~YTHS~
Hei kaikki opiskelevat odottajat!
Oletteko saaneet yhts:ltä palveluja raskauteen liittyen? Mieleeni tuli, onko alkuraskauden ultraa mahdollista saada sitä kautta?
Meillä kaupunki maksaa vain yhden ultran, ja yths:n kauttahan saa lähetteen gynelle, joka maksaa vain 4 euroa!!! Siis onko kokemuksia?
kyselee ensikertalainen kindness
Kommentit (12)
Minäkin kävin vasta perustutk. jossa kerroin raskautumistoiveesta. Ja teki tällöin myös ultran. Mutta voihan se olla käytäntö etteivät sitä kautta tosiaan raskauteen liittyviä tutkimuksia tee. Vaikka auttaisi paljon näin opiskelevaa.. On nimittäin aika kalliita ne ultrat yksityisellä..
Eli meillä myös YTHS:n kommenttian oli, että raskausasiat hoidetaan neuvolena puolelta. Ainoa mihin suostuivat oli ylim. gynetarkastus raskautta suunnitteltaessa. Ymmärrän kyllä kannan, kun Suomessa tämä neuvolajärjestelmä on ja YTHS on kuitenkin opiskelijaterveydenhuolto.
TOSIN tässä on ilmeisesti kaupunkien välisiä eroja? Kun odotin esikoista 04-05 niin joku muistaakseni Jyväskylässä tai Kuopiossa opiskellut sanoi, että on käynyt 2-3 ultrassa raskausaikana YTHS:n kautta. Minä Helsingissä en sellaista etuutta saanut vaan vastaus oli juuri tuo, että neuvola hoitaa.
Tosi outoa mielestäni on kuitenkin se, että en pääse muihinkaan tutkimuksiin YTHS:lle raskauden aikana! Hammaslääkäriin pitäisi mennä kunnalle, koska raskaanaolevat pääsevät jonon ohi. Itse vaan haluaisin käydä nimenomaan YTHS:lla koska siellä olen saanut hyvää palvelua, kunnalla en koskaan (kärsin hammaslääkärin pelosta). Ja siis YTHS:n maksunhan joutuu joka tapauksessa maksamaan, joten tätä epäkohtaa en oikein ymmärrä.
En tiedä mikä on käytäntö yleislääkärien puolella, pääseekö sinne tutkimuksiin YTHS:lle raskauden aikana vai onko nekin kunnalliset.
Coe rv 38+1 (pian varaan sen pirun hammaslääkärin)
Itse olen käynyt kaksi kertaa alkuraskauden ultrassa ja gyne teki ne tosi mielellään. Toivotti myös tervetulleeksi myöhemmin, jos ilmenee ongelmia, jotka vaativat ultraa. Maksoi tosiaan sen polik.maksun 4e. Soita ihmeessä ja kysy.
Turun YTHS:n gyne hoiti kaikki raskauteen liittyvät ultrat ja tarkastukset esikoisen raskaudessa (tämä oli oma toiveeni), mutta siis näemmä riippuu kovasti paikkakunnasta.
itse olen kyllä käynyt hammaslääkärissä YTHS:llä Helsingissä raskausaikana. Varasin samaan aikaan ajan YTHS:lle ja kunnalliseen hammashoitolaan (tai siis jonoon), ja YTHS:lle pääsi nopeammin, joten menin sinne. En kyllä muistaakseni mainostanut mitenkään raskauttani aikaa varatessani, mutta ei lääkärillä ainakaan ollut siihen mitään kommentoitavaa. Ystävällisesti vielä viime kerralla paikkasivat hampaani seisaaltaan (siis lääkäri ja hoitaja olivat), että itse saatoin olla puoli-istuvassa asennossa, kun ei selinmakuu enää onnistu.
Ja joo, Helsingissä YTHS ei muuten hoida raskauteen liittyviä juttuja, mikä on ihan ymmärrettävää, kun muutenkin on ilmeisesti ruuhkaa.
että Espoossa EI raskaana oleva päässyt kunnalliseen hammashuoltoon jonon ohi.
Itse pääsin heinäkuussa YTHS:lle ylimääräiseen gynen tarkastukseen ja samalla pikaiseen ultraan, mutta se johtui kuulemma ihan vaan siitä, että heillä oli vapaita aikoja niin paljon silloin helteisen kesän aikaan. Viikkoja oli silloin kasassa 17-19, en muista tarkalleen. Mullekin kuitenkin sanottiin selkeästi, että kyseessä oli poikkeus, eikä normaalisti voisi olettaa pääsevänsä ultraan raskauden aikana. Gynelle olisin päässyt normaalin ajanvarauksen kautta kyllä, mutta se ultrausmahdollisuus oli ihan kiltin lääkärin tarjoamaa extraa :)
Soittelin YTHS-Kuopioon, eivätkä täälläkään hoida mitään raskauteen liittyviä tutkimuksia. Paitsi r-testin olisivat halutessani tehneet ;) Eli yksityiselle gynelle tieni käy jos rahat vaan riittävät..
Kiitos kaikille vastauksista!
...että käytännöt vaihtelevat noin paljon paikkakunnittain, kun kuitenkin käsittääkseni rahoitus on hoidettu kaikkialla samalla periaatteella. Turussa asiat niin hyvin, että ultriin ja gynekologisiin tutkimuksiin pääsee ajan varaamalla - ja hinta on siis aina tuo 4 euroa. Toki muu raskauden seuranta hoidetaan julkisella puolella, ja kaupunki tarjoaa kaksi ultraa. Täällä Turussa neuvolasta jopa suositeltiin käyttämään YTHS:n palveluja silloin kun mahdollista.
Joku jo aiemmin mainitsikin, että Turussa pääsi gynelle. Itselläni loistavat kokemukset kyseistä gynestä (Harri Polvi). Mielellään tosiaan ultrasi, selitti tosi tarkkaan, mitä näkyy jne. Kävi hakemassa miehenkin käytävästä katsomaan. Oikein positiivinen kokemus.
Sääli, että YTHS:llä on eroja tämän suhteen. En tiedä, olisinko päässyt ultraan, jos olisin kertonut ajanvarauksessa haluavani juuri ultrausta. Varasin vain ajan gynelle ja hän sitten kysyi, että haluaisinko, että ultrataan (ultralaite samassa huoneessa). Lääkäri vähän naureskellen kyseli, että olenko kuullut jostakin, että hän ultraa mielellään (kyllä, olin kuullut täältä juttua). En tiedä, onko tämä siis Turun YTHS:n käytäntö ollenkaan vai onko tämä gyne vain sellainen, että ultraa mielellään.
-Pilkku & Sara-Ellen 10 kk-
Silloin kävin lääkärillä ennen raskaaksi tuloa normaalissa gynetutkimuksessa ja kerroin, että suunnitellaan raskautta. Kysyin myös sitä, että pääseekö yths:n kautta minnekään ultriin tms. ja silloin (-03) oli vastaus, että ei, kaikki raskauteen liittyvä hoidetaan neuvolan kautta.
Mutta tosiaan, tästä yli 3v. aikaa ja paikkakunnittainkin voi varmaan asenne vaihdella.