Suomalaiset velkaantuivat yllättäin, velkaa jo 130% suhteessa käytettäviin tuloihin. Miten näin pääsi käymään?
Suomalaiset ovat velkaantuneet nimenomaan talonyhtiölainojen kautta. Ei tarvitse itse hakea lainaa pankista, kun talonyhtiö tekee sen puolestasi.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaa otetaan jos sitä saa. Nuoret pariskunnat ottaa heti 300000 euroa asuntolainaa ensiasuntoon tai pikemminkin taloon. Ei mittän, että ensin asuisivat kaksiossa tai vuokralla pari vuotta.
Vuokralla ole mitään järkeä asua. Työkaveri asui muutaman vuoden isommassa KAKSIOSSA ja uudemmassa asunnossa kuin minä YKSIÖSSÄ ja makseli siitä lainan lyhennystä ja vastiketta liki 100 vähemmän, kuin minä vuokraa. Muutti toiselle paikkakunnalle, niin myydessä asunnon hinta oli noussut 16% ostohinnasta sekä samassa ajassa oli lyhentänyt lainaa 35000. Eli 35000 tuli takaisin + tämä arvonnousu. Vuokralla nuo rahat on menetetty.
Nykyään läheskään kaikki ei saa vakituista työpaikkaa ja vuokralla saa aina kaikki tuet.
Palkkatukityö on 6 kuukautta - 12 kuukautta ja sitten ollaan yleensä vähintään vuosi kotona.
Kun työ päättyy joutuu ansiosidonnaista odottamaan 2 kuukautta.
Onko Uudessakaupungissa jo säästetty 2 kuukauden asumiskulut ja ruokarahat? Siellä on kuulemma tulossa irtisanomisia.
Ansiosidonnaisen käsittely kestää. Yleensä ei tule tilille mitään 2 kuukauteen, kun työ päättyy. Rahat tulevat sitten kyllä takautuvasti, 5 päivän karenssi on toki.
Niinpä. Miksi ihmeessä ihmisillä on se pakonomainen tarve saada se ikioma(pankin) asunto, auto (rahoitusyhtiön)? Kun niitä ei koskaan saa maksettua pois? Tulee aina olemaan ahdistus joka suhteessa, kun pitää vain näyttää että menee muka hyvin. Kun ei tarvitse näyttää ja pönkittää rahalla yhtään mitään, on helppo elää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Uudessakaupungissa jo säästetty 2 kuukauden asumiskulut ja ruokarahat? Siellä on kuulemma tulossa irtisanomisia.
Ansiosidonnaisen käsittely kestää. Yleensä ei tule tilille mitään 2 kuukauteen, kun työ päättyy. Rahat tulevat sitten kyllä takautuvasti, 5 päivän karenssi on toki.
Ansiosidonnainen on puolet palkasta ja siitä otetaan 25% veroa. Sitä saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 518 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa yhtiölaina hyväksytään laskuksi, mutta toimeentulotuessa ei. Harva pärjää ilman ruokarahaa.
Eli työmarkkinatuki 518 netto ja tuohon asumistukea 200.
Eli 718 eurolla pitäisi maksaa yhtiövastike, asuntolaina, yhtiölaina, vesi, sähkö ja ruoka. Ei onnistu millään.
Miksi köyhällä pitäisi olla omistusasunto? Asunto myyntiin, jos sellainen on vielä maksamatta ja varaa ei ole. Vain Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa yhtiölaina hyväksytään laskuksi, mutta toimeentulotuessa ei. Harva pärjää ilman ruokarahaa.
Eli työmarkkinatuki 518 netto ja tuohon asumistukea 200.
Eli 718 eurolla pitäisi maksaa yhtiövastike, asuntolaina, yhtiölaina, vesi, sähkö ja ruoka. Ei onnistu millään.
Miksi köyhällä pitäisi olla omistusasunto? Asunto myyntiin, jos sellainen on vielä maksamatta ja varaa ei ole. Vain Suomessa.
Uudessakaupungissa asunnot myyntiin juu, jos työ päättyy syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on puolet palkasta ja siitä otetaan 25% veroa. Sitä saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 518 netto.
On enemmän kuin puolet ja veroa menee sen verran, mitä verokortilla on. Itse sain n. 60% bruttopalkasta, mutta veroprosentti oli 0-19%. Kannattaa katsoa se oikea prosentti ja tehdä muutoskortti etuudelle, jos ne rahat tarvitsee heti eikä vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja ei ole tainnut olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On enemmän kuin puolet ja veroa menee sen verran, mitä verokortilla on. Itse sain n. 60% bruttopalkasta, mutta veroprosentti oli 0-19%. Kannattaa katsoa se oikea prosentti ja tehdä muutoskortti etuudelle, jos ne rahat tarvitsee heti eikä vuoden päästä.
Palkkani oli 2200 brutto ja sain ansiosidonnaistaa 1000 netto, mutta tuossa summassa oli 2 lapsikorotusta eli jos ei ole lapsia niin saa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas sivu menossa ja yli 60% keskustelusta on sitä, miten loiseläjät pystyvät elämään tukien viidakossa.
MENKÄÄ TÖIHIN !!!
Irtisanomiset ovat vasta tulossa. Luuletko, että ihmiset teettävät remontteja, kun öljylämmitys ja sähkölämmitys kallistuvat puolet. Ruoan hinta nousee erityis paljon, nyt myydään vielä vanhoja ruokavarastoja.
En minä "luule" mitään. Nyt kaavaillaan valtavia remontteja vanhoihin taloihin. Ja kun siitä säädetään laki, ne tehdään. Lämmitystapojen kallistumisesta voit syyttää valheellisin perustein tehtyä vihreää energiapolitiikkaa.
Nuoret haluaa kaikki heti.
Ja siinä on kyllä järkeä, jos se onnistuu. Mutta välillä tulee mörköjaksoja, jolloin heikot menettää investointinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas sivu menossa ja yli 60% keskustelusta on sitä, miten loiseläjät pystyvät elämään tukien viidakossa.
MENKÄÄ TÖIHIN !!!
Irtisanomiset ovat vasta tulossa. Luuletko, että ihmiset teettävät remontteja, kun öljylämmitys ja sähkölämmitys kallistuvat puolet. Ruoan hinta nousee erityis paljon, nyt myydään vielä vanhoja ruokavarastoja.
En minä "luule" mitään. Nyt kaavaillaan valtavia remontteja vanhoihin taloihin. Ja kun siitä säädetään laki, ne tehdään. Lämmitystapojen kallistumisesta voit syyttää valheellisin perustein tehtyä vihreää energiapolitiikkaa.
Miten 1000 netto eläkettä saavat mummot muka tekevät omakotitaloon remontin.
Ei ihmisillä ole rahaa, vaikka tulisi mitä lakeja.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi ihmeessä ihmisillä on se pakonomainen tarve saada se ikioma(pankin) asunto, auto (rahoitusyhtiön)? Kun niitä ei koskaan saa maksettua pois? Tulee aina olemaan ahdistus joka suhteessa, kun pitää vain näyttää että menee muka hyvin. Kun ei tarvitse näyttää ja pönkittää rahalla yhtään mitään, on helppo elää.
No kun se on niin paljon fiksumpaa kuulemma maksaa itselleen kuin vuokraparonille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on n. 12000 upporikasta kiinalaista virkamiestä, jotka käytännössä ostavat asuntoja ja jättävät ne tyhjilleen.
Tästä johtuu asuntomarkkinoiden tila.
Näytähän jotain faktaa niin ruvetaan uskomaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani oli 2200 brutto ja sain ansiosidonnaistaa 1000 netto, mutta tuossa summassa oli 2 lapsikorotusta eli jos ei ole lapsia niin saa vähemmän.
Hmm, itsellä oli 3500 brutto ja ansiosidonnaista tuli jtn 2200 brutto, huomattavasti pienemmällä veroprosentilla (jopa 0).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se on niin paljon fiksumpaa kuulemma maksaa itselleen kuin vuokraparonille.
Moni mukamas fiksu menee ulosottoon nyt kun aletaan jakaa irtisanomislappuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itsellä oli 3500 brutto ja ansiosidonnaista tuli jtn 2200 brutto, huomattavasti pienemmällä veroprosentilla (jopa 0).
3500 brutto työt on harvassa.
No itse velkaannuin kun muutin kaupunkiin eikä tulot oikeasti riittänyt elämiseen, enkä saanut toimeentulo tukea tms ,asumistuki pieni ja mun tulotkaan ei olleet isot,oma moka tietenkin että otin vuonna 2015 lainaa,olen ikuisessa velkavankeudessa koska korkoihin menee rahaa enemmän kuin itse velkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ole mitään pakonomaista tarvetta näyttää että hyvin menee. Ihan taskulaskimen kanssa olen laskenut että on kannattavaa omistaa asunto ja muita sijoituksia.
Jos minulle tulee tiukka paikka niin myyn omaisuuteni ja melko varmasti teen sen voitolla. Jos sinulle tulee tiukka paikka niin menet käsi ojossa sossuun. Mutta onhan se toki sitä helppoa elämää.
Nykyään läheskään kaikki ei saa vakituista työpaikkaa ja vuokralla saa aina kaikki tuet.