Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikomishoito aikuisena ja kauhutarinat siitä, miten hampaiden poisto pilaa kasvot.

Vierailija
11.05.2022 |

Kävin ilmaisessa Invisalign-arviossa ja hammaslääkärin hoitosuunnitelman mukaan minulta pitäisi poistaa ainakin yksi välihammas. Nyt menin jo suostumaan tuohon hoitosuunnitelmaan ja maksamaan ensimmäisen erän. Ja sitten aloin lukea netistä, että terveiden hampaidenpoistoon ei pitäisi koskaan suostua ja että jo ennestään kapaet hammaskaareni tulevat vaan kaventumaan entisestään ja leuka tulee vetäytymään taakse ja posket saattaa mennä lommolla ja tulla hengitysvaikeuksia ja ja...

Mitä tässä nyt pitäisi uskoa? Kadutteko aikuisena oikomishoidon takia tehtyjä hampaanpoistoja? Onko kasvot menneet "pilalle" tai leuva vetäytynyt tai jotain muuta?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu 4 hammasta oionnassa, koska se oli ainut keino saada "yks risti kaksi" hampaat suoraan riviin. Toinen vaihtoehto olisi ollut työntää kaikkia eteenpäin - jopa maallikkona ymmärsin, että näin suuressa ahtaudessa se olisi erittäin ruman näköistä.

Alariviin jäi 2 millin raot (posken puolella piilossa) ja yläriviin ei jäänyt milliäkään ylimääräistä tilaa.

Jotenkin sitä tilaa on tehtävä. Joko poistetaan välistä ja kurotaan, tai työnnetään koko riviä ulospäin.

Vierailija
22/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mew-harjoituksista apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tainnut lukea juttuja, mitä voi käydä jos hammas muuten vain poistetaan / puuttuu ja tilalle ei tehdä mitään. Oikomishoidossa nimen omaan idea on, että poistamalla tehdään tilaa, joka sitten täytetään suoristamalla hampaat.

Eri asia jos se rako kokonaan auki. Silloin voi tulla jotain ongelmia.

Ingvisaliniahan ei muutenkaan käytetä kuin "helpommissa tapauksissa"... Voithan kysyä toisen lääkärin mielipiteen tai kysyä, onnistuisiko sinulla hampaiden ulospäin työntäminen. Vai olisko peräti kiinteät kojeet sulle paremmat.

Vierailija
24/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin aikuisena hammas molemmilta puolilta ylhäältä. Sivuprofiili huononi, kun yläleuka on liian takana nenään nähden, vaikka onkin nyt alahampaiden kanssa purenta Ok. Myös ylähuulen ja nenän väli näyttää pidemmältä kuin ennen, koska hampaat ovat taempana, jolloin ylähuuli on vähemmän törröllään ja roikkuu enemmän alaspäin ja näyttää ohuemmalta kuin ennen. Hymyssä ei näy enää etuhampaat kunnolla, vaan ylähuuli peittää ison osan etuhampaiden yläosaa.

Toisaalta, en tiedä kuinka paljon kukaan muu näitä muutoksia huomaa kuin minä. Ja toisaalta hammaskaari on leveämpi ja hampaat suorat.

Vierailija
25/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin monessa eri paikassa konsultaatiossa ennen hoidon alotusta. Kun jokaisesta paikasta annettiin sama lopputulos ja hinta-arvio niin totesin, että tämmöinen hoito varmasti tilanteessani paras kun kaikki hammaslääkärit sitä ehdottavat. Hampaita ei todellakaan poistettu, ainoastaan viisureita ennen hoidon aloittamista.

Vierailija
26/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin ulkonevat etuhampaat, että oion ne kyllä erittäin mielelläni. Lisäksi suoriin hampaisiin voi sentään laittaa laminaatit päälle jos ei siltikään miellytä.

Vierailija
27/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä nykyinen tilanne on minulle kyllä todellinen sosiaalinen haitta. Ja toiminnallinen  myös, koska purenta onnistuu oikeastaan vain toisella puolella. Mutta siltikin epäilyttää, koska niin kovat rahat kyseessä, enkä tosiaan halua joutua ojasta allikkoon, että menetän rahani ja tuloksena on uudet esteettiset ja toiminnalliset ongelmat. ap

Oletko se sama, joka joskus teki jatkuvasti lankoja hampaiden poistamisesta?

Vierailija
28/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin monessa eri paikassa konsultaatiossa ennen hoidon alotusta. Kun jokaisesta paikasta annettiin sama lopputulos ja hinta-arvio niin totesin, että tämmöinen hoito varmasti tilanteessani paras kun kaikki hammaslääkärit sitä ehdottavat. Hampaita ei todellakaan poistettu, ainoastaan viisureita ennen hoidon aloittamista.

