Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat loppu kokoajan

Vierailija
11.05.2022 |

Siis ei vaan palkka enää riitä. Sama vaikka tekisi satunnaisesti ylitöitä( kokoajan ei kannata koska menetän asumistuen, eikä toki lastenhoitoa ole kovin helppo järjestää ylitöiden ajaksi).
Palkka tulee, maksat laskut ja ostat lääkkeet. Katsot että Joo, juuri ja juuri riittää rahat ruokaan kuukaudeksi. Sitten huomaat että kaikki on niin helkutin kallista nykyään että vanha ruokabudjetti ei todellakaan riitä. Teini haluaisi elokuviin kaverin kanssa, ei ole tehnyt mitään maksullista aikoihin joten olisi kiva tarjota se hänelle. Tämä on aivan uskomatonta. Ihan itkettää.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teini on alaikäinen, niin hänen tulonsa ei vaikuta asumistukeen.

Tämä tieto löytyy kelan sivuilta.

Ja jos on täysi-ikäinen, niin voi tienata 400e/kk ilman että tulot vaikuttaa as.tukeen.

Kävin tarkistamassa tuon ja olet oikeassa. Ap:kin voisi katsoa, tieto löytyy täältä

https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen

Vierailija
62/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan poikaystäväni suostunut asumaan sellaisessa, mihin olisi ollut varaa, vaan olisi pitänyt muuttaa sellaiseen, mikä näytti hänen mielestään hyvältä.

Eli olisi pitänyt saada hänen 50-v vanhempiensa elintaso heti parikymppisenä.

Aika pitkään tappelin, ennen kuin muutimme 60-luvun kerrostaloon 5 km päästä keskustasta sen sijaan, että olisimme muuttaneet uuteen rivariin 3 km päähän keskustasta. En vieläkään tajua, millä rahalla mies aikoi syödä tai käydä suihkussa. Velaksi varmaan? Oltiin molemmat opiskelijoita ja töissä silloin.

Se luuli varmaan että miehillä toimii tuo samanlailla kun naisille että eihän hinnalla ole väliä kun mies maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tätä ideaa, että asutaan ylikalliissa asunnossa ja sitten valitetaan sitä, ettei rahat riitä. 

Eikös tuo ole ihan oma valinta asua ylikalliissa asunnossa? 

Se on ihan sama tänä päivänä missä asunnossa asuu ja missäpäin, kallista on asuinpaikasta ja asunnon koosta riippumatta ja kalliimmaksi vain menee.

Ookoo.

T. 412 /kk, Jyväskylä, 2020-luvulla valmistunut ASO

Kauanko jonotit?

Asojen maine on aika lailla pilattu, joten sain omani heti, kun älysin pyytää vuoronumeroa :) Ei mitään vuosikymmenien jonotusrumbaa Keski-Suomessa.

Vierailija
64/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten saanut väärää tietoa koskien alaikäisen tuloja. Kiitos kun korjasit. Nyt voidaan alkaa katselemaan löytyisikö lehtien jakoa pojalle!

Joku kysyi paljonko maksan itse vuokrasta. Itselle maksettavaksi jää 700e.

-ap

Vierailija
65/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitten saanut väärää tietoa koskien alaikäisen tuloja. Kiitos kun korjasit. Nyt voidaan alkaa katselemaan löytyisikö lehtien jakoa pojalle!

-ap

Et ole ainoa, jolla oli asiasta väärää tietoa :) Hyvä, että joku tiesi paremmin.

t. 50

Vierailija
66/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Esim otan kirppispaikan pari krt vuodessa. Viimeksi nettosin siitä 20 euroa plussaa.

Kollega tilasi joulujsi 5 villasukat, a 20 e.

Ei näistä paljoa tule.

Vierailija
67/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen kohtalotoveri! Rahat menee vuokraan,laskuihin ja siinä se,just ja just riittää ruokaan rahat ja hävettää lainata lähes joka kuukausi sisaruksilta ,kun ovat parempipalkkaisessa duunissa:(

Vierailija
68/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

700 euroa?! Anteeksi, mutta Jyväskylän hintatasolla sinä ja poikasi voisitte asua omissa asunnoissanne samalla rahalla 🙄 Esim. sinulle kaksio ja pojalle keskustayksiö. Ja rahaa jäisi ylikin...

Vierailija
69/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä olen itsekin. Ihan kädestä suuhun eletään. Joudun jatkuvasti säästämään, jotta selvitään ylimääräisistä menoista kuten kodinkoneiden hajoamisesta ym. Aika raskasta on jatkuva rahapula

Vierailija
70/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntisin sut, voisin auttaa vuosibudjetin tekemisessä. Olen pitänyt sellaista siitä lähtien, kun aikoinaan muutin lapsuudenkodistani pois. Siis jo 42 vuotta. 

Vierailija
71/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaipaankin vain vertaistukea.

Menoja ei saa tällä hetkellä enää pienemmiksi.

Kaikki on jo karsittu. Lääkekulut aika isot, itsellä noin 100e/kk ja lapsella noi 120e/kk. Kaikki näistä ei edes kerrytä lääkekattoa.

-ap

Lääkekulut 220e/kk yhteensä? Kuinka monta euroa niistä lääkkeistä on lääkekattoa kerryttävä? Mitä ostat apteekista? Jos lääkkeet tarpeellisia, mikset hae niihin toimeentulotukea?

Onkohan aloitus taas henkilöltä, jonka arjen ja elämäntaitojen hallinta ei ole kohdallaan?

Vierailija
72/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Oletpa ap tomera, yritä jaksaa. Kun parhaasi yrität, sen pitää riittää. Itse aikanaan nöyrryin ja anelin Pelastusermeijalta ruokalappua ja sainkin. Siitä on kyllä jo aikaa. Joku tuttavani kertoi, että ruoka-apua jaetaan nyt monissa paikoissa. Kirkko auttaa myös. Yritä pärjätä ettei tarvitse muuttaa, lapset tarvitsevat vakautta.  Aikanaan helpottaa.

Jos nuori jaksaa mennä töihin, se opettaa myös suhtautumista elämään, motivoi opiskelemaan. Minua melkein itketti,  kun lapseni meni kesätöihin,  hyppäsi kello kuusi aamulla pyörän selkään.

Vierailija
73/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa täälläkään, olen lisäksi ulosotto velkainen,palkasta menee 1/3, perusosuuden jälkeen pitää maksaa vuokra,vesi,sähkö,netti ja ruoka, nyt kauhistuttaa ruoan hinnat ja itku kurkussa mietin miten tästä selvitään, asun yksin mutta yleensä me yksinasuvat ei saada mitään tukea yhteiskunnalta,minäkin saan asumistuen vain 60 e/kk, ja toimeentulotukea 20 e, eipä paljon lohduta jos sattuu esim kodinkone,kännykkä tms kallis tuote menemään rikki,ei varaa ostaa uusia,vaatteitakaan en edes kirpparilta ole ostanut 2 vuoteen,koska kirpparissakin nykyään ryöstöhinnat. Olen ikuisessa velkavankeudessa ja se ahdistaa ja hävettää, me ulosotto velkaiset ollaan yhteiskunnan pohjasakkaa monien mielestä:(

Vierailija
74/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista lääkkeistä lääkekatto tulee täyteen joulukuussa. Useampi sairaus, joihin lääkitys, otan aina halvimman valmisteen.

Lapsella tosiaan menee 4 lääkettä, joista 2 kerrytää kattoa. Toiset 2 lääkettä ei kerrytä, koska eivät kuulu korvauksen piiriin lapsilla kyseisessä sairaudessa Suomessa. Viime vuonna lapsen katto ei ihan täyttynyt vaikka tosiaan välillä meillä meni 300e kk hänen lääkkeisiin.Näitä lääkkeitä on muuten olemassa yllättävän paljon jotka kuuluu tähän ryhmään.

-ap

Vierailija
75/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omista lääkkeistä lääkekatto tulee täyteen joulukuussa. Useampi sairaus, joihin lääkitys, otan aina halvimman valmisteen.

Lapsella tosiaan menee 4 lääkettä, joista 2 kerrytää kattoa. Toiset 2 lääkettä ei kerrytä, koska eivät kuulu korvauksen piiriin lapsilla kyseisessä sairaudessa Suomessa. Viime vuonna lapsen katto ei ihan täyttynyt vaikka tosiaan välillä meillä meni 300e kk hänen lääkkeisiin.Näitä lääkkeitä on muuten olemassa yllättävän paljon jotka kuuluu tähän ryhmään.

-ap

Lapsien elättäminen ja kasvattaminen maksaa suomessa paljon niin olisi kannattanut miettiä näitä raha asioita jo silloin kun iski se vauvakuume ja oli ihan pakko saada lapsi

Vierailija
76/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat palkan, asumistukea, elarit ja lapsilisät?

Paljon nämä on nettona?

Vierailija
77/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa täälläkään, olen lisäksi ulosotto velkainen,palkasta menee 1/3, perusosuuden jälkeen pitää maksaa vuokra,vesi,sähkö,netti ja ruoka, nyt kauhistuttaa ruoan hinnat ja itku kurkussa mietin miten tästä selvitään, asun yksin mutta yleensä me yksinasuvat ei saada mitään tukea yhteiskunnalta,minäkin saan asumistuen vain 60 e/kk, ja toimeentulotukea 20 e, eipä paljon lohduta jos sattuu esim kodinkone,kännykkä tms kallis tuote menemään rikki,ei varaa ostaa uusia,vaatteitakaan en edes kirpparilta ole ostanut 2 vuoteen,koska kirpparissakin nykyään ryöstöhinnat. Olen ikuisessa velkavankeudessa ja se ahdistaa ja hävettää, me ulosotto velkaiset ollaan yhteiskunnan pohjasakkaa monien mielestä:(

Ikuinen velkavankeus?! Yritä päästä velkajärjestelyyn, se kestäisi 3 - 5 vuotta.

Vierailija
78/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä 3 lasta ja 1 aikuinen saa asumistukea 1 157e. Ja jos AP:n mukaan hänelle jää ylimääräistä sen jälkeen maksettavaksi 700e niin sehän tarkoittaa, että AP:n vuokra on 1857e. Kyllä neljälle hengelle saa Helsingistä halevempia asuntoja. 

Nyt jotain rajaa. 

Vierailija
79/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona tulot vaihtelee 2500-2700e kk. Tällä siis elää 4 ihmistä.

Harmi kun elämäntilanne ei aina säily stabiilina. Lapset on tehty silloin kun oli kahden töissäkäyvän palkka, ilman esim nykyisiä lääkekuluja.

-ap

Vierailija
80/132 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä 3 lasta ja 1 aikuinen saa asumistukea 1 157e. Ja jos AP:n mukaan hänelle jää ylimääräistä sen jälkeen maksettavaksi 700e niin sehän tarkoittaa, että AP:n vuokra on 1857e. Kyllä neljälle hengelle saa Helsingistä halevempia asuntoja. 

Nyt jotain rajaa. 

No ei todellakaan saa. Saan pari sataa.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan