Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä aiot ottaa puheeksi rintaliivit ja ostaa sellaiset tyttärellesi?

Vierailija
05.05.2022 |

Entäs kuukautissiteet?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lasten äidit ketjun innoittamana ostin juuri 8 v:lle värikkäitä toppeja. Hän piti niitä muutaman päivän, mutta alusvaatelaatikkoon ne ovat sittemmin jääneet. Aion ostaa uusia isomman kokoisia kun hän kasvaa ja kehityksestä riippuen ehkä joskus 4-5 vuoden päästä ensiliivit, ellei hän aiemmin pyydä.

Kuukautisista ollaan muutaman kerran silleen kevyesti juteltu ja näytin missä on siteitä. Lupasin auttaa tarvittaessa ja joskus 10-11 iässä suunnittelin kertoa vielä tarkemmin mm. erilaisista suojista, hormoneista, sekä ylipäätään kuukautiskierrosta. (Itse kun aloin seurata sitä vasta, kun lapsen teko tuli ajankohtaiseksi. Olisi helpottanut elämää jo aiemmin, kun olisi ollut edes vähän paremmin perillä oman kehon tapahtumista.)

Oma äitini oli ujo tällaisissa asioissa. Hän kuitenkin osti minulle monipuolisen kirjan tyttöjen kehityksestä. Se oli tosi hyvä ja sellaisen hankin omalle tyttärellenikin. Onneksi meillä myös puheyhteys on mutkattomampi, eikä itseäni nolota puhua mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun lasten äidit ketjun innoittamana ostin juuri 8 v:lle värikkäitä toppeja. Hän piti niitä muutaman päivän, mutta alusvaatelaatikkoon ne ovat sittemmin jääneet. Aion ostaa uusia isomman kokoisia kun hän kasvaa ja kehityksestä riippuen ehkä joskus 4-5 vuoden päästä ensiliivit, ellei hän aiemmin pyydä.

Kuukautisista ollaan muutaman kerran silleen kevyesti juteltu ja näytin missä on siteitä. Lupasin auttaa tarvittaessa ja joskus 10-11 iässä suunnittelin kertoa vielä tarkemmin mm. erilaisista suojista, hormoneista, sekä ylipäätään kuukautiskierrosta. (Itse kun aloin seurata sitä vasta, kun lapsen teko tuli ajankohtaiseksi. Olisi helpottanut elämää jo aiemmin, kun olisi ollut edes vähän paremmin perillä oman kehon tapahtumista.)

Oma äitini oli ujo tällaisissa asioissa. Hän kuitenkin osti minulle monipuolisen kirjan tyttöjen kehityksestä. Se oli tosi hyvä ja sellaisen hankin omalle tyttärellenikin. Onneksi meillä myös puheyhteys on mutkattomampi, eikä itseäni nolota puhua mistään.

Oliko nuo topit kiellettyjä 70 luvun äitien mielestä vai miksi innostuit topeista lapsellesi?

Vierailija
4/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi tytärtä, nyt 19 ja 21 vuotiaat, ja meillä on ollut aina mutkattomat välit. Voimme oikein mainiosti jutella erilaisista asioista, joten jotkut rintsikat ja kuukautiset ovat olleet ihan normaaleja juttuja. Tietenkin näin, en osaa muuta edes kuvitella.

Vierailija
5/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei koskaan puhunut mulle enkä itsekään osannut puhua omalle tytölleni. Toisaalta hyvin pärjätty ilmankin, homma hoitunut niinkin.

Oli niin kiusallista kun oltiin kylässä koko perhe puhui tyttären menkoista ja niiden häiriöistä.

Vierailija
6/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi itse halusi alustoppeja 9-10-vuotiaana. Ekat liivit ostettiin 11v (pehmeät kaatituettomat puuvillaiset).

Menkoista olen puhunut varmaan aina. En ole salaillut omiani, ja olen puhunut, että sinullakin joskus alkaa. 11v tytär alkoi itse miettiä, että mitä jos ne alkavat koulussa. Silloin pakattiin koulureppuun pussiin siteitä ja vaihtopikkarit, ja kerroin miten siteitä käytetään.

Vierailija
7/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko lapsi ollut 8 tai 9 kun huomasin että joillain kavereilla on alustoppeja ja vähän myöhemmin häneltä kysäisin kauppareissulla että onko hänellä sellaisille tarvetta, ei ollut. Sen jälkeen olen harvakseltaan heitellyt ajatusta ilmaan ja sanonut esim. että jos harrastustunnille (jolla on paljon pää alaspäin ja pusero kainaloissa) tarvitsee niin ilmoittaa sitten, niin hankitaan. 10-vuotiaana huomasin että hiki alkaa tuoksahtaa niin jossain kohtaa juttelin että kun kehossa alkaa tapahtua murkkuiän muutoksia niin nännit saattaa tuntua välillä herkistä esim. paitaa vasten ja sitä voi helpottaa topilla. 10-vuotiaana hän niitä sitten halusi ja niillä on menty pari vuotta, tietää kyllä että muunkinlaisia rintsikoita saa halutessaan.

Menkoista on puhuttu aina välillä pienestä pitäen sekä tytölle että pojalle, joskus kun tyttö oli 9v niin kertasin erikseen missä on siteet jos itse tai vaikka joku kaveri tarvitsee ja 10-11-vuotiaana taisin vähän patistaa ottamaan reppuun kulkemaan, joko itseä tai sitä kaveria varten. Sanoin että onhan se näppärä vaikka jos polvensa pahasti naarmii :)

Mulla on tyyli että mieluummin puhun pitkin matkaa, esim. läheisyydestä ja seksistäkin ihan lapsille, mieluummin niin kuin että jossain iässä on The Suuri Keskustelu josta lapsikin aistii että nyt hän on tullut Siihen Ikään ja pitäisi Tapahtua Jotain.

Vierailija
8/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20- vuotiaalle voi ehkä jo rintsikat ostaa.

Vierailija
9/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ostettiin n.13 vuotiaana kun tuttu vaatekaupan myyjä mainitsi, että meillä olis muuten tällaisia mukavia kevyitä rintaliivejä. Itselläni ei ole tyttöjä, mutta varmaankin ostaisin kun tarve alkaa olla. Toppikin voi olla hyvä "ensiliivi".

Vierailija
10/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni sai ekat rintaliivit niin myöhäisellä iällä, että hän osti minulle kevyet puuvillaiset rintsikat kun olin 11-vuotias, etten varmasti jää ilman.

Ne olivat aluksi niin isot, että niihin olisi mahtunut sisään vielä villasukatkin täytteeksi. Mutta niin sekin päivä koitti, että liivit olivat sopivan kokoiset.

Myös kuukautisvalistusta sain siskoltani jo lapsena, joten minulle ei ollut järkytys kun kuukautiset alkoivat.

Äitimme oli niin vanhoillinen, ettei hän antanut mitään valistusta ja rintaliivitkin olisin varmaan saanut vasta 17-vuotiaana.

Vierailija
11/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tytär sellaisia tarvitse kun saa kaurapuurossa hormoniblokkereita.

Vierailija
12/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivit sitten kun tissit alkavat kasvaa ja kuukautiset otetaan puheeksi kun alkaa tulla murrosiän merkkejä. 

Vierailija
13/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko nuo topit kiellettyjä 70 luvun äitien mielestä vai miksi innostuit topeista lapsellesi?

Ei suinkaan :) Siinä ketjussa vaan moni suri, ettei äiti ollut kertonut naiseksi tulemisesta. Ei ollut kertonut kuukautisista, hankkinut siteitä, tai muitakaan nuorten vaatteita ja tarvikkeita. Moni oli joutunut itse hankkimaan liivit ja siteet puolisalaa omilla viikkorahoilla. Hieman tunnistin niistä omia kokemuksia ja oman tyttären kohdalla päätän tehdä tietoisesti toisin.

Vierailija
14/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana.  Terv. m58v.

Vierailija
15/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lun rinnat alkoivat kasvaa tietenkin. Tyttäreni oli piirua vaille 9. Menkat alkoivat 9 vuotiaana ja niistä oltiin puhuttu jo kauan, siitä lähtien kun hän näki mun menkat ekan kerran.

16/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varmasti koskaan olisi saanut rintaliivejä, jos olisi se asia jäänyt äidin/vanhempieni varaan. Täti osti mulle ekat rintsikat, kun oli jo ihan kunnon rinnat. Käytin niitä aikani enkä koskaan viihtynyt niissä. Sen jälkeen olin ilman rintaliivejä parikymmentä vuotta kunnes tytär sanoi, kun olin yli 40, että voisit alkaa käyttää rintaliivejä. Sen jälkeen olen käyttänyt kodin ulkopuolella enkä silloinkaan aina, jos on esim. talvella villapaita takin alla niin en ole käyttänyt. Enkä käytä vieläkään, kun olen pienirintainen. Jos jotain haittaa niin haitatkoon. Ahdistavat kapineet.

Vierailija
17/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja tyttärelläni on tosi kiinteät B-kupin rinnat. En ole ikinä käyttänyt rintsikoita ( oon 50+), ja rintani ovat yhä samalla korkeudella ja yhtä terhakat kuin parikymppisenä. En siis aio tytöllenikään niistä puhua.

Rintsikat on monilla hyvätissisillä naisilla ihan turhat. Ja mies tykkää... :)

Vierailija
18/29 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitänyt rintaliiveistä mitään erityistä luentoa. Toppimallisilla liiveillä menty tähän asti ja pian ajattelin ostaa ensimmäiset "tissiliivit" 13v tytölle. Menkoista puhuttiin kun tytöt oli 10-ja 12v.

Vierailija
19/29 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis itse vielä 15-vuotias. Äitini osti isosiskolle ensimmäiset rintaliivit, jotka oli ihan kunnon liivit. Itsellä ei ole mitenkään kauhean rivakasti kasvaneet rinnat, niin en ole kunnon kuppi liivejä ostanut., olen siis aina käyttänyt xs/s kokoisia alustoppeja. H&M löysin topatut s kokoiset liivit, kokeilin silloin kaupassa, mutta nyt olen huomannut että on liian pienet. Olen siis miettinyt että nyt ostan kunnon liivit. Mistä löytyy hyviä liivejä (lempäälän ideaparkkiin olisin menossa piakkoin) ja ei olisi mitään hirveän kalliita, jos ne kuitenkaan ei ole juuri ne. 

Vierailija
20/29 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oteta puheeksi varmaan kaikissa kodeissa. Koska ensin on toppi ja sitten myöhemmin kuukausirahat ym. jolla voi ostaa liivit. Miksi tehdä kiusallisia tilanteita liikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi