Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otitko liikaa asuntolainaa ja autot rahoituksella?

Vierailija
10.05.2022 |

Nyt bensan ja energian hinta uhkaa kaataa taloutesi?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mutta aikaa sitten.Nyt on maksettu onneksi jo pois...

Vierailija
22/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi auto oli hyvä ostos, koska kuluttaa vähemmän ja sen korko kiinteä 0,99% jonka inflaatio syö alta aikayksikön.

Niinkö? Miten inflaatio sen syö?

Ainoastaan hyvin harvoissa tapauksissa inflaatiosta on oikeasti apua. Jos inflaatio on vaikkapa 5%, niin se nostaa kustannuksia kautta rannan ja lainan lyhennykseen jää suhteessa vähemmän rahaa. Ainoa mikä tämän yhtälön muuttaa on yli 5% palkankorotus. Äskeisessä esimerkissä korko oli kiinteä, mutta jos on vaihtuvakorkoista lainaa niin silloin palkankorotuksen tulee ylittää sekä koron nousu että inflaation vaikutus hintoihin.

Ja juuri niitä saan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autot on vuosimalleja 2005 & 2009. Ei lainoja niistä. Asuntolainaa on vielä jäljellä hiukan yli 100 000 ja koron tarkistus on kesäkuussa. Vähän se nousee, mutta kuukausitasolla puhutaan n. 20 noususta. Ei huoleta.

Korot tulevat nousemaan hyvinkin nopeasti 3% tasolle. Sitä suuremmaksi ei asiantuntijoiden mukaan tulisi nousemaan ainakaan lyhyellä aikavälillä, mutta inflaation piti olla hyvin lyhytaikainen ilmiö alunperinkin, joten aika näyttää olivatko asiantuntijat väärässä tässäkin. 

Korot voi nousta mihin vaan. Voi syksyllä olla 8% pinnassa. 12kk euroboria ei enää edes julkaista.

Vierailija
24/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi auto oli hyvä ostos, koska kuluttaa vähemmän ja sen korko kiinteä 0,99% jonka inflaatio syö alta aikayksikön.

Ei ne sen vähempää kuluta ja uudemmassa on muhkea vuosittainen arvonalenema, useita tuhansia haihtuu arvosta joka vuosi. Vähän kuluttavia on osattu tehdä jo ainakin vuodesta 2004. Riippuu ihan mallista ja auton koosta kulutus.

Vierailija
25/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua ostaa sähkölämmitteistä asuntoa eikä vuokrata. Öljytilaus on myös noussut hinnaltaan kaksinkertaiseksi.

Vierailija
26/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua ostaa sähkölämmitteistä asuntoa eikä vuokrata. Öljytilaus on myös noussut hinnaltaan kaksinkertaiseksi.

Ehdottomasti vuokraan vain kaukolämmössä olevan asunnon, missä lämmitys kuuluu vuokraan.

Sijoittajaparat, he joutuvat pian maksamaan sijoitusasuntonsa lämmityksen ja muut kulut itse.

Vierailija
27/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juurikaan omaisuutta eikä myöskään sijoitusongelmia. Luottokortivelka  ja miehen kanssa yhteisestä pikkulainasta minun osuuteni yhteensä vähän päälle 4000. Pitäisi ryhdistäytyä ja panostaa nettikirppismyyntiin ja maksaa kesän aikana pois

Vierailija
28/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Auton ostin ilman lainaa ja asunto on mitoitettu niin, että kahden aikuisen taloudessa pärjätään myös yhden aikuisen tuloilla. Lisäksi 15 vuoden korkokatto varmuuden vuoksi.

Vierailija
29/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti vuokraan vain kaukolämmössä olevan asunnon, missä lämmitys kuuluu vuokraan.

Sijoittajaparat, he joutuvat pian maksamaan sijoitusasuntonsa lämmityksen ja muut kulut itse.

Olethan kuullut sellaisesta asiasta kun vuokrankorotus?

Vierailija
30/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun talous on paljon vakaammalla pohjalla kuin 10-15 vuotta sitten. Sitä en kiistä, etteikö hinnannousut vaikuta elämiseeni, mutta talous ei silti tule kaatumaan koska tein tuolloin aiemmin valintoja jotka parantaa taloudellista vakauttani joka kuukausi enemmän ja enemmän. Kesällä on tarkoitus ottaa nykyisen lisäksi toisen sijoitusasunnon ja siihen asuntolainaa.

Vierailija
31/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittajaparkana vuokralainen maksaa vastikkeet, lainanlyhennykset ja korot vuokran muodossa. Se on minulle yksi lysti vaikka hällä ei olisi tuolla sähköä ollenkaan. Vuokralainen tosin ei ole mikään reikäpää ja elää normaalia aikuisen ihmisen elämää ja toivon että elää mahdollisimman pitkään - on ihan huippu tyyppi niin vuokralaisena kuin naapurina muille taloyhtiön asukkaille.

Vierailija
32/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuhottoman tiukilla lainojen kanssa. Liikaa lainoja, uusia en kyllä ole ottanut pariin vuoteen. Yritän sitkitellä nyt vaan väkisin vielä tovin. Lainat pitäisi yhdistää, mutta en halua jatkaa maksuaikaa ja toistaiseksi olen saanut kaikki maksettua ja laskut päälle ajallaan.

Lainojen kokonaissumma on vain 32 000 Euroa, josta omakotitalolainaa enää 16 000 ja talo on hyväkuntoinen talo Tampereella. Loput on autolaina ja ikkunaremonttilaina sekä vielä lämmityslaitteen uusintaan otettu laina. Eli kokonaissumma on erittäin kohtuullinen tuloihin nähden. Nuo kuukausierät on vaan liikaa, kun palkasta menee 1600 lainoihin ja saan nettona 2500. Tiukilla olen. Toisaalta kun nyt vaan jaksaisi tätä 1,5 vuotta, niin lähtisi ensin tuo 900 Euron lyhennyserä asuntolainasta. Välillä tekisi mieli antaa periksi ja yhdistä nuo lainat. Välillä mietin, että lyön pitkän aikavälin aikana säästetyn rahastoni paloiksi ja maksan kaikki pois kerralla. Just ja just ne rahat riittäisi. Toistaiseksi en ole taipunut.

Vierailija
33/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt näitä aivan absurdeja lainatarjouksia, mitä pankit viljelee. Ei ihme, että porukka ylivelkaantuu. Haimme miehen kanssa asuntolainaa, tavoitteena 300k lainaa plus käsiraha. Olimme tällä summalla laskeneet, että kuukausittainen summa asumiseen olisi 1500 yhteensä. Eli jos jompi kumpi jää työttömäksi, toinen pystyy vielä maksamaan vaikka koko potin. Pankit jakelivat kaiken maailman 450k lainaupauksia meille, jossa kuukausittaiset kulut olisivat olleet järjettömiä jopa kahdelle hyvin tienaavalle! Ihmettelivät kovasti, kun lopulta ostimme "liian halvan" asunnon.

Vierailija
34/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuhottoman tiukilla lainojen kanssa. Liikaa lainoja, uusia en kyllä ole ottanut pariin vuoteen. Yritän sitkitellä nyt vaan väkisin vielä tovin. Lainat pitäisi yhdistää, mutta en halua jatkaa maksuaikaa ja toistaiseksi olen saanut kaikki maksettua ja laskut päälle ajallaan.

Lainojen kokonaissumma on vain 32 000 Euroa, josta omakotitalolainaa enää 16 000 ja talo on hyväkuntoinen talo Tampereella. Loput on autolaina ja ikkunaremonttilaina sekä vielä lämmityslaitteen uusintaan otettu laina. Eli kokonaissumma on erittäin kohtuullinen tuloihin nähden. Nuo kuukausierät on vaan liikaa, kun palkasta menee 1600 lainoihin ja saan nettona 2500. Tiukilla olen. Toisaalta kun nyt vaan jaksaisi tätä 1,5 vuotta, niin lähtisi ensin tuo 900 Euron lyhennyserä asuntolainasta. Välillä tekisi mieli antaa periksi ja yhdistä nuo lainat. Välillä mietin, että lyön pitkän aikavälin aikana säästetyn rahastoni paloiksi ja maksan kaikki pois kerralla. Just ja just ne rahat riittäisi. Toistaiseksi en ole taipunut.

Jos laitat muut vuodeksi lyhennysvapaalle ja maksat asuntolainan 900->1600 siinä ajassa pois, niin helpottaa nopeammin.

Vierailija
35/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap. ei edes saa lainaa - kuka nyt työttömälle myöntäisi :D

Vierailija
36/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhdeauto ja talolainaa 80 000 jäljellä. Kuukausilyhennys tällä hetkellä vain 800, iso talo, vuorkaa joutuisi maksamaan enemmän.

Olen miettinyt, kannattaisiko velan pois maksaminen, mutta niin kauan kun korot pysyy alhaalla, ei kannata. Pankin bonusten takia menemme plussalle joka kuukausi, kun bonuksilla saa vakuutukset maksettua.

Vierailija
37/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi bensatankillinen maksaa n. 20 enemmän kuin ennen. Minulle, joka tankkaa ehkä kerran kuukaudessa, ei ole kummoinenkaan summa.

Auto on otettu rahoituksella viime vuonna ja asunlainaa on paljon, mutta myös tuloni ovat hyvät. Samoin mieheni tulot. En usko että on hätää, saamme miehen kanssa kuukaudessa säästöön noin 3000. Tämä tosin varmasti tippuu sillä saamme kesällä vauvan. Luultavasti maksamme kuitenkin autolainan tänä vuonna pois kuleksimasta.

Vierailija
38/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ostaisi autoa lainarahalla. Meillä on halpa auto, maksoi vaan 14t e. Asuntolainaa yhteensä (minä+mies) 63t e.

Vierailija
39/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot on ostettu käteisellä. Asuntolainaa on 35.000 jäljellä, ei enää hetkauta korkojen nousu.

Vierailija
40/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, asuntolainaa otin vähemmän kuin vuotuiset bruttotuloni.