Aikuinen kiukuttelee
Mitä tehdä, kun aikuinen kiukuttelee ilman syytä? Miten sen saa loppumaan? Mikä ajaa aikuisen ihmisen kiukuttelemaan ja pitämään mykkäkoulua ja estämään toisen esim whatsapissa?
Sukulaiseni käyttäytyy ajoittain kuin pikkulapsi. Hän ei osaa sanoittaa ja tunnistaa tunteitaan, vaan ilmaisee itseään yksinkertaisesti raivolla, ja ikäänkuin taantuu lapseksi ja käytös on sitten sen mukaista. Jos jokin asia ei mene kuten hän tahtoisi, saan siitä syyt niskoilleni vaikka en olisi voinut vaikuttaa asiaan josta hän yhtäkkiä harmistuu, ja hän rankaisee minua syyttelemällä, mykkäkoululla, sekä välillä jos hän kunnolla sekoaa myös estää whatsapissa. Jos en saa selvitettyä ajoissa mistä hän tällä kertaa on suuttunut ja en ehdi täyttämään hänen tarpeitaan joita hän ei sano ääneen, joudun kärsimään rangaistuksena yleensä viikon kaksi mykkäkoulua sen jälkeen kun hän on räjähtänyt täyteen kiukkuun ja purkanut kaiken vihansa minuun, jonka jälkeen en voi selvittää enkä parantaa asioita koska hän blokkaa minut täysin koska hänen tulee saada viimeinen sana ja tuntea hallitsevansa. Hänellä ei ollut ennen tälläistä ongelmaa, mutta hänen uusi puolisonsa käyttää samaa alhaista taktiikkaa häneen saadakseen tahtonsa läpi, ja hän on sittemmin omaksunut näitä uusia erikoisia riitely- ja henkinen pahoinpitelytekniikoita siis puolisoltaan, joka on vähintäänkin omituinen ja manipuloiva. Itse koen valtavaa ahdistusta ja stressiä hänen rumasta käytöksestään minua kohtaan, ja se laskee itseluottamustani, aiheuttaa pelottavia hylkäämisen tunteita, ja tekee sellaisen epätoivoisen ahdistavan ja kuristavan olon, kuin minulla ei olisi mitään merkitystä ja tulen joka kerran surulliseksi kun hän kohtelee minua noin. En tiedä, miten minun kuuluisi edes tuossa tilanteessa toimia, koska minusta se on kauhistuttavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä, enkä ole tottunut tuollaiseen. Haluaisin saada tuon epäasiallisen käytöksen ja turhan kiukuttelun loppumaan, mitä voin tehdä asian hyväksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen saa kiukutella. Muut aikuiset sitten päättävät ovatko tekemisissä.
Ap, käytökesi ja tuo teksti ei ole tervettä. Tämä ihminen on varmaan estänyt sinut ihan syystä. Jätä hänet rauhaan.
Kommentistasi päätellen taidat olla *Silent treatment* mestari.
Aikuinen osaa käsitellä tunteitaan muutenkin kuin kiukuttelemalla.
Kuulostaa siltä ettei tämä ihminen halua olla kanssasi tekemisissä. Hermostuu ja sitten kuitenkin yrittää sinua sietää. Eihän hänen muuten tarvitsisi sinua estää välillä. Miksi ahdistelet häntä?
Miksi ihmeessä haluat ensinnäkin olla hänen kanssaan tekemisissä, kun sinusta tuntuu tuolta tai toisaalta minkä ihmeen takia haluat tunkea hänen elämäänsä, jos hän on jo estämällä osoittanut, ettei halua sinua elämässään pitää? Mikä tämä vääntö on?
Eikös sitä voi sanoa ihan suoraan, että älä enää soittele, tms., pitääkö siitäkin vääntää tällainen esto-peli päälle, joka sitten välillä puretaan? Jonkinlainen hallintakuvio kai tuossa on tarkoitus saada aikaan.
