ja työlästä. Tiiliverhottua pientaloa ei tarvitse koskaan maalata ja seinärakenne pysyy kuivana kuten puuverhouksessakin kun kummassakin on tuuletusrako.

Vierailija
30/31 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska tv-sarjoissa näytetään stereotypia ko. maasta.

Ihmiset eivät katsoisi jos niissä näytettäisiin masentavia lähiöitä, kerrostaloja, kaupungin ruuhkia ja huonostipukeutuneita lievästi ylipainoisia ihmisiä.

Naiset eivät tietenkään ymmärrä etteivät tv-sarjat anna todenmukaista kuvaa ulkomaista.

Vierailija
31/31 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vanhaa matalaa rakennuskantaa, idyllisiä kivitaloja, erkkereitä, valurauta-aitoja, lyijylasi-ikkunoita, takat joka talossa. Kyliä ei ole tuhottu ja uudisrakennettu brutaalisti kuten meillä. Brittiläinen, perinteinen sisustustyyli ei ole kadonnut, ikeatyyli ei sovi vanhoihin taloihin. Pubikulttuuri edelleen voimissaan, sata vuotta vanha kalustus säilytetään eikä muuteta joka vuosi, kuten meillä on tapana viiden vuoden välein panna kaikki uusiksi. Vanhaa historiaa näkyvissä joka puolella, aitoa ajan patinaa ja antiikkia arvostetaan, onhan siellä tosin paljon säilytettävääkin. Vastapuolena vanhanaikainen talotekniikka, vetävät ikkunat; paksut aamutakit ja lämpimät tohvelit ja kokolattiamatot ovat tarpeellisia.

Se, että kyseessä on saari, jolla on vahva oma muusta eurooppalaisuudesta poikkeava omia perinteitä arvostava kulttuuri, on yksi syy miksi briteissä on oma, viehättävä tunnelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä