Odotan vaan, että teini muuttaisi pois
Tulisi rauhallista. Ei tarvitse huolehtia sen pyykkejä tai kestää sen sotkuja ja ruokaa kuluisi yksin joku 1/4 siitä mitä nyt. Tiskiäkään ei juuri tulisi, kun yksin en paljon syö. Paras on kuitenkin kun se ylimielinen puhe ja joka asiasta kitiseminen jää jonain päivänä arkipäivästä pois!! Oli hirveä mielenhäiriö tehdä lapsi?! Näin kun miettii jälkikäteen, niin mukavia ja hauskoja aikoja on ollut loppujen lopuksi aika vähän. Aina tuo on ollut jääräpää, jolla uhmakaudet ovat olleet kauheita, aina välillä niiden välissä on ollut suht ihmisiksi ja saanut hetken hengähtää. Jotenkin luulin, että tämä olisi erilaista. Nyt vielä kun murrosikä on kunnolla lähtenyt käyntiin niin joka päivä tiuskintaa ja jostain täysin turhasta asiasta tappelun yrittämistä hänen aloitteestaan. Mikään ei auta, etuja on otettu pois kun käytös menee yli ja laatuaikaakin vietetään, mutta tuo äkkipikaisuus ja tyytymättömyys tuntuu kumpuavan hänen persoonastaan. Tuntuu, että tarvitsisin masennuslääkkeitä tai jotain, kun teinin käytös aiheuttaa jokapäiväisiä negatiivisia tunteita. En paljoa pyydä, haluaisin olla vaan rauhassa joskus! Että koko päivä vaikka olisi ilman konfliktia! Jos olisin jäänyt lapsettomaksi ja saman energian minkä lapseen olen nyt pistänyt, olisin laittanut johonkin rahan tahkomiseen, olisin ehkä jo miljonääri nyt (toki tajuan, etten realistisesti olisi kenties alkanut kovaksi bisnesihmiseksi lapsettomana). En tiedä jos kuulostaa siltä, että vihaan lasta, mutta ei niin ole. Hän on mukavakin välillä ja rakastan ja välitän kyllä, hänen kanssaan on vaan vaikea ja epämiellyttävä elää.
Kommentit (55)
No hänhän on vielä ala-ikäinen! Olet hänestä vastuussa. Kasva aikuiseksi jo!
Niin se on luonto tarkoittanut että lopussa poikasista tulee hermoille käyviä k-päitä. Sitten ne potkitaan pihalle.
Se on elämää. Et ollut varmasti itsekään mikään ilo vanhemmillesi, aika harva teini on.
Ja sinua pitäisi sääliä, kun et tajua oman lapsesi käyvän läpi vaikeinta vaihetta elämässään?
Koeta vähän löysätä pipoa ja anna toisen huutaa jos huudattaa. Rakasta silti.
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää. Et ollut varmasti itsekään mikään ilo vanhemmillesi, aika harva teini on.
Olin tietyllä lailla ehkä hankala jossain vaiheessa, mutta en kyllä varmasti tapellut ihan tappelemisen ilosta ja osasin kantaa vastuuta myös. Vanhempi sanonut myöhemmin, että olin aina aika helppo lapsi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin se on luonto tarkoittanut että lopussa poikasista tulee hermoille käyviä k-päitä. Sitten ne potkitaan pihalle.
Sitä mä kanssa mietin, että kai se on tarkoituskin niin että vanhempi ei sitten tarraa liikaa.
Milloin hän täyttää 18v ja astuu täysi-ikäisen aikuisen saappaisiin. On ihanaa kun saa jättää teiniyden taakseen.
Mitä nämä konfliktien aiheet ovat?
Eikö teini vietä aikaa kavereiden kanssa ja etkö itse käy muualla kuin töissä, jos päivät pitkät on aikaa tapella? Eikö teini osallistu kotitöihin? Älä syytä teinin persoonallisuutta pelkästään, voi kai tuossa osansa olla kasvatustaidoillasi. Hae keskusteluapua.
Tiedän tunteen. Oli ihanaa kun se muutti omaan kotiin ja rauha laskeutui mun elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä kanssa mietin, että kai se on tarkoituskin niin että vanhempi ei sitten tarraa liikaa.
Sitä se on. Sitten jos kotona oli hyvin niin ne palaa aikuisena takaisin riekuttuaan aikansa. Sitten ne on jo ihan mukavaa seuraa ja niihin voi luoda uuden aikuisten välisen suhteen.
Lapsi ymmärtää (lapset aina tietää nää jutut vaistomaisesti), että kadut hänen syntymäänsä. Ei hirveän helppo asia käsitellä teinille, kun on murrosiän kourissa. Enkä usko, että voit viettää "laatuaikaa" sellaisen ihmisen kanssa, jota vihaat.
Aapee taitaa olla mun ex😅
Ex muijalla oli todella raskasta ennenku tämä pilleriville tajus häipyä kotoota. Jatkuvaa tappelua ja taistelua. Joutui menemään niin pitkälle että rehas huonekalunsa mun kämppään ja pani asuntonsa vuokralle.
Sillonhan tämä kullanmuru joutui omilleen, mitä teki, tuhos ensimmäisen asuntonsa, spraymaalilla tägejä seinille, aloitteleva raap artisti. Just perus kukkaa poltteleva hyypiö joka kuvitteli että raha tulee somesta.
Ei vielä kahdeksan vuoden jälkeenkään ole poika parka saanu elämää raiteilleen. Täys kusettaja kaikin puolin, ja äiteensä niin tyhmä että ajaa 50km suuntaansa vaikka pyyhkimään pojan nenää jos niikseen.
Luojan kiitos on ex.
Vierailija kirjoitti:
Aapee taitaa olla mun ex😅
Ex muijalla oli todella raskasta ennenku tämä pilleriville tajus häipyä kotoota. Jatkuvaa tappelua ja taistelua. Joutui menemään niin pitkälle että rehas huonekalunsa mun kämppään ja pani asuntonsa vuokralle.
Sillonhan tämä kullanmuru joutui omilleen, mitä teki, tuhos ensimmäisen asuntonsa, spraymaalilla tägejä seinille, aloitteleva raap artisti. Just perus kukkaa poltteleva hyypiö joka kuvitteli että raha tulee somesta.Ei vielä kahdeksan vuoden jälkeenkään ole poika parka saanu elämää raiteilleen. Täys kusettaja kaikin puolin, ja äiteensä niin tyhmä että ajaa 50km suuntaansa vaikka pyyhkimään pojan nenää jos niikseen.
Luojan kiitos on ex.
Miten olisi sinun ex, jos teidän lapsi on omilleen muuttanut ajat sitten?
Ei kukaan tappele tappelemisen ilosta. Kaikilla on jokin muu motiivi. Minkä ikäinen nuori on? Kuulostaa aika nuorelta jos murrosikä on vasta kunnolla alkanut? Mun tyttärellä alkoi murrosikä 11v kun menkat alkoi, rinnat kasvoi ja asenne muuttui rankasti. Nyt hän on ysillä, melko rankkaa on nuoruus edelleen mutta hoitaa osaltaan kotihommat ja koulun. Uskon että kun peruskoulu on just ohi ja pääsee opiskelemaan kunnolla omia kiinnostuksenkohteita, asenne paranee entisestään. Kuulostaa kyllä vähän kurjalta että oikein odottaa että oma lapsi lähtisi jo kotoa, etenkin jos hän on vasta tullut murrosikään ja vanhempien tuki on välttämätöntä vielä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä konfliktien aiheet ovat?
Ihan mitä tahansa. Vaikka jos sanon, että koira taitaa kaivata huomiota, niin ei varmaan rapsuta ihan sen takia kun se oli minun idea. Jos pyydän, että veisi vaikka pahvit keräykseen kun minä vein muut roskat niin tiuskimista ja jotain väitteitä miksi tämä olisi liikaa vaadittu. Jos on risottoa ruuaksi niin "taas risottoa, olisin halunnut...." Jne. jne. Semmoista vänkäämistä mistä tahansa ja naureskelua kaikille minun sanomille asioille. Joka ikinen asia mistä ehdotan ihan normaalisti, että tehtäisiin tämä näin, niin väittää vastaan. Joskus kun olen auttanut lukemaan kokeisiin niin siinäkin huokailee, tiuskii väärin kyselemisestä ja lausumisesta ja ilmeisesti ihan tähtää siihen että minulla käämi palaa. Ap
Kyllä ne lähtee pesästä pois. Mutta ei kukaan ole huvikseen ja kiusallaan ikävä tyyppi. Kyllä ihmisellä on sisällään aina heikko olo kun alkaa haastaa ja kettuileen. Nuorella on aika paljon syitä, koko elämä ja sen paineet nuoren niskoilla. Kelpaako, riitänkö, osaanko? Ota joskus katsekontakti ja sano, että olet ylpeä hänestä.
Joskus ihan harteiden hierominen ja niitä näitä juttelu on paljon. Minä ainakin rapsuttelin ja hieroin kiukkuisia teinejä. Samoja lapsia ne vielä ovat jotka hetki sitten tunkivat syliin ja etsivät lohtua. Saa ja pitää niitä vieläkin helliä. Mihin se tarve lohdusta muka katoaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on. Sitten jos kotona oli hyvin niin ne palaa aikuisena takaisin riekuttuaan aikansa. Sitten ne on jo ihan mukavaa seuraa ja niihin voi luoda uuden aikuisten välisen suhteen.
On aina se riski etteivät palaa ja vanhemmat kuolevat yksinäisenä, koska saivat lapsen vihaamaan.
Ehkä sekin jo aistii, että kadut sitä, kiukuttelee kun ahdistaa asua sun kanssa.