Se onkin kovin yksilöllistä. Kaikille ei edes voi käyttää ingvisalin tekniikkaa. Viisurit eivät lääkärini mukaan liity oikomishoitoon mitenkään, toki jos niissä on vikaa niin ne kannattaa poistaa mieluummin ennen hoitoa kuin hoidon aikana. Viisureita ei "oteta huomioon" eikä niiden poistamisesta sinänsä ole apua tilan saamisessa.

Vierailija
29/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purenta voi muuttua aikuisenakin.

Ihan vaa huomautuksena.

Vierailija
30/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä nykyinen tilanne on minulle kyllä todellinen sosiaalinen haitta. Ja toiminnallinen  myös, koska purenta onnistuu oikeastaan vain toisella puolella. Mutta siltikin epäilyttää, koska niin kovat rahat kyseessä, enkä tosiaan halua joutua ojasta allikkoon, että menetän rahani ja tuloksena on uudet esteettiset ja toiminnalliset ongelmat. ap

Oletko se sama, joka joskus teki jatkuvasti lankoja hampaiden poistamisesta?

En ole koskaan aiemmin tehnyt aloituksia aiheesta. ap

Vierailija
31/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on tainnut lukea juttuja, mitä voi käydä jos hammas muuten vain poistetaan / puuttuu ja tilalle ei tehdä mitään. Oikomishoidossa nimen omaan idea on, että poistamalla tehdään tilaa, joka sitten täytetään suoristamalla hampaat.

Ingvisaliniahan ei muutenkaan käytetä kuin "helpommissa tapauksissa"... Voithan kysyä toisen lääkärin mielipiteen tai kysyä, onnistuisiko sinulla hampaiden ulospäin työntäminen. Vai olisko peräti kiinteät kojeet sulle paremmat.

Olet kyllä väärässä, tai tuo on vanhentunutta tietoa, ettei käytetä kuin helpommissa tapauksissa. Katso vaikka tätä lähtötilannetta: https://www.reddit.com/r/Invisalign/comments/ugkv0h/full_smile_4048_rou…

Tuossakin hoito on siis vielä kesken.

Vierailija
32/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otitko selvää onko ko. hammaslääkäri oikomishoitoon erikoistunut?

Välillä noita invisalign-hoitoja tekevät tavalliset hammaslääkärit. En luottaisi.

Tämä kenellä kävin, on yksi Suomen kokeneimmista Invisalign-hoidoissa, mutta ei oikomishoidon erikoishammaslääkäri. Eli en tältäkään osin tiedä, mitä ajatella.

Vierailija
33/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaksi vuotta sitten toisella hammaslääkärillä. Hän ehdotti paljon lyhytkestoisempaa Invisalign-hoitoa (arvio 3 kk, vs. nyt saamani arvio 2 vuotta), mutta tuo hammaslääkäri olisikin tehnyt vain pienen kosmeettisen yhden tai kahden hampaan siirron. Ja sanoi, että se, mitä nyt uuden suunnitelman mukaan oltaisiin tekemässä, on todella vaativa prosessi.

Varasin nyt vilä ensi viikolle ajan yhdelle oikomishoidon erikoislääkärille, joten toivottavasti se toisi mielenrauhaa ja toivottavasti hänen hoitosuunnitelmansa ei ole jälleen täysin eri kuin näiden kahden edellisen, koska sitten en enää tiedä, kehen luottaa.

Ja tosiaan kun menin jo maksamaan tuon ensimmäisen erän...

Vierailija
34/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä väärässä, tai tuo on vanhentunutta tietoa, ettei käytetä kuin helpommissa tapauksissa. Katso vaikka tätä lähtötilannetta: https://www.reddit.com/r/Invisalign/comments/ugkv0h/full_smile_4048_rou…

Ehkä jossain Amerikassa tai jos pyytämällä pyytää, mut väittäisin Suomessa lääkäreillä olevan sen verran etiikkaa, että suosittelevat vaikeammissa tapauksissa vaikkapa sitten valkoisen värisiä kiinteitä. Niin ainakin mun lääkäri toimi pari vuotta sitten, vaikka hän tekee noita kalvohoitojakin. Ei suositellut sitä mulle ollenkaan.

Jos on hampaat ihan sikinsokin ja purentavika ja tehdään poistojakin, niin siihen varmaan tarvitaan lievästi sanottuna aika monta kalvoa. Varmasti tulee kalliiksi. Joten siinä kohtaa on järkevämpää laittaa kiinteät.

Vierailija
35/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain Amerikassa tai jos pyytämällä pyytää, mut väittäisin Suomessa lääkäreillä olevan sen verran etiikkaa, että suosittelevat vaikeammissa tapauksissa vaikkapa sitten valkoisen värisiä kiinteitä. Niin ainakin mun lääkäri toimi pari vuotta sitten, vaikka hän tekee noita kalvohoitojakin. Ei suositellut sitä mulle ollenkaan.

Jos on hampaat ihan sikinsokin ja purentavika ja tehdään poistojakin, niin siihen varmaan tarvitaan lievästi sanottuna aika monta kalvoa. Varmasti tulee kalliiksi. Joten siinä kohtaa on järkevämpää laittaa kiinteät.

Mutta joskus on tilanteita, että ei halua kiinteitä rautoja. Minä esimerkiksi olen 38-vuotias sinkkunainen, joka yrittää vielä epätoivoisesti ehtiä löytää miehen, että voisin saada perheen. Joten en halua kiinteitä rautoja, jotka kuitenkin näyttävät epäviehättävämmiltä. Olen valmis maksamaan vaikka yli tuplahinnan kalvoista.

Vierailija
36/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joskus on tilanteita, että ei halua kiinteitä rautoja. Minä esimerkiksi olen 38-vuotias sinkkunainen, joka yrittää vielä epätoivoisesti ehtiä löytää miehen, että voisin saada perheen. Joten en halua kiinteitä rautoja, jotka kuitenkin näyttävät epäviehättävämmiltä. Olen valmis maksamaan vaikka yli tuplahinnan kalvoista.

Ymmärrän kyllä, miksi raudaton hoito on kehitetty. Aikuisille, jotka eivät halua rautaa suuhunsa. Normaalissa tapauksessa hoidossa kai tarvitaan jotain 20-30 kalvoa (voin muistaa väärin). Jos tilanne on niin paha, että siihen tarvitaankin vaikka 50-100 kalvoa, niin ei siinä vaan ole enää mitään järkeä. Maksakoon toki kuka haluaa...

Kiinteiden rautojen ja kalvohoidon hinnat on aika samaa luokkaa, mutta kalvohoidossa se perushinta lienee mitoitettu näille helpommille tapauksille.

Mutta joo. Itse en miellä kalvoja mitenkään helpommaksi vaihtoehdoksi, kun tiedän, miten arat hampaat voi hoidon aikana olla. Kalvot vaativat todella kovaa sitoutumista ja ne pitää ujuttaa paikalleen vaikka kuinka tekis kipeää. Kalvohoidon voi potilas mokata ihan itse. Kiinteät kojeet on suussa ja itse ei "tarvitse" muuta kuin olla ja huolehtia hygieniasta.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ihmiset suhtautuvat paljon suopeammin hammasrautoihin kuin vinoihin hampaisiin, ikävä kyllä. Kai siitä saa sympatiaa, että on "Work in progress".

(toki saat tehdä miten haluat, kirjoitan vaan yleisesti)

Vierailija
37/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä jännä miten oikomishoito voi huonontaa ulkonäköä. Itselläni on kamala purenta, kauniit ja suorat hampaat kyllä mutta todella epäviehättävä ylipurenta joka pilaa koko ulkonäön. Olen käynyt kahdessa konsultaatiossa. Ensimmäinen julkisella, jossa lääkäri totesi että huulten asento muuttuisi oionnassa niin, että näyttäisin vanhemmalta. Ajattelin tuolloin että hevonkukkua, haluavat vain etten esittäisi vastalauseita tuomioon, kun haluavat säästää julkisia varoja. Nyt tänä vuonna kävin toisessa konsulssa yksityisellä, täysin sama tuomio. Uskon nyt, ettei projektiin kannata lähteä. Ärsyttää elää tämän purennan kanssa, kadehdin teitä joilla oikominen ratkaisee hammasongelmat.

Vierailija
38/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan täällä käyttänyt uutta (?) Lumiliner-kalvo-oikomista? Kokemuksia?

Vierailija
39/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ylhäällä etuhampaan ja kulmahampaan välinen hammas taaempana kuin muut hampaat, jotka ovat ihan nätissä järjestyksessä. Mikähän tällaisessa mahtaa olla se työ, laminaatti? Vai ihan raudat? Purenta ja muu ok. Eipä ole kiva, jos menee huonommaksi tilanne käsittelyn myötä.

Vierailija
40/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ylhääpaan ja kulmahampaan välinen hammas taaempana kuin muut hampaat, jotka ovat ihan nätissä järjestyksessä. Mikähän tällaisessa mahtaa olla se työ, laminaatti? Vai ihan raudat? Purenta ja muu ok. Eipä ole kiva, jos menee huonommaksi tilanne käsittelyn myötä.

Käy ihmeessä konsultaatiossa. Maallikkona sanoisin, että ingvisalinilla tollanen pieni kosmeettinen hoituisi varmaan nopeasti, hampaat liikkuvat vähän mutta uskomattoman nopeasti. Mutta kysymysmerkki onkin sitten retentio... Joudut mahdollisesti loppuikäsi pitämään tulosta yllä. Ehkä kiinteä retentiolanka hampaiden taakse, ehkä joku yökalvo, vaikea sanoa.

Eli laminaatissa ei varmaan tarvis niin huolehtia lopputuloksen pysyvyydestä.