Äidin vatsatauti & imetys => neuvoja kaivataan!
Minulla on 4 kk ikäinen vauva ja sairastin vatsataudin viikonloppuna. Maidon tuotanto tietenkin heikkeni dramaattisesti tästä syystä. Vauva on nyt saanut lypsettyä maitoa pakkasesta takkuavan imetyksen lisäksi. Nyt alkavat olla varastot loppu ja äiti neuvoton... Korviketta vauva ei ole saanut, joskus kesällä kokeilumielessä, mutta silloin hän oksensi kaiken pois. Eli tässä tilanteessa en uskaltaisi lähteä kaupan korvikkeita kokeilemaan mikä sopii ja mikä ei kun muutenkin on elämä sekaisin. Kiinteitä emme ole vielä aloittaneet ja siitä tuskin tähän hätään onkaan apua, ensimmäiset kerrathan ovat vain maistelua, tuskin niillä masua täytetään. Itse voin nyt jo syödä ja juoda, joten nestettä tankkailen minkä kerkeän ja olen yrittänyt pumpatakin aktivoidakseni rintoja. Mutta neuvoja kaipailisin miten pääsisimme takaisin normaaliin päiväjärjestykseen, eihän vauvaa voi montaa päivää nälässä pitää. Kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen!
Kommentit (6)
ja sitten vasta vauvan tissille? Voisi auttaa siihen ettei ala heti huutamaan kun ei maito heti tule eikä sitten tulisi ikävää mielleyhtymää rinnasta josta maitoa ei tule...
Eli koita saada rinta herumaan jo ennen kuin otat vauvan syömään. Minulla ainakin kuuma kääre rintojen ympärillä laukaisi usein herumisen.. Lisää keinoja imetystukilistalta?
...ainut neuvo mikä tulee mieleen on että imetä, imetä, imetä ja vielä kerran imetä :D
Sairastin aivan kammottavan vatsataudin vauvani ollessa 6 viikon ikäinen, ja olin imettämättä sen vuoksi melkein kaksi päivää. Itsekin epätoivoisena annoin korvikettakin vatsataudin jälkeen parin päivän ajan, mutta sitten päätin vain urhoollisesti imettää. Koska mitä enemmän imetät, sitä enemmän maitoa tulee. Vaikka en olekaan mikään täysimetysfanaatikko, niin näin se kuitenkin vain toimi..
Mutta kannattaa varautua siihen, että seuraavat neljä päivää menevät pelkästään imettäessä.. Näin toimin itse, ja meinasin jo lopettaa koko homman, mutta jotenkin se sitten lähti taas rullaamaan ja täysimetin tämän jälkeen melkein puolivuotiaaksi. Tsemppiä sulle vaikka se epätoivoiselta tuntuukin!!
Niin, unohdin vielä mainita, että vauva hikeentyy tissillä tosi nopeasti kun maito ei ala herumaan. Eli imetykset on huutoa vaan ja kestää muutaman minuutin kerrallaan. Vippaskonstit; kävely, paikanvaihto ym. on jo käytössä...
Kamalaa oli, kun viimesetkin mehut imettiin tissistä, mutta niin vaan siitä selvittiin. Eli imetä vaan, koko ajan, juo ja syö niin apljon kuin vointi antaa periksi. Mulla meni molemmilla kerroilla muutama päivä, ennenkuin tunsin rintojen taas kunnolla täyttyvän ja maidontulon normalisoituvan. Kyllä sieltä löysästäkin tissistä tulee kun vaan vauva jaksaa imeä. Tsemiä!