Oikomishoito aikuisena ja kauhutarinat siitä, miten hampaiden poisto pilaa kasvot.
Kävin ilmaisessa Invisalign-arviossa ja hammaslääkärin hoitosuunnitelman mukaan minulta pitäisi poistaa ainakin yksi välihammas. Nyt menin jo suostumaan tuohon hoitosuunnitelmaan ja maksamaan ensimmäisen erän. Ja sitten aloin lukea netistä, että terveiden hampaidenpoistoon ei pitäisi koskaan suostua ja että jo ennestään kapaet hammaskaareni tulevat vaan kaventumaan entisestään ja leuka tulee vetäytymään taakse ja posket saattaa mennä lommolla ja tulla hengitysvaikeuksia ja ja...
Mitä tässä nyt pitäisi uskoa? Kadutteko aikuisena oikomishoidon takia tehtyjä hampaanpoistoja? Onko kasvot menneet "pilalle" tai leuva vetäytynyt tai jotain muuta?
Kommentit (58)
Minulla korjattiin muovihampaalla vastaava. Oman hampaan päälle tuli paikka-aineesta lisäkerrosta, jolloin näyttää edestä, että on samalla tasolla. Maksoi jotain 200 eur. Tosi hyvä tuli! Ei vaurioita alla olevaa omaa hammasta ja voi poistaa , jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin monessa eri paikassa konsultaatiossa ennen hoidon alotusta. Kun jokaisesta paikasta annettiin sama lopputulos ja hinta-arvio niin totesin, että tämmöinen hoito varmasti tilanteessani paras kun kaikki hammaslääkärit sitä ehdottavat. Hampaita ei todellakaan poistettu, ainoastaan viisureita ennen hoidon aloittamista.
Se onkin kovin yksilöllistä. Kaikille ei edes voi käyttää ingvisalin tekniikkaa. Viisurit eivät lääkärini mukaan liity oikomishoitoon mitenkään, toki jos niissä on vikaa niin ne kannattaa poistaa mieluummin ennen hoitoa kuin hoidon aikana. Viisureita ei "oteta huomioon" eikä niiden poistamisesta sinänsä ole apua tilan saamisessa.
Minulla oli niin ahdas suu, että kun viisurit tulivat - vetivät ne hampaita enemmän sumppuun ja yksi kääntyi ympäri. Olivat siis jo kyllä vinot, mutta viisurit pahensivat tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli kymmenessä vuodessa etuhampaiden väliin rako, joka olisi ilmeisesti suurentunut pikkuhiljaa lisää. Toinen etuhammas alkoi olla jo kallellaan.
Hammaslääkäri sanoi, että samalla kannattaisi oikoa myös alahampaat, jotka oli vähän vinot mutteivät häirinneet minua.
Oikominen tehtiin kalvoilla ja kesti 20 viikon sijaan varmaan 30 viikkoa.
Tulos on hyvä. Olen tyytyväinen. Mutta... hampaani eivät tule pysymään paikallaan, joten sain langat hampaisiin. Tuntuu vähän siltä, että olisi ikuiset hammasraudat, ylhäällä ja alhaalla.. Eivät ne näy, mutta tuntuvat:(
En ihan pienestä lähtisi tähän.. mutta jos on tosi näkyvä haitta, kuten mulla, niin varmaan sitten.
Tämä on totta, aikuisena oiottavana sitoutuu ikuiseen "ylläpitohoitoon" jos haluaa tuloksen säilyttää. Tosi ikävää jos et tiennyt tuota jo hoitoon suostuessa! Tuota kannattaa ehdottomasti punnita jos vaiva on vain kosmeettinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli kymmenessä vuodessa etuhampaiden väliin rako, joka olisi ilmeisesti suurentunut pikkuhiljaa lisää. Toinen etuhammas alkoi olla jo kallellaan.
Hammaslääkäri sanoi, että samalla kannattaisi oikoa myös alahampaat, jotka oli vähän vinot mutteivät häirinneet minua.
Tulos on hyvä. Olen tyytyväinen. Mutta... hampaani eivät tule pysymään paikallaan, joten sain langat hampaisiin. Tuntuu vähän siltä, että olisi ikuiset hammasraudat, ylhäällä ja alhaalla.. Eivät ne näy, mutta tuntuvat:(
En ihan pienestä lähtisi tähän.. mutta jos on tosi näkyvä haitta, kuten mulla, niin varmaan sitten.Tämä on totta, aikuisena oiottavana sitoutuu ikuiseen "ylläpitohoitoon" jos haluaa tuloksen säilyttää. Tosi ikävää jos et tiennyt tuota jo hoitoon suostuessa! Tuota kannattaa ehdottomasti punnita jos vaiva on vain kosmeettinen.
Tiesin mahdollisuudesta, että näin käy, mutta en ymmärtänyt, että lanka on suussa niin häiritsevä. Ollut vasta vähän aikaa, niin elättelen toiveita, että siihen jotenkin tottuu.
Minulle kävi kuten monelle muulle.. hampaita on opittu lapsena, mutta ovat sitten lähteneet vaeltelemaan takaisin omille paikoilleen. Lanka olisi siis pitänyt laittaa jo silloin..
Kauhea paikka jos ulkonäkö on kaikki kaikessa ja sen varaan on rakentanut koko elämän
Vierailija kirjoitti:
Kauhea paikka jos ulkonäkö on kaikki kaikessa ja sen varaan on rakentanut koko elämän
No ei ole kaikki kaikessa. Olen jo tosiaan lähempänä neljääkymmentä iältäni, eli kyllä olen pitkään sinnitellyt ja rakentanut ihan muun kuin hampaideni varaan elämääni. Tyhmä kommentti.
Alaetuhampaat olivat kahdessa rivissä. Huono alavälihammas oli pakko poistaa. Aukko peittyi luomuna ilman implanttia, kun alaetuhampaat oiottiin.
Alku oli karmeaa, sitten alkoi sujua. Samaa kipua kokevat varmaan vauvat, joille puhkeaa hampaita.
Alaetuhampaat tuettiin loppuiäksi retentiolangalla, joka tuntui kuin pullaa olisi jäänyt hampaiden taakse. Siihen totuin nopeasti, ei haittaa.
Ikää oli 48, kun aloitettiin, aikaa meni pari vuotta, rahaa en ole laskenut.
Paljonkohan maksaa julkisella puolella hampaiden oikominen,purennan korjaaminen siis.
Erikoissairaanhoidon tekemänä siis ,aikuiselle.
Onko kukaan tuolla käynyt vai suorilta kaikki mennee yksityiselle?
Toki tarttee lähetteen yms, ja sitten arviot että ottavatko edes sinne.
oliko poistettujen hampaiden aukot kuinka suuret? ahdistaa että tässä kestää kuukausia mennä umpeen kun yli puolen sentin väli on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei edes poistettu hampaita mutta rumenin silti. Isot etuhampaani muuttuivat oionnan myötä ulkonevammiksi ja niiden törötys näkyy sivuprofiilissakin kohtuuttoman ulkonevina huulina. Onneksi hampaat on alkaneet vähitellen palata entiseen asentoon, otan 1000 kertaa mieluummin sen yhden vähän muiden takana olevan alaetuhampaan kuin ulospäin törröttävät etuhampaat.
Sulta nimenomaan olisi pitänyt poistaa pari hammasta ja sitten oikoa. Näin tehtiin pojalleni ja aukot kuroutuivat kuukaudessa umpeen. Nyt kunis hammasrivi ja odotetaan että kiinnitetään enää kultalanka oikomisen pysyvyyden varmistamiseksi.
oliko poistettujen hampaiden aukot kuinka suuret? ahdistaa että tässä kestää kuukausia mennä umpeen kun yli puolen sentin väli on
Vierailija kirjoitti:
Vinot hampaat johtuvat siitä, että ihmiset eivät syö tarpeeksi sitkeää ruokaa ja leuka jää liian kapeaksi. Tätä sitten ratkaistaan irrottamalla hampaita, joka kaventaa leukaa entisestään.
Minulla ei ainakaan ole tuota ongelmaa. Ilmeisesti olen syönyt lapsena riittävästi sitkeitä ruokia.
Invisalingista en osaa sanoa mitään, mutta itseltä on poistettu aikuisena 4 hammasta oikomishoidon yhteydessä. Kulmahampaiden takana olevat "neloset" siis puuttuvat minulta, eikä mitään ongelmia ole 20 vuodessa ilmennyt. Hampaat ovat pysyneet paikoillaan, purenta kunnossa, eikä leukaluussakaan ole mitään hämminkiä. Viisurit eivät koskaan puhjenneet, joten niille ei ole tarvinnut tehdä mitään.
Nykyisenlainen oikomishoito aiheuttaa hengitysvaikeuksia puolelle asiakkaista. Hampaita poistaessa suu kapenee ja hengitystiet ahtautuvat. Hampaita ei missään nimessä pitäisi poistaa vaan juurikin tehdä niille tilaa. Sekin onnistuisi ja alunperin oikomishoidot toteutettiin suuta leventämällä jolloin hampaat mahtuivat nätisti riviin. Toivon mukaan joskus vielä palataan tähän malliin yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisenlainen oikomishoito aiheuttaa hengitysvaikeuksia puolelle asiakkaista. Hampaita poistaessa suu kapenee ja hengitystiet ahtautuvat. Hampaita ei missään nimessä pitäisi poistaa vaan juurikin tehdä niille tilaa. Sekin onnistuisi ja alunperin oikomishoidot toteutettiin suuta leventämällä jolloin hampaat mahtuivat nätisti riviin. Toivon mukaan joskus vielä palataan tähän malliin yleisellä tasolla.
Näinhän sitä lapsilla ja nuorilla tehdään, aikuisella ei valitettavasti leukaa saa levennettyä kuin leikkaamalla leukaluun poikki ja sitten laittamalla uuteen asentoon. Toki sitäkin tehdään, mutta ei ole aivan pieni eikä täysin riskitön toimenpide.
Iidan matkassa Iida puhui vasta tästä hoidosta Oli käynyt hammaslääkärissä ja kysynyt samalla hammaslääkäriltä kyseisestä hoidosta, josta on kauan haaveillut. Hml oli rehellinen ja kertoi, että koska purennassa ei ole vikaa, kyseisellä hoidolla ei saada suurta muutosta. Hinta alkaen 5000€. Ihmettelen, jos Iida lähtee hoitoon
Minulla on menossa Sure smile kalvoilla oionta. Koska olen jo 50v, kalvot vaihdetaan 2 viikoin välein. Hämmästyin kun hampaat ei kipeydy yhtään uudesta kalvosta. Ei siis yhtään! Aikanaan kun oiottiin raudoilla, hampaat oli pirun kipeät pari päivää kiristyksen jälkeen. On tämä mainio systeemi. Vuoden kestää saada hampaat järjestykseen ja sitten vuosi pidetään ylläpitoa yötä päivää ja sen jälkeen vain öisin. Hampaat piti paikata kuntoon ennen aloitusta, kaikki ihan pienetkin alkavat reiät Se maksoi 600 euroa ja sitten 4500 maksaa kaikki kalvot, myös ylläpitokalvot. Olen hyvin tyytyväinen tähän asti. Kun hampaat on suorat, ne pysyy valkoisina ( luonnon valkoisuus riittää, en aio valkaista).
En ihan pienestä lähtisi tähän.. mutta jos on tosi näkyvä haitta, kuten mulla, niin varmaan sitten.