Laitoin kahvinkeittimen kahvikannun pesukoneeseen. Se alkoi olla jo ruskea...
Kommentit (48)
Juu, ei tarvitsisi laittaa, mutta koska käytän sellaisia, joissa on itsessään sulava kelmu ja sisällä osa nestemäistä osa jauhetta, ei sitä pysty puolittamaankaan. Pitäisi varmaan ostaa tätä varten vaikka nestemäistä konetiskiainetta, mutta ei tahdo kauppareissulla muistaa. Tuo konsti on myös hyvä pohjaanpalaneen kattilan kanssa. Riittävällä liotuksella palanut aines irtoaa ja nousee pintaan ihan itsekseen. Se ei aina koneessa tulekaan puhtaaksi. En kuitenkaan alvariinsa polttele kattiloita pohjaan. Puuron haudekeittimessä riisipuuro usein jämähtää yläreunasta tiukasti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei tarvitsisi laittaa, mutta koska käytän sellaisia, joissa on itsessään sulava kelmu ja sisällä osa nestemäistä osa jauhetta, ei sitä pysty puolittamaankaan. Pitäisi varmaan ostaa tätä varten vaikka nestemäistä konetiskiainetta, mutta ei tahdo kauppareissulla muistaa. Tuo konsti on myös hyvä pohjaanpalaneen kattilan kanssa. Riittävällä liotuksella palanut aines irtoaa ja nousee pintaan ihan itsekseen. Se ei aina koneessa tulekaan puhtaaksi. En kuitenkaan alvariinsa polttele kattiloita pohjaan. Puuron haudekeittimessä riisipuuro usein jämähtää yläreunasta tiukasti kiinni.
Voit korvata pesutabletin 2dl fairya.
Ravintoloissa meillä suositaan pari kertaa viikossa ruokalusikallinen soodaa keittimeen ja vettä koko pannullinen. Sitten lorotellaan läpi pari kolme pannua pelkkää vettä. Tulee puhdasta. Joka käytön jälkeen luonnollinen kuuma vesi huutelu pannulle, ei koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 2 pannua hajottanut koneessa. Paras keino normi käsintiskauksen lisäksi on silloin tällöin laittaa kuumaa vettä kahvinkeittimen kannuun ja konetiskiainetbl siihen. Antaa liota aikansa, pyörittää harjaa ja huuhtelee kunnolla. Tulee kirkas ja puhdas. Moccamasterin kannussa metallipanta ei anna periksi ja lasi laajenee koneessa. Tästä syystä rikkoutuivat.
Joku tyhmä alapeukutti!
Totta se on, juuri kuten sanottiin, metalli ei anna periksi ja lasi laajenee. Kiva pikku poks kuuluu!
Kovemmat lämpötilat keittimessä on kuin astianpesukoneessa. Miksei se lasi sitten poksu kahvia keitellessä, siinähän on sata asteinen keittolevy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmesienellä minä putsaan.
Naarmutat, että paska varmasti tarttuu kovemmin kiinni.
Ihmesieni ei naarmuta.
Mokkamasterin omistajat: Muistattehan, että laitteessa on siemenvesi!
Kannattaa tyhjentää pois, jos vaikka lähtee viikoksi reissuun tai laittaa kalkinpoistoainetta.
Moccamasterin osia esim. lasikannu ei suositella pestäväksi koneessa.
Käy hakemassa takeaway kahvit niin ei tarvitse hinkkailla pannua. Toinen vaihtoehto on juoda pikakahvia (murukahvi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 2 pannua hajottanut koneessa. Paras keino normi käsintiskauksen lisäksi on silloin tällöin laittaa kuumaa vettä kahvinkeittimen kannuun ja konetiskiainetbl siihen. Antaa liota aikansa, pyörittää harjaa ja huuhtelee kunnolla. Tulee kirkas ja puhdas. Moccamasterin kannussa metallipanta ei anna periksi ja lasi laajenee koneessa. Tästä syystä rikkoutuivat.
Joku tyhmä alapeukutti!
Totta se on, juuri kuten sanottiin, metalli ei anna periksi ja lasi laajenee. Kiva pikku poks kuuluu!
Erikoista. En alapeukuttanut, mutta minulla myös moccamaster ja pessyt aina pannun tiskikoneessa, eikä ole ikinä hajonnut sen takia. Kuumentaako tiskikoneesi veden normaalia kuumemmaksi?
Pannuja ainakin myydään cittarissa erillisenä.
Kahvissa on luontaisesti rasvaa, toki kannu pitää pestä usein. Harjalla pyöräyttää käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Moccamasterin osia esim. lasikannu ei suositella pestäväksi koneessa.
Ei suositella, mutta kestää hyvin. Meillä 8 vuotta vanha moccamaster ja pesen pannun ja muut muoviosat kerran viikossa astianpesukoneessa.
Lasipannu laajenee, kyllä, mutta rautapanta laajenee myös ja aika tarkasti tuplasti pannuun verrattuna. Josta seuraa että jos haluaa pannun saada rikki lämpötilalla niin kannattaa kokeilla jäädyttämistä, pakastin ei välttämättä ole tarpeeksi kylmä tosin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattais. Ne muoviosat löystyy koneessa.
Meil on ruuvit niissä muoviosissa ja ne voi kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina, siis 30 vuotta, pessyt kahvinkeittimen pannun ja siihen liittyvät muoviosat tiskikoneessa pari kertaa viikossa. Eivät ole kärsineet konetiskistä. Ihmettelen niitä jotka antavat pannunsa pinttyä ruskeaksi, ne voi pestä tiskikoneessa.
Sama, mutta 40 v pesty koneessa, eikä ole mennyt rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tyhmä alapeukutti!
Metalli laajenee enemmän kuin lasi. Keksi uusi teoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tyhmä alapeukutti!
Miksi monilla on kymmeniä vuosia kestänyt. Itse laskin lasin ja metallin laajenemiskertoimet ja kumpikin laajenee samassa suhteessa.
Olen pessyt kymmeniä vuosia itsekin koneessa ja ehjinä ovat säilyneet.
T.fyysikko
Kahvissa on rasvaa mikä tarttuu pannuun ja vaikuttaa kahvin makuun, joten se pestään päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tyhmä alapeukutti!
Miksi monilla on kymmeniä vuosia kestänyt. Itse laskin lasin ja metallin laajenemiskertoimet ja kumpikin laajenee samassa suhteessa.
Olen pessyt kymmeniä vuosia itsekin koneessa ja ehjinä ovat säilyneet.
T.fyysikko
Voihan kaikenlaista laskea ja saa kaikenlaisia tuloksia. Yleensä lämpölaajenemiskertoimet katsotaan taulukosta, ja lasilla merkitsevä numero 6 ja raudalla 12.
Miksi? 32 vuotta olen pessyt aina koneessa ja ikinä ei ole vaurioitunut.