Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset velkaantuivat yllättäin, velkaa jo 130% suhteessa käytettäviin tuloihin. Miten näin pääsi käymään?

Vierailija
10.05.2022 |

Suomalaiset ovat velkaantuneet nimenomaan talonyhtiölainojen kautta. Ei tarvitse itse hakea lainaa pankista, kun talonyhtiö tekee sen puolestasi.

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuessa yhtiölaina hyväksytään laskuksi, mutta toimeentulotuessa ei. Harva pärjää ilman ruokarahaa.

Eli työmarkkinatuki 518 netto ja tuohon asumistukea 200.

Eli 718 eurolla pitäisi maksaa yhtiövastike, asuntolaina, yhtiölaina, vesi, sähkö ja ruoka. Ei onnistu millään.

Oikeasti et edes joudu pärjäämään tuolla. Kelastahan sinä rahaa saat. Kuulemma jotkut säästävät toimeentulotuestakin.

Ei tuohon saa toimeentulotukea.

Vierailija
42/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölainasta on kaikki osakkaat vastuussa. Eli he maksavat irtisanotun naapurin lainaa, jos tämä ei pysty.

Irtisanomisia tulee takuulla nyt kun ihmiset vähentävät kulutusta.

Kuinkahan usein naapurit joutuvat maksamaan muiden lainoja? Jatkuvasti siitä puhutaan muttei konkreettisia esimerkkejä taida löytyä. Turha siis pelotella tällä kauhukuvalla.

Kyllä niitä löytyy. Olen itsekin ollut yhtiössä (onneksi isossa) jossa huoneisto otettiin haltuun tästä syystä että osakas ei suoriutunut velvoitteistaan. Laskut kuitenkin on taloyhtiön maksettava ja rahat siihen löydyttävä. välillisesti se siis on ainakin väliaikaisesti pois muiden taskuista (tarpeettoman korkeana yhtiövastikkeena tai pahimmillaan jopa ylimääräisenä yhtiövastiikkeena).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa kesämökin niin silloin ei myöskään ole oikeutta toimeentulotukeen.

Vierailija
44/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n. 12000 upporikasta kiinalaista virkamiestä, jotka käytännössä ostavat asuntoja ja jättävät ne tyhjilleen.

Tästä johtuu asuntomarkkinoiden tila.

Tähän en jaksa millään uskoa.

Asun itse Kiinassa ja paikallisia lähinnä naurattaa nämä meidän pienet markkinat. Heidän silmissä maa, jossa asuu himpun verran yli 5 miljoonaa ihmistä, ei ole bisneksen kannalta kovinkaan merkittävä paikka, liian vähän porukkaa. En tarkoita tätä millään pahalla mutta puheet 12000 rikkaasta kiinalaisesta sijoittamassa suuria summia Suomen asuntomarkkinoille on täyttä puppua.

Vierailija
45/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestuttavaa on jos tuo on keskimääräisen suomalaisen henkilökohtainen velkamäärä suhteessa tuloihin. Kun keskimääräinen suomalainen esim asuntovelallinen on työuransa lopulla tai jo eläkkeellä ja velkasummat kaiken järjen mukaan tuossa elämänvaiheessa pieniä. Eli jossain on sitten ne todella suuret lainat. Meillekin myönnettäisi pankista 700'000 euroa asuntolainaa, olemme kohtuullisen hyvätuloisia, mutta emme kuitenkaan mitään kroisoksia. Ihan posketon laina!

Vierailija
46/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä kuinka pelottavaa työttömyys on.

Ihmisillä on tukien saamisesta ihan väärä kuva, ilmankos ovat uskaltaneet ottaa isoja lainoja.

Vierailija
47/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velkaa bruttovuosituloihin nähden 123% mutta toisaalta realisoitavaa netto-omaisuutta on velkaan nähden 3-4 kertainen summa. 

Ei hirvitä. 

Vierailija
48/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juuri on taloyhtiössä negatiivista, on, että remontit tulee, kun ne tulee. Jos on päätetty putkiremontti tehdä, ei auta vaikia itse olet juuri työttömänä. Omakotitalossa voi remontin ajoittaa oman rahatolanteen mukaan.

Mitä olen seurannut, taloyhtiöissä lainasumma per asunto on myös aika suuri. Lisäksi vielä peritään vastiketta.

Omakotitalossa toki kaikki kulut ovat asujien niskassa,mutta on ehkä enemmän päätäntävaltaa sittem myös.

Vierailija
49/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huolestuttavaa on jos tuo on keskimääräisen suomalaisen henkilökohtainen velkamäärä suhteessa tuloihin. Kun keskimääräinen suomalainen esim asuntovelallinen on työuransa lopulla tai jo eläkkeellä ja velkasummat kaiken järjen mukaan tuossa elämänvaiheessa pieniä. Eli jossain on sitten ne todella suuret lainat. Meillekin myönnettäisi pankista 700'000 euroa asuntolainaa, olemme kohtuullisen hyvätuloisia, mutta emme kuitenkaan mitään kroisoksia. Ihan posketon laina!

Ei se velkavankeus katkea siihen asuntolainan maksamiseen. Sen jälkeen alkaa usein sama ralli remppalainojen muodossa, toki vähän pienemmässä mittakaavassa mutta isommilla korkomenoilla.  Monet eläkeläisethän ovat tosi velkaantuneita kun sitä rakasta vanhaa taloa joudutaan remppaamaan jatkuvasti.

Vierailija
50/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkaa otetaan jos sitä saa. Nuoret pariskunnat ottaa heti 300000 euroa asuntolainaa ensiasuntoon tai pikemminkin taloon. Ei mittän, että ensin asuisivat kaksiossa tai vuokralla pari vuotta.

Pääkaupunkiseudulla se kerrostalokaksio maksaa tuon 300k

Vierailija
51/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnot on niin kalliita ettei niitä ole muuten varaa ostaa.

Mikä pakko niitä on ostaa jos ei ole varaa sellaiseen jollaisen haluaa? Sijoittaa voi muutenkin ja hankkia asumisen palveluna. (vuokraus)

Se on vielä kalliimpaa

Asun Hekalla, neliöhinta noin 11. Kun seuraa asuntojen hintoja, en pystyisi mitenkään asumaan omassa näin edullisesti ja vielä ilman riskejä.

Vierailija
52/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiölainat ovat maksukyvyttömien lainanottomuoto korkeammalla korolla.

Vierailija
53/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkakurki-pääministeri näyttää mallia.

Vierailija
54/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n. 12000 upporikasta kiinalaista virkamiestä, jotka käytännössä ostavat asuntoja ja jättävät ne tyhjilleen.

Asun itse Kiinassa ja paikallisia lähinnä naurattaa nämä meidän pienet markkinat. Heidän silmissä maa, jossa asuu himpun verran yli 5 miljoonaa ihmistä, ei ole bisneksen kannalta kovinkaan merkittävä paikka, liian vähän porukkaa. En tarkoita tätä millään pahalla mutta puheet 12000 rikkaasta kiinalaisesta sijoittamassa suuria summia Suomen asuntomarkkinoille on täyttä puppua.

Voi kuule, kyllä yli miljardin ihmisen maasta aika pienistäkin markkinoista kiinnostuneita löytyy. Kiinalaisethan on vaikuttaneet tosi paljon mm. Suomen kv-mittakaavassa aivan lilliputtimaisissa urheilusarjoissa, valitettavasti tosin vedonlyöntiskandaalien muodossa.

Vierailija
55/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas sivu menossa ja yli 60% keskustelusta on sitä, miten loiseläjät pystyvät elämään tukien viidakossa.

MENKÄÄ TÖIHIN !!!

Vierailija
56/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat hakeutuneet (usein pakon edessä) kasvukeskuksiin, erityisesti pk-seudulle, joissa asunnot on kalliita. Palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa, suomalaisethan on todella pienituloista porukkaa. Itse olen aivan tavallinen keskiluokkainen pulliainen, 75 tuhannen bruttotuloillani kuulun silti ylimpään tulodesiiliin. En käsitä, se vain alleviivaa sitä kuinka pieniä ansioita suomalaiset saa. Ei tässä tosiaan rahassa kieriskellä. Velkaa on sellaiset 90% tuloista ja ainahan mä voin haaveilla että varallisuutta on talon verran mutta miten se myydessä sitten realisoituisi niin sitähän ei voi tietää täällä muuttotappiokunnassa. Mun näkökulmasta tosi rohkeita ratkaisuja ihmiset tekee, itse olen paljon keskimääräistä turvallisuushakuisempi. Ei sillä rikastu, mutta ei myöskään mene yöunet.

Vierailija
57/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kyllä yli miljardin ihmisen maasta aika pienistäkin markkinoista kiinnostuneita löytyy. Kiinalaisethan on vaikuttaneet tosi paljon mm. Suomen kv-mittakaavassa aivan lilliputtimaisissa urheilusarjoissa, valitettavasti tosin vedonlyöntiskandaalien muodossa.

Kyllä, muutamia toki löytyy. Mutta 12000 on liiottelua, siitä voi ottaa kaksi nollaa pois. Ja että nämä rikkaat aiheuttaisivat asuntomarkkinoiden tilan ei missään nimessä.

Vierailija
58/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas sivu menossa ja yli 60% keskustelusta on sitä, miten loiseläjät pystyvät elämään tukien viidakossa.

MENKÄÄ TÖIHIN !!!

Irtisanomiset ovat vasta tulossa. Luuletko, että ihmiset teettävät remontteja, kun öljylämmitys ja sähkölämmitys kallistuvat puolet. Ruoan hinta nousee erityis paljon, nyt myydään vielä vanhoja ruokavarastoja.

Vierailija
59/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkaa otetaan jos sitä saa. Nuoret pariskunnat ottaa heti 300000 euroa asuntolainaa ensiasuntoon tai pikemminkin taloon. Ei mittän, että ensin asuisivat kaksiossa tai vuokralla pari vuotta.

Vuokralla ole mitään järkeä asua. Työkaveri asui muutaman vuoden isommassa KAKSIOSSA ja uudemmassa asunnossa kuin minä YKSIÖSSÄ ja makseli siitä lainan lyhennystä ja vastiketta liki 100 vähemmän, kuin minä vuokraa. Muutti toiselle paikkakunnalle, niin myydessä asunnon hinta oli noussut 16% ostohinnasta sekä samassa ajassa oli lyhentänyt lainaa 35000. Eli 35000 tuli takaisin + tämä arvonnousu. Vuokralla nuo rahat on menetetty.

Vierailija
60/120 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat hakeutuneet (usein pakon edessä) kasvukeskuksiin, erityisesti pk-seudulle, joissa asunnot on kalliita. Palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa, suomalaisethan on todella pienituloista porukkaa. Itse olen aivan tavallinen keskiluokkainen pulliainen, 75 tuhannen bruttotuloillani kuulun silti ylimpään tulodesiiliin. En käsitä, se vain alleviivaa sitä kuinka pieniä ansioita suomalaiset saa. Ei tässä tosiaan rahassa kieriskellä. Velkaa on sellaiset 90% tuloista ja ainahan mä voin haaveilla että varallisuutta on talon verran mutta miten se myydessä sitten realisoituisi niin sitähän ei voi tietää täällä muuttotappiokunnassa. Mun näkökulmasta tosi rohkeita ratkaisuja ihmiset tekee, itse olen paljon keskimääräistä turvallisuushakuisempi. Ei sillä rikastu, mutta ei myöskään mene yöunet.

2 lapsen vanhempi saa työmarkkinatukea yhteensä 5000 euroa netto vuodessa.

Tuo odottaa monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan