Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mennyt maku kyllä hoitajista. Heille tarjottiin hurjaa korotusta vrt. muut alat ja silti lisää pitäisi saada. EI ALISTUTA KIRISTYKSEEN.
No ei teillä taida olla lopultakaan vaihtoehtoja. Vai mitä meinaatte tehdä, kun täältä meidänkin elintärkeästä yksiköstä irtisanoutuu koko porukka? Mistään ei ole ottaa tilalle osaavia hoitajia. Ja voin taata, ettei olla ainoa yksikkö.
Ei tätä tehdä pelkästään oman palkan takia (vaikka tottakai sekin vaikuttaa), vaan siksi, että tänne saataisiin nyt ja jatkossakin ihmisiä töihin. Tällä palkalla kukaan ei tule tekemään tätä työmäärää, mikä nyt on, kun väkeä puuttuu niin paljon. Kiristäminen on äärikeino, mutta eihän tässä ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun kiristää valtiolta rahaa, jotta tekijöitä saadaan. Ei näitä töitä voi jättää tekemättä, tai muuten nämä ihmiset kuolee todella nopeasti.
t. Irtisanomislistaan nimensä kirjoittanut sh
Siinähän irtisanoudutte. Koittakaapa etsiä saman palkan työ vapailta markkinoilta kiristäjät. Ei tule onnistumaan kuin murto-osalle teistä.
Hallitus voisi alkaa valmistelemaan kiireitä hoitajahankintaa ulkomailta. Filippiineiltä ja Kuubasta saa hoitajia, jotka ovat työteliäitä ja ottaisivat kirkuen innosta Suomen palkkatason vastaan. Kielenkin ahkera oppii nopeaan.
Ulkomaalaisten palkkaaminen:
1. Maksaa paljon. Pitkä kouluttaminen ja kotouttaminen
2. Kestää vuosia. Pula on nyt, ei kahden vuoden päästä
3. Ei ole varmaa, saattavat muuttaa muualle tai vaatia lisää palkkaa
Lisäksi nykyisten hoitajien uudelleenkoulutus/elämisen kustantaminen maksaisi tässä vaihtoehdossa.
Todennäköisesti halvempaa olisi päästä sopimukseen nostamalla palkkoja.
Jep. Muitakin pointteja on. Kuten se, että tuovat perheensä mukanaan = lisää meidän muita sosiaalimenoja asumistukien, lapsilisien, toimeentulotukien yms muodossa. Rahaa lähettävät sukulaisille köyhiin maihin - kun taas suomalainen hoitaja käyttäis sen rahan todennäköisesti ihan sinne lähiruokakauppaan, Pirren kampaamoon, kotimaan matkailuun jne.
Ja kuinka moraalisesti oikein, on tuoda tänne heikoista asemista ihmisiä, työskentelemään sillä huonolla palkalla. Koska eivät osaa eikä tajua vaatia oikeuksiaan (vielä). Ja eiköhän se Intiakin tarvitsisi ne hoitajat ihan itse; hoitajapula on nimittäin globaali ongelma.
Mutta niin. Mitä tahansa, ettei tarvitse oman maan kansalaisille maksaa palkkaa :,D
Niinpä. Jos suomen hoitsut korvattaisiin noilla, heille pitäisi ehkä maksaa vähemmän palkkaa. Mutta sitten huonommaissa tilanteessa kaikki suomalaiset hoitsut eläisi työkkärin rahoilla.. Halvempaa olisi antaa palkankorotus.
Tulisi halvemmaksi. Itse sain ansiosidonnaista 1000 netto ja tuossa oli 2 lapsikorotusta. Palkka oli 2200 brutto ennenkuin jäin työttömäksi.
Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 680 netto, jos 2 lasta.
Puolison kanssa asuva ei saa muita tukia.
Yksinhuoltaja voi saada vuokraan toimeentulotukea, mutta lainat sen sijaan ei ole laskuja eikä toimeentulotukea saa, jos omistaa kesämökin.
Nyt toukokuussa alkoi uudistus, että pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa. Hoitajat ovat saman tien töissä, koska jos valitaan töihin eikä mene niin tulee 3 kuukauden karenssi.
Miksi olisivat ainakaan vakituisissa töissä tai töissä niissä yksiköissä jotka tarvitsevat erityisosaamista ja ovat toiminnan kannalta kriittisimpiä toimintoja?
Jos teet keikkatyötä ja olet ansiosidonnaisella niin joudut käymään työkkärissä 2 viikon välein ja hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa. Olen ollut 2 viikkoa työttömänä ja on ollut jo yksi työkkärikäynti.
Voitte kiittää nyky Hallitusta. Työttömyysuudistus alkoi nyt toukokuussa.
Myös opettajat ja koulunkäyntiavustajat, joilla ei ole vakituista työpaikkaa joutuvat ravaamaan kesällä työkkärissä ja hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa siitä huolimatta, että työt jatkuvat syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella törkeää uhkailla täällä sillä, että hoitoa ei saa, jos joukkoirtisanoutumiset toteutuvat. Lakonkin aikana väkeä oli töissä. Teidät änkyrähoitajat voidaan korvata hoitajilla.
Millä hoitajilla korvaat erikoissairaanhoidosta joukolla irtisanoutuvat? Etkö ymmärrä ettei ole mitään reserviä mistä ottaa? He ovat se ainoa joukko jolla on riittävästi osaamista. Jokaisella juuri sillä omalla erikoisalallaan. Ei auta laittaa tilalle jostain hoivakodista tai terveyskeskuksesta hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla siitä harvinainen hoitaja, että mulle riittää mun palkka varsin hyvin elämiseen ja säästöönkin jää aina. Ei taida ikinä mennä käyttötili alle kahden tonnin kun käytän rahani fiksusti. Nyt viimeisimmässä palkkalaskemassa bruttona liksaa tulee hieman yli 3800 € josta pidätysten ja maksujen jälkeen käteen jää yli 2700 €. Toki siinä on kolmivuorotyön lisät, pääsiäisen pyhät ja vappu. Mutta kyllä mä oon tosi tyytyväinen, en kehtaa valittaa!
Täällä toinen. Hyvin tulen toimeen palkallani. Ja jos haluan lisää, käyn tekemässä ylimääräisen vuoron tai jatkan päivää ja saan 300 e haittakorvauksen.
Pääsiäislista kun tulee maksuun, nousee kuukauden tulo 4500. Tein siihen pari ylityö päivää ja pyhätEt taida sitten Tehyyn kuulua?
En kuulu. Kuulun JHL.n ja meillä ei ollut ylityökieltoa.
Ja olen siis pelkkä lähihoitajaMissä puolella lähärit muka tienaa noin? Lähärit harvemmin käyttää itsestänsä nimitystä PELKKÄ lähihoitaja..
Totta on että lähihoitajista löytyy aina ne jotka korostavat olevansa hoitajia. Sairaanhoitajat harvemmin. Kaikkein pahimpia ovat ne jotka ovat olleet laitoshuoltajia ja sen jälkeen opiskelleet hoitajiksi. Heillä pakottava tarve tuoda ilmi että ovat nyt paljon parempia ja nälvivät laitoshuoltajia.
t. laitoshuoltaja
Monilla laitoshuoltajilla on myös jonkinlainen alemmuuskompleksi. Jossa jo lähtökohtaisesti ajatellaan, että muut pitävät heitä alempiarvoisina, koska he ovat siivoojia/ laitoshuoltajia.
Alemmuuskompleksi kun ensimmäisenä työpäivänä esimerkiksi hoitaja huutaa että tänne kahvihuoneeseen ei ole sitten mitään muuta asiaa kuin siivoamaan. Potilaiden iltapaloista ja kahvileivistä pitää jättää osa hoitajille koska niin on vuosikymmeniä tehty jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella törkeää uhkailla täällä sillä, että hoitoa ei saa, jos joukkoirtisanoutumiset toteutuvat. Lakonkin aikana väkeä oli töissä. Teidät änkyrähoitajat voidaan korvata hoitajilla.
Millä hoitajilla korvaat erikoissairaanhoidosta joukolla irtisanoutuvat? Etkö ymmärrä ettei ole mitään reserviä mistä ottaa? He ovat se ainoa joukko jolla on riittävästi osaamista. Jokaisella juuri sillä omalla erikoisalallaan. Ei auta laittaa tilalle jostain hoivakodista tai terveyskeskuksesta hoitajia.
He joutuvat saman tien hakemaan 4 työpaikkaa, pääsevät siivoojiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä pidän teitä moraalittomina ihmisinä, kun tilanne on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaankin on ollut pakko kouluttaa lisäväkeä teho-osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään uhkailua ole vaan totuus. Hoidettiin lakonkin aikaan vain kiireelliset erikoissairaanhoidossa. Mistäs meinasit korvaajat ottaa?
Teidän hieno suunnitelmannehan on palata samoihin hommiin irtisanoutumisen jälkeen...
Kyllä, koska työnantajilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei löydy takataskusta sitä ammattitaitoista hoitajamäärää kun ei löydy nytkään sijaisiin. Eipä löytynyt sulta yllättäen vastausta korvaajiin.
Ei ole minun asiani miettiä teille korvaajia. Itse en hoitajana lähtisi ikinä mukaan tällaiseen pelleilyyn ihmisten hengellä. En kehtaisi huudella netissä ja toreilla että jos ette maksa minulle paljon enemmän, en hoida ketään.
Itse totesit että meidät änkyrähoitajat voidaan korvata hoitajilla?! Ihan siihen vastasin. Niin vastaa nyt millä hoitajilla korvataan, vastaa kerran kehuskelit.
Alan tulevaisuuden takia täällä netissä ja toreilla huudellaan. Ei hoitajat jaksa vuosi tolkulla joustaa ja joustaa. Työnantaja on aina vastuussa potilaiden hoidosta/hoitamattomuudesta, ei yksittäinen hoitaja.
Kun jäin työttömäksi niin työkkäri soitti heti samalla viikolla ja heti käynti työkkärissä eli hoitajat voivat miettiä selitykset työkkärin virkailijalle jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin täällä urputetaan niin paljon siitä, miten teille on siirretty sellaisia tehtäviä, jotka eivät alun perin ole ollenkaan teidän. Sitä kutsutaan työssäoppimiseksi.
Jos teen jossakin vaiheessa keikkatyötä niin miksi ihmeessä olisin ansiosidonnaisella. Määrittelisin itse minkä verran haluan tehdä töitä ja lopun aikaa olen vapaalla/lomalla. En todellakaan ilmoittautuisi työnhakijaksi. En siis olisi kenellekään tilivelvollinen vapaa-ajastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sekin on ollut monissa paikoissa katastrofi ja siksi hoitajat on väsyneitä. Tiukoilla ollaan menty, systeemissä ei ole joustovaraa yhtään. Nyt on kyse vielä isommasta mittakaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa urputusta! Lääkepurkkien jakelusta jotain ekstrapalkkaa ja kahvilla istumisesta? Lähärithän ne fyysiset jututkin tekee.
Suuri osa ilmqn palkkaa Suomessa ja pitäisi tulla toimeen!
Ei mitään sympatiaa näille!
Tällä alan tietämyksellä ei muuta kun takavasemmalle.
No mitä ne sairikset tekee? Ei niitä missään muualla näy kuin lounaalla, kahvilla ja pilleripurkkien kuskaajina?
Näy? Aika hienosti vaklaat heitä.. Vissiin istut siellä kahvihuoneessa ja odottelet.
Ihan osastolla nähtyä. Jos jotain pyysi tarpeellista, iso joukko istui takapuolet penkissä, että ei ny jaksais hakee ku on toisel puolel sairaalaa....
Vierailija kirjoitti:
Jos teen jossakin vaiheessa keikkatyötä niin miksi ihmeessä olisin ansiosidonnaisella. Määrittelisin itse minkä verran haluan tehdä töitä ja lopun aikaa olen vapaalla/lomalla. En todellakaan ilmoittautuisi työnhakijaksi. En siis olisi kenellekään tilivelvollinen vapaa-ajastani.
Hyvä olet ympäri vuoden töissä, ei tule kuukauden lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään uhkailua ole vaan totuus. Hoidettiin lakonkin aikaan vain kiireelliset erikoissairaanhoidossa. Mistäs meinasit korvaajat ottaa?
Teidän hieno suunnitelmannehan on palata samoihin hommiin irtisanoutumisen jälkeen...
Aika harva irtisanoutuneista on tähän mennessä palannut takaisin jos ovat lähteneet muulle alalle töihin. Toki niitäkin löytyy jonkin verran jotka välillä käyvät kokeilemassa jotain muuta ja palaavat jos ja kun siihen on mahdollisuus. Onko se sinulle jokin ongelma?
Minä aion irtisanoutua. Odotan joukkoirtisanoutumista ja lähden silloin, jos se toteutuu. Jos ei, niin irtisanoudun sitten omatoimisesti. Olen jo nyt kokeillut parinkin eri vuokrafirman listoilla muutamia vuoroja oman työni ohessa. Ihan toimiva systeemi molemmissa paikoissa, ja palkka todella ihan eri maata kuin vakituisessa työssäni. Kivaa vaihtelua myös kun ei aina tarvitse ihan sitä samaa tehdä. Itselläni on sen verran laaja-alaisesti osaamista että sen puitteissa voi valita melko laajasta kattauksesta vuoroja. Ennen kuin joku kysyy miksi odotan joukkoirtisanoutumista, enkä lähde heti, voin vastata. Olen päätynyt tähän siksi, että annan vielä viimeisen mahdollisuuden omalle työnanatajalleni nostaa palkkaa kelvollisesti. Jos työnanataja ei edes joukkoirisaoutumisen yhteydessä taivu, ei sitä koskaan tule tapahtumaan joten turha jäädä odottelemaan. Vaikka tehyn vaatimukset menisivät läpi, on palkka silti vielä huonompi kuin vuokrafirmoilla. Sen verran voisin kuitenkin tulla vastaan jotta julkinen kaikille saatavilla oleva terveydenhuolto edelleen säilyisi. Varmaan aika moni kollegakin ajattelee samoin. Nykyisellään ero rahallisesti on kuitenkin niin suuri, että vaakakupissa painaa enemmän oma henkilökohtainen etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin täällä urputetaan niin paljon siitä, miten teille on siirretty sellaisia tehtäviä, jotka eivät alun perin ole ollenkaan teidän. Sitä kutsutaan työssäoppimiseksi.
Ei selvästi ole mitään hajua työstä kun kuvittelet että hoivakodista tms. voidaan sairaanhoitaja siirtää esim teholle tuosta vain. Se on pitkä ja vaativa kuukausien perehdytysprosessiksi, jossa opitaan kokeneiden avulla. Ja kukas ne hoivakotien tehtävät sitten hoitaa, ei pärjää sielläkään ilman sairaanhoitajaa. Kadulta ei voi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun jäin työttömäksi niin työkkäri soitti heti samalla viikolla ja heti käynti työkkärissä eli hoitajat voivat miettiä selitykset työkkärin virkailijalle jo valmiiksi.
Miksi nämä hoitajien työkkäriasiat kiinnostavat näin pakkomielteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva irtisanoutuneista on tähän mennessä palannut takaisin jos ovat lähteneet muulle alalle töihin. Toki niitäkin löytyy jonkin verran jotka välillä käyvät kokeilemassa jotain muuta ja palaavat jos ja kun siihen on mahdollisuus. Onko se sinulle jokin ongelma?
Minä aion irtisanoutua. Odotan joukkoirtisanoutumista ja lähden silloin, jos se toteutuu. Jos ei, niin irtisanoudun sitten omatoimisesti. Olen jo nyt kokeillut parinkin eri vuokrafirman listoilla muutamia vuoroja oman työni ohessa. Ihan toimiva systeemi molemmissa paikoissa, ja palkka todella ihan eri maata kuin vakituisessa työssäni. Kivaa vaihtelua myös kun ei aina tarvitse ihan sitä samaa tehdä. Itselläni on sen verran laaja-alaisesti osaamista että sen puitteissa voi valita melko laajasta kattauksesta vuoroja. Ennen kuin joku kysyy miksi odotan joukkoirtisanoutumista, enkä lähde heti, voin vastata. Olen päätynyt tähän siksi, että annan vielä viimeisen mahdollisuuden omalle työnanatajalleni nostaa palkkaa kelvollisesti. Jos työnanataja ei edes joukkoirisaoutumisen yhteydessä taivu, ei sitä koskaan tule tapahtumaan joten turha jäädä odottelemaan. Vaikka tehyn vaatimukset menisivät läpi, on palkka silti vielä huonompi kuin vuokrafirmoilla. Sen verran voisin kuitenkin tulla vastaan jotta julkinen kaikille saatavilla oleva terveydenhuolto edelleen säilyisi. Varmaan aika moni kollegakin ajattelee samoin. Nykyisellään ero rahallisesti on kuitenkin niin suuri, että vaakakupissa painaa enemmän oma henkilökohtainen etu.
Sinun kanssasi keikkatöitä hakevat sadat työntekijät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olet ympäri vuoden töissä, ei tule kuukauden lomaa
Miten niin ei tule? Jättää vaan vaikka heinäkuun ottamatta keikkaa ja pitää silloin lomaa. Vuokrafirman palkasta voi helposti laittaa vaikka 500/ kk säästöön lomaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin pystyisin keikkatöillä elättämään itseni, koska se laaja-alainen osaaminen.
Mutta tunnen paljon hoitajia, jotka ovat valmistumisen jälkeen olleet samassa paikassa ja ammattitaito kuihtunut. Valittavat, kun on paska paikka, mutta eivät uskalla lähteä muualle, kun pelkäävät, etteivät osaa.
Nämä ilmapiirin huonontajat saisivat kyllä lähteäkkin. Jäisivät meidän nuoret työntekijät töihin. Mutta nämä valittajat syövät ulos nämä uudet ja innokkaat aina
Voitte kiittää nyky Hallitusta. Työttömyysuudistus alkoi nyt toukokuussa.