Pitääkö 10-vuotiaan lapsen päästä luuhaamaan kavereiden kanssa kaupungille?
Tästä ollaan lapsen kanssa väännetty. Hän on nepsy, joskin käy peruskoulua ja pärjää hyvin, mutta esimerkiksi tuntee kellon huonosti. Asutaan keskisuuressa kaupungissa, mutta meiltä on keskustaan yli 20 kilometriä. Kaverit kuulemma pääsee keskenään shoppailemaan, mutta musta tuntuu, ettei meidän tyttö ole vielä kypsä siihen. Olen kyllä käynyt tytön kanssa sillä tavalla keskustassa, että olen itse jäänyt johonkin kahville tai kiertelemään kauppoja ja tytär on mennyt kaverinsa kanssa omia reittejään, mutta olen kuitenkin lähellä.
Tiedän, että moni lapsi asuukin kaupungissa, mutta se on sillä tavalla eri, että koti on lähellä jos jotain sattuu. Me asutaan lähes maaseudulla, eikä meillä ole autoa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyllä lapsella on oikeus hengailla kavereiden kanssa ja saada huomata päärjävänsä myös itse erilaisissa tilanteissa.
En tod. puhusi oikeudesta ennen 18 v ikää.
Siksikin kysyin, kun psykologi ihmetteli, että miksi en päästä ja vieläpä lapsen kuullen, jolloin lapsi sai vahvistusta uskolleen, että mä olen se pahis tässä.
Lapsi ei ole kasvanut tynnyrissä, vaikka meillä ei alkoholia käytetäkään. Täällä on kuitenkin monenlaista asujaa täälläkin ja erilaisia ihmiskohtaloita näkee ihan pihapiirissäkin (kerrostalo). Mutta en näe tarpeelliseksi lapsen notkuvan kaupungilla, eiköhän sinne ehdi myöhemminkin.
Ei todellakaan, se on jo lasun paikka jos jättää erityislapsen yksin kaupunkiin. Todellakin pitää osata ensin kello, osata soittaa puhelimella jos on ongelmia, tietää että ei lähde vieraiden mukaan, osata kulkea itsenäisesti julkisilla ja tuntea kaupunki ja kadut niin hyvin että ei eksy.
Lapselle pitää kertoa rehellisesti että hän ei ole kehittynyt yhtä nopeasti kuin ystävät ovat, koska hänellä on ADHD. Se vaikuttaa elämään aina, hän opii omaa tahtia asioita...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyllä lapsella on oikeus hengailla kavereiden kanssa ja saada huomata päärjävänsä myös itse erilaisissa tilanteissa.
Kaverit voi tulla vaikka kylään.
Oot toiminut hyvin fiksusti, lapsi saa varmasti kokea että hänellä on vastuuta, ei sellaista saa antaa liikaa..
Riippuu niin mitä nepsyys lapsen kohdalla on. Se, että asutte noin kaukana kaupungista on kyllä huono asetelma. Ja ei edes autoa, jolla hakea lapsi, jos kaverit vaikkapa lähtee sovittua aiemmin.
Itsellä 11v ja 13v normaalit lapset eivätkä hekään vielä kulje kavereineen kaupungilla. Jos lähdetään shoppailemaan niin joku aikuinen on aina mukana (jo kyytimisen takia).
10 vuotias on vielä lapsi,omasta mielestään varmaankin esiteini mutta omiani en olisi päästänyt, kaikenlaisia hulluja liikkuu tyyliin "tykkäätkös kouranpennusta".
Hupsut nepsut ja pikkulapset. Tänään on nukketaloleikkipäivä.
Kaupungille sitten 2030.
Katsokaapas millaisia paviaaneja niistä kakaroista on tullut jotka ovat jo pienestä pitäen saaneet mennä ja tulla miten haluavat.
10 v Ei ole mikää esiteini,
teini-ikä alkaa vasta 13v ja 14v on todella pieni kakara,,
Vertaa esim. 17v lukiolaiseen tai 18-19v aikuiseen nuoreen joka myös on edelleen teini aina 20-vuotissyntymäpäiväänsä asti.
En päästäisi. Oma tyttöni täyttää pian 9v, eikä hän ole onneksi kylille tahtonutkaan. Kaverit voivat tulla meille tai hän voi mennä kavereille. Mielestäni täysin sopimaton kommentti psykologilta. Mutta hei, ei psykologin välttämättä tarvitse ymmärtää lasten kasvatuksesta mitään. Että jätä omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, se on jo lasun paikka jos jättää erityislapsen yksin kaupunkiin. Todellakin pitää osata ensin kello, osata soittaa puhelimella jos on ongelmia, tietää että ei lähde vieraiden mukaan, osata kulkea itsenäisesti julkisilla ja tuntea kaupunki ja kadut niin hyvin että ei eksy.
Lapselle pitää kertoa rehellisesti että hän ei ole kehittynyt yhtä nopeasti kuin ystävät ovat, koska hänellä on ADHD. Se vaikuttaa elämään aina, hän opii omaa tahtia asioita...
Kaupungissa laitetaan erityislapset kulkemaan aika nuorina ihan yksin julkisilla kaupungin viranomaisten päätöksellä, siten että siellä keskustassa on vielä bussin vaihto. Erityiskoulussa lyödään bussikortti käteen, eikä myönnetä enää taksikuljetuksia.
Nämä tämmöset asiat on aina yksilöllisiä. Meillä 12v adhd , joka alkaa nyt olla valmis vasta matkustamaan yksin linja-autolla. On aika arka .
Toinen ei nepsy aikoinaan kulki jo linja-autolla kouluun siitä kolmannelta luokalta.
Ei oo olemassa yhtä ainoaa sääntöä tähän. Lapset kehittyy omaan tahtiin ja olen luottanut näissä asioissa aika pitkälle lapsen omaa tahtoa.
Jos lapsesi itse katsoo, että pärjää niin päästäisin. Jos ei tunne kelloa kovin hyvin, niin averit varmasti auttaa muistuttamaan milloin hänen tulee lähteä bussille.
Tai soitat hänelle.
Nepsy ei ole sama ,kuin tyhmä. Muita haasteita kyllä
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 11v ja 13v normaalit lapset eivätkä hekään vielä kulje kavereineen kaupungilla. Jos lähdetään shoppailemaan niin joku aikuinen on aina mukana (jo kyytimisen takia).
Kun puhutaan kyydistä kuulostaa sitä että asutte kauempana kaupungin keskustasta.
Pienessä kaupungissa meillä tuo ikäiset käyvät kaupungilla ostoskeskuksessa ostamassa vaatetta ja koulujuttuja, käyvät syömässä/kahvilla silloin tällöin.
Voihan lapsen kaverikin asua keskustassa. Ja kaverin pihapiiri on keskusta.
Kortsut mukaan ja vähä pössyrahaa