Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikomishoito aikuisena ja kauhutarinat siitä, miten hampaiden poisto pilaa kasvot.

Vierailija
11.05.2022 |

Kävin ilmaisessa Invisalign-arviossa ja hammaslääkärin hoitosuunnitelman mukaan minulta pitäisi poistaa ainakin yksi välihammas. Nyt menin jo suostumaan tuohon hoitosuunnitelmaan ja maksamaan ensimmäisen erän. Ja sitten aloin lukea netistä, että terveiden hampaidenpoistoon ei pitäisi koskaan suostua ja että jo ennestään kapaet hammaskaareni tulevat vaan kaventumaan entisestään ja leuka tulee vetäytymään taakse ja posket saattaa mennä lommolla ja tulla hengitysvaikeuksia ja ja...

Mitä tässä nyt pitäisi uskoa? Kadutteko aikuisena oikomishoidon takia tehtyjä hampaanpoistoja? Onko kasvot menneet "pilalle" tai leuva vetäytynyt tai jotain muuta?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihme sivustoja oikein menit lukemaan?

Tuskin kotimaisia...

Ulkomailla oikomishoito on paljon villimpää.

Vierailija
2/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes poistettu hampaita mutta rumenin silti. Isot etuhampaani muuttuivat oionnan myötä ulkonevammiksi ja niiden törötys näkyy sivuprofiilissakin kohtuuttoman ulkonevina huulina. Onneksi hampaat on alkaneet vähitellen palata entiseen asentoon, otan 1000 kertaa mieluummin sen yhden vähän muiden takana olevan alaetuhampaan kuin ulospäin törröttävät etuhampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes poistettu hampaita mutta rumenin silti. Isot etuhampaani muuttuivat oionnan myötä ulkonevammiksi ja niiden törötys näkyy sivuprofiilissakin kohtuuttoman ulkonevina huulina. Onneksi hampaat on alkaneet vähitellen palata entiseen asentoon, otan 1000 kertaa mieluummin sen yhden vähän muiden takana olevan alaetuhampaan kuin ulospäin törröttävät etuhampaat.

Sulta nimenomaan olisi pitänyt poistaa pari hammasta ja sitten oikoa. Näin tehtiin pojalleni ja aukot kuroutuivat kuukaudessa umpeen. Nyt kunis hammasrivi ja odotetaan että kiinnitetään enää kultalanka oikomisen pysyvyyden varmistamiseksi.

Vierailija
4/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on tuollaisia pelkoja ja epäilyksiä, niin varmaan parempi olla ryhtymättä hoitoon? Miltä itsestäsi tuntuu? Luuletko että jäät miettimään ja tarkkailemaan hoidon alettua, ovatko nyt hengitystiesi tänään eilistä ahtaammalla, poskesi erimalliset kuin ensi viikolla tms?

Osa ihmisistä voi plastiikkakirurgian jälkeen huonommin kuin ennen. Eikä siis puhuta operaation epäonnistumisesta vaan juuri tällaisesta ahdistuksesta ja siitä miten toimenpiteen myötä elämä muuttui erilaiseksi kuin ennen ja/tai ei muuttunut sellaiseksi kuin halusi sen muuttuvan.

Vierailija
5/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu muutama poskihammas eikä kyllä näy ellen nauraa räkätä suu auki.

Vierailija
6/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta nimenomaan olisi pitänyt poistaa pari hammasta ja sitten oikoa. Näin tehtiin pojalleni ja aukot kuroutuivat kuukaudessa umpeen. Nyt kunis hammasrivi ja odotetaan että kiinnitetään enää kultalanka oikomisen pysyvyyden varmistamiseksi.

En kyllä olisi ikinä suostunut poistoon koska tosiaan ongelma oli alunperin lähes olemattoman pieni. Yksi hammas ehkä millin muita taaempana. Itseäni se ei koskaan haitannut edes, minusta minulla oli ihan kaunis hymy, mutta eksällä oli joku hammaspakkomielle ja ylipuhui minut oiontaan. Nykyään olen katsellut että monella filmitähdelläkin on sentapaisia juttuja kuin mulla ennen, näyttää vaan persoonalliselta ja kivalta, joten odotan innolla hampaiden palautumista ennalleen 😅 Tulipahan maksettua turhasta.

Vierailija
7/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän sun hakea ammattiapua?

Vierailija
8/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista, että hampaita pitää poistaa, jotta hampaat saa oiottua. Itseltäni poistettiin yksi hammas, jotta loput mahtuisivat suuhun hammaskaarelle. Mitään haittaa siitä ei ollut.

Vierailija
9/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä nykyinen tilanne on minulle kyllä todellinen sosiaalinen haitta. Ja toiminnallinen  myös, koska purenta onnistuu oikeastaan vain toisella puolella. Mutta siltikin epäilyttää, koska niin kovat rahat kyseessä, enkä tosiaan halua joutua ojasta allikkoon, että menetän rahani ja tuloksena on uudet esteettiset ja toiminnalliset ongelmat. ap

Vierailija
10/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä olisi ikinä suostunut poistoon koska tosiaan ongelma oli alunperin lähes olemattoman pieni. Yksi hammas ehkä millin muita taaempana. Itseäni se ei koskaan haitannut edes, minusta minulla oli ihan kaunis hymy, mutta eksällä oli joku hammaspakkomielle ja ylipuhui minut oiontaan. Nykyään olen katsellut että monella filmitähdelläkin on sentapaisia juttuja kuin mulla ennen, näyttää vaan persoonalliselta ja kivalta, joten odotan innolla hampaiden palautumista ennalleen 😅 Tulipahan maksettua turhasta.

Miksi sulla edes siirrettiin ylähampaita jos ongelmana oli vain pieni esteettinen virhe yhdessä alahampaassa?

Vierailija
11/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinot hampaat johtuvat siitä, että ihmiset eivät syö tarpeeksi sitkeää ruokaa ja leuka jää liian kapeaksi. Tätä sitten ratkaistaan irrottamalla hampaita, joka kaventaa leukaa entisestään.

Vierailija
12/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko selvää onko ko. hammaslääkäri oikomishoitoon erikoistunut?

Välillä noita invisalign-hoitoja tekevät tavalliset hammaslääkärit. En luottaisi.

Vierailija
13/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko poistaa, kysy hionnasta. Toisaalta jos leuka/hammasrivi ahdas, tietyn hampaan poisto antaa tilaa oikomishoidolle. Yksi hammas ei vielä vaikuta juuri mihinkään, eikä mitään lommoja tule, urbaanilegendaa!

Suomessa osataan oikomishoidot.

Vierailija
14/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin oikomishoidon aikuisiällä n. 27 vuotiaana. Itsellä kaikki etuhampaat ylhäältä enemmän tai vähemmän vinossa. Hoito aloitettiin sillä, että poistettiin viisauden hampaat, tämän jälkeen poistettiin neljäs hammas ylhäältä oikealta puolelta. Sitten ensin hammasraudat ylös oikealle ja alahampaisiin. Ylä ja alahampaisiin laitettiin myös levittimet (vai mitkä ne ovatkaan nimeltään). Sitten lopulta loppuihin ylähampaisiin raudat. Oikomisen jälkeen ylös ja alas laitettiin rautalangat, joiden tarkoitus on pitää hampaat paikallaan. Ylähampaista tuo jouduttiin poistamaan, koska lähti useamman kerran irti. Koko homma kesti 2,5v. Ainakin omalla kohdalla olen tyytyväinen siihen, että ylimääräinen hammas poistettiin, ylhäällä ei olisi ollut kunnolla tilaa, jos hammasta ei olisi poistettu. Ainoa asia, mikä hoidossa jäi harmittamaan on se, että hampaiden takana ollut rautalanka jouduttiin poistamaan ja tämän takia hampaat ovat hieman liikkuneet. Tätä ei näe paljaalla silmällä kuitenkaan. Sain hoitojen jälkeen yöksi Invisalign tyyppiset kuoret ylähampaisiin, mutta ne hajosivat muutamassa vuodessa ja nyt käytän öisin ennemminkin narskutussuojiksi tarkoitettuja kuoria, jotka myös ilmeisesti jonkin verran pitävät hampaita paikallaan. Hampaiden oikominen ei ole mitään yksinkertaista hommaa, sinuna kuuntelisin hammaslääkäriäsi.

Vierailija
15/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinot hampaat johtuvat siitä, että ihmiset eivät syö tarpeeksi sitkeää ruokaa ja leuka jää liian kapeaksi. Tätä sitten ratkaistaan irrottamalla hampaita, joka kaventaa leukaa entisestään.

Puhut kyllä ihan höpöjä. Vinot hampaat johtuvat siitä, että hampaita on liikaa, hampaat ovat liian isot suuhun, hammaskaari liian kapea ym. Nämä kaikki voi korjata hammaslääkärissä. Itsellä oli kaikki nuo ongelmat. En myöskään ymmärrä miten kuvittelet hampaiden irrottamisen kaventamaan leukaa.

Vierailija
16/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin oikomishoidon aikuisiällä n. 27 vuotiaana. Itsellä kaikki etuhampaat ylhäältä enemmän tai vähemmän vinossa. Hoito aloitettiin sillä, että poistettiin viisauden hampaat, tämän jälkeen poistettiin neljäs hammas ylhäältä oikealta puolelta. Sitten ensin hammasraudat ylös oikealle ja alahampaisiin. Ylä ja alahampaisiin laitettiin myös levittimet (vai mitkä ne ovatkaan nimeltään). Sitten lopulta loppuihin ylähampaisiin raudat. Oikomisen jälkeen ylös ja alas laitettiin rautalangat, joiden tarkoitus on pitää hampaat paikallaan. Ylähampaista tuo jouduttiin poistamaan, koska lähti useamman kerran irti. Koko homma kesti 2,5v. Ainakin omalla kohdalla olen tyytyväinen siihen, että ylimääräinen hammas poistettiin, ylhäällä ei olisi ollut kunnolla tilaa, jos hammasta ei olisi poistettu. Ainoa asia, mikä hoidossa jäi harmittamaan on se, että hampaiden takana ollut rautalanka jouduttiin poistamaan ja tämän takia hampaat ovat hieman liikkuneet. Tätä ei näe paljaalla silmällä kuitenkaan. Sain hoitojen jälkeen yöksi Invisalign tyyppiset kuoret ylähampaisiin, mutta ne hajosivat muutamassa vuodessa ja nyt käytän öisin ennemminkin narskutussuojiksi tarkoitettuja kuoria, jotka myös ilmeisesti jonkin verran pitävät hampaita paikallaan. Hampaiden oikominen ei ole mitään yksinkertaista hommaa, sinuna kuuntelisin hammaslääkäriäsi.

Lääkärit tekevät vain bisnestä, ei kannata sokeasti luottaa.

Vierailija
17/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut kyllä ihan höpöjä. Vinot hampaat johtuvat siitä, että hampaita on liikaa, hampaat ovat liian isot suuhun, hammaskaari liian kapea ym. Nämä kaikki voi korjata hammaslääkärissä. Itsellä oli kaikki nuo ongelmat. En myöskään ymmärrä miten kuvittelet hampaiden irrottamisen kaventamaan leukaa.

Liian kapea hammaskaari johtuu liian kapeasta mediasta. Hampaan poistamisen jälkeen keho paikkaa sitä aluetta samalla tavalla kuin muitakin kudosvaurioita ja leuka vetäytyy.

Vierailija
18/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulla edes siirrettiin ylähampaita jos ongelmana oli vain pieni esteettinen virhe yhdessä alahampaassa?

.

Koska hammaslääkärin mielestä mulla oli myös aavistuksen liian syvä purenta jonka voisi samalla helposti korjata. Aiemmin missään vaiheessa ei ollut sanottu hammaslääkärissä mistään purentaongelmasta koskaan eikä se haitannut mitenkään.

Vierailija
19/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ylä- etuhampaat vinossa. Kärsin siitä tosi paljon. en kehdannut nauraakkaan kuin käsi suun edessä.

Lapsena en saannut kunnalliselta apua, kun oli vain kauneusvirhe, ei purenta. menin 33v yksityiselle, ja aloitettiin oikominen.  pari vuotta se kesti, mutta oli sen arvoista!! välillä kyllä tuli itke, että mutähän tässä tuli oikein tehtyä, ainkin silloin kun meni sinne ja niitä kiristettiin ja pari päivää pikkasen kiristi.

nykyään ne kiskot on niin huomaamattomat, ettei niitä moni edes noteeraa.

Vierailija
20/58 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettiin 2 ylähammasta. Lähdin oiontaan 30 vuotiaana. Hampaat olivat ylhäältä tosi vinot. Yksi hammas kääntynyt melkein kokonaan ympäri.. invasalign ei sopinut minun hoidoksi, joten mentiin perinteisellä. ulkonäkö ei muuttunut, hampaat tulivat suoraksi :)