Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lievittää hammaslääkäri pelkoa?

Likahammas1
08.05.2022 |

Aika varattuna ja pian käsillä. Kammoan ja PALJON. Yleensä jopa perun viimetingassa... Mikä avuksi :/

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen kampaajalle, kampaajan kanssa neuvotellaan miten leikataan, värjätään jne. mutta hammaslääkärissä on vain toimenpiteiden kohde ja olo on ihan avuton; ei voi juurikaan itse vaikuttaa siihen mitä suussa tapahtuu eikä jälkikäteenkään tiedä mitä ja miten hommat on hioidettu. Ei voi edes kysyä kun suu on täynnä niitä tuppoja ja laitteita. Tämä ainakin itseäni sekä pelottaa että ärsyttää.

Vierailija
22/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi kun joku keksisi aineen, jolla sais hampaat pysymään ehjinä! tuntuu, että nykyään paljon mitä erilaisempia hammasongelmia

Kyllä sellainen on keksitty. Fluorihammastahna. Pesetkö varmasti kunnolla ja puhdistat myös hammasvälit vähintään kerran päivässä? Et napostele ja ruokavalio muutenkin kunnossa?

Kun olet pessyt hampaat, kokeile kielellä hampaiden pinnat myös ihan takaa. Jos karheutta tuntuu niin ei ole puhdasta. Karheus voi johtua myös repsottavista paikoista, ne pitää hammaslääkärin hioa etteivät kerää plakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä pelottaa?

Minua siinä pelottaa se hammaslääkärillä käynti eli kaikki. Jo se haju laukaisee sen kauhun. Järkytyin tuosta touhusta jo lapsena ja nyt olen nelikymppinen, se oli niin ronskia silloin "ennen vanhaan" eli 80-luvun lopusta tuonne 90-luvun puoliväliin kun jouduin usein käymään. Täysi-ikäistymisen jälkeen olen käynyt kerran. Pelottaa niin helvetisti, sotaankin lähden mieluummin kuin hammaslääkäriin.

Sama mulla koiluhammaslääkärissä porattiin ilman puudutusta. Mulla oli puutteellisella kiilteellä ja kehitys viallisilla kruunulla vai oliko ne kokonaan ilman puhjenneita hampaita.

Tuntui että aikoja oli loputtomasti ja aina porattiin loputtoman paljon. Kerran mulla oli iso syvä reikä poskihampaassa ja porattiin melkein ytimeen. Nyt aikuisena ymmärsin sen väliaikaisen paikan olleen että nähdään palautuuko ydin. Se palautui ja vältin juurihoidon. Ennen kai potilasta haluttiin rangaista kin kivulla reistä. Mutta tuolla kun tehtiin kivuliaita hoitoja ilman puudutusta tehtiin pelkääjiä.

On se aikuisillakin rohkeus murtunut ja tullut pelko tilalle. Jos joku kerta onkin sattunut liikaa.

Vierailija
24/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen hammaslääkäri Lamminen.

Kunnes kerran "vahingossa" joudun päivystys käynnille eräälle hammaslääkärille.

TÄMÄ hammaslääkäri on POIKKEUS !

Niin varma, huippu luokan osaava h.lääkäri.

Kertoi ja selvitti mitä ja miten ja miksi nyt hän tekee.

Ennenkaikkea SE miten varmoin ottein hän toimi.

Ja kertoi että ei tarvitse pelätä, hän aina kyseli välillä miltä tuntuu, ja laitetaanko puuduttavaa..jne..

Huomasin jo odotusaulassa sertifikaatti palkinto taulut seinillä....osasin odottaa että nyt olen hyvissä käsissä.

Ja olin.

Käyn hänen vastaanotolla kerran vuodessa.

Vierailija
25/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkään hammaslääkärissä sitä laskua🙃

Vierailija
26/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen hammaslääkäri antaa esilääkityksen tunnin ennen hoitoa.

Se estää pelkoa lisääntymästä sekä paniikkikohtauksen.

Piikkipelkoinen puudutetaan Emla geelin avulla. Hidas pisto niin että puudutusaine menee edellä.

Näillä olen pärjännyt.

Pelkoani yritettiin tutkia hypnoosin avulla: kuvittele että istut elokuvissa katsomassa filmiä itsestäsi hoidossa. Heräsin heti syvästä hypnoosista pakovalmiina. Se siitä.

Esilääkkeellä luotan että pysyn rauhallisena.

Vierailija
27/30 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä Propral verenpainelääkeresepti ja Atarax allergialääkeresepti. Mulle on määrätty toi verenpainelääke jo ihan nuorena jännitysoireisiin, kun sen kanssa ne fyysiset oireet ei pääse niskan päälle. Otan siis sen ennen jännittäviä tilanteita. En ees vitsaile: Mun piti esiintyä niin lääkäri määräsi ottamaan tuntia ennen esitystä Propralin ja yhden oluen. Aikamoista. Mutta hän painotti, että vain yhden. Kyllä se auttoi enkä saanut ahdistuskohtausta kesken esityksen. En kuitenkaan halunnut ottaa sitä olutta tavaksi joten jätin sen pois. Mutta yksi hömpsy jos harvoin hammaslääkäriin joutuu, ei kai ketään alkoholisoi?

Atarax on väsyttävä allergialääke jota lääkärit myös määrää herkemmin kuin muita rauhoittavia. Nyt allergiakautena nenän tukkoisuus häiritsee unta ja itseasiassa sain reseptin uniongelman enkä allergian takia.

Sitten jos nämä ei onnistu, niin luontaistuotekaupoista saa väsyttävää teetä joka sisältää mm. Valeriaanaa ja humalaa. Jospa se rentouttaisi hermoja.

Itse pääsin hammaslääkäripelosta käymällä yksityisellä hammaslääkärillä joka kyllä selittää joka vaiheen ja on lempeä. Hän kysyy vähän väliä, onko kaikki ok ja meillä on sopimus että taputan kädellä käsinojaan jos haluan keskeyttää tai sanoa jotain.

Ihan viimeiset hammaslääkäripelot meni kun jouduin onnettomuuteen ja hampaita korjattiin sen jälkeen vuoden. Hampaita leikattiin pois ja implantit ruuvattiin kiinni leukaluuhun. Silloin kaikesta tuli jo rutiinia.

Vierailija
28/30 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihlajalinnassa on hyviä hammaslääkäreitä hoitamaan pelkopotilaita

Vierailija
29/30 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menen kampaajalle, kampaajan kanssa neuvotellaan miten leikataan, värjätään jne. mutta hammaslääkärissä on vain toimenpiteiden kohde ja olo on ihan avuton; ei voi juurikaan itse vaikuttaa siihen mitä suussa tapahtuu eikä jälkikäteenkään tiedä mitä ja miten hommat on hioidettu. Ei voi edes kysyä kun suu on täynnä niitä tuppoja ja laitteita. Tämä ainakin itseäni sekä pelottaa että ärsyttää.

Ahah, mun hammaslääkäri kertoo AINA mitä siellä on ja mitä tehdään!

Käyn yksityisellä, eikä ole tarvinnut "pelatä" yhtään!

Laitan aina silmät kii ja yritän rewntoutua.

Vierailija
30/30 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on, kun löytäisit kivan hammaslääkärin joka puhuu ja kertoo mitä aikoo tehdä. Ei välttämättä tarvi olla mikään pelkopotilaisiin erikoistunut, mutta hyvähän se vain olisi.

Sen lisäksi hoidat hampaasi hyvin eli peset hellästi pari kertaa päivässä, vältät napostelua, otat ksylitolia ruuan jälkeen, harjaat tai lankaat hammasvälit... Itsellä auttoi huimasti se, että hampaat on pysynyt kunnossa. Ei ole moneen moneen vuoteen ollut ainuttakaan reikää ja hammaskiven määrä on vähentynyt tosi paljon. Mitä paremmassa kunnossa hampaat on, sitä vähemmän on pelättävää. Niin se vain menee. Pätee myös siihen, että parempi käydä hammaslääkärissö kerran vuodessa kuin kerran kymmenessä. Mitä aikaisemmin joku vaiva huomataan, sitä helpommalla pääset potilaana.

Näitä olen itselleni toistellut aina, kun on alkanut hammaslääkärissä käynti jännittää tai pelottaa.