Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvontavaltuutus

Vierailija
09.05.2022 |

Oletteko tehneet ja jos niin missä? Pankissa, netissä tms. ja mihin hintaan?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontavaltuutus tekee asioista kevyempää ja helpompaa valtuutetulle. Ei esimerkiksi tarvitse erikseen hakea DVVn lupaa, jos myy valtuuttajan puolesta kiinteistön/asunto-osakkeen (jos niin ei valtakirjassa erikseen mainita) eikä tarvitse tehdä tiliä DVVlle niin säännöllisesti. Säästyy turhalta byrokratialta ja sen voi tehdä myös itse ilmaiseksi. 

Haluaisin tästä enemmän tietoa millaista käytännössä on toimia edunvalvontavaltuutettuna. Äitini toivoisi, että voisin tarvittaessa toimia hänen edunvalvontavaltuutettunaan, mutta aprikoi, miten se onnistuu kun asutaan ihan eri puolilla maata.

Vierailija
42/43 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen valtuutuspaperin voi tehdä itse. Malleja on netissä.

Edunvalvontavaltuutus pitäisi olla tehtynä jokaisella aikuisella, se on paljon kevyempi juttu kuin virallinen edunvalvonta. Harmi, että termit sekoitetaan usein. Valtuutuksella voi itse määrätä sen henkilön, johon luottaa ja jonka haluaa asioitaan hoitavan siinä tapauksessa, ettei itse pysty.

Eikä se onnistu, että läheiset, edes oma aviopuoliso hoitaa siinä vaiheessa, kun ihminen on tajuton tai muistisairas. Monet luulevat että voi, mutta ei se niin mene.

Testamentit ja avioehdot ovat toiset jutut, minkä kanssa tulee isoja yllätyksiä, kun ei olla perillä asioista,

Toki voi tehdä itse mutta silloin on hyvä tietää mitä on tekemässä. Talonkin voi rakentaa itse, jos tietää mitä tekee. Jos osaaminen on sillä tasolla, että pitää kopioida pohja netistä, niin kannattaa ottaa yhteys, vaikka omaan pankkiin ja maksaa kiltisti muutama satanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontavaltuutetulla taitaa haastavin vaihe olla se lopputilin teko muille perillisille.

Edunvalvontavaltuutuksen tekijä voi itse määrätä, että valtuutetun ei tarvitse tehdä kirjanpitoa eikä loppuselvitystä perillisille. Se kirjataan valtuutukseen.

Meillä on myös tilanne, missä muistisairauden edetessä henkilö ei suostunut valtuutusta tekemään. Nyt lähes vuosi meni, kun DVV vitkasteli ja lopulta ja käräjäoikeuden päätöksellä saatiin hänelle määrättyä virallinen edunvalvoja, mikä on paljon hankalampi ja kalliimpikin juttu kuin jos joku läheisistä olisi ollut valtuutettuna.

Läheisen voi määrätä edunvalvojaksi myös käräjäoikeus. Se tosin edellyttää sitä, että kaikki läheiset ovat jokseenkin yksimielisiä siitä, että hyväksyvät edunvalvojaksi hänet, joka siihen hommaan suostuu. Siinä ilmoituslomakkeessakin kysytään ehdotusta edunvalvojaksi ja siihen voi hyvin kirjoittaa "NN, joka on tähän saakka huolehtinut hänen raha-asioistaan".

Muiden läheisten mielipiteellä ei ole MITÄÄN merkitystä, eikä niitä edes kysytä.

Yksi läheinen hakee edunvalvontaa ja joku ehdotetaan edunvalvojaksi (joka suostuu siihen), ja DVV käsittelee anomuksen (tarvittaessa haastattelee kohteen), ja käräjäoikeus määrää edunvalvojan. Kukaan muu "läheinen" ei liity asiaan mitenkään.

Kannattaa katsoa DVV sivuilta lomake, jolla ilmoitetaan ilmeisestä edunvalvonnan tarpeesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä