Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?

Vierailija
11.05.2022 |

Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.

Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.

Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.

Kommentit (286)

Vierailija
241/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ne kaikista kouluttamattomimmat elämänkoululaiset ovat usein niitä, jotka motivoivat itseään sillä, että oma roskakuskin homma on todella vaativaa ympäristönhoitotyötä ja lattianpesukoneella ajelu on niin ikään vaativa suoritus. Muiden hommia kuvitellaan helpoksi, asiantuntijan koulutusta ja työtä vähätellään oman egon ylläpitämiseksi, kun omat lahjat ei ole piisanneet paljon peruskoulun penkkiä pidemmälle. Kouluttamattomat ihmiset täälläkin yrittää todistella miten muutaman viikon koulutuksella pitää saada sama palkka kuin vaativasta asiantuntijatyöstä, vain sen takia että työ on ankeaa ja vaarallista. Nämä ihmiset ei näe sitä, että ne ns. fiksut oppilaat on tehneet paljon pohjatyötä oman koulutuksensa eteen. Se työ on tehty siinä vaiheessa, kun nämä elämänkoululaiset on mielummin kiskoneet pussikaljaa marketin nurkalla, ja siitä tehdystä työstä ja koulutuksesta kuuluu saadakin asianmukainen korvaus. 

Niin. Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja, ei varsinaisesti asiantuntija. Ja silti pitää saada ainakin 1000e enemmän kuin asiantuntija tai erityisasiantuntija, jotka käsittelee esim sairaalaan liittyviä suuria asiakokonaisuuksia usein enemmän tai vähemmän poikkitieteellisesti ja joilla on hoitajia korkeampi koulutus.

Vierailija
242/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, kiitos kysymästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ne kaikista kouluttamattomimmat elämänkoululaiset ovat usein niitä, jotka motivoivat itseään sillä, että oma roskakuskin homma on todella vaativaa ympäristönhoitotyötä ja lattianpesukoneella ajelu on niin ikään vaativa suoritus. Muiden hommia kuvitellaan helpoksi, asiantuntijan koulutusta ja työtä vähätellään oman egon ylläpitämiseksi, kun omat lahjat ei ole piisanneet paljon peruskoulun penkkiä pidemmälle. Kouluttamattomat ihmiset täälläkin yrittää todistella miten muutaman viikon koulutuksella pitää saada sama palkka kuin vaativasta asiantuntijatyöstä, vain sen takia että työ on ankeaa ja vaarallista. Nämä ihmiset ei näe sitä, että ne ns. fiksut oppilaat on tehneet paljon pohjatyötä oman koulutuksensa eteen. Se työ on tehty siinä vaiheessa, kun nämä elämänkoululaiset on mielummin kiskoneet pussikaljaa marketin nurkalla, ja siitä tehdystä työstä ja koulutuksesta kuuluu saadakin asianmukainen korvaus. 

Niin. Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja, ei varsinaisesti asiantuntija. Ja silti pitää saada ainakin 1000e enemmän kuin asiantuntija tai erityisasiantuntija, jotka käsittelee esim sairaalaan liittyviä suuria asiakokonaisuuksia usein enemmän tai vähemmän poikkitieteellisesti ja joilla on hoitajia korkeampi koulutus.

Ja jonka käsissä ei henkemme ole.

Ennnemmin sairaanhoitajalle kuin laiskoille nk. asiantuntijoille.

Vierailija
244/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hoitajan työstä voisi jo nyt korvata Kiinasta ja Japanista tuoduilla hoitoroboteilla. Te hoitsut mitään muuta teette kun istutte perseillänne vetämässä munkkikahvia työajalla, ja siitä pitäisi muka maksaa enemmän? Ihan vapaita olette kouuttautumaan lääkäreiksi jos suurempaa palkkaa haluatte, mutta ei näin että kustaan omaan pesään ja sitten pöllitään muitten palkoista siihen omaan. HÄVETKÄÄ!!!

Vierailija
245/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat vaativat korkeampaa palkkaa koska ovat niin kouluttautuneita kun AMK käyty. Jos koulutus on peruste, niin selittäisittekö sairaanhoitajat sen miksi niin moni teitä korkeammin koulutettu tienaa vähemmän? Jos teidän palkkaanne nostetaan sinne lähemmäs neljää tonnia koska olette niin kouluttautuneita, niin nostetaanko kaikkien yliopiston käyneiden palkat alkamaan neljästä tonnista? Tiedän todella monta ihmistä, jotka ovat käyneet yliopiston mutta eivät tienaa neljää tonnia. Tiedän jopa heitä joiden palkka alkaa kakkosella, vaikka korkeampi koulutus kuin sairaanhoitajilla.

Vierailija
246/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.

Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.

Opettajana minulla on sama palkka kuin sinulla, sairaanhoitaja. Ei näy missään se, että olen opiskellut 8 vuotta ja minulla on korkeakoulututkinto.

Vierailija
247/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.

Ei monesti saa täysiä tunteja koulussa. Usein se jää noin 25h/vko.

Aloituksessa sanottiin, että täysillä tunneilla sai 1450 ja se on puppua. Jos työtunnit jää alle kolmeenkymmeneen saat lisäksi soviteltua päivärahaa. Ihan hyvä diili, jos haluaa enemmän vapaa-aikaa ja tulee noin 1200-1300 netolla toimeen. T. Koulunkäynnin ohjaaja

Muistaakseni oli 32h/vko ja nettopalkka siis 1490e/kk. Kyseessä oli ala-aste joten päivät hieman lyhyemmät kuin ylä-asteella. Ja pääkaupunkiseudulla korkeat vuokrat yksinasujalle niin aika huonosti tuli toimeen.

-Ap

Tokihan sä kuitenkin sait asumistukea?

Vierailija
248/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäynninohjaajana sinulla oli vapaat illat, yöt, viikonloput ja koulujen lomat. 

Koulunkäynninohjaajat eivät ole koko kesää lomalla (paitsi ne ovat työttömänä, jotka on palkattu vain kesäkuun alkuun asti). He ovat kesällä tekemässä työtä kaupungin muissa pisteissä (vanhainkodit, päiväkodit, kirjastot, kesäiltis, kesäruokajakelu jne.).

Vierailija
249/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää kiristystä sairaanhoitajilta. Juu juuri siitä teidän ammatista kuuluu maksaa enemmän.... On kuulkaas muillakin aloilla turvattomuutta, väkivaltaiset asiakkaat ja liian pienet palkat. Mutta tehän nostatte itsenne elitistisesti muitten yläpuolelle, ja ketkä sen korotuksen teille maksaa? Aivan, julkinen sektori joka joutuu nipistämään muitten alojen palkoista. Be ashamed!

Vierailija
250/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sosiaalityöntekijöillä, yliopistokoulutukseen nähden on myös melko huono palkka. Sossut työskentelevät monien alamaailmaan kuuluvien esim. narkomaanien, päihdeongelmaisten ja jopa rikollisten kanssa setvien heidän perheasioitaan.

Vierailija
251/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keskustelu joka alko aivan poskettoman typerästä argumentointi ja logiikka virheestä jatkuu 13 sivua?

Vierailija
252/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut käyttäytyvät kuin olisivat ainoat joilla on stressaava ja ihmisvastuullinen työ julkisella puolella. Tekevät ne poliisitkin, palomiehet, lähihoitajatkin ajoittain töitä aggressiivisten ihmisten kanssa kovalla työtahdilla, eikä silti valiteta tällä lailla. Ja miettikää, se kouluavustaja voi vaikka estää sen että sinun lapsukaisesi pahoinpidellään välitunnilla ja estää siten vuosien traumat syntymästä lapselle, joka ei siten kuormita terveydenhoitojärjestelmää aikuisenakaan traumoineen. Ei hoitajat ole ainoita jotka tekee henkeen ja terveyteen liittyvää työtä, mutta ilmeisesti kuvittelevat niin koska työpaikkana on sairaala.

Vierailija
253/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sairaanhoitajien vaatimukset tulevat vielä kolahtamaan pahasti omaan nilkkaan.

Sairaanhoitajakoulutus oli alunperin opistotasonkoulutus, mutta koki ansiottaman arvonnousun kun useista ammattinimikkeistä tehtiin AMK pohjaisia. Ainakin mitä itse kuullut muilta aloilta, niin monessa AMK on ollut pelkkää höttöä vs. vanhaan opistotason koulutukseen nähden ja nimenomaan oppilasmateriaali.

Vierailija
254/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten keskustelu joka alko aivan poskettoman typerästä argumentointi ja logiikka virheestä jatkuu 13 sivua?

Aloitus taisi olla provo, mutta voi ne provotkin joskus aikaansaada hyvää keskustelua aiheesta.

Vierailija
255/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin noin, että työolot ovat järkyttävät ja palkka huono lastenhoitoalalla. Miksi ihmeessä olisin jäänyt alalle, jossa painettiin viikkoja -2 työntekijällä ja pomoa ei kiinnostanut. Oli karkailualttiita erityisoppilaita ja selkäydinvammaisia lapsia, joita piti nostella ja avustaa kaikessa. Opiskelin uuden ammatin ja nyt asiat ovat paremmin. Ei tarvitse kestää väkivaltaisia lapsia tai oppilaita, kukaan ei huuda tai kilju korvaan. Ajattele, jopa pari vuotta ja voisit olla uudella alalla. Ei enää pahaa oloa, ikäviä työoloja, kauheaa kiirettä, väheksyviä vanhempia, mahdottomia erityislapsia, melua ja itkua yms.

Vierailija
256/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sinun muka oikeasti kysyä että miten naiset kehtaavat vaatia vain itselleen?

Vierailija
257/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei liity mitenkään muihin naisvaltaisin aloihin. Kaikki alat voivat pyytää korotusta niin halutessaan.

Vierailija
258/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei liity mitenkään muihin naisvaltaisin aloihin. Kaikki alat voivat pyytää korotusta niin halutessaan.

Nätisti pyytämällä ei mitään saa, onhan se nähty. Tarvitaan naisvaltaisten alojen yhteinen lakko realistisen muutoksen vuoksi, eikä sillä tavalla että sairaanhoitajat asettuvat muitten yläpuolelle huutamaan että "On se minun työ kuormittavampi ja haasteellisempi kuin sinun".

Vierailija
259/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.

Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.

Miksi sitten yksityinen ei nosta palkkojanne ja palkkaa lisää väkeä??! Julkiseltahan olisi sitten tulossa pilvin pimein pätevää henkilökuntaa. Palkkannehan siirretään vaan  sitten suoraan ulosmyyntihintoihin. Kun yksityisellä palkat nousevat, on todennäköisesti julkisenkin pakko seurata, ainakin jossain määrin. Tosin julkisen puolen palkat kun maksetaan verorahoilla, tarkoittaa se että samalla jostain on tingittävä, kuten hoitajien määrän vähentäminen eurooppalaiselle tasolle, terveyskeskusten ja koulujen lakkauttaminen ja keskittäminen, hoitorajauksia, subjektiivinen päivähoito lakkaa, ryhmäkokojen kasvattaminen koulussa sekä päivähoidossa jne jne

Vierailija
260/286 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla: olen opettaja yläkoulussa.

Nettopalkkani on n. 2370 euroa. Olen kouluttautuneempi kuin sinä sairaanhoitaja, joten palkkani pitää ollakin isompi, myös jatkossa. Tämä palkka ei riitä.

Työntekijäpula alkaa jo olla tietyissä aineissa valtava. Palkkaa eivät kaikki saa kesältä, varsinkaan jos ovat olleet sijaisina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan