Voi hyvä jumala, löysin 15-vuotiaani tytön päiväkirjan välistä e-pillerireseptin!!!
Kuka lääkäri oikein määrää lapselle pillerit? Miksei minulle, äidille, huoltajalle ole ilmoitettu?
Olen aivan shokissa!
Kommentit (46)
15-vuotiaana ja olisin hankkinut pillerit, niin olisi se ainokainen aborttikin jäänyt tekemättä... Ole ylpeä tytöstäsi kun osaa käyttää aivojaan ja tietää tekojensa seuraukset ja kantaa vastuun. Jos nyt kyse edes on seksin harrastamisesta. Aika moni saa pillerit myös koviin kuukautisipuihin ja runsaisiin vuotoihin...
Tartu nainen ihtees niskasta kiinni ja anna tyttäres pitää yksityisyytensä. Tajuatko, että kadotettua luottamusta on hankala saada takaisin. Ehkäpä siinä syy, miksi tyttösi ei sinulle avaudu asioistaan???
Ehkä enemmän pillerireseptin hakijoita on kuitenkin 16 vuotta täyttäneissä.
Suurin ongelma nuorille tytöille on, ettei oikein olisi rahaa kustantaa pillereitä. Siinä sitten pähkäillään vastaanotolla, että voisiko maksaa poikakaverin kanssa puoliksi tms. Aika harva kertoo suoraan vanhemmille hankkivansa pilleriehkäisyä.
koulun terkkarilta puolen vuoden pillerit. En kertonut vanhemmilleni niistä ja kun äitini ne löysi nousi asiasta kova meteli. Kun kerroin mistä pillerit olivat peräisin niin pitivät ihan fiksuna tyttönä :)
samalla saatiin automaattisesti e-pilleriresepti...
Ja päiväkirjan tutkiminen ei välttämättä ole niin kivasti tehty.
Silti on olemassa vanhempia joilla ei niin läheiset välit murkkuikäisen kanssa, että tietäisi asioista muuten. Silloin tuon voi antaa anteeksi.
15- vuotiaan ei tarvitse harrastaa vielä seksiä mielestäni.
En ole itse käyttänyt ikinä pillereitä tai hormoni kierukkaa yms. ja seksiä harrastin ensimmäistä kertaa 19-v.
Jatka vaan aiheesta keskustelua tytön kanssa ja valistusta. Älä vaan enää tutki päiväkirjaa
mutta ethän enää mene lukemaan tyttösi päiväkirjoja. Se on äärimmäisen loukaavaa. Oma äitini luki surutta päiväkirjojani ja kirjeitä kun asuin vielä kotona. Jos huomautin asiasta hänelle, tuumasi vain että oma on vikani kun jätän näkyville. Joskus hän ei malttanut olla ottamatta puheeksi jotain riemukasta ryyppyreissua, josta oli lukenut... ja vielä nytkin, 15 vuotta teiniajoista äitini oli kylässä käydessään löytänyt kalenterini, johon oli kirjoitettu kuopuksen odotusajalta kaikkea. Ei mitään salaista, mutta hyvin henkilökohtaista kuitenkin. Ette usko, miltä se tuntui, löytää oma kalenteri vierassängyn tyynyn päältä!
Âlä ainakaan sano, että olet urkkinut päiväkirjaa. Ota ehkäisyasiat tytän kanssa puheeksi muulla tavalla.
Monet lääkärit suorastaan tyrkyttävät e-pillerireseptejä. Minäkin sain sellaisen mukaani 17-vuotiaana lääkärillä käytyäni, vaikkei edes ollut varsinaista tarvetta. " Varmuuden vuoksi" , se lääkäri taisi sanoa. Resepti makasi sitten laatikossa melkein vuoden - mutta oli vielä voimassa, kun seurustelusuhteeni vakiintui ja tarvitsinkin pillereitä (tuli siis lopulta käyttöön).
Pointtini on siis se, ettei pilleriresepti tarkoita välttämättä yhtään mitään. Se ei tarkoita välttämättä, että sen omistajalla olisi seksielämää tai että hän olisi edes hankkinut koskaan pillereitä.
Ja lopuksi: lopeta tyttären päiväkirjan lukeminen HETI. Luotan edelleen 100% siihen, ettei äitini lukenut päiväkirjojani kun olin nuori ja asuin kotona. Olisikohan syy siihen, että luotan edelleen myös äitiini 100%? :)
Lopeta päiväkirjan lukeminen, sillä et tee kiinni jäädessäsi muutakuin menetät lapsesi luottamuksen lopullisesti!!
Nyt keksit hyvän syyn miksi annat tyttärellesi ylimääräistä rahaa että hän voi ostaa pillerit. Ehkäisystä yleisesti kannataisi sinun nyt keskustella tyttäresi kanssa jospa hän vaikka kertoisi sinulle että on osannut itse sen jo hoitaa:)) Ole ylpeä tyttärestäsi!! Fiksu tyttö.
Minä varasin itse tyttärelleni (16v) ajan ehkäisyneuvolaan mieluummin pillerit kuin vauva!!
Itse kerroin riidan yhteydessä äidilleni 23 vuotiaana että kuukautiseni alkoivat 13 vuotiaana! Ja äitini sentään on sairaanhoitaja...
Eli eipä puhuttu paljon meilläkään!
ainakin täysi-ikäiseksi, mieluummin hääyöhön asti.
e-pillerit ei riitä, vaan sukupuolitautien välttämiseksi olisi viisasta käyttää myös kumeja. Taudit ei näy päällepäin.
Liian varhainen seksielämä kasvattaa riskiä saada mm. kohdunkaulan syöpä, kun kumia ei käytetä. Hyvä että tyttärelläsi on ollut sentään järkeä hommata pillerit. Mutta ehkäisy ei saa olla pelkästään tyttöjen vastuulla.
Vierailija:
koulun terkkarilta puolen vuoden pillerit. En kertonut vanhemmilleni niistä ja kun äitini ne löysi nousi asiasta kova meteli. Kun kerroin mistä pillerit olivat peräisin niin pitivät ihan fiksuna tyttönä :)
Sinähän sen sanoit... " kuin lapsi lapselle2...
Kun kerran 15-vuotias on mielestäsi lapsi, miksi hänellä pitää olla seksielämä???
lukenut päiväkirjaa. Mun äiti niin teki että luki kirjoitukseni ja sai vielä piiskaa paljaalle takapuolelle.
Sinuna en nyt ainakaan menisi sanomaan tytöllesi, että olet löytänyt reseptin. Siinä menee tyttäreltä luottamus äitiinsä täysin. Kärsi nyt itse seuraukset siitä, että menit nuuskimaan... Ja ota tosiaan huomioon se, että niitä pillereitä ei välttämättä ole ehkäisyyn määrätty. Ja jos olisikin, niin ainakaan ei tyttärestäsi tule mitään teiniäitiä.
Kummasta olisit enemmän vihainen: tästä, että tyttäresi syö salaa pillereitä, vai siitä, että tyttäresi tulisi raskaaksi 15-vuotiaana? Epäilen, että jälkimmäisestä..
Oma äitini urkki päiväkirjojani ja kirjeitäni ja vieläkin nousee karvat pystyyn, kun ajattelen sitä. En ole kai koskaan antanaut anteeksi, mutta en koskaan myöskään sanonut hänelle, että tiesin hänen lukeen päiväkirjaani.
Mitä 15-vuotiaan e-pillereihin tulee, niin mun tytöllä on huono iho ja lääkäri ehdotti yhtenä vaihtoehtona e-pillereitä, mutta hetken asiaa harkittuaan, tyttö ei niitä halunnut. Olemme jutelleet myös seksistä. Mielestäni 15-vuotias on liian nuori aloittamaan seksielämän ja onneksi tyttäreni on ihanasta poikaystävästään huolimatta samaa mieltä. Tosin nyt eivät enää seurutele, vaan ovat pelkkiä kavereita, joten seksikään ei ole ajankohtainen.
Mitä olet tehnyt saadaksesi tytön avautumaan? Lähtekään yhdessä vaikka pienelle reissulle, matkalla tulee juteltua kaikenlaista ja on helpompi ottaa vaikeitakin asiota esille kuin arjen pyörityksessä. Ja silloin tällöin kannattaa viedä tyttö vaikka ravintolaan syömään ja juttelemaan. Myös sauna on hyvä juttelupaikka ja yhdessä lenkkeily.
Järkyttävän paljon olet saanut haukkumista ja negatiivista palautetta tuutin täydeltä.
Myönnän että olisin voinut toimia samoin kuin sinä. Tyttäreni on 11 v. ja naiseksi kehittyminen on hvässä vauhdissa. Kirjottelee tarinoita ja osan näyttää kaikkia ei ja en ole harrastanut salalukemista ainakaan vielä, tiedä sitten myöhemmin.
Yllättävän moni palstalainen on aloittanut oman seksielämänsä liian varhain ja pillereitä on popsittu pikkutytöstä alkaen jopa 13 vuotiaana. Sairasta touhua. Miksi ahdetaan hormoneja keskenkasvuisiin lapsiin.
En ihmettele että syöpätaudit tappaa jo alle komekymppisiä nuoria naisia tämän kuultuani. Suhtaudun varauksella hormonivalmisteiden syöntiin minkä ikäisenä tahansa. Uskon vielä tutkimuksella osoitettavan syy-yhteyden pillereiden ja syöpäsairauksien lisääntymisen kanssa.
Keskustele asiasta tyttäresi kanssa avoimesti ja rauhallisesti ilman tunnekuohuntaa puoleltasi. Olet nyt sulatellut asiaa ja ehkä rauhoittunut vähän (lue toivottavsti) Toki ymmärrän ettei murkkuikäinen ole helposti lähestyttävissä seksiasioiden kyseessä ollen. He pitävät meitä äitejä fossiileina ja mistään mitään ymmärtämättöminä, kuuluu irrottautumisvaiheeseen. Pyri kuitenkin keskusteluun lapsesi kanssa.
Yritä pyyhkiä mielestäsi ketjun ilkeät kommentit.
Kauhean tuomitsevia täällä monet ovat ap:tä kohtaan. Itselläni on 15-vuotias tytär eikä hän todellakaan kerro minulle kaikkea, vaikka meillä on oikein hyvät ja lämpimät välit, juttelemme ja teemme paljon kaikkea yhdessä. Päiväkirjaa en ole mennyt lukemaan, mutta luulisin sieltä löytyvän paljon sellaista, mistä minulla ei ole hajuakaan. Turha teidän on ap:tä syyttää siitä, jos lapsi ei kaikkea kerro. Lapset nyt vain voivat olla erilaisia, toiset haluavat pitää joitakin asioita itsellään, toiset taas kertovat kaiken.
Ihmettelenpä minäkin, miten auliisti lääkärit pillerireseptejä kirjoittavat. Kondomin pitäisi kuitenkin nuorilla olla ensisijainen ehkäisyväline. On aika hurjaa, jos jo 15-vuotiaana aloittaa hormonien napsimisen. Kerrotaankohan lapsille ysi nuorille edes mahdollisista haittavaikutuksista?
Alla mielipiteeni. Ja lisään, että äitini luki puhelimesta tekstiviestejä kun olin nuori. Hyvä, että luki!
Ne olivat lähes kolmikymppiseltä(26-vuotiaalta) käppyrältä, johon olin tutustunut bileissä. Olin tuolloin 16- vuotta.
Äitini ansiosta en tullut hyväksi käytetyksi
" hormonit ei kyllä tee hyvää kenellekkään
Ja päiväkirjan tutkiminen ei välttämättä ole niin kivasti tehty.
Silti on olemassa vanhempia joilla ei niin läheiset välit murkkuikäisen kanssa, että tietäisi asioista muuten. Silloin tuon voi antaa anteeksi.
15- vuotiaan ei tarvitse harrastaa vielä seksiä mielestäni.
En ole itse käyttänyt ikinä pillereitä tai hormoni kierukkaa yms. ja seksiä harrastin ensimmäistä kertaa 19-v.
Jatka vaan aiheesta keskustelua tytön kanssa ja valistusta. Älä vaan enää tutki päiväkirjaa
37"
Vierailija:
Juuri siksi ei ilmoiteta, että moni äiti kieltäisi lapseltaan pillerit " kun eihän tuon ikäinen vielä voi seksiä harrastaa eikä siis tarvitse pillereitäkään" . Vaan kun kyllä harrastaa ja kyllä tarvitsee. Ja lääkärit tietävät tämän. Pillerireseptejä määräämällä säästytään monelta ei-toivotulta teiniraskaudelta ja abortilta.