Meille syntyi pari viikkoa sitten esikoinen. Mies ei uskalla jäädä kaksin vauvan kanssa edes siksi aikaa kun piipahtaisin nopeasti kaupassa tai viemässä roskat.
Vaikka vauva osaa juoda myös pullosta. Siitä ei ole kyse. Mies ei ole vaihtanut kertaakaan kakkavaippaa vaan huutaa mut vaihtamaan, jos huomaa, että pojalla onkin kakka vaipassa. Muuten on hyvä isä ja tykkää pitää sylissä ja lähellä, mutta tämä ärsyttää. Riideltiin äsken niin kovasti että mies lähti ovi paukkuen salille.
Kommentit (53)
Pitää sentään sylissä. Seuraavan kerran kun ottaa syliin niin lähde ja ole pois ainakin 30 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö se, että vauvanne menee rikki? Kysyn tosissani. Mun mies pelkäsi alkuun ottaa esikoistamme syliin. Kyllä se siitä lähti sujumaan ajan kanssa. Niin varmasti teilläkin.
No ei varmaan kun kuitenkin uskaltaa pitää muuten sylissä. Varmaan sitä vain ällöttää se kakka.
Ja mies on 27, mä 24. Ap
Ja sillä verukkeella sä päästät sen luistamaan oman lapsensa hoidosta? Herätys, nainen! Elämässä tulee eteen paljon vaikeampiakin asioita kuin kakkavaippa, paras opettaa äijä siihen alusta asti.
No 2 viikkoinen vauva on vielä vastasyntynyt ja opettelua kai se on sinullakin. Opetat miestäsi kädestä pitäen ja jos nyt olet 15-20 minuuttia pois, niin ei siinä tarvitse vielä pulloa antaa eikä vaippaakaan vaihtaa. Miehesi on varovainen ja pelokas pienen vauvan kanssa.
Oliko tämä aloitus edes tottakaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne: kun nainen omii vauvan, ei miehellä ole tilaa perheessä. Sitten nainen hoksaa, että tarvitaan apulainen, mutta mikään tekemisensä ei kelpaa ja riitahan siitä tulee.
Meillä ei vauvan takamusta pesty vaipanvaihdon yhteydessä, kosteuspyyhkeet riitti. Tästä sain moneen kertaan äitikavereilta kauhisteluja, että siellä on sontaa poimuissa. Ei ollut, mutta joku heikompi olisi mennyt mukaan siihen oletukseen, että takamus on aina pestävä runsaalla vedellä.
Siis miten se ap nyt omii vauvaa kun kyseessä pariviikkoinen vauva ja ap selvästi yrittää antaa isälle tilaa ja aikaa vauvan kanssa kahden mutta isä ei sitä halua? Tai ei uskalla. Ja kyllä se takapuolen pesu on monille parempi vaihtoehto kuin kalliiden kosteuspyyhkeiden ostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö se, että vauvanne menee rikki? Kysyn tosissani. Mun mies pelkäsi alkuun ottaa esikoistamme syliin. Kyllä se siitä lähti sujumaan ajan kanssa. Niin varmasti teilläkin.
No ei varmaan kun kuitenkin uskaltaa pitää muuten sylissä. Varmaan sitä vain ällöttää se kakka.
Ja mies on 27, mä 24. Ap
Sitten sitä ällöttää. Pesee pyllyn silti. Yökkii vaikka samalla mutta pesee. Voi tsiisus mikä mieslapsi sulla on.
Me oltiin miehen kanssa ihan yhtä avuttomia ja kokemattomia kun vauva syntyi. Mutta synnytysosastolla hoitajat neuvoivat kärsivällisesti kaikki toimenpiteet meille molemmille. Kun yhdessä samasta pisteestä lähdettiin ja samaan aikaan kaikki opeteltiin alusta, niin vauvanhoidosta tuli aika luontaisesti molempien yhteinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei halunnut lasta?
Halusi. Uskokaa tai älkää. Hän itse sanoi, että voitaisiin alkaa yrittämään jos mä oon edelleen sitä mieltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne: kun nainen omii vauvan, ei miehellä ole tilaa perheessä. Sitten nainen hoksaa, että tarvitaan apulainen, mutta mikään tekemisensä ei kelpaa ja riitahan siitä tulee.
Meillä ei vauvan takamusta pesty vaipanvaihdon yhteydessä, kosteuspyyhkeet riitti. Tästä sain moneen kertaan äitikavereilta kauhisteluja, että siellä on sontaa poimuissa. Ei ollut, mutta joku heikompi olisi mennyt mukaan siihen oletukseen, että takamus on aina pestävä runsaalla vedellä.
Siis miten se ap nyt omii vauvaa kun kyseessä pariviikkoinen vauva ja ap selvästi yrittää antaa isälle tilaa ja aikaa vauvan kanssa kahden mutta isä ei sitä halua? Tai ei uskalla. Ja kyllä se takapuolen pesu on monille parempi vaihtoehto kuin kalliiden kosteuspyyhkeiden ostelu.
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin. Joka tapauksessa vauvanhoito on paljon helpompaa silloin, kun lasta ei tarvitse roikottaa lavuaarin päällä miettien, onko vesi kuumaa vai kylmää, putoaako lapsi heti vai myöhemmin ja miten kurotan pyyhkeen niin, ettei vauva hetkahda lattialle. Miehille kannattaa muistuttaa, että naisten hankalat ja ajoittain ihan tarpeettomat tavat eivät ole niitä ainoita oikeita, on lupa tehdä omalla tavallaan. Turvallisesti. Jopa niin, että niska ei retkahda.
Kuinka nainen osaa vaihtaa vaipan luonnostaan mutta mies ei opi vaikka haluaisi?
Vaipan vaihto ja pyllyn pesu on helppo juttu jos varikkopilttuu on kunnossa.
Itse menin synnytyksestä niin huonoon kuntoon että olin pari viikkoa suurimmaksi osaksi pois pelistä. Siinä ei paljoa mieheltä kyselty, uskaltaako vai ei, vaan oli pakko ottaa vanhemman vastuu.
"Muuten on hyvä isä" - miten muuten? Vauva on vastasyntynyt eikä hoida edes alkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies on 27, mä 24. Ap
Luuleeko miehesi että sinä itse jotenkin erityisesti pidät kakkavaippojen vaihtamisesta?
Sekin toki alkaa sujumaan jos vaivautuu sen opettelemaan. Itse en miehenä nähnyt siinä mitään ongelmaa että huolehdin lapseni hygieniasta. Suun kautta hengittämällä ei edes haista mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Muuten on hyvä isä" - miten muuten? Vauva on vastasyntynyt eikä hoida edes alkeita.
Pitää sylissä ja pitää pojalle seuraa. Välittää. Ap
Vierailija kirjoitti:
No 2 viikkoinen vauva on vielä vastasyntynyt ja opettelua kai se on sinullakin. Opetat miestäsi kädestä pitäen ja jos nyt olet 15-20 minuuttia pois, niin ei siinä tarvitse vielä pulloa antaa eikä vaippaakaan vaihtaa. Miehesi on varovainen ja pelokas pienen vauvan kanssa.
Oliko tämä aloitus edes tottakaan?
Ap, tämä on juuri sellainen paskakommentti joita ei tule uskoa. "Opetat kädestä pitäen" - miksi äidin pitää opetella kipein tissein särkevä. pimppi verta valuen yksin kaikki ja sitten vielä opettaa isälle. Isällä ei ole mitään kipuja eikä tuskia, eikö hän nyt voisi hoitaa itse edes tuon asian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hän pitää vauvaa sylissä ja hoitaa niin lähde vaikka tunnin kävelylle yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole välittämistä ettei vaihda lapsensa likaista vaippaa vaan vaatii sinua tekemään sen. Asiat pitää opetella nyt. Teidän molempien.
Voi ap parka. Sun mies suuttui sulle kun sanoit sille ihan asiasta. Kunnon miesvauva. Harkitse eroa. Ei tuosta tule mitään että sun pitää alusta asti ottaa kaikki vastuu ja miehesi vain vapaamatkustaa. Se ei ole sulle reilua.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin vain äidit osaavat luonnostaan? Laita mies opettelemaan.
Ap ei nimenomaan ole antanut miehen opetella, kun on mennyt heti vaihtamaan vaipat miehen pyynnöstä. Mies ei uskalla tehdä mitään ja ap passaa minkä ehtii ja sitten ihmettelee miksi mies ei osaa! Syyllinen on ap!
Vierailija kirjoitti:
No menet vaan! Ei kyse oo siitä ettei se uskalla, kyse on siitä ettei se jaksa. Kyllä terve aikuinen pärjää oman vauvansa kanssa. Älä kysele ja keskustele, lähde ovesta ulos niin kas kummasti se mies siellä pärjää.
Tämäkin on vastasynnyttäneelle onneton neuvo. Toisen vanhemman pitää itse ottaa aktiivisesti se oma vastuu eikä niin että pikkuisen hetken omaa aikaa tarvitseva 10 kk vauvassa 24/7 konkreettisesti kiinni ollut vanhempi joutuu jättämään toisen vanhemman väkisin yksin lapsen kanssa haluttomana. Isän pitäisi tukea äitiä ja sanoa että mene vain, kyllä me pärjätään. Äidille on todella paljon rankempaa jättää se vauva kuin isälle on jäädä sen vauvan kanssa.
No menet vaan! Ei kyse oo siitä ettei se uskalla, kyse on siitä ettei se jaksa. Kyllä terve aikuinen pärjää oman vauvansa kanssa. Älä kysele ja keskustele, lähde ovesta ulos niin kas kummasti se mies siellä pärjää.