Kuinka vanha olet ap? 12? Jos olet aikuinen, niin voit oikein hyvin alkaa elää ikiomaa elämääsi ja jättää sukulaiset taustalle. Aikuisuuteen kuuluu asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen ja se, että irrottautuu ihmisistä, jotka saavat oman elämän kurjaksi. Sinä ihan itse voit päättää miten ja koska olet yhteydessä sukulaiseksi, hänen ei sitä tarvitse määritellä ja tanssittaa sinua. Jos kuitenkin tanssit hänen pillinsä mukaan, niin se on sinun valintasi, vain sinun.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sitä voi sanoa ihan suoraan, että älä enää soittele, tms., pitääkö siitäkin vääntää tällainen esto-peli päälle, joka sitten välillä puretaan? Jonkinlainen hallintakuvio kai tuossa on tarkoitus saada aikaan.
Ja jos toinen aikuinen ihminen ei kunnioita pyyntöä jättää rauhaan, niin silloin on pyytäjältä tervettä rajojen vetämistä vetää se raja estämällä.
Jokaisella on oikeus valita ne ihmiset, joiden kanssa on tekemisissä. Niin aplla, kuin hänen sukulaisellaan.
Arviot toisen mielenterveydestä sen perusteella voi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole sun tehtävä passata aikuista ihmistä.
Suosittelen radiohiljaisuutta sinne suuntaan.
Elämäsi helpottuu.Vaikuttaa helpolta vaihtoehdolta, ja sitä en ole vielä kokeillut, mutta en haluaisi toimia yhtä lapsellisesti kuin hän. Onko jotain muita konsteja? Olen kertonut hänelle, että hänen mykkäkoulunsa satuttaa minua. Miten reagoida oikein mykkäkouluun/estämiseen whatsapissa ja miten voin suojella itseäni hänen harjoittamaltaan henkiseltä väkivallalta? Ap
Asettamalla omat rajasi. Eli jätät täysin omaan arvoonsa etkä mieti mitään konsteja. Jos haluat, voit kertoa hänelle miksi lopetat yhteydenpidon. Se ei varmaan kumminkaan auta mitään, korkeintaan tuo ihminen loukkaantuu ja saa vettä myllyynsä. Mykkäkouluun ja estämiseen reagoit niin, että suuntaat huomiosi oman elämäsi asioihin ja positiivisiin ihmisiin etkä jää miettimään sukulaisen edesottamuksia.
Kannattaa kokeilla, huomaat miten olosi kevenee kun ei ole enään sitä ihmistä painolastina. Jos kumminkin huomaat jääväsi jostain aivan olennaisesta paitsi, voithan aina palata miettimään sukulaisesi mykkäkouluja, toteuttamaan hänen toiveitaan ja pähkäilemään, miten voisit olla hänelle mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalasti luettava pötköteksti, mutta sen perusteella, mitä siitä sain seulottua:
Miksi sinun pitää edes olla noin käyttäytyvän sukulaisen kanssa kanssakäymisissä? Hän on ilmeisesti äitisi tai isäsi, mutta silti? Älä nyt ainakaan anteeksi pyydä. Niin siksikin, että lähtemällä mukaan tuohon älyttömyyteen itse asiassa annat hänelle luvan ja pontta toimia noin.Lähisukulainen on, ja valitettavasti on pakko olla tekemisissä. Pitäisikö minun suhtautua häneen kuten pikkulapseen kun hän lapsellisesti kiukuttelee, vai miten pitäisi toimia?
Asuuko samassa kotitaloudessa vai oletteko samassa työpaikassa? Vai mikä pakko on olla tekemisissä?
Ei mitenkään. Hän on sellainen kuin on, pitää hyväksyä, antaa olla. Voit tietenkin lyhyesti näytellä teatraalisesti ääntä korottaen (puhelimessa tai autossa), jos toinen yrittää hyökätä ensin raivoamalla, jolloin sen toisen huomio menee pakoreittiin. Pysy etäällä, erilliset elämät, älä yritä väkisin. Jos on aviomies kokeile eroa tai pariterapiaa. Ole itse normaali, älä hae riitaa. Toki joskus voi tulla sanottua joku huomio, jos harmittaa.