Kannattaako IVF (pikaista apua tarttisin!!)
Eli tämän päivän follikkeli ultrassa löytyikin inssiä ajatellen aivan liian monta kehittynyttä munasolua. Ja lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa.
a) ehkäisy käyttöön menkkoihin asti ja sitten keväällä palaamme asiaan
b) vaihdamme hoidon IVF hoidoksi, menopuria 300IU:ta tänään, huomena pregnyl ja torstaina puntio. Perjantaina sitten siirto jos onnistuu...
Nyt en tiedä onko mitään järkeä lähteä IVF:n kun mulla on ylipainoa. BMItä en ole laskenu (mut olisko jotain 30-35?)
Voiko onnistua?
Sattuuko punktio?
Paljonko se maksaa julkisella puolella, varsinkin K-S KS:ssa?
Auttakaa mua!!
Kommentit (13)
Munarakkuloita oli vasemmalla puolella 4kpl 15mm ja oikealla puolella 3kpl 15mm ja yksi kuulema kaunis 18mm rakkula...
Tiedän että tämä laskettaisiin julkisen tarjoamiin IVFiin, mutta meillä on jo yksi hyvin alkanut raskaus toukokuulta 05 takana (silloin munasolut kasvo vielä clomeilla) mutta tuo raskaus päättyi tasan vuosi sitten kehityshäiriöön ja vauvan kuolemaan rv 16-17 (syntyi sitten kuolleena rv 21+5)
Punktio mua eniten jännittää. Se että sattuuko se, miten siitä palautuu jne.
Onko joku onnistunut huonommillakin rakkuloilla?
Yhteensähän noita on siis vaivaset 8kpl...
Miehen siittiöissä ei ole mitään vikaa...
Itse varmaankin sinun tilanteeessasi valitsisin IVF:n kun on tuollainen määrä follikkeleita. Monelle ei tule tuollaista määrää vaikka normaalilla kaavalla mentäisiin...
Punktiosta en osaa sanoa muuta kuin mitä mulle lääkärit ovat kertoneet ja mitä täältä olen lukenut. Toimenpiteessä saa sen verran hyvät tropit, ettei sen juurikaan pitäisi tuntua!
Tsemppiä hoitoon!
Itselläni sama tilanne noin vuosi sitten eli inssi oli kyseessä, mutta munasoluja löytyi 10 kontrolliultrassa.
Samat vaihtoehdot oli kuin sinulla ja itse valitsin ivf-hoidon. Takana oli jo yksi epäonninen inssi.
Valitettavasti ivf ei tuottanut meillä sillä kertaa tulosta, mutta siirtoon päästiin ja kaksi alkiota silloin siirrettiin.
Syynä lapsettomuuteen meillä mun endo.
Hinta oli vaan se 22 euroa käynti, tosin lääkkeeitä joutui ostamaan lisää ja nehän maksaa..
Punktio ei kyllä sattunut laisinkaan, niin hyvä on kipulääkitys.
Punktiosta toivuin myös itse nopeasti eli jo seuraavana päivänä oli olo ihan ok.
Tuon jälkeen ei meillä enään inssejä tehty, vaan huhtikuussa oli pitkän kaavan ivf, joka myös epäonnistui. Siinä mulla tuli punktion jälkeen huono olo, mutta se johtui juuri noista kipulääkkeistä eli niitä sain liikaa.
Elokuussa tehtiin uusi ivf ja punktio pienemmällä kipulääkkeellä ja ei ollut huonoa oloa. Tämä viimeisin hoito onnistui eli aina näköjään kannattaa yrittää.
Tsemppiä päätökseen!!
T:Minerva
Hei!
Kyllä minä tuolla munismäärällä IVF:n valitsisin ehdottomasti. Kaikilla ei tosiaan kasva noinkaan montaa munista vaikka alusta asti on sitä varten kasvateltu.
Painosta; mun BMI on reilu 32, lähinnä raskautta ajatellen suuri paino lisää keskenmenon riskiä, mutta on myös paljon ylipainoisia, joilla kaikki menee hyvin. Eli ei se nyt tuohon toimenpiteen valintaan sikäli liity, kyllähän sama riski on inssissäkin. Toki se alkio voi heikommin kiinnittyä ylipainoisella, mutta sama tilanne on sen inseminaationkin kanssa.
Punktiosta; mulla sattui aivan sairaasti, kipulääkitys ei auttanut, mutta puudutus tehosi. Toimenpiteen jälkeen olin suhteellisen ok kunnossa, ei tullut turvotusta tms. Ja siirtokin oli sitten taas kivulias kokemus. Mutta nyt on melkolailla normaali olotila, punktio oli viime ti ja siirto oli to.
Mutta suurimmaksi osaksi nuo toimenpiteen ovat nopeita ja suhteellisen kivuttomia. Ja kun asiaa ajattelee siltä kantilta, ettei sinulla ole kovin paljoa aikaa tässä panikoida sitä ennen, niin kyllä se ihan hyvin menee!!!
Minusta olisi ainakin hassua jättää tilaisuus käyttämättä. Mutta tosiaan jos punktio on to niin miten jo pe voi olla siirto.. Hmm
TSEMPPIÄ!!!
olisi mun valintani ehdottomasti!!
Punktiota ei kannata pelätä! Rakkuloita kun on noinkin pieni määrä niin toimenpide on ohi muutamassa minuutissa:)
TSEMPPIÄ!!!
T. Je_Ni
Jos punktio on torstaina niin siirto ei voi olla perjantaina vaan vasta lauantaina ja tehdäänkö hoitopaikassasi toimenpiteitä viikonloppuisin..? Punktion ja siirron välillä on aina vähintään 2 päivää, jotta munasolut ehtivät hedelmöittyä ja jakaantua tarpeeksi ennen kuin alkio siirretään kohtuun.
Tuntuisi jotenkin typerältä luovuttaa nyt jos kerta rahkeita olisi johonkin muuhunkin. Sitähän ei tiedä pääsemmekö siirtoon saakka ja saammeko munasoluja yhtään...
MUtta onpahan yritetty.
Mä olin viime vuonna raskaana toukokuusta lokakuuhun ja en koskaan ole voinut paremmin kuin silloin. Paino pysyi kuosissa ja oikeastaan putosikin kun makeaa ei tehnyt mieli ja liikkumaan lähteminen oli mielekkäämpää kun paha olo pysyi poissa raikkaassa ulkoilmassa.
Keskenmenon tosiaan koin, mutta se ei johtunut mistään muusta kuin huonosta onnesta. Tytöllämme todettiin vakva kehityshäiriö jonka vuoksi vatsanpeitteet eivät olleet kehittyneet laisinkaan ja siksi hän menehtyi.
Kysyin tuolta hoitajalta tuosta punktion ja siirron välisestä ajasta ja hän sanoi että näinkin voidaan tehdä mutta useimmiten klinikat suosivat sitä kahta viljelypäivää. Meillä tätä siis nopeutetaan viikonlopun tulon takia...
Ehkäpä tämä tästä...
Enkä oikein ymmärtänyt, miksi ylipaino jotenkin tekisi ivf:stä huonon vaihtoehdon? Raskaaksihan sinä joka tapauksessa yrität. Punktio tehdään alakautta eikä siinä mahamakkarat ole tiellä, hoitaja saattaa joutua vähän painamaan punktion aikana mahaa, mutta ei se pahaa tee. Kyllä ne ylipainon ongelmat liittyy enemmänkin raskauden alkuunsaattoon (voi aiheuttaa ovulaatio-ongelmia), alkuraskauden keskenmenoriskiin ja loppuraskauden raskaaseen oloon - ei siis käsittääkseni hirveästi hoidon kulkuun. Mulle hoito tehtiin vaikka BMI oli yli 35 ja ihan hyvin on mennyt.
Punktio sattuu varmasti yksilöllisesti painosta riippumatta. Mulla se sattui, kun kipulääkkeet eivät tehonneet, mutta koko toimenpide kesti tosiaan muutaman minuutin, kun soluja oli vain kaksi. Niin, sellaisellakin määrällä hoito vietiin loppuun asti (onneksi). Kestin ihan hyvin punktion aikaisen kivun eikä seuraavina päivinä ollut juuri mitään kipuja.
Päätöksesi olit kai jo tehnytkin, joten onnea hoitoon! Meille kyllä sanottiin, että jos punktio olisi tulossa torstaille, sitä ei tehtäisi vaan jarrutettaisiin perjantaihin asti ja tehtäisiin sitten kolmen päivän viljely. Mutta vissiin on eri käytäntöjä eri paikoissa.
-Osse rv 35+5
Näinkö siinä sitten kävi, kun ei ensin meinannu munikset kasvaa ollenkaan... Minullahan noita punktioita on takana 4 ja kaikista oon selvinnyt, vaikka ei ne punktiot niin mukavia ollutkaan: kaks kertaa sattu aivan tajuttomasti ja kaks kertaa vain vähän. Olo on punktioiden jälkeen ollut turvonnut ja hieman aristanut alavatsaa, mutta ei mitenkään paljon. Tuosta hinnasta vielä - muista kerroista menee se 22e, mutta punktiosta 72e + mieheltä 22e. Eli ei kuitenkaan mitenkään kallista!
Onnea punktioon ja siirtoon!!! bdbdbd
Ne munikset otti sit jonku spurtin ja päättivät kaikki kasvaa kerralla ettei tuu yksinäistä kellekkää..
Noi hinnat sainkin selville..
Kävin hakemassa pregnylit sun muut mut koko Jyväskyläs ei ole Lugesteronia 200mg... Tulossa tukkuunkin vasta vkolla 42 eli ens viikol... sitä 100mg on kyl eli täytyy huomena soittaa polille ja sanoo et tartten uuden reseptin.. Ja niin.. kuinka monta lugepäivää sit on? Jos ja kun siirtoon mahdollisesti päästään? Ja onko kellään muulla ollu siirto jo seuraavana päivänä, onnistuukoha se lie? Vähä pistää pelottaan...
MUtta no, ei auta.. Nyt on hypätty tähän junaan ja syytä ois pysyä kyydissä (vaihtaa tosin plussajunaan sit parin viikon kuluttua... :) )
keski-suomessa minuakin hoidettiin, ja punktio ja siirto oli tosiaan peräkkäisinä päivinä.
tuoresiirrosta heltisi muutaman päivän näkynyt haalistuva plussa, että melkein onnistuttiin, mutta PAS tuotti tulosta, ja nyt mennään rv20+2.
hyvä hyvä, jos muniksia on tulossa reilusti. meillä saatiin 7 puktoitua, joista saatiin 5 alkiota, kaikki hyviä. 2 siirrettiin tuoreena, kolme pakastettiin. PAS:siin jouduttiin sulattamaan kaikki kolme, joista saatiin kaksi puolikuntoista yrittäjää siirtoon, ja .. no helmikuussa nähdään mitä sieltä sitten tuli. =)
hormonitukea tuoresiirrossa jatkui, kunnes se vuoto alkoi, ja PAS:issa lugesteronit ja estrogeenilaastari-evorel (muuta hormonihoitoa ei PAS:issa ollutkaan) vähennettiin rv8 yhdellä kolmanneksella, rv9 toisella kolmanneksella ja rv10 loppui molemmat kokonaan.
onnea matkaan! =)
-ennis- ja sintti rv20+2
mulla on vähän saman tyyppinen tilanne, eli munikset lepäilivät pitkään ja ottivat sitten pikaspurtin oikein joukolla. Inssi vaihtuikin ivf:si, toivotaan nyt kovasti että molemmilla saadaan sopiva määrä soluja jakaantumaan ja toivottavasti pakkaseen saakka ylimääräisiä :)
peukkuja sulle! bd
ruu.
Hei Trust!
Kuinka monta follikkeliä ultrassa löytyi?
Jos niitä on neljä tai enemmän niin lähtisin varmaankin itse kokeilemaan IVF:ää. Ovulaation induktion yhteydessä mulla on ollut pari kertaa kehittymässä kolme munarakkulaa ja silloin kyllä ollaan ovis käytetty hyväksemme ihan lääkärin luvalla. Raskautta niistä ei kuitenkaan ole tullut, vaikka periaatteessa monikkoraskauden riski niissä oli... Jos oltaisiin saatu kehotus käyttää ehkäisyä, en tiedä olisinko pystynyt kuitenkaan siihen...
Tämän perusteella siis kallistuisin itse siihen IVF:ään... IVF julkisella ei maksa sen enempää kuin muutkaan hoidot 22¿/käynti. Käyntejä ehkä tulee hieman enemmän kuin mitä muuten olisi tullut, mutta ei välttämättä.
Ylipainosta en osaa sanoa, mutta enemmänkin se mielestäni liittyy siihen, tuleeko munasoluja vai ei - ja teillähän niitä nyt on joka tapauksessa tulossa... Mutta tässä voin toki olla väärässäkin...
Se mitä kuitenkin kannattaa miettiä on se, että jos nyt käytätte tämän IVF mahdollisuuden, lasketaan se luultavasti mukaan niihin julkisen tarjoamiin kolmeen yritykseen (jossa siis luultavasti tulisi hieman enemmän follikkeleita). Toisaalta, jos tämä tuo toivotun tuloksen niin, mitä väliä sillä enää on??? Aika lyhyetä tosin tuntuu tuo punktion ja siirron välinen aika - yleensä kun tuossa on yksi välipäivä.
Onnea matkaan, oli sitten valintanne mikä tahansa.