20 asteen lämpötiloja ei ole näkyvissä monet viikkoon :(
Tyytyväinen saa olla jos toukokuussa on edes +15 jonain päivänä
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanaa kun saadaan ilmastonmuutos pysäytettyä, ei tarvitse kesällä kärsiä kuumuudesta.
Minun asunnossani on sisällä +23 astetta ja ulkolämpötila on +7 astetta vaikka pidin välillä parvekkeen ovea auki tuulettaakseni asuntoani ja pestessäni ikkunat ulkopäin. Ulkona liikkuessa tähän aikaan vuodessa minulla on yleensä farkut, nahkatakki ja t-paita. Hyvin tarkenee, ainoastaan hiekkaiset tiet ja viimeiset lumikinokset varjoisilla paikoilla muistuttavat talvesta.
Lehtipuut ja pensasaidat alkanevat vihertää toukokuun puolenvälin tienolla. Olen jo syönyt egyptiläisiä ja espanjalaisia uusia perunoita, joista jälkimmäiset maksoivat 0,49 € /kg,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina tänne ainakin luvattu +16 ja aurinkoista! Viime kuun puolivälissä jo ihoni paloi kun päivän tai pari oli tuollainen sää.
Ei ole luvattu vaan ennustettu.
Etkö osaa suomen kieltä kovin hyvin?
Luvata
1. vakuuttaa, että jokin tulee tapahtumaan
2. antaa aihetta odottaa jotakin
Sääennuste lupaa sadetta.
Kuulostaa lupaavalta.Sääennuste = sääennuste.
Säätiedote on toteutunut sää mittausasemilla.Hassu. Nimenomaan säästä puhuttaessa on tavallista käyttää lupaa-verbiä.
Ennuste lupaa lämpenevää.Se on luvata-verbi.
Se muija saattoi luvata sulle pillua mutta älä jankuta siitä sääennusteen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali kevätsää. Toukokuu on vielä kevätkuukausi.
No ei ole. Keskimääräistä viileämpää on.
Tavallisesti vasta toukokuun puolenvälin jälkeen sää alkaa vaikuttaa kesäisemmältä kunhan nurmikot ja lehtipuut alkaa kunnolla vihertämään. Harvoin vappuna on ollut erityisen lämmintä, mutta varsin usein toukokuun loppu on voinut olla kesäkuun alkua lämpimämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös huomannut, että viime vuosina kevät on vähän kuin jäänyt välistä. Talvi kestää tammikuusta juhannukseen.
Talvi kestää lokakuusta kesäkuuhun. Kevät on alkanut jäädä välistä kokonaan ja syksykin on lyhentynyt.
Sellainen kevät jossa aurinko paistaa, lämpö hellii ja sinivuokot kukkivat on lähinnä ihmisten unelmissa. Oikeasti sellaiset päivät ovat normivuosina vähissä.
Ei se missään unelmissa ole. Ennen piti oikeasti olla välikausitakki, jota pidettiin talvitakin jälkeen keväällä. Nyt on säät usein sellaisia, että suoraan talvitakista voi siirtyä t-paitaan. Välikausitakille ei juuri ole oikeaa tarvetta tai se on kutistunut muutamaan viikkoon. Jo useana keväänä näin on käynyt.
Pidätkö nyt siis vielä koko ajan talvitakkia?
Joo. Tietenkin. Yöllä on välillä pakkastakin ja päivälämpötilatkin vain paria plusastetta. Lisäksi tuulee.
Järkyttävän kylmää eikä luonto tunnu heräävän ollenkaan. Tähän aikaan on usein ollut jo täysi kevät, puissa lehdet ja vihreää. Olen seurannut säätä viim.10 v ja kalentrrimerkinnöistä selviää että tälläistä on ollut usein huhtikuun alussa.
Kesäsään tilastoja
Terminen kesä alkaa Etelä-Suomessa keskimäärin toukokuun lopulla ja kestää syyskuun puoliväliin asti. Maan pohjoisosissa kesä on yleensä noin kuukauden lyhempi sekä alusta että lopusta kuin etelärannikolla.
Termisen kesän aikana vuorokauden keskilämpötila pysyttelee +10 asteen yläpuolella. Lisätietoa termisten vuodenaikojen määrittämisestä löydät teematietoa-osiostamme. Kolmen kuukauden tilastoissa kesään kuuluvat kesä- heinä ja elokuu. Kaikkein lämpimintä on tilastollisesti heinäkuun loppupuolella eli noin kuukausi kesäpäivän seisauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän kylmää eikä luonto tunnu heräävän ollenkaan. Tähän aikaan on usein ollut jo täysi kevät, puissa lehdet ja vihreää. Olen seurannut säätä viim.10 v ja kalentrrimerkinnöistä selviää että tälläistä on ollut usein huhtikuun alussa.
No ei ole. Olen asunut pääkaupunkiseudulla koko ikäni ja lehdet tulevat puihin yleensä toukokuun puolivälin tienoilla, eivät alussa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Juuri katselin omaa vuosikalenteriani ja vuosi sitten oli eilen täsmälleen yhtä viileää kuin tänä vuonna eli +8.
Suomi-Routalan normikesä.
t. Etelä-Saksasta
Termiset vuodenajat
Termiset vuodenajat määritellään vuorokauden keskilämpötilojen perusteella. Suomessa termisistä vuodenajoista pisin on talvi ja lyhyin kevät.
Suomessa termisten vuodenaikojen vaihtuminen määritellään perinteisesti seuraavasti:
kevät alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyvämmin 0 asteen yläpuolelle
kesä alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyvämmin +10 asteen yläpuolelle
syksy alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyvämmin +10 asteen alapuolelle
talvi alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyvämmin 0 asteen alapuolelle.
Ihana Suomen sää hei.. koleaa kesäkuuhun asti ja sitten tulee tukalat hirmuhelteet pariksi kuukaudeksi. :X Mä haluan normaalin kevään ja kesän kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös huomannut, että viime vuosina kevät on vähän kuin jäänyt välistä. Talvi kestää tammikuusta juhannukseen.
Mitenkäs minä en ole sellaista huomannut. Viimeisen 9 vuoden aikana olemme mm. ottaneet aurinkoa huhtikuussa, ja käyneet järvessä uimassa toukokuussa. Tämä siis Keski-Suomessa.
Pari vuotta sitten tälläkin palstalla kitistiin 2 viikkoa ennen juhannusta, että milloin nämä helteet loppuun.
Niin, mitä sitten? Hyvä vaan, ettei ole kuuma ja paikat lismahiessä.
Talvi meni jo sisällä ollessa. Tympii jos kesäkin on niin kylmä ettei ulkona viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ympäri vuoden palelemisessa ole mitään hyvää. Toivotan helteen ja hien lämpimästi tervetulleeksi. Sitä on odotettu melkein vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkiasunnossa +24 asteen lämpötila on kesällä vielä siedettävä lämpötila, mutta +28 astetta sisällä tarkoittaa sitä että on koko ajan hiostava olotila vaikka päällä olisi pelkät shortsit.
Vierailija kirjoitti:
Välimerellä tarkenee
Intiassa tarkenee vielä paremmin, siellä on kunnon helteet jopa vilukissoille.
Niin, tuli mieleen. Sinulla ei tullut.