Rahat loppu kokoajan
Siis ei vaan palkka enää riitä. Sama vaikka tekisi satunnaisesti ylitöitä( kokoajan ei kannata koska menetän asumistuen, eikä toki lastenhoitoa ole kovin helppo järjestää ylitöiden ajaksi).
Palkka tulee, maksat laskut ja ostat lääkkeet. Katsot että Joo, juuri ja juuri riittää rahat ruokaan kuukaudeksi. Sitten huomaat että kaikki on niin helkutin kallista nykyään että vanha ruokabudjetti ei todellakaan riitä. Teini haluaisi elokuviin kaverin kanssa, ei ole tehnyt mitään maksullista aikoihin joten olisi kiva tarjota se hänelle. Tämä on aivan uskomatonta. Ihan itkettää.
Kommentit (132)
Mitä tässä voi oikeasti enää tehdä? Ruokakaupassa menen hinta edellä. Kaikki suoratoistot ym on lopetettu. Vaatteet kirppikseltä. Silti on pakko käyttää luottokorttia joka kk, aina kun lyhennän joudun ottamaan takaisin.
-ap
Liian suuret menot.
Miten me täällä voimme sinua auttaa kun emme edes tiedä menojasi ja tulojasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä voi oikeasti enää tehdä? Ruokakaupassa menen hinta edellä. Kaikki suoratoistot ym on lopetettu. Vaatteet kirppikseltä. Silti on pakko käyttää luottokorttia joka kk, aina kun lyhennän joudun ottamaan takaisin.
-ap
Ole kuitenkin onnellinen, että sulla on se luottokortti. Kaikilla ei ole sitäkään.
Mitä tähän voi sanoa? Yritä saada teini osa-aikatöihin mahdollisimman pian ja kehota kokemuksen syvällä rintaäänellä kouluttautumaan alalle, jolla saa oikeaa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jätät leivät, leikkeleet, levitteet, juustot, kahvin, murot, mehut, limsat, yms välipalat kauppaan.
Ehkä kaipaankin vain vertaistukea.
Menoja ei saa tällä hetkellä enää pienemmiksi.
Kaikki on jo karsittu. Lääkekulut aika isot, itsellä noin 100e/kk ja lapsella noi 120e/kk. Kaikki näistä ei edes kerrytä lääkekattoa.
-ap
Voisiko teini löytää jotain pikku duunia, vaikka mainostenjakoa, joilla rahoittaa elokuvissakäynnit sun muut?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on jo karsittu. Lääkekulut aika isot, itsellä noin 100e/kk ja lapsella noi 120e/kk. Kaikki näistä ei edes kerrytä lääkekattoa.
-ap
Vertaistuki eli siis pelkkä aiheesta valittaminen ei asiaa muuta. Ongelma tulee jatkumaan jos et asiaan muutosta tee.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuinka me suomalaiset siedämme tätä. Muut EU-maat tukevat kansalaisiaan, meiltä revitään kaikki. Olen työeläkkeellä, vaihdoin puhelimen liittymän, tein uuden sähkösopimuksen, olen lopettanut päivän lehden. Siis karsinut kaiken mahdollisen, mutta nyt kuukauden ajan olen kaupassa, kassalla huomannut kuinka hintoja on nostettu. Olen tullut toimeen eläkkeelläni ihan mainiosti ja minua inhottaa tämä sentin venyttäminen. En halua valittaa, mutta äitienpäivänä oli pakko avautua. Harmitti, kun poika sanoi, että kyllä me tuetaan. En halua olla taakka lapselleni.
Kohta tipahtaa yhtiövastikkeen korotusilmoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apKuinka me suomalaiset siedämme tätä. Muut EU-maat tukevat kansalaisiaan, meiltä revitään kaikki. Olen työeläkkeellä, vaihdoin puhelimen liittymän, tein uuden sähkösopimuksen, olen lopettanut päivän lehden. Siis karsinut kaiken mahdollisen, mutta nyt kuukauden ajan olen kaupassa, kassalla huomannut kuinka hintoja on nostettu. Olen tullut toimeen eläkkeelläni ihan mainiosti ja minua inhottaa tämä sentin venyttäminen. En halua valittaa, mutta äitienpäivänä oli pakko avautua. Harmitti, kun poika sanoi, että kyllä me tuetaan. En halua olla taakka lapselleni.
Kohta tipahtaa yhtiövastikkeen korotusilmoituskin.
Me suostumme nyt tinkimään omistamme, että voimme auttaa muita ja moraalisesti tuomita Venäjän toimet.
Tottakai tulee minimielarit ja lapsilisät. Saan tosiaan asumistukeakin. Näiden lisäksi myös sitä palkkaa.
Nämä yhteenlaskettuna eivät enää riitä elämiseen. Se tästä tekeekin järkyttävää. Asumme pk-seudulla jossa pelkkä asuminen helkutin kallista. Muutto muualle ei auttaisi mitään, työt loppuisi ja lapsi ei saisi tarvitsemaansa hoitoa. Lapsella ollut lääkehoitoa joka maksanut alkuun jopa 300e kk ilman korvausta( kela ei tätä myöhemminkään korvannut). Juustot tosiaan jää kauppaan, ei meillä mehua juoda jne.
Teinin ei kannata mennä töihin, se huomioimaan asumistuessa eli oletuksena on että teini käyttäisi palkkansa vuokraan. Toki olen koulutusta painottanut lapsille. Itsekin olen kouluttautunut mutta eipä se palkassa näy.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apVertaistuki eli siis pelkkä aiheesta valittaminen ei asiaa muuta. Ongelma tulee jatkumaan jos et asiaan muutosta tee.
Mitä ap tuossa enää voi tehdä muutakuin lopettaa lääkkeet ja ruoan syömisen??? Ap käy kokoaikatöissä mutta palkka ei riitä elämiseen vaikka karsittu sieltä täältä. Taidat olla joku kokoomustrolli joka fantasioi köyhtyvistä suomalaisista ja paluusta luokkayhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ovatko nuo kuitenkin lääkärin määräämiä lääkkeitä?
Sama täällä, viimeinen viikko ennen toimeentulotukea hirveää kärvistelyä. Joutuu usein lainailemaan rahaa kavereilta, hävettää... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apOvatko nuo kuitenkin lääkärin määräämiä lääkkeitä?
Kyllä on, tietenkin. Kaikki ei tosiaan kerrytä lääkekattoa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apVertaistuki eli siis pelkkä aiheesta valittaminen ei asiaa muuta. Ongelma tulee jatkumaan jos et asiaan muutosta tee.
Mitä ap tuossa enää voi tehdä muutakuin lopettaa lääkkeet ja ruoan syömisen??? Ap käy kokoaikatöissä mutta palkka ei riitä elämiseen vaikka karsittu sieltä täältä. Taidat olla joku kokoomustrolli joka fantasioi köyhtyvistä suomalaisista ja paluusta luokkayhteiskuntaan.
Lopettaa ne työt. Työssä käyminen on aika iso menoerä.
Tarkennuksena vielä että teen siis ihan täyttä työaikaa. Ylitöitä en kykenisi tekemään niin paljon että rahaa tulisi enemmän kuin asumistuki on eli sitä ei kannata lakkauttaa ja alkaa tekemään toistuvasti ylitöitä.