Italiaan matkustaminen
Olen lähdössä Italiaan heinä-elokuun vaihteessa. Minulla on kaksi koronarokotusta, joista viimeisimmän olen ottanut syyskuun lopussa. Tarvitseeko minun Italiaan matkustaessani ottaa kolmas rokotus? Onko jollain kokemusta?
Kommentit (35)
Kuluneen talven aikaa ollut 4x Italiassa ja taas menossa ensikuussa.
Täydellä (3) rokotesarjalla on huolettominta matkustaa, pääsee kahviloihin ja ravintoloihin. Ilman joutuu jäämään terassille (ei ongelma kesällä tietty).
Tuo Locaattori täytyy olla tehty enen matkaa, siinä kysytään myös rokotustilanne.
Takaisinpäin tullessa tarkistetaan rokotepassi myös kentällä ainakin Milanossa.
Maskia käytetään joka paikassa, yleisesti myös kaduilla kävellessä. Ihan normaalia siellä mutta heillä koronatilanne onkin nyt hyvä.
Turha niitä matkustusvaatimuksia vielä on miettiä kun ne muuttuvat koko ajan. Lisäksi vaatimukset ovat erilaisia erimaan kansalaisilla riippuen lähtömaan koronatilanteesta. Ajankohtaista tietoa löytyy kyllä netistä sitten kun matka on lähempänä. Esimerkiksi Kreikkaan matkustamisessa ei suomesta matkustavalla ole tällä hetkellä mitään vaatimuksia koronaan liittyen.
Yksi hyvä sivusto, jolta tietoa löytyy, on Suomi ulkomailla.fi -sivusto. Sieltä valitsee kohdemaan niin johan alkaa tietoa löytyä.
Periaate on siis se, että kohdemailla voi olla eri vaatimuksia eri maista tuleville.
Ei pysty sanomaan vielä. Seuraa Italian viranomaisten tiedotusta juuri ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta rokotteen lisäksi Italiaan vaaditaan myös matkustajatietolomakkeen täyttö, muuten et pääse maahan.
Tietolomake poistui tämän kuun alusta käytöstä.
Tarvitsee 3 rokotetta. Passenger locator form lomaketta ei tarvitse täyttää 31.5. asti, mutta tilanne voi muuttua sen jälkeen. FFP2 maskien käyttö taitaa myös vielä olla pakollista julkisissa. Kannattaa katsoa oman matkustuskuukauden tiedotteet ja rajoitukset lähempänä matka-ajankohtaa, nyt näyttää ainakin, että ohjeistukset ovat aina kuukauden voimassa kerrallaan. https://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNu…
Milloinkohan tää pelleily loppuu.. "Sairastin" taudin erittäin lievänä ja yhtään rokotusta en ottanut enkä aio ottaa. Enkä jaksa maksaa turhista testeistä. Vapautuisi maailma jo! Sori, piti vähän avautua.
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta on toitotettu, että se toinen rokote on voimassa 9 kk. Miten te pärjäätte matkoilla, kun kaikki on niin vaikeaa?
Asiat muuttuu päivissä, ja ekat valmistelut voi viedä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta rokotteen lisäksi Italiaan vaaditaan myös matkustajatietolomakkeen täyttö, muuten et pääse maahan.
Vaadittiin, vaan ei enää.
Ja nyt toukuussa on ihan turha kysellä heinäkuun tilannetta.
Itse käytän Finnairin sivujen matkustusrajoituskarttaa. Sieltä löytyy todella hyvin ajantasainen tieto eri maiden vaatimuksista.
Ritenuto, pertanto, necessario prorogare, fino al 31 maggio 2022, le misure concernenti gli spostamenti da e per l’estero di cui all’ordinanza del Ministro della salute 22 febbraio 2022.
Ei tarvitse, rokote riittää että pääsee tekemään mitä vain. Jos poliisi kyselee niin satasella pääset tilanteesta kun tilanteesta pois. Ei koskaan yhtäkään ongelmaa itsellä :)
Vierailija kirjoitti:
Matkustajien, jotka matkustavat johonkin alla olevista maista (lopullisena määräpaikkana), tulisi täyttää matkustajapaikkalomake eurooppalaisen sähköinen matkustajatietolomake järjestelmän (dPLF) kautta
France
Italia
Malta
Slovenia
Koska tämä on tullut, meillä perheenjäsenen palasi kotiin Ranskasta viime viikonloppuna eikä moista tarvittu. Kyseessä oli alaikäinen, eli tietäisin jos tällainen olisi pitänyt täyttää.
Kävin Italiassa kuukausi sitten, olivat hyvin tarkkoja rokotteista silloin. 2 rokotetta oli voimassa vain 180 päivää, sairastustodistus 3 kk. Ffp2 maskit kaikissa sisätiloissa. Toki kaikki varmasti muuttuu ennen heinäkuuta.
No tänä kesänä, jos haluaa matkustaa, on varmaan helpointa, kun on kolme rokotusta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko edelleen? Moni maa on purkanut maahantulorajaoituksia kevään mittaan. Esimerkiksi Espanjaan ei vastaavaa lomaketta enää tarvitse täyttää.
Miten niin? Kai he saavat itse päättää sen. Eikä Italia ole ainut maa, joka sitä vaatii.