Miten pitkälle riittää 300e ruokaan?
Meillä sen verran tilillä loppukuuksi. Mies ei saanut tässä kuussa palkkaa eikä lomautus rahoja. Joudutaan jo laskuja maksattaa vanhemmilla. 2 teiniä josta toinen erittäin nirso. 2 aikuista. Kissa ja koira.
Kommentit (67)
Meitä 4 ja 300e ruokaan riittää vähintään 3 viikkoa.
Ostan laadukasta ruokaa ja laitan suurpiirtein 150 euroa kuussa ruokaan. Yksin asuva.
Ongelma on myös siinä etten osaa yhtään suunnitella ruokia eteenpäin. En oikein tiedä mitä kaupasta kannattaisi hankkia? Mitä välttää ja mitä olisi hyvä olla kaapissa?
Ap
Tuo riittää minulle kuukaudeksi.
Paljon perunaruokia ja itse tehtyä hernekeittoa. Ne on täyttäviä.
4 hlö ja meillä kestäis 4 viikkoa.
Miten kehtaatte maksattaa laskunne vanhemmillanne?
Onko kaikki rahat hassattu, kun minkäänlaista puskuria ei ole jäänyt?
Teinit onneksi saa koulussa lounaan vielä tässä kuussa!
Ihan pienihän tuo summa ei ole, riippuu toki siitäkin mitä kaikkea siihen lasketaan ja missä mallissa varastot ovat. Tarvitseeko ostaa esim. wc-paperi ja pesuaineet tuosta rahasta ja jos tarvitsee, niin onko pakko ostaa tässä kuussa?
Eli se on satanen / viikko, jos osittaa. Yritä kattaa ekasta viikosta niin paljon kuin voit varastoilla, joita kotona jo on. Onko leipomistarpeita, mitä pakastimessa (muutenkin fiksu aika tyhjennellä!), onko riisiä, pastaa jne.? Voi olla, ettette tarvitse paljoakaan kaupasta ekalla viikolla. Mutta ostaisin ne koiran ja kissan jutut taas sitten kaikki ekalla viikolla, niin on niiden suhteen selvät sävelet.
Ja kaupassa tietty punalappuja ja iso osa ateriasta juureksi, kaalia - on terveellistä ja edullista. Esimerkiksi porkkanaraaste voi olla suorastaan herkkua, jos ei ole tullut tehtyä. Siitä saa myös jatketta kastikkeeseen ja muihin ruokiin.
Aamupala ja välipalat kannattaa vakioida säästöajaksi. Eli tietty juttu varataan ja niitä ei käytetä etuajassa. Niukka sen ei tarvitse olla, mutta jos noissa lipsahtaa vaikka leikkelettä nelinkertaisesti tai koko aamiainen kuitataan kalliilla asialla, niin se on haaste budjetille. Siis esim. puuro ei maksa mitään jos vertaa siihen, että syö aamupalalla kympillä kinkkua ja vitosella juustoa. Miettikää tämä; keitetyt munat, munakkaat, puuro, hedelmät, porkkana, leipä (esim. itse leivottu!), jogurtti, kiisseli, murot - eivät ole välttämättä kalliita, mutta näissä suunnittelu palkitaan.
Uskon, että onnistut hyvin!
Oppikaa varautumaan tilanteisiin, jos talous on näin kädestä suuhun linjalla, älkää ottako velkaa tai ostako autoja ym laitteita osa-maksuilla.
Myöskään lemmikkejä ei tulisi hankkia, ellei varallisuutta ole selvästi "liikaa", aina voi tulla eläinlääkäreitä ja vaikka mitä.
Ehkä nyt olisi aika opettaa mainitsemasi nirso teini ei niin nirsoksi, laittamalla vaatimatonta ruokaa, kyllä se maistuu kun on hetken syömättä ja tämä olisi juuri sitä oikeaa elämänkoulua, joka nykyteineiltä puuttuu, eikä kehity mitään selkärankaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 mulla riittää kolmeksi kuukaudeksi. Ja syön hyvin.
Joo ja lehmätkin lentää.. 300 euroa tekee tiukkaa mutta kuukauden sillä selviää. Mieluummin se 100 viikko.
Täytyy olla jokin vippaskonsti taässä takana jos 3kk riittä 300 euroa. Joko marjoja ja riistaa pakkasessa. Tai hakee ilmaista ruokaa. Tai on opiskelija ja saa ruokaa koulussa parilla eurolla, Tai sitten on alle 50kg tyttönen. Tai käy vanhemilla välillä syömässä. tai jokin muu.
Nyt kannattaa unohtaa leivät ja kalliit aineet kuten leikkele ja juusto.
Aamiaiseksi kaikille puuroa ja joko munia tai raejuustoa sekä halpoja hedelmiä.
Lounaksi kannattaa olla eilisen päivällisiä.
Välipaloiksi hedelmää, munia ja itse tehtyjä "granola" patukoita. Helpomillaan ne on 4viljan hiutaleita, hunajaa ja rusinoita esimerkiksi.
Pääruoat kannattaa olla laatikoita, keittoja ja patoja. Niin saat edullisesti isoja annoksia.
Keitton kaveriksi voi leipoa kuivahiivasta leipää tai tehdä juuri jolloin on hiiva omasta takaa. Tuore leipä ei kaipaa muuta kuin margariinia.
Nyt alkaa olla nokkonen kasvamassa joten sitä voi kerätä jos asuu sopivassa paikassa ja sitten kun ryöppää sen niin voi käyttää pinaatin lailla.
Tsemppiä teille, on hankala saada pieni summa riittämään pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös siinä etten osaa yhtään suunnitella ruokia eteenpäin. En oikein tiedä mitä kaupasta kannattaisi hankkia? Mitä välttää ja mitä olisi hyvä olla kaapissa?
Ap
Tee ruokalista halvoista ruoista:
Tänään makaronilaatikkoa, huomenna kaalilaatikkoa tms. Sitten listan kanssa kauppaan.
Asutaan kahdestaan. 300-350e menee meillä ruokaan ja perus wc paperi, pesuaineet, hammastahnat jne.
Ei lasketa kaupassa juurikaan, että mitä ostetaan ruuaksi ja hyvin on syöty.
Työttömänä laskin, että jotain 120-160e meni kuukaudessa. Asuin yksin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lehmätkin lentää.. 300 euroa tekee tiukkaa mutta kuukauden sillä selviää. Mieluummin se 100 viikko.
Lehmät ei lennä, siltikin syön hyvin satasella kuussa. Jos sulla menee satanen viikossa, niin epäilen ainakin, ettet kovin hyvin syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tee ruokalista halvoista ruoista:
Tänään makaronilaatikkoa, huomenna kaalilaatikkoa tms. Sitten listan kanssa kauppaan.
Tämä on muuten tosi hyvä vinkki! Voit myös kurkata, saisiko jotakin koostettua jo kotona olevista raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla jokin vippaskonsti taässä takana jos 3kk riittä 300 euroa. Joko marjoja ja riistaa pakkasessa. Tai hakee ilmaista ruokaa. Tai on opiskelija ja saa ruokaa koulussa parilla eurolla, Tai sitten on alle 50kg tyttönen. Tai käy vanhemilla välillä syömässä. tai jokin muu.
Tai ihan vain, että ymmärtää hyvän ravinnon päälle.
Perus kotiruoka on halpaa ylipäätään.
Karsimalla ne leivät ja leikkeleet pois ja vaihtamalla ne esim jogurttiin ja hedelmiin pääsee halvemmalla
Vierailija kirjoitti:
Ostan laadukasta ruokaa ja laitan suurpiirtein 150 euroa kuussa ruokaan. Yksin asuva.
Ei elämän tarvitse olla kärsimystä.
Eihän millään voi 300 riittää kuukaudeksi neljälle. Täyttä puppua.
Kerrotko mitä laitatte esim. viikon aikana ruoaksi ja jos kaffetkin juo ja aamu ja iltapalat tietysti.
Asun yksin ja mulla menee 100 e ruokaan viikko. Tuo kestäisi mulla siis kolme viikkoa.