Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivitelläänkö teillä apteekissa, että on niin kallis lääke?

Vierailija
13.05.2022 |

Ostin Rybelsusta (ruokahalua vähentävä diabeteslääke), sitä ei siellä hyllyssä ollut ja pyysin tilaamaan 3 kk satsin itselleni. Itse apteekkari päivitteli, että kylläpä on kallis lääke ( n. 120 e / 3 kk), kannattaako tätä nyt 3 pkt tilata kerralla. Sain tahtoni läpi, ja tilasivat. Hyvin on toiminut tuo lääke jo entuudestaan.
Tänään menin lääkettä hakemaan, ja taas samat päivittelyt, että kyllä on kallista. No, minulle ei ole kallista ja johan tuo maksaa itsensä siinä, kun ruokahalu vähenee ja tarvitsee syödä vähemmän. Palkka kyllä riittää.
nimim. verkkarihousut jalassa apteekissa

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mitenkään halvaltakaan kuulosta. Olen joskus itsekin päivitellyt lääkkeen hintaa, kun apteekissa selvisi, että lääkärin määräämä voida maksoi 60€.

Tuohan on aivan eri asia, jos asiakas itse päivittelee hintaa. Apteekkihenkilökunnan käytökseen ei moinen taivastelu kuulu.

Vierailija
42/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä muuten johtuu, että jotkut reseptilääkkeet on kela-korvattavia ja toiset ei. Saan reseptillä kahta vahvaa kortisonia ihosairauksiin, mutta kummastakaan en saa kela-korvausta. Miksi? Sairauden hoitoon kuitenkin määrätty.

Maahantuojan/valmistajan täytyy itse hakea kela-korvattavuutta. Aina se ei ole kannattavaa, sillä kelakorvattavien lääkkeiden hintoja säädellään Hintalautakunnassa (eli valmistaja ei saa enää vapaasti hinnoitella tuotettaan) ja kelakorvaus lasketaan aina edullisimman geneerisen valmisteen mukaan. Toisin sanoen joissain lääkkeissä valmistajalle on kannattavampaa myydä kalliilla tuotettaan pienemmälle määrälle ihmisiä kuin edullisemmin suuremmalle määrälle ja joutua kahden viikon välein painimaan siitä edullisimman geneerisen tuotteen tittelistä (Apteekilla on velvollisuus tarjota aina edullisempaa geneeristä valmistetta, jos sitä on varastossa). 

Suomen lääkelaki on aika sokkeloinen ja siellä on monta pykälää mitä kuluttajat eivät osaa edes ajatella. Olen rehellisesti yllättynyt siitä, miten vieläkin on yleinen luulo että reseptilääkkeet olisivat halvempia paikassa X kuin Y. Muissa maissa hinnoilla kilpailu on vapaampaa, Suomessa ollaan tässä asiassa hyvinkin tiukkoja kuten myös ylipäätään siinä kuka saa perustaa apteekin ja minne. 

T: Farmaseutti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä höpäjät?

RYBELSUS 14 mg tabl 90 fol (Novo Nordisk Farma Oy) Reseptilääke 340,15 €

Vierailija
44/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutit ei päivittele. Itse kysyn yleensä lääkkeiden hintoja, jotta ei tule suurempia yllätyksiä.

Vierailija
45/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpäjät?

Hänellä on varmaan se Kelan korvausprosentti 60 tai jotain Kela-kortissa. Niin on mullakin.

Vierailija
46/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mulla on krooninen etenevä sairaus, jossa lääkkeen hinta on jotain 1000e luokkaa ja maksan siitä vain pienen omavastuun. Joka kerta pitäisi anteeksi pyydellä apteekissa, että näin kallista lääkettä näin vain saan halvalla.

Oikeen kunnon kuluerä yhteiskunnalle. Missä on nyt eutanasian vaatiminen? Mikset vaan ole ottamatta ko. ylihintaista lääkettä ja anna mennä?

Vierailija
47/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista farmaseutilta alkaa päivittelemään, mutta kyllä kalliista hinnasta on hyvä mainita asiakkaalle. Sitten jos hinnasta ei mainita reseptintoimituksessa niin asiakas jää kassalle jumittamaan ja ihmettelemään. Reseptiloossissa farmaseutti voi rauhassa selittää, mistä kallis hinta johtuu.

Vierailija
48/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Mun kuukauden shotit maksaa 1300€ ilman korvausta. Biologinen lääke selkärankareumaan.

No, sinä maksat siitä vain pienen osan.

Vierailija
49/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rybelsus on DB2 -lääke, jota käytetään silloin, kun esim Metformin ei sovi.

En tiedä, onko se ollut riittävän kauan markkinoilla ollakseen erityiskorvattavien piirissä.

Ruokahalun vähentämiseen sitä tuskin on ap:lle määrätty, vaan verensokerin tasapainon hoitamiseen.

Vierailija
50/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin viikko sitten Dymistan hintaa; kaupunki 21, maaseutu 23. Mielestäni kaksi euroa eroa.

Dymista ei ole enää reseptilääke.

Vain jatkuvaan käyttöön tarvitaaan resepti.

Ohis, mutta siisä vasta maukas lääke.

Vierailija
51/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lääke vasta alkamassa? Farmasistilla on velvollisuus pyrkiä siihen, että ensimmäisellä kerralla toimitetaan 1 kk erä, jotta nähdään lääkkeen sopivuus (jotta ei tule hävikkiä, mistä myös yhteiskunta on maksanut osan).

Vierailija
52/58 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lle on määrätty tuota diabetes-lääkettä ainoastaan ruokahalun vähentämistä varten, niin on aivan oikein, että hän maksaa siitä kovan hinnan.

Jos lääke määrätään diabeteksen hoitoon, niin lääkäri kirjoittaa Kelaa varten B-todistuksen oikealla ICD-koodilla, jolloin Kela korvaa lääkkeestä suuren osan.

Ei kai voi olla tarkoitus, että yhteiskunta maksaa jonkun henkilön laihdutuskuurit.

Vierailija
53/58 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpäjät?

Erityiskorvattuna 119 e.

Vierailija
54/58 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rybelsus on DB2 -lääke, jota käytetään silloin, kun esim Metformin ei sovi.

En tiedä, onko se ollut riittävän kauan markkinoilla ollakseen erityiskorvattavien piirissä.

Ruokahalun vähentämiseen sitä tuskin on ap:lle määrätty, vaan verensokerin tasapainon hoitamiseen.

Se on minulla nimenomaan metforminin kanssa käytettävä. Ja kyllä, se on erityiskorvattava. Määrätty laihdutuksen tueksi, sillä se tosiaan vähentää ruokahalua samalla kun hoitaa sokereita.

ap

Vierailija
55/58 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsemaani lääkettä ei saanut mistään, eikä tukun mukaan saisikaan alustavasti miltei vuoteen. Täysin samaa tuotetta sai apteekin mukaan kuitenkin tilattua italialaisella pakkauksella, mutta siitä ei saisi Kela-korvausta ja hinta olisi tähtitieteellinen. Hinta oli 60 euroa.

Vierailija
56/58 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päivitellä, lääkkeeni maksaa 80/kk.

Niin ja kun olet ostanut tuota lääkettä 600 euron edestä, maksat lopuista lääkkeistä vain sen 2,5 euron toimistusmaksun.

Koskee kaikki reseptilääkekuluja  vuodessa, tuo oma vastuu 600 euroa.

Ei koske kaikkia reseptilääkkeitä, vaan ainoastaan niitä, joihin Kela on myöntänyt sinulle erityiskorvattavuuden. Esim. nämä melko hintavat diabetes-lääkkeet, joita lääkärit nyt kirjoittaa laihdutuksen tueksi eivät kerrytä vuosiomavastuun täyttymistä, ellet ole saanut Kelan päätöstä erityiskorvattavuudesta.

Vierailija
57/58 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sanottu lääkkeen hinta ennen kuin farmaseutti lähti hakemaan sitä. Näytän kai niin köyhältä, että ajatteli ettei mulla ole varaa siihen.

Vierailija
58/58 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin: apteekit maksaa apteekkimaksua prosenttiperusteisesti niiden myynnistä. Eli kalliit lääkkeet lisää niiden apteekkimaksua Fimealle. Varmaan siksi se apteekkari päivitteli. Epäasiallista häneltä, kyllä. Å

Toiseksi: lääkkeiden hinnat on kaikkialla samat, eli sama ostaa maaseutuapteekista. Samalla tunee koko maan kattavaa apteekkiverkostoa ja saa hätätilanteessa lääkkeitä esim. Jodi-tabletteja.

😂 Saa hätätilassa joditabletteja. No miksi ei saanut, vaan oli kaikkialta loppu? Hyvin toimiva verkosto meillä, muutenkin myydään vähän väliä eioota.

Milloin tämä hätätila oli? Mennyt ohi ihan huomaamatta.