Työmarkkinatuki ja isovanhemman luona asuminen
Vanhempien luona asuminen puolittaa tuen, mutta entä isovanhemman luona asuminen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lusmuilta ja Kela-eläteiltä -palsta.
No kuule, se "lusmu" on as-poikani, joka opiskelee toista tutkintoaan mutta valmistuakseen tarvitsee harjoittelupaikan, jota on etsitty vaikka kuinka ilman tulosta. Hakee samalla töitä ensimmäisen tutkintonsa mukaisiin paikkoihin, mutta siinäkin tulee vain hylkyjä. Jotenkin olisi silti elettävä. Meidän luona asuessaan sai ennen näitä toisia opintoja puolikkaan työmarkkinatuen. Kun ryhtyi opiskelemaan, sai opintorahan puolikkaan eli vielä puolet vähemmän. Jotain on tehtävä. Jos ei kerran saa harjoittelupaikkaa, on ryhdyttävä taas työttömäksi. Mumminsa tarvitsee apua, joten voisi muuttaa sinne, jos vain mummin ei tarvitsisi poikaa elättää.
Olen eri kuin edelliset vastaajat. Tee itsellesi joku uusi sähköposti osoite ja kysy sieltä "kysy kelasta" sivuilla, jos haluat tietoa siitä että miten käy tuelle lain edellyttämällä tavalla, jos poika isovanhemmille muuttaa. Jos vauvapalstalla on kelan virkailijoita niin he eivät edes saa puhua työasioista täällä. Toki täältä löytyy aika moni työtöntä ammatti-kelan-kusettajaa, että jos pimeästi haluaa sumplia täyden tuen pojallesi niin joku on jo kirjoittanut ylempänä siitä menetelmästä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kusetus ei ole tavoitteena, vaan toimeen tuleminen edes jotenkin. Täysikin työmarkkinatuki on pieni, saati puolet siitä - saati puolet ammattiopintotason opintorahasta.
Kaivoin muinaisen sp-osoitteen uudelleen henkiin ja kysyin asiaa. Saa nähdä milloin vastaus tulee ja selventääkö se asiaa.
Muuten, entä jos poika ilmoittaa vain uuden osoitteen Kelalle ja sillä selvä? Miksi pitäisi ilmoittaa muu sukulaisuussuhde kuin vanhempi-lapsi? Kun ei sitä kysytä.
Mummisi voi ottaa pojan ihan laillisesti alivuokralaiseksi jolloin poika olisi ehkä oikeutettu täyteen työmarkkinatukeen ja ehkä myös toimeentulotukeen. Silloinhan poika maksaisi vuokran kokonaisuudessaan tukirahoilla ja käteen jäisi se lakisääteinen n.500e/kk?
TAI
Alatte etsimään pojalle omaa pientä vuokra-asuntoa. Olen itse ollut noilla kolmella tuella ja ne on ainakin pääkaupunkiseudulla yhteensä 1300-1400e/kk riippuen vuokran määrästä, vuokrani taisi silloin olla 740e.
Jos pojalla on luottotiedot kunnossa niin löytyy kyllä vuokrakämppä.
Vierailija kirjoitti:
Mummisi voi ottaa pojan ihan laillisesti alivuokralaiseksi jolloin poika olisi ehkä oikeutettu täyteen työmarkkinatukeen ja ehkä myös toimeentulotukeen. Silloinhan poika maksaisi vuokran kokonaisuudessaan tukirahoilla ja käteen jäisi se lakisääteinen n.500e/kk?
TAI
Alatte etsimään pojalle omaa pientä vuokra-asuntoa. Olen itse ollut noilla kolmella tuella ja ne on ainakin pääkaupunkiseudulla yhteensä 1300-1400e/kk riippuen vuokran määrästä, vuokrani taisi silloin olla 740e.
Mummi ei ole vuokralla, joten ei voi ottaa ALIvuokralaistakaan.
Tarkoitus ei ole nyt kikkailla millään asumistuella muutenkaan, vaan kysyin vain työmarkkinatuesta. Poika saisi asua ihan ilmaiseksi, kunhan saisi täyden työmarkkinatuen.
Onko tässä joku ikäraja? En ole ajatellutkaan, että jos minä 47-vuotias muuttaisin mummoni kanssa samaan niin menettäisin jotain työmarkkinatuestani. Tai jos muuttaisin hetkeksi samaan vanhempieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAI
Tarkoitus ei ole nyt kikkailla millään asumistuella muutenkaan, vaan kysyin vain työmarkkinatuesta. Poika saisi asua ihan ilmaiseksi, kunhan saisi täyden työmarkkinatuen.
Voihan se mummi vuokrata huoneen joka tapauksessa, vaikkapa 200€/kk. Siihen saisi asumistuenkin ja mummi vähän lisärahaa. Ja lapsi saisi työmarkkinatuen, asumistuen ja jopa toimeentulotukeakin. Kaikki voittaisivat. Mummilla ei pitäis olla elatusvelvollisuutta lapsenlapseen nähden.
Olen aikuinen työtön ja asun vanhempani luona. Saan ihan täyden työmarkkinatuen kun vanhempani tulot jäävät tietyn rajan alle. En myöskään saa vanhemmaltani rahaa, eikä siis mitenkään elätä. Toki hakemuksessa kysyttiin vanhemman tuloja, mutta kirjoitin hakemukseen, että tarkastavat verotiedot, jotka siis ovat ihan julkisia. Ilmeisesti tämä riitti kun mitään lisäselvityksiä ei vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAI
Tarkoitus ei ole nyt kikkailla millään asumistuella muutenkaan, vaan kysyin vain työmarkkinatuesta. Poika saisi asua ihan ilmaiseksi, kunhan saisi täyden työmarkkinatuen.Voihan se mummi vuokrata huoneen joka tapauksessa, vaikkapa 200€/kk. Siihen saisi asumistuenkin ja mummi vähän lisärahaa. Ja lapsi saisi työmarkkinatuen, asumistuen ja jopa toimeentulotukeakin. Kaikki voittaisivat. Mummilla ei pitäis olla elatusvelvollisuutta lapsenlapseen nähden.
No eihän asumistuki koskaan vuokran suuruinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen työtön ja asun vanhempani luona. Saan ihan täyden työmarkkinatuen kun vanhempani tulot jäävät tietyn rajan alle. En myöskään saa vanhemmaltani rahaa, eikä siis mitenkään elätä. Toki hakemuksessa kysyttiin vanhemman tuloja, mutta kirjoitin hakemukseen, että tarkastavat verotiedot, jotka siis ovat ihan julkisia. Ilmeisesti tämä riitti kun mitään lisäselvityksiä ei vaadittu.
No meillä meni yli rajan toisen vanhemman tulot.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä joku ikäraja? En ole ajatellutkaan, että jos minä 47-vuotias muuttaisin mummoni kanssa samaan niin menettäisin jotain työmarkkinatuestani. Tai jos muuttaisin hetkeksi samaan vanhempieni kanssa.
Jos muuttaisit vanhemmillesi, niin heidän tulojensa mukaan voitaisiin työmarkkinatukesi leikata puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, se "lusmu" on as-poikani, joka opiskelee toista tutkintoaan mutta valmistuakseen tarvitsee harjoittelupaikan, jota on etsitty vaikka kuinka ilman tulosta. Hakee samalla töitä ensimmäisen tutkintonsa mukaisiin paikkoihin, mutta siinäkin tulee vain hylkyjä. Jotenkin olisi silti elettävä. Meidän luona asuessaan sai ennen näitä toisia opintoja puolikkaan työmarkkinatuen. Kun ryhtyi opiskelemaan, sai opintorahan puolikkaan eli vielä puolet vähemmän. Jotain on tehtävä. Jos ei kerran saa harjoittelupaikkaa, on ryhdyttävä taas työttömäksi. Mumminsa tarvitsee apua, joten voisi muuttaa sinne, jos vain mummin ei tarvitsisi poikaa elättää.
Olen eri kuin edelliset vastaajat. Tee itsellesi joku uusi sähköposti osoite ja kysy sieltä "kysy kelasta" sivuilla, jos haluat tietoa siitä että miten käy tuelle lain edellyttämällä tavalla, jos poika isovanhemmille muuttaa. Jos vauvapalstalla on kelan virkailijoita niin he eivät edes saa puhua työasioista täällä. Toki täältä löytyy aika moni työtöntä ammatti-kelan-kusettajaa, että jos pimeästi haluaa sumplia täyden tuen pojallesi niin joku on jo kirjoittanut ylempänä siitä menetelmästä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kusetus ei ole tavoitteena, vaan toimeen tuleminen edes jotenkin. Täysikin työmarkkinatuki on pieni, saati puolet siitä - saati puolet ammattiopintotason opintorahasta.
Kaivoin muinaisen sp-osoitteen uudelleen henkiin ja kysyin asiaa. Saa nähdä milloin vastaus tulee ja selventääkö se asiaa.
Muuten, entä jos poika ilmoittaa vain uuden osoitteen Kelalle ja sillä selvä? Miksi pitäisi ilmoittaa muu sukulaisuussuhde kuin vanhempi-lapsi? Kun ei sitä kysytä.
Sehän juuri meneekin noin. Kela on kiinnostunut mahdollisista muitten asujien tuloista vain siinä tapauksessa että haetaan asumistukea, ja poikasihan ei sitä ole hakemassa. Eli ei teillä edes ole ongelmaa, vaikka jotkut täällä väittävät että nyt pitää alkaa kelaa kusettamaan! :) Joten osoitetietojen päivittäminen eri tahoilla(kela,te-keskus,maistraatti ja posti) riittänee, ja poika joutuu varmaan tekemään uuden työmarkkinatuki hakemuksen mihin kirjoittaa vapaasti esim "En asu vanhempieni luona vaan osoitteessa X ja mistä päivästä lähtien" . Aika varma olen että saa silloin täyden työmarkkinatuen, olen nimittäin itse nuorempana asunut kaverin osoitteessa ja silloinkin sain täydet työmarkkinatuet. Kaikki on hyvin nii kauan kun ei hae asumistukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun siis vain toisen eli yhden eläkkeellä olevan vanhempani kanssa. Tuo tuloraja on niin pieni, että kahdella vanhemmalla helposti ylittyy. Hyvin nöyryyttävää, että täysi-ikäisen aikuisenkin tukiin, jota vanhemmat eivät ole alaikäisen tavoin velvoitettu elättämään vanhempien tuet vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAI
Tarkoitus ei ole nyt kikkailla millään asumistuella muutenkaan, vaan kysyin vain työmarkkinatuesta. Poika saisi asua ihan ilmaiseksi, kunhan saisi täyden työmarkkinatuen.Voihan se mummi vuokrata huoneen joka tapauksessa, vaikkapa 200€/kk. Siihen saisi asumistuenkin ja mummi vähän lisärahaa. Ja lapsi saisi työmarkkinatuen, asumistuen ja jopa toimeentulotukeakin. Kaikki voittaisivat. Mummilla ei pitäis olla elatusvelvollisuutta lapsenlapseen nähden.
No eihän asumistuki koskaan vuokran suuruinen ole.
Ei olekaan mutta myönnetty päätös perustoimeentulotuelle korvaa erotuksen. Tietty kaikki ei sitä hae ja jotkut eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, jos muuttaisit vanhemmillesi, niin sinua kohdeltaisiin Kelassa kuin alaikäistä. Eli vanhempiesi tulot vaikuttaisivat työmarkkinatukeesi ja vanhempiesi oletettaisiin elättävän sinua.
Työmarkkinatuen saajan asuinseura ei vaikuta työmarkkinatukeen mitenkään enää nykyään, jos kysymyksessä on kuka tahansa muu henkilö kuin oma vanhempi. Aloituksen kysymykseen yksinkertainen vastaus on siis että mummin luona voi asua ihan virallisesti ilman pelkoa siitä että mikään tuki alenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun siis vain toisen eli yhden eläkkeellä olevan vanhempani kanssa. Tuo tuloraja on niin pieni, että kahdella vanhemmalla helposti ylittyy. Hyvin nöyryyttävää, että täysi-ikäisen aikuisenkin tukiin, jota vanhemmat eivät ole alaikäisen tavoin velvoitettu elättämään vanhempien tuet vaikuttavat.
Jos tämä aikuinen työtön asuu vanhempien luona on melkeinpä selvää että vanhemmat tavalla tai toisella osallistuvat elinkustannusten maksamiseen. Työmarkkinatuki laissa on itseasiassa myös sellainen pykälä että jos työtön pystyy osoittamaan että vanhemmat eivät häntä elätä niin toisenkin puolikkaan saa vaikka asuisi heidän luonaan. En tiedä onko kukaan onnistunut kyseistä pykälä jotenkin hyödyntämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, entä jos poika ilmoittaa vain uuden osoitteen Kelalle ja sillä selvä? Miksi pitäisi ilmoittaa muu sukulaisuussuhde kuin vanhempi-lapsi? Kun ei sitä kysytä.Sehän juuri meneekin noin. Kela on kiinnostunut mahdollisista muitten asujien tuloista vain siinä tapauksessa että haetaan asumistukea, ja poikasihan ei sitä ole hakemassa. Eli ei teillä edes ole ongelmaa, vaikka jotkut täällä väittävät että nyt pitää alkaa kelaa kusettamaan! :) Joten osoitetietojen päivittäminen eri tahoilla(kela,te-keskus,maistraatti ja posti) riittänee, ja poika joutuu varmaan tekemään uuden työmarkkinatuki hakemuksen mihin kirjoittaa vapaasti esim "En asu vanhempieni luona vaan osoitteessa X ja mistä päivästä lähtien" . Aika varma olen että saa silloin täyden työmarkkinatuen, olen nimittäin itse nuorempana asunut kaverin osoitteessa ja silloinkin sain täydet työmarkkinatuet. Kaikki on hyvin nii kauan kun ei hae asumistukea!
Muuten jees, mutta kyllähän se Kela on hyvinkin kiinnostunut vanhempien tuloista myös silloin jos hakija asuu näiden luona ja hakee työmarkkinatukea tai opintotukea. Ja niistä rokotetaan.
Poika on saanut vain puolikasta työmarkkinatukea ennen opintoja, ja opintojen aikana vain alle satasen opintorahaa vanhempien luona asuessaan.
Tänään tuli Kelasta päätös, että anomus lääkärin suosittelemasta kuntoutusrahasta oli hylätty. Tämä on niin paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuen saajan asuinseura ei vaikuta työmarkkinatukeen mitenkään enää nykyään, jos kysymyksessä on kuka tahansa muu henkilö kuin oma vanhempi. Aloituksen kysymykseen yksinkertainen vastaus on siis että mummin luona voi asua ihan virallisesti ilman pelkoa siitä että mikään tuki alenee.
Kiitos. Siirrämme siis pojan kirjat mummille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä kysynyt mitään asumistuesta, vaan työmarkkinatuesta. Asumistukea ei aiota hakea.
Työmarkkinatukea saavat ne jotka ovat jo olleet pidemmän aikaa työttöminä työnhakijoina. Jos haet ensimmäistä kertaa sun kuuluu hakea peruspäivärahaa. Se muuttuu sitten myöhemmin automaattisesti työmarkkinatueksi, kun olet ollut riittävän monta päivää peruspäivärahalla.
Peruspäivärahaa maksetaan vasta sitten kun työssäoloehto on täyttynyt.
Esim. nuoret vastavalmistuneet, jotka eivät ole vielä ehtineet töitä tekemään, niin hakevat työmarkkinatukea.
Tai jos on ollut poissa työmarkkinoilta yli 6kk, eli olet vaikka 10v ollut töissä ja sen jälkeen olet jäänyt vain oleskelemaan yli 6kk (ei ilmoittautunut työttömäksi), niin haetaan työmarkkinatukea.
Miksi puolison kanssa asuva saa täyden työmarkkinatuen mutta vanhempien kanssa asuva ei saa?
Mikä idea tässä on?