Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä lopettaa itku (äitienpäivä)?

Vierailija
08.05.2022 |

En halua olla ilonpilaaja ja en odota mitään isompaa juhlintaa äitienpäivänä, mutta silti itkettää. Kavereiden ja sukulaisten insta-päivitykset juhlinnasta tekevät pahaa. Tiedän, että eihän se kuva kerro välttämättä totuutta, ties mikä riita siellä on päällä, mutta kuitenkin olen kateellinen.

Olin ihan cool siihen asti, kun teini-ikäinen lapseni virnuili, että on hänellä jotain minulle. Post-it lapulle kirjoitettu Onnea! En ollut odottanut mitään, mutta odotukset nousivat heti, kun tuli sanomaan, että jotain on. Nyt van itkettää. Tämä lapsi siis on taiteilija, joka käytti eilenkin varmaan 10 t piirtelyyn. Eli parissa minuutissa olisi piirtänyt minulle oikean kortin.

Miten tässä saa koottua itsensä? En haluaisi taas viettää äitienpäivää itkien.

Nyt ruoanlaittoon. Tuli jo kyselyä, mitä on ruoaksi ja ruoan kuultuaan lapsi tokaisi, että ai taas. Teki mieli sanoa, että olisitte voinut iskän kanssa keksiä jotain muutakin, mutta mä nyt päätin tämän hyvän ja helpon ruoan, kun se pitää kuitenkin itse tehdä, enkä halua viettää koko päivää keittiössä.

Kommentit (390)

Vierailija
21/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppii esimerkistä. Jos antaa kohdella ovimattona, on ovimatto. Kunnioitus on ansaittava.

Vierailija
22/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itke vaan. Perheen on terveellistä nähdä, miltä sinusta tuntuu. Että äiti ei ole mikään itsestäänselvä talouskone.

Meillä mies hoitaa äitienpäiväonnittelun, koska lapsi ei koe sitä tarpeelliseksi, vaikka olemme parhaamme mukaan hänelle yrittäneet opettaa, että muiden huomioiminen on hyväksi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se oli vitsi?

Meillä ainakin osaisin kuvitella et teini tekisi vastaavaa ja luulen et molemmat vaan nauraisi. Vielä kun erikseen mainitsee, et on jotain.

Juu, se oli vitsi. Siksi ei ollutkaan kiva, kun en vaan pystynyt reagoimaan naurulla (kuten normaalisti), vaan aloin itkeä.

Enkä halua mielenosoituksellisesti lähteä minnekään yksin syömään, vaan viettää ihan normaalin päivän. Hankalaa vaan, kun koko ajan itkettää.

Ap

No nyt sanot muulle perheelle, että olisi kiva jotenkin viettää äitienpäivää, lähdetäänpä kohta kaikki yhdessä lounaalle.

Vierailija
24/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap käymään kaupassa. Osta itsellesi kortti, lahja, kukkia ja käy pullakahvilla kahvilassa. Kotiin tullesasi jätä kahvilan kuitti "vahingossa" kukkamaljakon viereen.

Jos tulee kyselyitä, niin sanot, että tästä päivästä lähtien olet päättänyt pitää itsellesi äitienpäivän :)

Vierailija
25/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se oli vitsi?

Meillä ainakin osaisin kuvitella et teini tekisi vastaavaa ja luulen et molemmat vaan nauraisi. Vielä kun erikseen mainitsee, et on jotain.

Juu, se oli vitsi. Siksi ei ollutkaan kiva, kun en vaan pystynyt reagoimaan naurulla (kuten normaalisti), vaan aloin itkeä.

Enkä halua mielenosoituksellisesti lähteä minnekään yksin syömään, vaan viettää ihan normaalin päivän. Hankalaa vaan, kun koko ajan itkettää.

Ap

No nyt sanot muulle perheelle, että olisi kiva jotenkin viettää äitienpäivää, lähdetäänpä kohta kaikki yhdessä lounaalle.

Miksi ap maksaisi kaikkien ruoat? Niiden, jotka eivät häntä välitä oma-alotteisesti juhlistaa?

Vierailija
26/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut että ruuaksi on sitten sitä mitä sinä ja isä teette

Vierailija
27/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ravintolaan syömään

Jätä nuo jotka ei halua juhlia kotiin

Vierailija
28/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heräsin jo tänään klo 6.45, keittelin kahvit  itselleni ja mies tulikin kohta yövuorosta. Hän antoi minulle likööripullon lahjaksi ja meni nukkumaan. Itse kävin jo salilla ja söin. Nyt käyn tekemään ruokaa, ehkä lapset 15v ja 19v heräilevät kohta puolin. Poika ei varmaankaan muista minua mitenkään ja tytär saattaa olla tehnyt kortin (hän on myös taiteilija) ja ehkä ostanut jotakin pientä. Täytekakun ajattelin myös kohta tehdä, ehkä tytär auttaa sen teossa. Ei meilläkään ole koskaan panostettu äitienpäiviin, tosin ei myöskään isänpäiviin, osin vuorotöidenkin takia. 

Vierailija
29/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se oli vitsi?

Ap

Ota sitten myös itse siitä vastuu miksi sinusta tuntuu pahalta.

Vierailija
30/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sinähän olet lapsesi kasvattanut. Hän on sinun oma tuloksesi. Kyllä sinä saat sanoa lapsellesi ja amiehellesi omat toiveesi.

Anteeksi mutta tämä näkemys on aika naiivi. Lapsesta voi tulla vaikka millainen k-pää riippumatta siitä, miten hyvin hänet kasvattaa.

Lapsen kehitykseen vaikuttavat myös koulu, kaverit, opettajat ja muu ympäristö sekä fyysiset tekijät.

Vierailija
31/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi lopettaa, itke kun itkettää. Äläkä tee ruokaa, osaavat ihan itsekin.

Vierailija
32/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omia lapsia mutta omaa äitiä piti onnitella. Viestin laitoin, en mene käymään. Tuntui vaikealle kirjottaa siihen viestiin hyvää äitienpäivää _rakkaalle_ äidille. Olen niin katkera, siitä kuinka vaille jäin lapsuudessa. Tunnen usein lähinnä vihaa äitiäni kohtaan. Olen sen kyllä näyttänytkin, mutta ei se auta.

Toisaalta toista äitiä ei ole eikä tule, ja onhan se kai rakas silti. Mutta päällimmäisenä tunteena viha ja vitutus koko äitienpäivästä.

Vierailija
33/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se oli vitsi?

Ap

Ei se ole mielenosoituksellista, ei ollenkaan! Nyt otat ja hemmottelet itseäsi!!!

Vierailija
34/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin tavalla äitienpäivän perinteet ovat lapsille opetettava ja pienestä pitäen ohjattava tekemään niitä. Toisin sanoen, jos haluaa itselle kivan äitienpäivän, se on itse järjestettävä itselle silloin kuin lapset ovat pieniä. Eli yhdessä laitettava aamupala, ostettava kukkia, järjestettävä päivällinen ravintolaan jne. Sitten vain ihastelemaan omaa kädenjälkeä: "onpa ihanaa saada kukkia äitienpäivänä, voi miten ne ilahduttavat minua" tai "tulen niin onnelliseksi, kun istutaan tässä yhdessä äitienpäivänä brunssilla" ja "onpa kivaa syödä (valmis)kakkua jälkkäriksi aina näin äitienpäivänä" jne. Kun lapset kasvavat, he tulevan hiukan oma-aloitteisemmaksi asian suhteen. 

Tärkeintä on opettaa lapsia sanomaan hyviä asioita itselle, vanhemmille ja muille ihmisille. Että lapselle on sitten teininä luontevaa halata, kertoa rakastavansa ja sanoa muita kivoja juttuja. 

Vierailija
35/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini oksensi ja sanoin miehelle että nyt äitienpäivä ja en aio siivota oksuvatia. Meillä ei teinit onnittele ollenkaan eikä mieskään. Ostin itselleni lahjan joka on mieluisa ja kakkua ei syödä koska olen dietillä.

Ap ei sun tarvitse tehdä niille ruokaa. Hae kaupasta herkkuja ja lahja itsellesi.

Kysy teiniltä haluaako se saman lapun kun sillä on synttärit?

Vierailija
36/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole omia lapsia mutta omaa äitiä piti onnitella. Viestin laitoin, en mene käymään. Tuntui vaikealle kirjottaa siihen viestiin hyvää äitienpäivää _rakkaalle_ äidille. Olen niin katkera, siitä kuinka vaille jäin lapsuudessa. Tunnen usein lähinnä vihaa äitiäni kohtaan. Olen sen kyllä näyttänytkin, mutta ei se auta.

Toisaalta toista äitiä ei ole eikä tule, ja onhan se kai rakas silti. Mutta päällimmäisenä tunteena viha ja vitutus koko äitienpäivästä.

Eihän sinun ole pakko käyttää sanaa "rakas" tai "rakkaalle".

Vierailija
37/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teini oli tökerö. Sellaisia se teinit usein on.

Mutta ei kukaan sinua pakota jäämään kotiin laittamaan ruokaa. Lähde kävelylle ja johonkin hyvään ravintolaan syömään.

Anna teinin hautua liemessään, ja miehen myös.

Vierailija
38/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiva, mutta minkäs teet. Ei meillä kaikilla muillakaan ole välttämättä niin hohdokas äitienpäivä 😊. Some on tosi ärsyttävä kun siellä tietyt ihmiset kailottaa koko ajan onnestaan ja ihanasta elämästään, mutta liekö sekään aina puhdas totuus.

Lohtua sulle ja vietä mukava päivä kaikesta huolimatta. Itse "unohdin" antaa perinteisen nimpparilahjan tyttärelle, kun hän ei muistanut onnitella synttäripäivänä toista vuotta peräkkäin. Pitää ehkä opettaa pikkuhiljaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. En ilkeyttäni, vaan ihan siksi, että mielestäni lasten olisi hyvä oppia vastavuoroisuutta ja toisten huomioimista elämässään, jos itsekin saavat sellaista osakseen. Nykyään lapset vaan kasvatetaan kai vähän itsekkäiksi ja ehkä olen itsekin syyllistynyt vähän siihen

Vierailija
39/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole kauheampaa, kuin marttyyriäiti, joka odottaa perheeltään ruusunterälehtiä ja suitsutusta, ja kun kukaan ei korvaansa lotkauta, niin sitten itketään hiljaa ja lopulta katkeroidutaan.

Älä tuhlaa aikaasi sellaiseen enää yhtään. Leuka pystyyn nyt, ja lakkaat olemasta perheesi kynnysmatto. Ota oma tilasi, ja pidä rajat, joista kukaan ei tule hyppimään yli.

Terve itsekkyys ei ole paha asia. Tulet sillä tavalla opettaneeksi lapsiasikin enemmän, kuin uskotkaan.

Vierailija
40/390 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sinähän olet lapsesi kasvattanut. Hän on sinun oma tuloksesi. Kyllä sinä saat sanoa lapsellesi ja amiehellesi omat toiveesi.

Anteeksi mutta tämä näkemys on aika naiivi. Lapsesta voi tulla vaikka millainen k-pää riippumatta siitä, miten hyvin hänet kasvattaa.

Lapsen kehitykseen vaikuttavat myös koulu, kaverit, opettajat ja muu ympäristö sekä fyysiset tekijät.

Tässäkin oikean elämän tilanteessa ap jätti kasvattamatta lastaan.