Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otitko liikaa asuntolainaa ja autot rahoituksella?

Vierailija
10.05.2022 |

Nyt bensan ja energian hinta uhkaa kaataa taloutesi?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua ostaa sähkölämmitteistä asuntoa eikä vuokrata. Öljytilaus on myös noussut hinnaltaan kaksinkertaiseksi.

Ehdottomasti vuokraan vain kaukolämmössä olevan asunnon, missä lämmitys kuuluu vuokraan.

Sijoittajaparat, he joutuvat pian maksamaan sijoitusasuntonsa lämmityksen ja muut kulut itse.

Olethan kuullut sellaisesta asiasta kun vuokrankorotus?

Vuokraa saa korottaa kerran vuodessa 5%, lukee sopimuksessa. Jos vuokra nousee liikaa niin asuntoa voi vaihtaa halvempaan. Osa vuokralaisista saa myös asumistukea eli työssäkäyvät maksavat veroissa vuokrat.

Sähkölämmitteisiin vuokra-asuntoihin ei saa enää asukkaita.

Vierailija
42/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua ostaa sähkölämmitteistä asuntoa eikä vuokrata. Öljytilaus on myös noussut hinnaltaan kaksinkertaiseksi.

Ehdottomasti vuokraan vain kaukolämmössä olevan asunnon, missä lämmitys kuuluu vuokraan.

Sijoittajaparat, he joutuvat pian maksamaan sijoitusasuntonsa lämmityksen ja muut kulut itse.

Sijoittajaparkana vuokralainen maksaa vastikkeet, lainanlyhennykset ja korot vuokran muodossa. Se on minulle yksi lysti vaikka hällä ei olisi tuolla sähköä ollenkaan. Vuokralainen tosin ei ole mikään reikäpää ja elää normaalia aikuisen ihmisen elämää ja toivon että elää mahdollisimman pitkään - on ihan huippu tyyppi niin vuokralaisena kuin naapurina muille taloyhtiön asukkaille.

Näyttää Helsingissä olevan lähes 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittajaparkana vuokralainen maksaa vastikkeet, lainanlyhennykset ja korot vuokran muodossa. Se on minulle yksi lysti vaikka hällä ei olisi tuolla sähköä ollenkaan. Vuokralainen tosin ei ole mikään reikäpää ja elää normaalia aikuisen ihmisen elämää ja toivon että elää mahdollisimman pitkään - on ihan huippu tyyppi niin vuokralaisena kuin naapurina muille taloyhtiön asukkaille.

Vuokralainen voi saada asumistukea, siitä ei mene tietoa vuokraisännälle

Vierailija
44/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Asun vuokralla enkä omista autoa saati ajokorttia.

Elämä opetti jo varhain varovaiseksi ja noin 10 vuoden välein koko elämä on mennyt uusiksi tavalla tai toisella ja on pitänyt aloittaa lähes kokonaan alusta useampaan kertaan. Ensimmäinen pudotus oli pahin mutta sen jälkeen on helpottanut kerta kerralta, kun pudotus ei ole enää niin suuri, kun ymmärtää pysytellä matalammalla.

Vierailija
45/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa ei ole, mies taitaa vielä jotain maksaa mun käytössä olevasta autosta.

Vierailija
46/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa saa korottaa kerran vuodessa 5%, lukee sopimuksessa. Jos vuokra nousee liikaa niin asuntoa voi vaihtaa halvempaan. Osa vuokralaisista saa myös asumistukea eli työssäkäyvät maksavat veroissa vuokrat.

Riippuu sopimuksesta ja mitä siihen on kirjattu.

Vierailija
47/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää Helsingissä olevan lähes 4000 vuokra-asuntoa tyhjänä.

Toki, mutta parhaat ei pysy tyhjänä paria tuntia pidempää.

Vierailija
48/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa 15% on maksimi. Vuokrankorotusta saa lisäksi ehdottaa, jos siihen on hyvä peruste, mutta silloin sopimuksen molemmat osapuolet tulee tämä hyväksyä. Mutta laillisesti saa tosiaan tuon 15% korottaa vuosittain.

Vierailija
49/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen voi saada asumistukea, siitä ei mene tietoa vuokraisännälle

Pointti kuitenkin on, että vuokra kattaa lyhennykset, korot ja vastikkeet. Vaikka kerjäisi kadulla vuokrarahat, niin asia ei muutu miksikään.

Vierailija
50/53 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Autot on maksettu ja osakesalkku paisuu tänäkin vuonna. Asuntolaina testattiin ottovaiheessa 6% korkotestillä, ei mitään vaikeuksia lyhentää lainaa silläkään tasolla.

Vierailija
51/53 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Asuntolaina on maksettu. Toinen auto, käytetty, ostettiin rahoituksella, mutta se on maksettu. Toinen ostettiin käteisellä.

Vierailija
52/53 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otimme tuloihimme nähden isohkon lainan 9v sitten. Nyt puolet lainasta maksettu, ja iso osa tuosta maksettu hyvällä tuurilla matalien tai jopa alle nollakorkojen aikana.

Uutena ostettu automme on maksettu puoliksi käteisellä, osittain lainalla. Asunnon sijainti hyvä, jolloin työmatka ym etäisyydet lyhyitä eikä polttoainetta kulu uudessa autossa muutenkaan paljoa. Lisäksi lämmitys kaukolämpö, joten sähkönhinta ei ole kynnyskysymys. Asunnon valinnassa sijainti ja lämmituskustannukset olivat tärkeä seikka-juuri siksi, jos hinnat/korot nousisivat. Eli ei hankittu näillä tuloilla omakotitaloa sähkölämmityksellä kehyskunnasta, jolloin olisi pitänyt hankkia toinen auto jne

Vierailija
53/53 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkaa autosta, joka onkin vanha ja halpa. Asuntolainaa on noin 1,5 * vuoden bruttotulot, ja siinä on vielä korkokatto. No problem!