Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo aivan loppu tähän uuteen työllisyysmalliin

Vierailija
07.05.2022 |

Sain äsken ensimmäisen hakemuksen lähetettyä..Kaikki voimat meni ja ensi viikolla pitäisi jo saada aikaiseksi uusi hakemus. Miten muilla työttömillä menee tämän mallin kanssa?

Kommentit (222)

Vierailija
201/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hakenut mihinkään kun ei ole sopivia paikkoja.

Otat siis heti vastaan karenssin?

Ei ole paikkoja auki mihin olisi realistiset mahdollisuudet päästä. Kaikkiin paikkoihin tarvitaan erityisosaamista.

Puhelinmyyntiä voi tehdä myös etänä kotoa käsin.

Puhelinmyyntiin ei sentään ole pakko hakea, eikä mennä vaikka pääsisi. Kaikkihan sinne otetaan.

Vierailija
202/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suunnitelma päivitettiin vasta eikä siinä lue mitään haettavista paikoista. Ainoastaan puolto koulutukseen.

Mullekin tehdään suunnitelmaa, mikä alkaa kesäkuussa ja siinä puolto mahdolliseen koulutukseen, joka alkaisi elokuussa. SILTI pitää kesän ajaksi hakea työpaikkaa, mutta tällä hetkellä vielä epäselvää montako paikkaa/kk.

Eli en saa odottaa tietoa alkaako koulu vai ei ja jos alkaa, niin ei tarvitsisi turhaan töihin mennä kahdeksi kk. Näin on määritelty lakiin ja papereihin. Töitä on pakko kaikkien hakea, oli tilanne mikä tahansa.

Mulle työkkäristä myös sanottiin, että lähes aina työ menee koulutuksen edelle, joten jos työsoppari on pidemmälle kuin heinäkuun loppu ja pääsen koulutukseen elokuussa, niin tulee mahdollisesti karenssi, koska kokopäivä koulutuksen takia joutuisin irtisanoutumaan. Ellei sitten taho joka selvittelee karenssiasioita huomioi sitä, että kohdallani koulutus tulee tarpeeseen ja näin ollen se ylittäisi työn hakemisen.

Onneksi koulutuksen aikana saisi olla rauhassa työkkäriltä.

Mietin vaan, että mistä saisi 2 kk töitä ja vaan tuoksi ajaksi sopimuksen? Omalla paikkakunnalla on hyvin heikosti töitä tarjolla kouluttamattomalle ja jos onkin, niin osa-aika töitä.

Olen myös jo lähes 50- vuotias (aiempina vuosina tuurilla saanut jtn töitä vuodeksi pariksi, nyt vaikeampaa, kun koulutus merkitsee enemmän), joten kesätyöpaikat menevät tietenkin nuorille. Ajokorttia ei ole, joten pidemmälle on hankalaa lähteä, koska julkinen ei kulje sopivasti. Näistä syistä työkkäri nyt miettii onko neljän paikan haku liikaa kohdallani. Vastustin neljää ja lupasi etsiä keinon pudottaa, mutta nollaan ei mahdollista.

0- tunti sopimusta ei kannata tehdä, koska työkkärin mukaan olet työtön ja joudut silti hakemaan kokoaikatyötä.

Kun kuuntelin tätä uutta systeemiä työkkärin naisen kertoessa, niin minkäänlaista maalaisjärkeä tai logiikkaa ei ole käytetty, mm. koulutus vs työ. Nyt on vaan ajateltu että kaikkien työttömien on helppo työllistyä, eikä mitään erityisiä poikkeuksia ole.

Ja miksi Oi miksi on pakko hakea nimenomaan KOKOPÄIVÄTYÖTÄ, kun niitä ei riitä kaikille ja joidenkin elämäntilanteeseen sopii paremmin esim. osa-aikatyöt syystä tai toisesta? Toivoin enemmän joustavuutta aktiivimalliin, mutta edelleen se on jostain kivikaudelta, eikä huomioida nykypäivän erimuotoisia työntekomalleja ja mm. ihmisten perhetilanteita. Taas on tehty yhdellä sabluunalla malli ja kaikkien on sovittava siihen tai muuten, rangaistukset ja karenssi.

🙄🤦🏻

Työkkäreitä on ohjeistettu kertomaan kaltaisillesi, että voit ilmoittaa kesän ajaksi, että et hae etuutta lainkaan, silloin sinun ei tarvitse hakea töitäkään. Ja jos et saa koulutuspaikkaa, voit palata etuudenhakijaksi sujuvasti omalla ilmoituksella. Helppoa ja yksinkertaista työnhakijalle, rasti ruutuun ja asia on sillä selvä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että työvoimakoulutuksen ja omaehtoisen koulutuksen aikana haet 1 työpaikkaa kuukaudessa ja ilmoitat työnhausta te-toimistolle (tai kunnalle, jos olet kokeilun asiakas).

Tässä uudessa mallissa voit hakea myös osa-aikatöitä, tuo kokoaikatyönhakupakko on pelkkä kuvitelmasi. Sinun tulee toki olla käytettävissä kokoaikatyöhön, jos sellaista on tarjolla - myös sen koulutuksen aikana!

Työvoimakoulutuksen aikana ei tarvitse hakea töitä, omaehtoisen opiskelun aikana kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä on nyt käytössä 2 täysin erilaista käyttöliittymää, Työmarkkinatori ja wanha MOL-sivusto.

Molemmat laadultaan sellaisia, joita yksikään yksityinen yritys ei itselleen huolisi.

Vierailija
204/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaako joku, että töitä on haettu uuden mallin mukaan?

Kyllä työttömien haastatteluja lisätään radikaalisiti. Haastatteluissa tentataan ne haetut työpaikat

Uusien työttömien kyllä, ja vanhat ja pitkäaikaiset työtrömät saa olla oman onnensa oloissa, nehän tarvitsisis 1200 henkeä lisää juuri nyt. Viime vuonna ne ei soittaneet mulle kertaakaan, nyt aktivoituneet ja 3kk välein soitellut kuntakokeilusta, saa nähdä kuuluuko niistä taaskaan mitään kesäkuussa kun pitäis tehdä tää uusi työllistymissuunnitelma.

Harmi vain kun olen lähössä ulkomaille 2vk ajaksi, mutta onneksi se on nykyään jo sallittua lähteä ulkomaille kunhan on tavoitettavissa työmarkkinatukelaisellekin eikä ole kytketty lankapuhelimen viereen jalkapannalla josko työkkäri soittaisi.

Vierailija
205/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä on nyt käytössä 2 täysin erilaista käyttöliittymää, Työmarkkinatori ja wanha MOL-sivusto.

Molemmat laadultaan sellaisia, joita yksikään yksityinen yritys ei itselleen huolisi.

Mol ei ole enää käytössä kuin omat tiedot sivusto, työpaikkoja ei enää ole mol puolella.

Vierailija
206/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työmarkkinatori on ihan hirveä, työpaikkoja ei voi ollenkaan hakea ammattialoittain ja sivustolle mahtuu vain muutama sivu. Eli jostain pitäisi tietää millä ihmeen nimellä työnantaja hakee työntekijää tai sitten selata tuhansia eri ammatteja josko sieltä löytyisi se jota hakee. Paaaaaljon huonompi kuin entinen.

Täh? Etusivulla isolla Hae ammattia tai työtehtävää tai aluetta

Ei anna mitään esimerkkejä esim palveluala, myynti tms, mistään valikosta valittavaksi, mistäs minä tiedän hakeeko työnantaja operaattoria vaiko asiakaspalveluvastaavaa tai "myynnin osaajaa" tai ihan mitä tahansa mitä käytetään puhelinmyynnin piilosanana ei niitä halua hakea kukaan.

En minä tiedä mikä työ olisi kiinnostavaa niin en minä tiedä mitä työntekijöitä on haettavana nykyään, olen ollut hoitamassa lapsia 5v ja sitten 2v nyt työttömänä.

Vierailija
207/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien keskusjärjestö.

Mikä sen merkitys on?

Jäänyt täysin epäselväksi miten se edistää työttömien etuja tai palvelee työtöntä.

Aktiivimalli 2 astuessa voimaan olisi sen luullut vaativan asianmukaista tiedotusta työttömille.

Mutta taitaa olla viestintä...

Vierailija
208/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59v työtön nainen. En edes tajunnut, että ikäisiäni on kunnan velvollisuus työllistää 6kk: ajaksi. Sain kyselyn kunnalta, jossa kysyttiin, olenko halukas velvoitetyöllistämiseen. Kukaan ei ole kertonut kyseisestä mahdollisuudesta. Minulle etsitään nyt työtä puoleksi vuodeksi, että pääsen takaisin ansiosidonnaisen piiriin. Te- keskuksesta ei koskaan mainittu tästä mahdollisuudesta.

Vierailija
209/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Saikutusketju poistui. Taisi moderaattorilla osua arkaan paikkaan.

Vierailija
210/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo nyt ihan hirveästi  työllistä. Mun virkailijani kertoi, ettei haettavia paikkoja kontrolloida mitenkään (haen kyllä, ei ole mitään työntekoa vastaan), mutta oma ilmoitus hauista riittää. Pääsin myös valmennukseen, minimiyhteydenpito valmentajan kanssa tunti kuukaudessa. Kaikki etänä.

Vierailija
211/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 59v työtön nainen. En edes tajunnut, että ikäisiäni on kunnan velvollisuus työllistää 6kk: ajaksi. Sain kyselyn kunnalta, jossa kysyttiin, olenko halukas velvoitetyöllistämiseen. Kukaan ei ole kertonut kyseisestä mahdollisuudesta. Minulle etsitään nyt työtä puoleksi vuodeksi, että pääsen takaisin ansiosidonnaisen piiriin. Te- keskuksesta ei koskaan mainittu tästä mahdollisuudesta.

Hyvä esimerkki. Et ole ainoa.

TE-toimisto ei osaa informoida työttömiä.

TE-toimisto tasapäistää työttömät, vaikka jokainen työtön on yksilö.

Vierailija
212/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo löytänyt sopivaa työpaikkaa, johon voisin hakea. Näin ollut jo 8vuotta.

Varmasti löytyy sopivia paikkoja, tuskin niihin pääset mutta kivoja paikkoja haettavaksi, niitä löytyy.

Vierailija
213/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, jos työttömänä olevat eivät ole aiemmin saaneet aikaiseksi edes yhtä hakemusta viikossa, vaikka mitään muuta ei ole kuin aikaa.

Ja kun on sen yhden tehnyt, niin voi saman laitaa joka paikkaan, vai?

Vierailija
214/222 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pääset vielä eläkeputkeenkin, että eipä hätää mitään. Eihän tuollaisia kerrota, itse nämä pitää selvittää.

Vierailija
215/222 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään soitettiin työkkäristä, suunnitelmaan kuului 2 hakemusta kesäkuussa (työsopimus tehty syksyksi). Menin saman tien hakemaan, meni vissiin 2 minuuttia. Ja eiku kesälomalle!

Vierailija
216/222 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin vain random työpaikkojen nimet listaan (4kpl) enkä odellisuudessa lähettänyt hakemuksia.

Jos eivät kerta tarkista niitä niin turha niitä hakemuksia on oikeasti tehdä! 😅

Nyt kolmas vuosi työttömänä pyörähtää käyntiin. Paha masennus johon lääkitys, mutta en jaksa hakea keskusteluapua kun en koe, että siitä ois hyötyä.

Vierailija
217/222 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti masentunut? Hae apua siihen. Yhden hakemuksen teko ei terveelle ihmiselle ole kuvailemasi kaltainen ponnistus.

Vierailija
218/222 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole oltu vailla mitään, että pitäis hakee mitään. Omatoimisesti olen hakenut paikkoja. Yhdessä kävin töissä, mutta jättivät palkan maksamatta, niin en ottanut vakipestiä.

Nämä haut kerrotaan suullisesti virkailijalle, ainahan voi kertoa, että on hakenut sataa paikkaa kuukaudessa.

Vierailija
219/222 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa mihin vaan, myös johtajien paikkoja. Viis koulutuksesta ja kokemuksesta..

Totta ja se sama hakemus käy aina uudelleen. Eli teet yhden hakemuksen, kopioit sen ja lähettelet tasaisin väliajoin eri firmoihin. 

Vierailija
220/222 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hakuvelvoitteena 1 paikka kuukaudessa ja työkkäristä sanottiin että sen voi täyttää myös kysymällä esim. Lisätietoja jostain työpaikasta. Työhakuvelvoitteen voi täyttää eri tavoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän